Valp 2021 - del 2

Äntligen đŸ„° GĂ„r inte att fota i vaket tillstĂ„nd sĂ„ fĂ„r bli en bild frĂ„n första lugna stunden sen hon kom hem för snart tvĂ„ timmar se 😂
Storasyster Ă€r lite fundersam men vĂ€ldigt snĂ€ll 😍

Är det en valp efter C & M? Tycker mig kĂ€nna igen men kan vara helt ute och cykla 😂😁

Japp! Vilken koll du har 😊

Äh, har ju nĂ„gorlunda koll pĂ„ vilka valpar som föds, och tĂ€nker att det Ă€r större chans att det Ă€r den typ av aussie du köpt 😁
Inte sett jĂ€ttemycket bilder pĂ„ dem, men de har verkligen sett fina ut 😍

Blir kul att följa!

Äh, har ju nĂ„gorlunda koll pĂ„ vilka valpar som föds, och tĂ€nker att det Ă€r större chans att det Ă€r den typ av aussie du köpt 😁
Inte sett jĂ€ttemycket bilder pĂ„ dem, men de har verkligen sett fina ut 😍

Blir kul att följa!
Hela kullen Ă€r fantastisk! Det var verkligen svĂ„rt att vĂ€lja valp 😍 Min Ă€ldre har samma mamma och hon Ă€r sĂ„ fin đŸ„°

Hela kullen Ă€r fantastisk! Det var verkligen svĂ„rt att vĂ€lja valp 😍 Min Ă€ldre har samma mamma och hon Ă€r sĂ„ fin đŸ„°

Åh. Men vad roligt!
Hanen verkar fantastiskt trevlig dessutom. Min hunds bÀstis har samma pappa och kommer frÄn hans första kull, och hon Àr en skitrolig, glad liten hund. Inte alltid den modigaste, men sÄ enkel att ha att göra med och kommer bli en fantastisk tÀvlingshund! SÄ jÀvla frÀsig!

Åh. Men vad roligt!
Hanen verkar fantastiskt trevlig dessutom. Min hunds bÀstis har samma pappa och kommer frÄn hans första kull, och hon Àr en skitrolig, glad liten hund. Inte alltid den modigaste, men sÄ enkel att ha att göra med och kommer bli en fantastisk tÀvlingshund! SÄ jÀvla frÀsig!
SĂ„ kul att höra! Jag har inte trĂ€ffat nĂ„gon av hans avkommor, sĂ„ jĂ€ttekul att höra om dem 🙏

Roxy slutade Àta sin mat i princip helt efter veterinÀrbesöket. Jag gav det nÄgra dagar, sen Äkte jag och köpte valpfoder frÄn Acana istÀllet. Det Àter hon Àn sÄ lÀnge (peppar peppar). Som tur Àr verkar magen ha klarat ett plötsligt byte, hon sorterar ut den gamla maten (Àven blötmaten...) om jag försöker blanda :cautious: I övrigt tragglar vi pÄ med att trÀna hund- och mÀnniskomöten. Det blir bÀttre hela tiden men hon vill fortfarande gÀrna fram och hÀlsa. Vi var pÄ en hundmötestrÀning i fredags som gick super dock! NÀr hon vÀl slappnar av lite sÄ bryr hon sig knappt om de andra hundarna.

Hörrni, alla proffs hÀrinne :) Valpmaja tycker att godissök inne Àr skitkul, och jag funderar pÄ vad som Àr ett bra nÀsta steg. Jag har alltid dragit mig lite för det dÀr med spÄr, eftersom det lÄter ganska krÄngligt nÀr man lÀser om det. Men jag tror att det vore en rÀtt kul aktivitet för oss, sÄ jag ska sluta dra mig!

(PÄ sikt skulle jag vilja gÄ nÄn kurs, men tar gÀrna tips pÄ smÄ enkla nybörjarövningar sÄ lÀnge)

Hörrni, alla proffs hÀrinne :) Valpmaja tycker att godissök inne Àr skitkul, och jag funderar pÄ vad som Àr ett bra nÀsta steg. Jag har alltid dragit mig lite för det dÀr med spÄr, eftersom det lÄter ganska krÄngligt nÀr man lÀser om det. Men jag tror att det vore en rÀtt kul aktivitet för oss, sÄ jag ska sluta dra mig!

(PÄ sikt skulle jag vilja gÄ nÄn kurs, men tar gÀrna tips pÄ smÄ enkla nybörjarövningar sÄ lÀnge)
LÀgg ett spÄr ca 20 meter med godis i varannat fotsteg och ta det dÀrifrÄn. Börja pÄ plan mark typ en grÀsmatta dÄ inte godisarna försvinner helt. Ta hunden i koppel och visa pÄ spÄrets början. Det behöver inte alls vara krÄngligt!

Göra ”godistrĂ€d” utomhus brukar ocksĂ„ vara uppskattat. Göm godis pĂ„ olika höjd i barken pĂ„ en tall och visa pĂ„ hunden.

Men nÀÀÀÀ, varken spÄr eller upplet Àr det minsta krÄngligt, bara kuuuul! Klart ni ska göra det!

En kan börja introducera spÄr pÄ massor av sÀtt, men jag brukar göra sÄhÀr de allra första gÄngerna (valpar brukar fatta galoppen typ direkt).
- gÄ ut i skogen, ta med en favvoleksak
- bind upp hunden eller ha en medhjÀlpare som hÄller den
- visa att du har leksaken och markera en tydlig "start" genom en pinne, markering i marken osv - gÄ ut i skogen i en mjuk bÄge, typ en halvcirkel ut frÄn hunden - lÀgg ner leksaken sÄ den inte Àr synlig - fortsÀtt gÄ halvcirkeln tillbaka igen till hunden. Halvcirkeln ska vara hyfsat stor, ju större desto bÀttre typ.
- ta hunden och peka med handen mot marken i riktning mot din start
- om hunden inte fattar sÄ prova att gÄ rakt över "starten" dvs korsa spÄret

Upplet Àr ocksÄ himla kul nosarbete, som bygger pÄ att du vallar en fyrkant (kan vara ganska liten i början, typ 5x5 meter) dÀr du kliver fot-i-fot över hela rutan, gÀrna fram och tillbaka och kors och tvÀrs. NÄnstans i rutan lÀgger du en leksak. GÄ tillbaka till hunden och skicka den sen att leta efter leksaken.

LÀgg ett spÄr ca 20 meter med godis i varannat fotsteg och ta det dÀrifrÄn. Börja pÄ plan mark typ en grÀsmatta dÄ inte godisarna försvinner helt. Ta hunden i koppel och visa pÄ spÄrets början. Det behöver inte alls vara krÄngligt!

Göra ”godistrĂ€d” utomhus brukar ocksĂ„ vara uppskattat. Göm godis pĂ„ olika höjd i barken pĂ„ en tall och visa pĂ„ hunden.

Men nÀÀÀÀ, varken spÄr eller upplet Àr det minsta krÄngligt, bara kuuuul! Klart ni ska göra det!

En kan börja introducera spÄr pÄ massor av sÀtt, men jag brukar göra sÄhÀr de allra första gÄngerna (valpar brukar fatta galoppen typ direkt).
- gÄ ut i skogen, ta med en favvoleksak
- bind upp hunden eller ha en medhjÀlpare som hÄller den
- visa att du har leksaken och markera en tydlig "start" genom en pinne, markering i marken osv - gÄ ut i skogen i en mjuk bÄge, typ en halvcirkel ut frÄn hunden - lÀgg ner leksaken sÄ den inte Àr synlig - fortsÀtt gÄ halvcirkeln tillbaka igen till hunden. Halvcirkeln ska vara hyfsat stor, ju större desto bÀttre typ.
- ta hunden och peka med handen mot marken i riktning mot din start
- om hunden inte fattar sÄ prova att gÄ rakt över "starten" dvs korsa spÄret

Upplet Àr ocksÄ himla kul nosarbete, som bygger pÄ att du vallar en fyrkant (kan vara ganska liten i början, typ 5x5 meter) dÀr du kliver fot-i-fot över hela rutan, gÀrna fram och tillbaka och kors och tvÀrs. NÄnstans i rutan lÀgger du en leksak. GÄ tillbaka till hunden och skicka den sen att leta efter leksaken.

Tack för tipsen! Riktigt taggad pÄ att testa! :)

Tack för tipsen! Riktigt taggad pÄ att testa! :)

Provade ett litet spÄr med godis, och nog slog hon pÄ nosen direkt sÄ det ekade *sniff sniff sniff* mellan tallarna. Sen var hon vÀl lite all over the place snarare Àn metodisk, men vad tusan. Vi Àr n00bs bÄda tvÄ. Med lite trÀning, sÄ!

Hon maxade Àven en högfÀrdig min efterÄt.

Bifogade filer

• FC513605-7709-4B2D-B12A-A1D6612B9A20.webp
    FC513605-7709-4B2D-B12A-A1D6612B9A20.webp
    599,1 KB · Visningar: 77
Jag kommer knappt hinna hĂ€nga med hĂ€r, men den 25/11 hĂ€mtar jag hem en liten Tilda, en whippet 😍 blir min första hund, sĂ„ Ă€r bĂ„de nervös och otĂ„lig 😂🙈 fick hĂ€lsa pĂ„ henne första gĂ„ngen idag, hon Ă€r 4 veckor och nĂ„gra dagar 😊

IMG_20211031_162854.webp

Fortfarande hopplös att fota i valet tillstĂ„nd, men bĂ„da Ă€r ju sĂ„ gulliga nĂ€r de sover sĂ„ det gör inget ❀

Hon vĂ€cker mig minst tre gĂ„nger per natt och Ă€r löjligt morgonpigg đŸ„±đŸ’€

Äter.pĂ„ allt som inte Ă€r leksaker, favoriten Ă€r stora stenar (fĂ„r hon inte göra och dĂ„ blir hon missnöjd).

GĂ„r frĂ„n 0-100 och hĂ„ller sig runt 100 sĂ„ lĂ€nge hon, orkar, sen gĂ„r det ner till 0 igen 🙃

Gillar att höra sin egen röst och har mycket att prata om 🙉

Har vĂ€rldens snĂ€llaste storasyster som leker jĂ€ttebra med henne och sĂ€ger ifrĂ„n lagom hĂ„rt för att ha effekt utan att ta i ❀❀❀

Jag Ă€lskar att ha valp igen đŸ˜„đŸ„°đŸ„°đŸ„°

Bifogade filer

• 20211030_192054.webp
    20211030_192054.webp
    139,9 KB · Visningar: 60
Fortfarande hopplös att fota i valet tillstĂ„nd, men bĂ„da Ă€r ju sĂ„ gulliga nĂ€r de sover sĂ„ det gör inget ❀

Hon vĂ€cker mig minst tre gĂ„nger per natt och Ă€r löjligt morgonpigg đŸ„±đŸ’€

Äter.pĂ„ allt som inte Ă€r leksaker, favoriten Ă€r stora stenar (fĂ„r hon inte göra och dĂ„ blir hon missnöjd).

GĂ„r frĂ„n 0-100 och hĂ„ller sig runt 100 sĂ„ lĂ€nge hon, orkar, sen gĂ„r det ner till 0 igen 🙃

Gillar att höra sin egen röst och har mycket att prata om 🙉

Har vĂ€rldens snĂ€llaste storasyster som leker jĂ€ttebra med henne och sĂ€ger ifrĂ„n lagom hĂ„rt för att ha effekt utan att ta i ❀❀❀

Jag Ă€lskar att ha valp igen đŸ˜„đŸ„°đŸ„°đŸ„°

Meeen. Aussievalpar đŸ˜­â€ïž
NĂ€r min vĂ€n hade Ă„tta stycken för nĂ„gra veckor sen var det en jĂ€vla tur alla var tingade. För en sĂ„n kunde gladeligen fĂ„tt flytta hem till oss... 🙈

SpÄrande, flera lÄngpromenader i skogen och ett upplet Àr inte tillrÀckligt för att trötta ut Izor, tydligen. Promenader dÀr det inte gÄr att ha honom lös Àr ungefÀr som att gÄ med en tromb i koppel... inte sÄ lÀtt direkt. Eller speciellt trivsamt. :meh:
:cautious: I veckan blir det iallafall trÀning pÄ brukshundsklubben, jag ska försöka lÀgga minst ett spÄr till och sÄ ska vi gÄ pÄ Astrid Lindgrens vÀrld sÄ att han fÄr lite intryck att processa och inte har sÄ mycket tid att studsa upp och ner och Ät sidorna samtidigt som en galen studsboll pÄ speed. Det Àr min plan.

Inne Àr han dock trevligare Àn förra veckan. Alltid nÄt!

Liknande trÄdar

Övr. Hund Hej! Vi har en valp hĂ€r pĂ„ 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han nĂ„gra kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 010
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera pÄ en border collie som nÀsta hund. Men skulle vÀldigt gÀrna fÄ lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 335
Senast: ildiko
·
HundtrÀning (OBS! LÄngt inlÀgg) Hej! Jag har en border collie tik pÄ över 1 Är som jag har fÄtt lite problem med i vallningen, annan trÀning och...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 643
Hundavel & Ras Detta gör mig sÄ himla glad att lÀsa! Det gÄr framÄt, Àven om mÄnga pÄ sociala medier inom berörda raser inte jublar, tror detta kan bli...
30 31 32
Svar
620
· Visningar
28 461
Senast: SiZo
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• PĂ€lsvĂ„rd! För dummies
  • TrĂ€ffa hundfolk?