Jag trodde jobbet skulle vara att hålla Aki snäll och lugn när de är ihop... Men jösses, Twt har humör och pondus nog att jag får lägga energin på att rädda den 6 veckor äldre valpen 🤣

Bifogade filer

• 20240614_065921.webp
    20240614_065921.webp
    187,9 KB · Visningar: 169
Hade tänkt ta en promenad ner till fjorden med hundarna efter kaffet... men smågrabbarna är fullt upptagna med att lajva "roadkill", så det får vänta till efter lunch :rofl:

Bifogade filer

• 448457553_10160382029703666_1200073580363794429_n.webp
    448457553_10160382029703666_1200073580363794429_n.webp
    145,9 KB · Visningar: 127
Jag vet inte hur jag ska tänka...

Fick sms från uppfödaren att tiken nu är parad. I samma sms berättar hon att det blev en annan hane eftersom det inte blev några valpar sist hon parade med den planerade hanen. Men just detta har hon och jag pratat om, flera gånger, och hon har sagt att hon vill göra ett nytt försök för hon tror på den kombinationen osv. Det sista jag sa när jag åkte från henne var "du kan väl höra av dig om det blir några ändrade planer" och hon sa ja men verkade helt säker på planerna (jag tänkte att saker kan ju alltid hända). Efter det har vi haft sms-kontakt vid ett par tillfällen, senast när tiken började löpa, och hon har inte skrivit nånting om att hon bytt hane förrän nu. Hon vet att jag verkligen gillar den planerade hanen (och har träffat en avkomma till den + tidigare träffat dennes uppfödare) och jag har sagt att jag inte längre letar valp utan väntar på om det blir nån från denna planerade parning.

Jag tycker det är en jättestor grej att ändra hane, och hon lär ju inte ha bestämt sig dagen innan liksom? Jag uppfattade det som att jag och uppfödaren hade bra kontakt, men jag vet inte om det är så för jag tycker det känns jättekonstigt att hon inte berättat detta tidigare?

Så till den hanen det nu blev. Den är utställd några gånger men i övrigt hittar jag ingenting om den. Inget bph, tävlar inte i nånting. Den beskrivs ha "stor jaktlust". Dvs det jag bryr mig minst om och helst inte ens vill ha 😅. Hanen kanske är toppen, men hur ska jag veta det? Den har avkommor men dessa är inte särskilt gamla än. Har inte träffat nån släkting överhuvudtaget till den.

Jag skulle alltså inte ha tackat nej till en valp för att vänta på drömkombinationen, för den blev inte ens av. Vill bara ge upp.

Jag vet inte hur jag ska tänka...

Fick sms från uppfödaren att tiken nu är parad. I samma sms berättar hon att det blev en annan hane eftersom det inte blev några valpar sist hon parade med den planerade hanen. Men just detta har hon och jag pratat om, flera gånger, och hon har sagt att hon vill göra ett nytt försök för hon tror på den kombinationen osv. Det sista jag sa när jag åkte från henne var "du kan väl höra av dig om det blir några ändrade planer" och hon sa ja men verkade helt säker på planerna (jag tänkte att saker kan ju alltid hända). Efter det har vi haft sms-kontakt vid ett par tillfällen, senast när tiken började löpa, och hon har inte skrivit nånting om att hon bytt hane förrän nu. Hon vet att jag verkligen gillar den planerade hanen (och har träffat en avkomma till den + tidigare träffat dennes uppfödare) och jag har sagt att jag inte längre letar valp utan väntar på om det blir nån från denna planerade parning.

Jag tycker det är en jättestor grej att ändra hane, och hon lär ju inte ha bestämt sig dagen innan liksom? Jag uppfattade det som att jag och uppfödaren hade bra kontakt, men jag vet inte om det är så för jag tycker det känns jättekonstigt att hon inte berättat detta tidigare?

Så till den hanen det nu blev. Den är utställd några gånger men i övrigt hittar jag ingenting om den. Inget bph, tävlar inte i nånting. Den beskrivs ha "stor jaktlust". Dvs det jag bryr mig minst om och helst inte ens vill ha 😅. Hanen kanske är toppen, men hur ska jag veta det? Den har avkommor men dessa är inte särskilt gamla än. Har inte träffat nån släkting överhuvudtaget till den.

Jag skulle alltså inte ha tackat nej till en valp för att vänta på drömkombinationen, för den blev inte ens av. Vill bara ge upp.

Det kan hända så mycket bakom kulisserna, det kan ju vara så att hanhundsägaren är svår eller att hanen helt enkelt inte var tillgänglig när tiken väl löpte.

Eftersom du ändå fått en bra kontakt med uppfödaren så tänker jag att förhoppningsvis har hon inte valt hane på måfå, utan kan svara på hur hon tänkt (varför det blev den hanen) och om han gjort BPH och de bitarna du tycker är viktiga.

Jättetråkigt att det inte blev den kullen du var intresserad av egentligen. 😔

Det kan hända så mycket bakom kulisserna, det kan ju vara så att hanhundsägaren är svår eller att hanen helt enkelt inte var tillgänglig när tiken väl löpte.
Tror inte hon tycker hanhundsägaren är "svår", de känner varandra och hon har använt hanen tidigare. Att den inte var tillgänglig är ju möjligt men då borde hon väl skrivit det?
Eftersom du ändå fått en bra kontakt med uppfödaren så tänker jag att förhoppningsvis har hon inte valt hane på måfå, utan kan svara på hur hon tänkt (varför det blev den hanen) och om han gjort BPH och de bitarna du tycker är viktiga.
Jag tror inte vi fått så bra kontakt eftersom hon inte ens berättade för mig om den ändrade planen, trots att jag specifikt bett om det? Den hanen har inte gjort bph eller nånting överhuvudtaget förutom några utställningar. Jag valde faktiskt bort valpar efter den hanen förut, den var helt utesluten för mig 🙁.

@Niyama - som @Pilot skriver kan det ibland hända mycket bakom kulisserna som en uppfödare kanske inte vill förmedla till personer hen inte känner väldigt väl, men inte heller vill ljuga. Exempelvis: för många år sedan avrådde jag faktiskt en uppfödare jag känner att använda en specifik hane eftersom jag mött flera avkommor efter honom som hade temperament jag inte gillar och som jag visste att uppfödaren jag känner inte heller skulle gilla och inte skulle vilja ha in i sina linjer. Uppfödaren tog en annan hane. Jag kan inte tänka mig att hen berättade för de valpköpare som visat intresse varför, för trots allt var detta bara hörsägen. Men den uppfödare jag känner litade på min bedömning.

Det jag vill säga är att det kan finnas helt rimliga anledningar till att en uppfödare ganska plötsligt byter hane som hen inte vill berätta om i lite vidare kretsar. Men om du inte gillar den "nya" hanen - ta inte en valp från den kullen!

@Niyama - som @Pilot skriver kan det ibland hända mycket bakom kulisserna som en uppfödare kanske inte vill förmedla till personer hen inte känner väldigt väl, men inte heller vill ljuga. Exempelvis: för många år sedan avrådde jag faktiskt en uppfödare jag känner att använda en specifik hane eftersom jag mött flera avkommor efter honom som hade temperament jag inte gillar och som jag visste att uppfödaren jag känner inte heller skulle gilla och inte skulle vilja ha in i sina linjer. Uppfödaren tog en annan hane. Jag kan inte tänka mig att hen berättade för de valpköpare som visat intresse varför, för trots allt var detta bara hörsägen. Men den uppfödare jag känner litade på min bedömning.

Det jag vill säga är att det kan finnas helt rimliga anledningar till att en uppfödare ganska plötsligt byter hane som hen inte vill berätta om i lite vidare kretsar. Men om du inte gillar den "nya" hanen - ta inte en valp från den kullen!
Ja, det kan ju förstås finnas något skäl hon inte nämner. Eller så var skälet precis som hon skrev bara, att hon inte ville chansa igen när det inte blev nåt sist. Det jag tycker är konstigt är att hon inte meddelat mig. Hon har en bit att åka till båda hanarna och måste ju vetat om detta ett tag innan parning men berättar inte för mig förrän efteråt, trots att hon vet att jag väntar på en valp från just den kombinationen och trots att jag bett henne berätta om det blir ändrade planer. Det här kanske inte är nåt konstigt alls, det kanske är vanligt i hundvärlden? Jag tycker det känns lite märkligt, om jag hade varit uppfödaren hade jag velat berätta så snart jag bara kan att den tänkta kombinationen inte blir av, särskilt när en valpköpare sagt att den slutar leta valp och väntar på denna.

Nej jag kan ju backa ur nu (fast lät som hon tänkte att det var självklart att jag ville ha valp trots annan hane). Men vad jag hittar finns inget jag är intresserad av just nu eller på gång. Så i så fall får jag byta ras eller vänta ännu längre 🙁.

Ja, det kan ju förstås finnas något skäl hon inte nämner. Eller så var skälet precis som hon skrev bara, att hon inte ville chansa igen när det inte blev nåt sist. Det jag tycker är konstigt är att hon inte meddelat mig. Hon har en bit att åka till båda hanarna och måste ju vetat om detta ett tag innan parning men berättar inte för mig förrän efteråt, trots att hon vet att jag väntar på en valp från just den kombinationen och trots att jag bett henne berätta om det blir ändrade planer. Det här kanske inte är nåt konstigt alls, det kanske är vanligt i hundvärlden? Jag tycker det känns lite märkligt, om jag hade varit uppfödaren hade jag velat berätta så snart jag bara kan att den tänkta kombinationen inte blir av, särskilt när en valpköpare sagt att den slutar leta valp och väntar på denna.

Nej jag kan ju backa ur nu (fast lät som hon tänkte att det var självklart att jag ville ha valp trots annan hane). Men vad jag hittar finns inget jag är intresserad av just nu eller på gång. Så i så fall får jag byta ras eller vänta ännu längre 🙁.
Jag har ju ingen aning om vad som hänt, men uppfödaren behöver inte vetat om att det skulle bytas i förväg. Det kan ha bestämts samma dag av någon anledning. Ibland händer det saker.

Du behöver ju inte bestämma dig nu heller utan kan ju avvakta lite. Har du kollat läget i Norge förresten?

Jag har ju ingen aning om vad som hänt, men uppfödaren behöver inte vetat om att det skulle bytas i förväg. Det kan ha bestämts samma dag av någon anledning. Ibland händer det saker.

Du behöver ju inte bestämma dig nu heller utan kan ju avvakta lite. Har du kollat läget i Norge förresten?
Alltså avstånden mellan henne och hane 1 och mellan hane 1 och 2 gör att det är ganska osannolikt att det bestämts samma dag 😅. Men absolut, det kan ha varit snabba beslut.

Tänker att jag behöver förmedla att jag nu är osäker i alla fall, eftersom jag sagt att jag vill ha en valp och inte letar efter andra. Ska sova på saken och sen försöka formulera nåt. Är så besviken nu och vill ju inte totaldissa valet av hane.

Nej har faktiskt inte tänkt på att kolla Norge nu. Kollade andra raser tidigare. Är dålig på att söka norskt 🙈. Ska ta tag i det imorgon, bor ju bara 5 mil från gränsen.

Alltså avstånden mellan henne och hane 1 och mellan hane 1 och 2 gör att det är ganska osannolikt att det bestämts samma dag 😅. Men absolut, det kan ha varit snabba beslut.

Tänker att jag behöver förmedla att jag nu är osäker i alla fall, eftersom jag sagt att jag vill ha en valp och inte letar efter andra. Ska sova på saken och sen försöka formulera nåt. Är så besviken nu och vill ju inte totaldissa valet av hane.

Nej har faktiskt inte tänkt på att kolla Norge nu. Kollade andra raser tidigare. Är dålig på att söka norskt 🙈. Ska ta tag i det imorgon, bor ju bara 5 mil från gränsen.

Jag tycker absolut du kan låta henne veta att du pga hanbytet är osäker, men att du vill fundera.
Det kan ju vara så enkelt att hon glömt meddela dig, men när du varit så specifik i att du vill veta, tycker jag faktiskt att det är lite slappt av henne - i alla fall om hon vetat om det mer än några dagar innan. Och det borde hon ju gjort om hon byter av den anledningen hon uppgett.

Igår tänkte jag att jag var så besviken och att det kanske kommer kännas bättre idag. Men nä, jag är mer övertygad om att det inte är rätt för mig. Det är inte bara att hon bytt hane till en som i mina ögon är lite "sämre" utan det är en helt annan inriktning.

En valp är ju alltid en chansning men om jag köper en som på pappret är rätt kan jag i alla fall tänka att jag gjorde ett så bra val jag kunde. Blir det inte bra och jag har köpt en där jag på förhand faktiskt visste att det kanske inte är rätt för mig så känns det inte bra alls.

Hur många gånger om dagen får era valpar mat? Och när brukar ni börja ändra antalet mål om dagen?
Just nu får Nisse 4 mål om dagen :)

Hur många gånger om dagen får era valpar mat? Och när brukar ni börja ändra antalet mål om dagen?
Just nu får Nisse 4 mål om dagen :)

Mina valpar far inte mat i matskal alls. Jag mater upp dagens giva och anvander den nar jag leker och "tranar" med valpen. Den ater alltsa ganska lite varje gang, men continueligt under dagen.
Nar mina aldre hundar ater ar valpis ute och "leker" och far darfor ocksa mat samtidigt. :)

Imorgon fyller den lilla tösen 5 månader :heart

Och med lagen om alltings jävlighet, har vi haft en lång omgång med kass mage. Hon är nu äntligen stabil igen sen ca 2 veckor tillbaka. För att göra en lång historia kort så har hon nu varit dålig i 2 omgångar, totalt 1 månad av sina 5 månader. Med historia av tidigare kroniskt sjuka hundar och den sista i mag-tarmsjukdom , så har jag i perioder inte riktigt kunnat glädjas eller vågat blicka framåt. Ni som vet, ni vet hur det är. Den sista omgången blev hon inte bra trots skonkost och både pro- och prebeotika. Efter en vecka blev det besök på djursjukhuset. Ingen förgiftning eller främmande föremål. Vi lämnade prover och det var inga parasiter heller. Dagen efter vände det. Och det är fantastiskt skönt, men vad i hela friden är det som sabbar hennes mage? Ingen av hennes kullsyskon har problem, vi har kontakt med alla i en facebook grupp, samt hennes uppfödare.

Den starkaste misstanken vi har är tänderna. Hon har de sista veckorna tappat sina större tänder och blött en del. Veterinären trodde inte på det spåret, men vad ska man tro på? Nu ska vi så sakta fasa över henne till sin vanliga diet igen. Hon äter både Mush och något mål torrfoder varje dag i vanliga fall. Övergången kommer göras väldigt försiktigt.

Tappade både lite motivation och glädje till att träna och ha hund i och med oron över henne. Rädslan att det är något som inte bara är tillfälligt övergående hänger lite som ett mörkt moln och att faktiskt återigen punga ut med en massa pengar på specialkost, probiotika, veterinärbesök och prover, men nu är det dags att ta nya tag.

Vi missade 2 omgångar av valpkursen på grund av detta. I veckan är det avslutning och den ser vi fram emot! Vi har också anmält oss till fortsättning i höst. Så håll tummarna att det var något tillfälligt och att jag kan släppa de oroliga tankarna mer och mer.

Liknande trådar

Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 825
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
997
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
998
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 232
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama