Valp 2021 - del 2

Det var inte så länge sedan som hon hoppade ut ur ”kattgluggen” där i stalldörren… Bella snart 7 månader 🖤🤎🖤

Bifogade filer

• 3CA640DA-A1D7-4CEA-A720-0BC4CE15ED2A.webp
    3CA640DA-A1D7-4CEA-A720-0BC4CE15ED2A.webp
    487,8 KB · Visningar: 129
Vi har inte hört av oss på ett tag, men vi hade en riktigt rövig början på 2022. Covid, dödsfall, flera motgångar…

Men en del saker har gått bra. Vi bestämde oss för att gå en ny väg och byta tränare. De som vi träffat tidigare har inte visat sig vara speciellt erfarna av rasen, krävande hundar eller det vi vill hålla på med alls. Jag satt i ett långt samtal med uppfödaren om våra svårigheter och efter det bestämde vi oss för att testa nytt, någon som denne rekommenderade oss. Väldigt tacksam över att ha en bra uppfödare.

Hon blir lite så där schäfer-gapig ibland. Vi har börjat gå på hundmötesträning i grupp för att avdramatisera och träna på just hundmöten och det har gett så mycket resultat. Freja är annars en glad skit, himla arbetsvillig. Jag och en kompis har hyrt träningshall och kört lite moment utan några större krav. Vi har löptränat och lägger spår ibland. I april är planen att göra MH och gå på tävlingslydnaskurs :o jag är så pepp på våren efter allt elände!

I söndags blev lilla taxfröken 8 månader :love: Tiden har gått sjukt fort! Ska dra igång med mera spårträning snart tänkte jag så kanske hon kan gå anlagsprovet under våren. Men vi har en del att jobba på gällande tempot för jösses vad bråttom hon har 😂

Tay har levt livet, han har haft sin bästis här i nästan två veckor och de har röjt järnet ute. Han har haft lite agility vila efter jul men börjat träna med husse igen och har tagit riktigt fina slalom.
Vi har inte vallat på länge pga underlaget och vädret som varit helt galet varierande. Ankorna är ljuspunkten för Tay, bästa stunden på dagen är när matte släpper ut dom. Är det så att jag riskerat att försova mig har Tay varit omtänksam och väckt mig 😆. Han vet att jag brukar gå upp och släppa ut dom vid halvåtta.

I april är han anmäld till kurs i lydnadsklass 1 med husse och jag hoppas att vi kan ta upp vallningen snart också. Just nu tränar vi mest på lydnadsmoment och doftselektering och så får han titta på ankor i brist på får.

Tay
20220207_160949.webp

Idag fick vi ett fint kvitto på att inkallningen sitter bra, det dök upp ett par hundar 15-20 meter framför oss och han kom som ett skott till mig så fort jag ropade. Hundmöten är annars fortsatt lite smådryga, han går så jäkla upp i förväntan. Synd eftersom det gör hundvakts-möjligheter lite mer begränsade.
Vi ofta höra hur himla snäll och fin valp han är, då brukar jag och hussen titta på varandra och skratta eftersom det är lite svårt att minnas när han dansar i cirklar runt Skrället och skrikskäller för att få igång honom. Jag lär mig massor som matte till lill-Terrorn, får verkligen jobba för att hitta den där fina linjen mellan tydlighet och fasta ramar och inte bli så skarp eftersom det tenderar att trigga honom ännu mer när han varvat upp. I träningen är han fortsatt fantastiskt rolig med härlig attityd och sjukt snabblärd (som alla andra ägare till unghundar tänker om sina små stjärnor antar jag 😅). Senaste tillfällena med vår lilla träningsgrupp har han fått beröm för hur lydig och lyhörd han är.
MOV_1605_exported_4371.jpg

Inför morgondagens valpkurs så har jag lyssnat på föreläsningar om rädslor, stress och aggression, och lärt mig en hel del nytt! Vi ska också ha med ett "klappdiagram" på vår hund. Känner mig verkligen som en Picasso 😂
Imorgon ska det handla om hundens känslor och tankar, inkallning och hund/människomöten, ser fram emot det!

Bifogade filer

• IMG_20220215_204539.webp
    IMG_20220215_204539.webp
    71,4 KB · Visningar: 115
Gårdagen var fylld av att allt gick skit. Den avslutades bokstavligen på samma vis.
Peb blev lös i magen. När vi skulle in från promenaden hängde det en hel del skit kvar i pälsen bak. ILY går snett bakom när Peb vildsint ruskar sig. Resultatet: ILY hade skit i hela ansiktet inklusive ena ögat.
Tackade någon högre makt att de är små, lätta att bära och vi har både badkar och dusch. Så kunde man låsa in en i duschen/badkar.
Kände bara att ”nä, jag orkar inte det här med”. Men sen bröt jag ihop och asgarvade. 😂
ILY var inte glad över att behöva skölja ögonen etc så mkt. Hennes dag var mer shitty än min. 😂
C0773121-DC0F-4B88-AE42-0FDF7F87B766.webp

Peb börjar bli mer och mer vuxen. Det är fortfarande så att sambon inte ”får” göra lika mkt i form av bära, gosa, kontakt etc som med mig. Men hon har verkligen blivit enormt mkt mer kontaktsökande och gosig. Och hon är fortfarande så vansinnigt rolig.
Hon är nu jättebra på att tagga upp/ner fort, att söka kontakt istället för att skälla och är himla duktig på att leta saker, enkla spår etc. Världens väderkorn!
Tyvärr har hon varit lite lös i magen ett tag och också ätit sämre. Vi testade ge Canikur och skonkost. Men det blev inte helt bra. Hade tänkt åka in med henne till vet. Men de tyckte vi skulle testa avmaska, ge Fortiflora och specialfoder för mage/tarm. Så vi testar det först.
Hon börjar se mer vuxen ut också. Och hon växer som bara den. Sambon var borta 1 v. På den tiden hade hon blivit flera cm högre, främst bak. Nu är hon högre än ILY.
F0DD9E1F-CC8F-4E8C-8AB4-9E7B501D59E0.webp

Gårdagen var fylld av att allt gick skit. Den avslutades bokstavligen på samma vis.
Peb blev lös i magen. När vi skulle in från promenaden hängde det en hel del skit kvar i pälsen bak. ILY går snett bakom när Peb vildsint ruskar sig. Resultatet: ILY hade skit i hela ansiktet inklusive ena ögat.
Tackade någon högre makt att de är små, lätta att bära och vi har både badkar och dusch. Så kunde man låsa in en i duschen/badkar.
Kände bara att ”nä, jag orkar inte det här med”. Men sen bröt jag ihop och asgarvade. 😂
ILY var inte glad över att behöva skölja ögonen etc så mkt. Hennes dag var mer shitty än min. 😂
Visa bifogad fil 85990

KRÄNKT!

Kursen idag gick bra! Blev dock inte det innehåll jag trodde enligt föreläsningarna, utan vi pratade lite mer om stress, och instruktören skulle testa en grej med en av de andra valparna (en dubbel poodel sak, labradoodle och goldendoodle korsning, eller hur det nu stavas) som verkligen var uppe i varv hela tiden. Gick inte alls, den tyckte instruktören var för läskig. Så då lånade hon Tilda för att visa hur hon menade att övningen skulle gå till och min lilla vilde lugnade ner sig precis som hon skulle, så mattehjärtat svällde lite 🙈🥰
Sen blev det koppel prat och lite praktiska koppel övningar, vilket tilda var jätteduktig på. Vi har ju tränat massor på det, så det kändes skönt!
Bjuder på en studie hur kul tilda tyckte det var att åka bil idag 🙄 (hon brukar sova, men idag var hon uttråkad så pass att hon till och med satt med ryggen mot mig 😂🙈)
IMG_20220216_220559.webp

Glömde tacka för alla svar om tandlossningen. Vi väntade ut 6 månadersdagen och började då känna att den extra tanden satt rätt löst. Mycket riktigt trillade den loss bara någon dag senare. Hade nog stressat upp mig (och skaffat mig en onödig veterinärräkning) för detta om det inte vore för era svar :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 013
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 345
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 704
Hundavel & Ras Detta gör mig så himla glad att läsa! Det går framåt, även om många på sociala medier inom berörda raser inte jublar, tror detta kan bli...
30 31 32
Svar
620
· Visningar
28 500
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Den perfekta sällskapshunden