Åh, Tengil har det lite tufft med andra hundar just nu
Igår hade vi en underbar promenad, vi gick genom parken till stora centrum och tillbaka. Han var jätteduktig och cool som vanligt i alla miljöer
Vi såg fem andra hundar, av olika raser och med olika beteende, och Tengil hanterade det utmärkt varje gång!
På slutet av promenaden när vi strax var hemma mötte vi en schäfer, Tengil såg den och tog kontakt med mig och höll sig lugn. Men när schäfern sedan såg Tengil så exploderade den direkt i ett rejält utfall med kraftiga skall, och småflickorna (som gissningsvis gick i högstadiet) som höll i hunden hade förståeligt svårt att hantera den. De försökte ställa sig gränsle över den vilket bara gjorde det värre. Jag och Tengil stod (såklart
) olyckligt till och behövde vänta på några bilar innan vi kunde avlägsna oss från situationen.
Tengil lugnade ner sig ganska snabbt, men det var uppenbarligen en skrämmande upplevelse för efter det så har han bemött alla hundar (även små hundar som inte ens tittar på honom) med skall så fort han ser dem.
Jag är lite orolig för att han är i en s.k. rädsleperiod och att den otäcka upplevelsen med schäfern därför satte sig djupt.
Jag funderar lite på hur vi ska träna på det här och ge honom flera bra upplevelser att väga upp och "hjärntvätta" med. Åka till ett ställe som är öppet/har gott om utrymme och träna på hundarna som passerar där? (Kanske blir för mycket?) Gå en hundmöteskurs? (Med andra hundar som också har problem - kanske gör det värre?) Boka privatträning? (Väldigt dyrt om det ska göras så pass ofta att det balanserar alla möten i vardagen) Köra på som vanligt och hoppas att det ger med sig? (Eller så ger det inte med sig utan eskalerar?) Ge typ MaxRelax eller liknande en period?
Jag tror att jag är lite extra känslig och orolig när det gäller hundmöten efter Torsten, som var livrädd för andra hundar och behövde väldigt mycket anpassning utan att någonsin bli riktigt bra. Där kändes varje promenad som en krigszon med fiender överallt och det tog hårt på mig och sambon (och inte minst på Torsten). Vi blev väldigt begränsade och utmattade, och vill såklart inte behöva ha det så igen.
Nu är ju Tengil en helt annan hund än Torsten, med en mycket stabilare grundmentalitet, så jag vill inte måla fan på väggen samtidigt som jag ändå vill ta det på allvar innan det blir värre.
Vi hade tänkt gå en unghundskurs med Tengil, där det inte är så mycket nyinlärning utan mest en "brush up" på att gå kurs (och där man inte behöver skämmas över att ha en lite tokig tonåring
), får se om vi kör på det eller om det blir för svårt just nu.
Visa bifogad fil 85695
Behövde mest ventilera, men om ni har några tankar eller tips så lyssnar jag gärna