Jag har pratat med uppfödaren, vill helst lufta i detalj här men det är väl dumt. Kan sammanfattas som att hon går mycket på vad hon och folk hon litar på vet om hanen och hundarna bakom honom, medan jag ju inte vet nåt och vill se nåt "bevis" på hur dessa hundar är/vad de presterat.

Nu tvivlar jag på om jag ens valt rätt ras. Känns som jag gått en jättelång väg och nu är tillbaka på start 😔. Det är bara inte meningen att jag ska ha hund.
 
Jag har pratat med uppfödaren, vill helst lufta i detalj här men det är väl dumt. Kan sammanfattas som att hon går mycket på vad hon och folk hon litar på vet om hanen och hundarna bakom honom, medan jag ju inte vet nåt och vill se nåt "bevis" på hur dessa hundar är/vad de presterat.

Nu tvivlar jag på om jag ens valt rätt ras. Känns som jag gått en jättelång väg och nu är tillbaka på start 😔. Det är bara inte meningen att jag ska ha hund.


Klart det är meningen att du ska ha hund! Kanske bara inte hund från just den uppfödaren ❤️
Ge inte upp, det finns en valp där ute där magkänslan kommer kännas rätt :)
 
Jag har pratat med uppfödaren, vill helst lufta i detalj här men det är väl dumt. Kan sammanfattas som att hon går mycket på vad hon och folk hon litar på vet om hanen och hundarna bakom honom, medan jag ju inte vet nåt och vill se nåt "bevis" på hur dessa hundar är/vad de presterat.

Nu tvivlar jag på om jag ens valt rätt ras. Känns som jag gått en jättelång väg och nu är tillbaka på start 😔. Det är bara inte meningen att jag ska ha hund.
Tycker du gjorde 100% rätt. Hellre vänta ännu mer än att köpa en hund som inte är det du vill ha egentligen. Har gjort det misstaget två gånger och ångrar dom hundköpen även om jag älskar hundarna ändå.
 
Klart det är meningen att du ska ha hund! Kanske bara inte hund från just den uppfödaren ❤️
Ge inte upp, det finns en valp där ute där magkänslan kommer kännas rätt :)
Jag vet inte om jag är för petig, men magkänslan kändes ju faktiskt rätt när det gällde förra hanen.
Tycker du gjorde 100% rätt. Hellre vänta ännu mer än att köpa en hund som inte är det du vill ha egentligen. Har gjort det misstaget två gånger och ångrar dom hundköpen även om jag älskar hundarna ändå.
Har inte bestämt mig säkert än. Uppfödaren tycker ju att hanen är toppen. Men under samtalet nämnde hon också att det kanske inte är rätt ras för mig 😔
 
Kusinerna. De är olika, men tar fram varandras styrkor och trivs jättefint ihop. Det är lite pyssel att ge dem ensamtid, Aki hänger med i lagårn ett par timmar om dagen och blir rätt svartsjuk när jag gör nått med bara Twt...
 

Bifogade filer

  • IMG_0305.jpg
    IMG_0305.jpg
    261,2 KB · Visningar: 68
Aki är 14 veckor nu, och i värsta sladdriga snabbväxande fasen när hela kroppen växer i otakt och allt verkar ändra sig från dag till dag. Öronen som verkade jättetunga för ett par veckor sedan står upp allt oftare O_o
 

Bifogade filer

  • IMG_0235.jpg
    IMG_0235.jpg
    301,6 KB · Visningar: 69
Twt är en liten sockerbit med massor av attityd, älskar allt och alla och går INTE att få på bild - så fort han ser att man sitter på backen med kameran ska han vara i ansiktet :rofl:
 

Bifogade filer

  • IMG_0313.jpg
    IMG_0313.jpg
    262 KB · Visningar: 68
Avslutningen på valpkursen gick fint! Från att ha mest flängt hit och dit för att lukta på allt, så har vi riktigt fina stunder med samspel. Vi fick dagen till ära prova på en liten bana med slalom, koner, hopp över hinder (kliva över mer så lågt var det) och tunnel. Det var festligt och tunneln var bara skoj! Kul med en tös som vågar lite.

Vi har också börjat bekanta oss med vatten ordentligt. Hon fick premiärbada i en damm igår. Skräckblandad förtjusning blev omdömet. När hon inte bottnade blev det mest fäkta med benen, så det behövs klart mer vattenvana. På lördag åker vi och hälsar på en annan vän med damm, där hennes hund kan vara lite läromästare hoppas jag.
 
Jag har pratat med uppfödaren, vill helst lufta i detalj här men det är väl dumt. Kan sammanfattas som att hon går mycket på vad hon och folk hon litar på vet om hanen och hundarna bakom honom, medan jag ju inte vet nåt och vill se nåt "bevis" på hur dessa hundar är/vad de presterat.

Nu tvivlar jag på om jag ens valt rätt ras. Känns som jag gått en jättelång väg och nu är tillbaka på start 😔. Det är bara inte meningen att jag ska ha hund.

Jodå, utan att veta vad det är för ras och hur du kommit fram till den. Förstår att det inte alls blir som du föreställt dig, men antar att det uppfödaren menar är att registrerade resultat inte är allt (tänker att det kanske är därför denne yppat att det kanske inte är rätt ras för dig, om du haft det som krav men att det helt enkelt inte är ovanligt att t ex inte BPH är gjort). (Hoppas den parentesen gick att förstå.) Om detta är något som du inte kan rucka på måste du förstås bestämma själv.

Klart du ska köpa hund, du verkar ju ha planerat för det länge. 😃

Edit: nu såg jag din rastråd. Jag gissar att du kommer att komma fram till samma. 😁
 
Senast ändrad:
Jag vet inte om jag är för petig, men magkänslan kändes ju faktiskt rätt när det gällde förra hanen.

Har inte bestämt mig säkert än. Uppfödaren tycker ju att hanen är toppen. Men under samtalet nämnde hon också att det kanske inte är rätt ras för mig 😔
Vad blev det för ras till slut?

Tycker inte att du ska köpa valp om magkänslan säger nej. Blir det fel är det lätt att ångra sig att man inte lyssnade på magkänslan. Har du möjlighet att träffa hanen? Eller ska den första hanen par en någon mer tik?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 576
Senast: Tonto
·
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
989
Senast: L(i)FE
·
Kultur Nu har listan över årets sommarpratare kommit. Jag har bara kollat lite snabbt men spontant ser jag fram emot Andrev Walden och Marcus...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 590
Senast: cirkus
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp