Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är walesiska och uttalas "Toot" (betyder dapper/neat/ship‐shape/spruce/tidy/tight/ trim)@Migo Hur uttalas Twt? I mitt huvud blir det Twat och det är inte det jag tror ni menar.
Jag vet inte hur jag ska tänka...
Fick sms från uppfödaren att tiken nu är parad. I samma sms berättar hon att det blev en annan hane eftersom det inte blev några valpar sist hon parade med den planerade hanen. Men just detta har hon och jag pratat om, flera gånger, och hon har sagt att hon vill göra ett nytt försök för hon tror på den kombinationen osv. Det sista jag sa när jag åkte från henne var "du kan väl höra av dig om det blir några ändrade planer" och hon sa ja men verkade helt säker på planerna (jag tänkte att saker kan ju alltid hända). Efter det har vi haft sms-kontakt vid ett par tillfällen, senast när tiken började löpa, och hon har inte skrivit nånting om att hon bytt hane förrän nu. Hon vet att jag verkligen gillar den planerade hanen (och har träffat en avkomma till den + tidigare träffat dennes uppfödare) och jag har sagt att jag inte längre letar valp utan väntar på om det blir nån från denna planerade parning.
Jag tycker det är en jättestor grej att ändra hane, och hon lär ju inte ha bestämt sig dagen innan liksom? Jag uppfattade det som att jag och uppfödaren hade bra kontakt, men jag vet inte om det är så för jag tycker det känns jättekonstigt att hon inte berättat detta tidigare?
Så till den hanen det nu blev. Den är utställd några gånger men i övrigt hittar jag ingenting om den. Inget bph, tävlar inte i nånting. Den beskrivs ha "stor jaktlust". Dvs det jag bryr mig minst om och helst inte ens vill ha . Hanen kanske är toppen, men hur ska jag veta det? Den har avkommor men dessa är inte särskilt gamla än. Har inte träffat nån släkting överhuvudtaget till den.
Jag skulle alltså inte ha tackat nej till en valp för att vänta på drömkombinationen, för den blev inte ens av. Vill bara ge upp.
Tror inte hon tycker hanhundsägaren är "svår", de känner varandra och hon har använt hanen tidigare. Att den inte var tillgänglig är ju möjligt men då borde hon väl skrivit det?Det kan hända så mycket bakom kulisserna, det kan ju vara så att hanhundsägaren är svår eller att hanen helt enkelt inte var tillgänglig när tiken väl löpte.
Jag tror inte vi fått så bra kontakt eftersom hon inte ens berättade för mig om den ändrade planen, trots att jag specifikt bett om det? Den hanen har inte gjort bph eller nånting överhuvudtaget förutom några utställningar. Jag valde faktiskt bort valpar efter den hanen förut, den var helt utesluten för mig .Eftersom du ändå fått en bra kontakt med uppfödaren så tänker jag att förhoppningsvis har hon inte valt hane på måfå, utan kan svara på hur hon tänkt (varför det blev den hanen) och om han gjort BPH och de bitarna du tycker är viktiga.
Ja, det kan ju förstås finnas något skäl hon inte nämner. Eller så var skälet precis som hon skrev bara, att hon inte ville chansa igen när det inte blev nåt sist. Det jag tycker är konstigt är att hon inte meddelat mig. Hon har en bit att åka till båda hanarna och måste ju vetat om detta ett tag innan parning men berättar inte för mig förrän efteråt, trots att hon vet att jag väntar på en valp från just den kombinationen och trots att jag bett henne berätta om det blir ändrade planer. Det här kanske inte är nåt konstigt alls, det kanske är vanligt i hundvärlden? Jag tycker det känns lite märkligt, om jag hade varit uppfödaren hade jag velat berätta så snart jag bara kan att den tänkta kombinationen inte blir av, särskilt när en valpköpare sagt att den slutar leta valp och väntar på denna.@Niyama - som @Pilot skriver kan det ibland hända mycket bakom kulisserna som en uppfödare kanske inte vill förmedla till personer hen inte känner väldigt väl, men inte heller vill ljuga. Exempelvis: för många år sedan avrådde jag faktiskt en uppfödare jag känner att använda en specifik hane eftersom jag mött flera avkommor efter honom som hade temperament jag inte gillar och som jag visste att uppfödaren jag känner inte heller skulle gilla och inte skulle vilja ha in i sina linjer. Uppfödaren tog en annan hane. Jag kan inte tänka mig att hen berättade för de valpköpare som visat intresse varför, för trots allt var detta bara hörsägen. Men den uppfödare jag känner litade på min bedömning.
Det jag vill säga är att det kan finnas helt rimliga anledningar till att en uppfödare ganska plötsligt byter hane som hen inte vill berätta om i lite vidare kretsar. Men om du inte gillar den "nya" hanen - ta inte en valp från den kullen!
Jag har ju ingen aning om vad som hänt, men uppfödaren behöver inte vetat om att det skulle bytas i förväg. Det kan ha bestämts samma dag av någon anledning. Ibland händer det saker.Ja, det kan ju förstås finnas något skäl hon inte nämner. Eller så var skälet precis som hon skrev bara, att hon inte ville chansa igen när det inte blev nåt sist. Det jag tycker är konstigt är att hon inte meddelat mig. Hon har en bit att åka till båda hanarna och måste ju vetat om detta ett tag innan parning men berättar inte för mig förrän efteråt, trots att hon vet att jag väntar på en valp från just den kombinationen och trots att jag bett henne berätta om det blir ändrade planer. Det här kanske inte är nåt konstigt alls, det kanske är vanligt i hundvärlden? Jag tycker det känns lite märkligt, om jag hade varit uppfödaren hade jag velat berätta så snart jag bara kan att den tänkta kombinationen inte blir av, särskilt när en valpköpare sagt att den slutar leta valp och väntar på denna.
Nej jag kan ju backa ur nu (fast lät som hon tänkte att det var självklart att jag ville ha valp trots annan hane). Men vad jag hittar finns inget jag är intresserad av just nu eller på gång. Så i så fall får jag byta ras eller vänta ännu längre .
Alltså avstånden mellan henne och hane 1 och mellan hane 1 och 2 gör att det är ganska osannolikt att det bestämts samma dag . Men absolut, det kan ha varit snabba beslut.Jag har ju ingen aning om vad som hänt, men uppfödaren behöver inte vetat om att det skulle bytas i förväg. Det kan ha bestämts samma dag av någon anledning. Ibland händer det saker.
Du behöver ju inte bestämma dig nu heller utan kan ju avvakta lite. Har du kollat läget i Norge förresten?
Alltså avstånden mellan henne och hane 1 och mellan hane 1 och 2 gör att det är ganska osannolikt att det bestämts samma dag . Men absolut, det kan ha varit snabba beslut.
Tänker att jag behöver förmedla att jag nu är osäker i alla fall, eftersom jag sagt att jag vill ha en valp och inte letar efter andra. Ska sova på saken och sen försöka formulera nåt. Är så besviken nu och vill ju inte totaldissa valet av hane.
Nej har faktiskt inte tänkt på att kolla Norge nu. Kollade andra raser tidigare. Är dålig på att söka norskt . Ska ta tag i det imorgon, bor ju bara 5 mil från gränsen.
Hur många gånger om dagen får era valpar mat? Och när brukar ni börja ändra antalet mål om dagen?
Just nu får Nisse 4 mål om dagen