Svårt att säga hur skrämmande han upplevde det, han tyckte att det var jobbigt att inte kunna ta ut avståndet direkt men blev ju inte skadad eller framsprungen till. Jag tolkade det inte heller som en speciellt skrämmande händelse, men det är ju mitt perspektiv som människa
Ja, det är mest såhär efteråt som jag har funderat och tänkt på förra hunden och hur vi hade det med honom, i stunden med Tengil har jag inga problem att hålla huvudet kallt och vara lite "äsch, det där är inget, vi fortsätter som vanligt" och vi kan gå på några tiotals meters avstånd efter hunden som just passerat utan fortsatta skall eller stress. Han är så lugn och cool ute så jag har inte alls några spänningar eller någon oro, och så många dåliga hundmöten har vi inte haft ännu att jag börjar känna "åh nej" liksom. Men absolut så är ju mitt hanterande av situationen en viktig faktor! Den viktigaste kanske
Du har säkert rätt i att det inte är nåt att fästa så stor vikt vid, det är väl bara en normal tonårshund med mycket känslor jag har i kopplet och det behöver inte bli ett stort bekymmer bara för det
Jag tror att jag mest blev fundersam för att alla hundmöten gick bra igår fram till schäfern, och efter det har alla hundmöten gått dåligt (både igår och idag). Lätt att tänka att det finns en koppling och att det kanske var mer traumatiskt än jag uppfattade i stunden. Hoppas att jag har fel och bara övertänker
Viktor är nästan 3 år och han blir bättre vid hundmöten när vi haft kompisens hund här nått dygn. Det är som han glömmer av en del hundspråk när han bara träffat hundar lite kort eller bara tränat bredvid andra hundar som han ju då ska ignorera. Han kan då bli lite spännig vid vissa hundmöten och ibland även skälla. När kompisens hund är här och de får busa och bara leva ihop så går alla hundmöten mycket bättre. Det sitter i även efter hon åkte hem. Kanske kan hjälpa Tengil att få hänga med en stabil kompis och träna på att prata hund en stund.