Valp 2021 - del 2

Pebles trädde in i någon spökålder för några veckor sedan och började larma. Samtidigt växte hon så otroligt mycket och tappade tänder.
Nu sedan någon vecka har hon lärt sig att istället för att larma komma till mig och låta mig ta ansvaret liksom. Jätteskönt!
Hon har också börjat be husse lyfta upp/gosa etc väldigt mycket mer sista veckan. Och nu har hon sovit i hans knä 2 dagar i rad. Det har hon bara gjort med mig förut. Så han är överlycklig att hans hund nu söker sig till honom med för umgänge och inte bara skoj eller mat. ❤️

Hon är så otroligt lättlärd den där lilla raket-varelsen. Vi jobbar mest med att förstärka lugn, kunna vänta, bättre på kontakt, släppa kontrollbehov etc. Och det går stadigt framåt. Kul att jobba med lillpruttan! ❤️

ILY är fortsatt världens raraste, så följsam och så himla rolig. Hon är så lekfull och goofy! ❤️
Jag är så himla glad över vilken ”råvara” jag haft att jobba med i henne.
ILY är också lättlärd och kul att träna. Vi leker fram mycket saker som får komma fram i flowet och sedan förstärkas.
Hon är jordens keldjur och vill alltid vara nära eller på en. Om man kramar henne stänger hon ögonen och gosar in sig, trycker sig mot en och blir tung. Hennes mungipor är alltid lite uppåt. Så hon ser verkligen ut som ett leende gosedjur! 😅😍
Känns jätteskumt att klappa henne på magen nu när hon fått juver som sticker ut i hennes megaluddiga kropp. Det är så ovant. 😅
Jag undrar hur hennes päls kommer bli. Jag har ju aldrig haft valp förr och har aldrig sett en pappi som har så tät päls och är helt tätbehårad även hela magen etc. Undrar om det blir så forever.. Bra vintertid iofs.
Råkade dock typ stympa stackaren. När hon löpte tvättade jag henne och tänkte klippa bort lite av hennes 70-talsbuske IOM att det fastnade blod och hon tvättade och tvättade. Klippte lite med sax när hon var blöt. Inser sen när hon torkat att jag klippt upp så mkt att om man står bakom henne lyser det en rosa tulpan mitt i alltet mot en. Stackarn är skändad! 🙈

Tilda har börjat tappa tänder! Dom fyra mitt fram verkar hon tappat utan att jag märkt det 🙈 jag och @Red_Chili kom nog fram att det var vuxentänder. Tänderna bredvid dessa så är en lös och en har hon tappat nyligen.
(det var inte lika våldsamt som det kanske ser ut som på bilden 😂😂🙈)
Imorgon valpkurs igen! Och vi är inbokade på utställningsträning den 26/2! Och sedan utställningsskola som startar i april 😊
Ska försöka mäta och väga henne igen, tycker hon växer så det knakar, 18 veckor är hon nu 😊
Snapchat-1212443957.webp

De 2-3 senaste veckorna känns det som ensamträningen verkligen har lossnat, iaf ute i hundgården. Nu kan de vara där i 2 tim och hon går nästan direkt in och lägger sig och sover i sin bädd i hundhuset. Så skönt!

Jag jobbar hemifrån nu och kan se dem från kontorsfönstret, men nästa steg är att testa att åka och handla och se om hon fortfarande är lugn när bilen åker iväg.

Med hennes träning går det också framåt. Idag gjorde hon ett bra sök och en hyfsad sittmarkering ute i rastgården. Två vildsvinshår var det som hon skulle hitta. Klipp till en insta story

Tillfälle 2 på valpkursen. Idag var det inte så mycket övningar, mest lyssna. Det handlade om hantering och var väldigt intressant. Vi fick betinga in en "hanteringsfilt", som vi ska använda när vi ska klippa klor, kolla öron osv, och få valpen att associera den med gött godis. Tilda fattade grejen snabbt och tyckte att så fort hon satt på den (även ihopvikt 😂) så skulle godiset fram. Märktes också att vi tränat lite på ligg, för när hon tyckte det var godisdags (för hon satt ju fint!) så la hon sig ner, blängde på mig, satt sig upp, försökte pussas, la sig ner osv 😂 hon är ju definitivt mat motiverad 😂
Läxa till nästa gång om 2 veckor är "klappkarta" och försöka identifiera stress beteenden/uttryck och vad som skapar det.

Tillfälle 2 på valpkursen. Idag var det inte så mycket övningar, mest lyssna. Det handlade om hantering och var väldigt intressant. Vi fick betinga in en "hanteringsfilt", som vi ska använda när vi ska klippa klor, kolla öron osv, och få valpen att associera den med gött godis. Tilda fattade grejen snabbt och tyckte att så fort hon satt på den (även ihopvikt 😂) så skulle godiset fram. Märktes också att vi tränat lite på ligg, för när hon tyckte det var godisdags (för hon satt ju fint!) så la hon sig ner, blängde på mig, satt sig upp, försökte pussas, la sig ner osv 😂 hon är ju definitivt mat motiverad 😂
Läxa till nästa gång om 2 veckor är "klappkarta" och försöka identifiera stress beteenden/uttryck och vad som skapar det.

Vad intressant det låter! Var går du kursen? Gillar när instruktörer går ut över det vanliga "sitt ligg stanna kvar dra inte i kopplet". :D

Vad intressant det låter! Var går du kursen? Gillar när instruktörer går ut över det vanliga "sitt ligg stanna kvar dra inte i kopplet". :D
Går hos Falu hundsällskap! Kursen går ut på allt utom just "vanlig lydnad"! Läraren sa redan första gången att vi kommer inte nöta in sitt ligg osv 😂 vardagslycka kallar dom kursen :)
Instruktören igår är utbildad inom Fear free, och det genomsyrade väldigt mycket, att hanteringen ska vara på hundens villkor. Riktigt intressant! Vi kommer träna på inkallning, och fått övningar på att betingat in valpens namn, "hit" (eller motsvarande ord) och lite sånt, men inget sitt ligg 😅

Försöker kicka igång kroppen igen efter covid. Har försökt aktivera lite under tiden med godisträd, godissök inne och småtricks, men i tricksandet blir det väldigt hardcore rocknroll när hon inte fått trötta ut sig ordentligt fysiskt OCKSÅ :D Tur jag bara var utslagen ett par dagar.

Vildhjärna 🖤

FB743E57-6E1F-4032-B1DD-CACCC50608DA.webp

Asså varje gång jag ser din galenpanna blir jag så sugen på en jaktgolden i framtiden, hon är en magisk liten filur! :heart
Magisk var ordet! Har aldrig varit med om en så lättränad och positiv hund.

Vi har visserligen just tagit oss igenom första löpet och det var verkligen tre veckor av koncentrerad ärthjärna, hon glömde typ sitt 😅 Men nu ute på andra sidan är hon ännu mer magisk än tidigare ❤ Vi får sätta klockan när vi tränar, för varken hon eller jag vill någonsin sluta.

20220202_011204.webp

Här är en till som byter ut sina valptänder mot riktiga. På vissa ställen har han dock kvar valptanden samtidigt som den nya kommit upp. Först var det flera men nu är det bara en sån kvar. Hur länge hade ni väntat tills ni kontaktar veterinär för att plocka bort den?

Här är en till som byter ut sina valptänder mot riktiga. På vissa ställen har han dock kvar valptanden samtidigt som den nya kommit upp. Först var det flera men nu är det bara en sån kvar. Hur länge hade ni väntat tills ni kontaktar veterinär för att plocka bort den?
När den nya börjar nå halvvägs upp på den gamla ungefär, då hade jag kollat med veterinär.

Magisk var ordet! Har aldrig varit med om en så lättränad och positiv hund.

Vi har visserligen just tagit oss igenom första löpet och det var verkligen tre veckor av koncentrerad ärthjärna, hon glömde typ sitt 😅 Men nu ute på andra sidan är hon ännu mer magisk än tidigare ❤ Vi får sätta klockan när vi tränar, för varken hon eller jag vill någonsin sluta.

Visa bifogad fil 85171
Otroligt vacker hund dessutom! :love:

Roxy hade flera (typ 6 st) dubbla tänder läääänge. Jag kollade med vet på jobbet och de tyckte jag kunde vänta tills hon var 6 månader, och vicka envist flera gånger om dagen under tiden. Hennes hörntänder var i princip helt ute innan mjölktänderna äntligen lossnade med mycket hjälp från min sida. Vi behövde aldrig åka in, den sista lossnade någon dag innan hon blev 6 mån. Det man ska vara uppmärksam på är ifall mjölktänderna ser ut att störa den permanenta tanden, till exempel så att den växer snett. Roxys växte rakt men strax bakom/framför mjölktanden så det var inga problem så sett, hennes bett var korrekt hela tiden. Mitt tips, förutom att vicka på dem, är att låta hunden tugga mycket på ben, och gärna leka dragkamp! Så fick vi loss några tänder.

Jag känner mig helt orimligt deppig över att ha råkat klippa i pulpan för första gången idag. Klipper klorna litegrann en gång i veckan, och det är alltid helt odramatiskt. Det var det idag också, men det har seriöst förstöra hela min söndagseftermiddag. Känner mig som en usel och kanske något överkänslig matte 😢🙄😅

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 015
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 349
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 717
Hundavel & Ras Detta gör mig så himla glad att läsa! Det går framåt, även om många på sociala medier inom berörda raser inte jublar, tror detta kan bli...
30 31 32
Svar
620
· Visningar
28 511
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vinterridbyxor