Nu har vi gått en härlig skogspromenad på förmiddagen. Det är en gammal skog med breda stigar, så man ser väldigt bra. Passade på att ha henne lite lös och träna inkallning på pipa. Hon är helt ljuvlig att träna med. Nu ligger hon nöjd och utslagen på klinkern i hallen :love:

Vi har precis hämtat oss från en ny omgång med dålig mage. Denna gången varade det "bara" i 4,5 dygn. Gastrofoder, morotspure och massa pre- och probiotika så vände det. Vi började fasa in Mush färskfoder för en vecka sen. Det gick bra med vombollar och även häst, men när vi la till från Mush puppy så slog magen bakut. Då hade vi ändå fasat in i nästan 1 veckas tid och var bara uppe i ca 25% av dagsgivan, så vi tog det väldigt långsamt. Gissar att det var benbitarna i puppy. Eller nåt annat, men man kan ju bara gissa. Hur som är det slut med annat foder. Nu får hon stå på Gastro puppy och hoppas hon håller sig bra på det. Orkar liksom inte ha en vardag med konstant oro och förstörd nattsömn. Vi vill ju fokusera på härliga promenader och träning.

Sa jag att jag har typ 20kg häst och 10kg Mush i frysen? O_o:laugh: Nåja, det viktiga är att hon mår bra!
 
Nu har vi gått en härlig skogspromenad på förmiddagen. Det är en gammal skog med breda stigar, så man ser väldigt bra. Passade på att ha henne lite lös och träna inkallning på pipa. Hon är helt ljuvlig att träna med. Nu ligger hon nöjd och utslagen på klinkern i hallen :love:

Vi har precis hämtat oss från en ny omgång med dålig mage. Denna gången varade det "bara" i 4,5 dygn. Gastrofoder, morotspure och massa pre- och probiotika så vände det. Vi började fasa in Mush färskfoder för en vecka sen. Det gick bra med vombollar och även häst, men när vi la till från Mush puppy så slog magen bakut. Då hade vi ändå fasat in i nästan 1 veckas tid och var bara uppe i ca 25% av dagsgivan, så vi tog det väldigt långsamt. Gissar att det var benbitarna i puppy. Eller nåt annat, men man kan ju bara gissa. Hur som är det slut med annat foder. Nu får hon stå på Gastro puppy och hoppas hon håller sig bra på det. Orkar liksom inte ha en vardag med konstant oro och förstörd nattsömn. Vi vill ju fokusera på härliga promenader och träning.

Sa jag att jag har typ 20kg häst och 10kg Mush i frysen? O_o:laugh: Nåja, det viktiga är att hon mår bra!

Men vad jobbigt att hon blir så dålig :(
Har de andra valparna i kullen samma problem?
 
Men vad jobbigt att hon blir så dålig :(
Har de andra valparna i kullen samma problem?
Nej, har kontakt i vår facebookgrupp och enligt vad alla svarade när jag frågade förra gången, så har ingen såna här problem. Nån hade varit dålig någon dag, men blivit bra sen. En valp äter i stort sett samma som vår, torrfoder och Mush och mår toppen på det. Händer det ytterligare en gång till, så kommer vi antagligen starta en större utredning, men hoppas innerligt att vi slipper det.

Upplever att hon varit mer harmonisk de sista dagarna och vi kopplar det till att hon inte har ont i magen nu. Hon är världens goaste tös och så rolig att träna med. :love:
 
Godis på tub är enda sättet att få skarpa bilder på odjuren!
449940331_10160424057443666_3530055121604923153_n.jpg
 
Ingen valp för mig denna gång heller, tiken gick tom! Inte har jag nån plan B heller, så nu är frågan… Vänta till nästa försök med denna tik eller kolla vidare? Ska man våga sig på att ställa sig i kö hos superuppfödarna i Norge?
 
Nu har hela kullen som min valp kommer fran oppnat ogonen och slutat simma. Men oj sa de skriker 😳 Jag hoppas att det ar for att mamma inte ar dar nar det filmas, annars lar jag fa en till som alskar att hora sin egen rost och dessutom ar mycket opinionated. 😋
 
Hej bästa ni!
Har en undran och hoppas med hjälp av er få lite klarhet vad som är normalt. Och ja, jag fattar att det är ett stort spann inom normalt. Vår goldenvalp börjar närma sig 6 månader och hon är manisk med att äta grejer i trädgården. Hon tar i princip allt hon får tag i. Blommor (hej då lavendeln), fullt utslagna rosor bara mular hon in hela och tuggar på. Gräs, gräsrötter, äppelkart, äppelkvistar, daggkåpa, amerikanska blåbär. Jag vill nog säga att jag har rätt stor erfarenhet av hundar och haft många egna valpar, men ingen retrievervalp. Eftersom hon har problemmage skulle man kunna tro att hon blir dålig för hon äter grejer, men hon hinner inte. Vi har stenkoll på henne när hon är ute i trädgården och hon är aldrig ute själv, mer än om hon har en frusen Kong eller dylikt att sysselsätta sig med. Vi försöker alltid byta med något och när vi inte hinner, berömmer vi i alla fall för att vi fick ta det hon hade.

Nu börjar funderingarna om detta verkligen är normalt, eller är det kanske ett utslag av hennes mage? Att hon försöker självmedicinera sig på något sätt? Just nu är hon bra i magen sen 2 veckor tillbaka och hon äter bara gastrofoder och probiotika. Hon har alltid tillgång till tuggben, Rauh, då de tar lång tid att tugga.

Jag fattar att en valp vill kolla, lukta och ibland smaka om det är något gott/spännande men här går käkarna i ett, så fort hon sätter sin fot ute. (Inte på promenader dock, där verkar hon mer upptagen med att lukta på alla goda dofter tack och lov) Det har gått så långt att sommaren som man såg framför sig, med en lycklig busig hund tumla runt, leka och sola i trädgården har utbytts i passning av en gyllenfärgad ko som bara äter. Hon är ju en hund som trivs bäst ute, men med detta beteendet orkar man inte ha henne ute tillnärmelsevis så mycket som vi skulle vilja.

Tacksam för input!
 
Hej bästa ni!
Har en undran och hoppas med hjälp av er få lite klarhet vad som är normalt. Och ja, jag fattar att det är ett stort spann inom normalt. Vår goldenvalp börjar närma sig 6 månader och hon är manisk med att äta grejer i trädgården. Hon tar i princip allt hon får tag i. Blommor (hej då lavendeln), fullt utslagna rosor bara mular hon in hela och tuggar på. Gräs, gräsrötter, äppelkart, äppelkvistar, daggkåpa, amerikanska blåbär. Jag vill nog säga att jag har rätt stor erfarenhet av hundar och haft många egna valpar, men ingen retrievervalp. Eftersom hon har problemmage skulle man kunna tro att hon blir dålig för hon äter grejer, men hon hinner inte. Vi har stenkoll på henne när hon är ute i trädgården och hon är aldrig ute själv, mer än om hon har en frusen Kong eller dylikt att sysselsätta sig med. Vi försöker alltid byta med något och när vi inte hinner, berömmer vi i alla fall för att vi fick ta det hon hade.

Nu börjar funderingarna om detta verkligen är normalt, eller är det kanske ett utslag av hennes mage? Att hon försöker självmedicinera sig på något sätt? Just nu är hon bra i magen sen 2 veckor tillbaka och hon äter bara gastrofoder och probiotika. Hon har alltid tillgång till tuggben, Rauh, då de tar lång tid att tugga.

Jag fattar att en valp vill kolla, lukta och ibland smaka om det är något gott/spännande men här går käkarna i ett, så fort hon sätter sin fot ute. (Inte på promenader dock, där verkar hon mer upptagen med att lukta på alla goda dofter tack och lov) Det har gått så långt att sommaren som man såg framför sig, med en lycklig busig hund tumla runt, leka och sola i trädgården har utbytts i passning av en gyllenfärgad ko som bara äter. Hon är ju en hund som trivs bäst ute, men med detta beteendet orkar man inte ha henne ute tillnärmelsevis så mycket som vi skulle vilja.

Tacksam för input!
Min jaktlabbe som nu är 15 månader var likadan i den åldern. Han åt till och med strumpor men mestadels mördarsniglar 🙄 och sniglar finns det ju hur många av som helst så gick ju inte att undvika... När det var som värst så var det jättejobbigt och jag kände att det påverkade relationen när jag hela tiden gick och passade på honom och kände mig stressad. Så jag använde munkorg en period när vi var ute, det gjorde väldigt stor nytta för oss. Nu har han helt slutat äta snusk ute, han växte ifrån det mer och mer🙂 strumpor får vi dock fortfarande ha superkoll på men det har blivit en vana 😅
 
Min jaktlabbe som nu är 15 månader var likadan i den åldern. Han åt till och med strumpor men mestadels mördarsniglar 🙄 och sniglar finns det ju hur många av som helst så gick ju inte att undvika... När det var som värst så var det jättejobbigt och jag kände att det påverkade relationen när jag hela tiden gick och passade på honom och kände mig stressad. Så jag använde munkorg en period när vi var ute, det gjorde väldigt stor nytta för oss. Nu har han helt slutat äta snusk ute, han växte ifrån det mer och mer🙂 strumpor får vi dock fortfarande ha superkoll på men det har blivit en vana 😅
Tack för svar! Ja munkorg är en lösning. Hur gammal var han när det började lugna ned sig?
 
Hej bästa ni!
Har en undran och hoppas med hjälp av er få lite klarhet vad som är normalt. Och ja, jag fattar att det är ett stort spann inom normalt. Vår goldenvalp börjar närma sig 6 månader och hon är manisk med att äta grejer i trädgården. Hon tar i princip allt hon får tag i. Blommor (hej då lavendeln), fullt utslagna rosor bara mular hon in hela och tuggar på. Gräs, gräsrötter, äppelkart, äppelkvistar, daggkåpa, amerikanska blåbär. Jag vill nog säga att jag har rätt stor erfarenhet av hundar och haft många egna valpar, men ingen retrievervalp. Eftersom hon har problemmage skulle man kunna tro att hon blir dålig för hon äter grejer, men hon hinner inte. Vi har stenkoll på henne när hon är ute i trädgården och hon är aldrig ute själv, mer än om hon har en frusen Kong eller dylikt att sysselsätta sig med. Vi försöker alltid byta med något och när vi inte hinner, berömmer vi i alla fall för att vi fick ta det hon hade.

Nu börjar funderingarna om detta verkligen är normalt, eller är det kanske ett utslag av hennes mage? Att hon försöker självmedicinera sig på något sätt? Just nu är hon bra i magen sen 2 veckor tillbaka och hon äter bara gastrofoder och probiotika. Hon har alltid tillgång till tuggben, Rauh, då de tar lång tid att tugga.

Jag fattar att en valp vill kolla, lukta och ibland smaka om det är något gott/spännande men här går käkarna i ett, så fort hon sätter sin fot ute. (Inte på promenader dock, där verkar hon mer upptagen med att lukta på alla goda dofter tack och lov) Det har gått så långt att sommaren som man såg framför sig, med en lycklig busig hund tumla runt, leka och sola i trädgården har utbytts i passning av en gyllenfärgad ko som bara äter. Hon är ju en hund som trivs bäst ute, men med detta beteendet orkar man inte ha henne ute tillnärmelsevis så mycket som vi skulle vilja.

Tacksam för input!

Bada mina rottisar var (och den sista ar fortfarande 12 ar gammal) lika dana. Jag fick lara dem att vissa saker inte ar poppulart hos matte att man ater upp. Efter den forsta sommaren med liten tradgard med tomater, jordgubbar, och bjornbar som jag aldrig fick smaka sa har jag alla atbara grejor i stora (hoga! hemma byggda) lador sa de maste anstranga sig for att komma at. Det ar mycket lattare att lara dem lata bli da. :cautious:

Min Princess Diva, 12 ar gammal, maste dock kollas fortfarande da hon verkligen ater allt ... hon har varit inlaggd for "compaction" 3 ganger (inte behovt operera) men aldrig varit dalig i magen annat an nar hon atit for mycket strumpor, papper, och dylikt.
 
Jag och Daisy bor hemma på kenneln en vecka och är hus och hundvakter. De är ganska fina systrarna som vi behöll :love:. Snart är det dags för de första inofficiella utställningarna och om ett par månader blir det förröntgen. Så spännande eftersom vi tror så mycket på den här kombinationen hälsomässigt, mentalt och exteriört.

1721068620222.png
 
1000010463.jpg

Nisse är idag 15v, ska bli så spännande och se hur han fortsätter utvecklas och hur stor han tänker bli.
Nojiga matten har beställt hem en strl större av vinter o regntäcke än vad jag redan har sen innan också 🤣🙈 skyller på rea. Och att de jag redan har är köpta på 70% rabatt 🤣
 

Liknande trådar

Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 576
Senast: Tonto
·
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
985
Senast: L(i)FE
·
Kultur Nu har listan över årets sommarpratare kommit. Jag har bara kollat lite snabbt men spontant ser jag fram emot Andrev Walden och Marcus...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 589
Senast: cirkus
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp