Valp 2021 - del 2

Jahapp, nu är lilleman halt (vaknade så imorse), syns redan I skritt. Blivit övertalad av sambon att vi avvaktar idag och att valpingen får vila. Jag har googlat (och majoriteten av tyckare menar att tid till ortoped borde ha beställts typ redan imorse). Hade ni haft is i magen? (Hoppas att detta inte blir någon kapning av tråden.)

Jahapp, nu är lilleman halt (vaknade så imorse), syns redan I skritt. Blivit övertalad av sambon att vi avvaktar idag och att valpingen får vila. Jag har googlat (och majoriteten av tyckare menar att tid till ortoped borde ha beställts typ redan imorse). Hade ni haft is i magen? (Hoppas att detta inte blir någon kapning av tråden.)
Jag hade nog ringt veterinär och rådfrågat.
Har tack och lov aldrig haft hund med smärta i rörelsemaskinen. Har ju så lätt och atletisk ras som inte brukar ha sådana besvär. Så IOM det och egen brist på rutin hade jag kollat med vet och ev uppfödaren.

Lille Peb var hos veterinären idag. Hon skötte sig kanon trots lite reserverad mot veterinär.
De tog blod från båda frambenen och vi ska även lämna avföringsprover. De hörde senare av sig och meddelade att hon hade någon infektion i kroppen. Så de tror nog på en parasit som ILY klarat av att hantera IOM att hon är äldre, inte växer så mycket etc. Vi får se vad vi ska göra efter avföringsproverna är analyserade.
Så vi fortsätter med skonkost och Fortiflora till dess. Lillgumman som undersöker besöksrummet! ❤️
D4BB374C-82EF-4A33-8969-379FF6BB36A0.webp

Korta koppelpromenader ofta. Om det inte har förbättrats ordentligt på 2-3 så hade jag kontaktat ortoped.

Beror lite på hur hältan ser ut om jag väntar eller inte. Hälta första stegen efter vila, och som värmer ur snabbt, söker jag för på en gång. OCD... Tack vare att jag sökte vård DIREKT när jag såg tre steg efter vila så gick Dauds OCD- operation och rehab svinsmidigt och han var i full gång 2 månader efter operationen.

Beror lite på hur hältan ser ut om jag väntar eller inte. Hälta första stegen efter vila, och som värmer ur snabbt, söker jag för på en gång. OCD... Tack vare att jag sökte vård DIREKT när jag såg tre steg efter vila så gick Dauds OCD- operation och rehab svinsmidigt och han var i full gång 2 månader efter operationen.
Han har varit halt hela dagen utan tendens till att det skulle värma ur. Palperat från bog till tår (ganska så tufft) utan att se några tecken till palpömhet. Hittar ingen svullnad eller värmeökning. Inga spruckna klor och hela trampdynor. Är ju såklart oroad för OCD och de här "icke-fynden" jag gjort känns på något vis ännu mer oroande. Får se hur det är imorgon helt enkelt, sen blir det ortopeden nästa.

Det där kändes faktiskt väldigt skönt att höra! Tror ibland att jag är ensam om att ha en fullständigt oregerlig slyngel i kopplet :rofl: (men ibland, typ senaste veckan, har han faktiskt klarat av hela promenader på ett fullständigt civiliserat sätt, så någon sorts hopp finns det nog ändå...)
Du är inte ensam.
Idag drog den drygt 5 månader gamla valpen omkull mig 🙈 Jag hade i och för sig inte icebug men det var ordentligt grusat på packad snö. Helt plötsligt låg jag ner och både valp och jag undrade hur det hade gått till 🙃

Du är inte ensam.
Idag drog den drygt 5 månader gamla valpen omkull mig 🙈 Jag hade i och för sig inte icebug men det var ordentligt grusat på packad snö. Helt plötsligt låg jag ner och både valp och jag undrade hur det hade gått till 🙃
Får väl vara tacksam för att det är barmark här iaf! Min slyngel kör med att kasta sig med full kraft åt det håll han vill (oftast dit en fågel flyger) och fastän han inte är så stor (typ 15 kg) så är han rätt stark! Men... skvallerträning på fåglar (och bilar) har gett visst resultat, så om jag är väldigt uppmärksam lyckas jag för det mesta avstyra det hela. Men det är fullt fokus som gäller varje promenad för att få det att funka, och ibland blir det rätt tröttsamt!

Du är inte ensam.

Jag drog också omkull igår på hundpromenaden. En sån där riktig seriefigursvurpa när man känner att man liksom svävar horisontellt en sekund innan man landar med full kraft i backen.

Mina vänliga hundar hjälpte snabbt till med hjärtkompressioner och sparkade ner mina glasögon i diket. 😑

Jag drog också omkull igår på hundpromenaden. En sån där riktig seriefigursvurpa när man känner att man liksom svävar horisontellt en sekund innan man landar med full kraft i backen.

Mina vänliga hundar hjälpte snabbt till med hjärtkompressioner och sparkade ner mina glasögon i diket. 😑
Jag gjorde liknande på en morgon-rastning i trädgården här om dagen. Även om jag haft koppel så hade jag inte kunnat skylla det på dragiga och starka hundar direkt. 😅
Jag gled iväg med ena foten och landade som jag skulle simma bröstsim typ efter att ha försökt klösa mig fast med fingrarna. Givetvis var jag iklädd nattlinne och en kappa. Skönt med snö överallt på bar hud.. 🥶 :laugh:
Sambon såg senare på dagen spåren och undrade om jag gjort snöängel.. 🙄

I morse var ILY också lös i magen. Hoppas inte hon ska få samma skit, ja ordagrant, som Peb!
Väntar fortfarande på svar på proverna för hennes del.
Idag har vi haft snöslask, isgata och ösregn. Inte ens ILY ville ut. Har nog bara hänt en gång när hon var riktigt liten och det regnade. Annars är det ju fullt Goofy-ös och lycka vad man än gör.

Idag är Arrowtails Hexed Eclipse aka Hexa, hela 8 månader :heart.

Vi började vår rallylydnads kurs i tisdags och fick väldigt mycket beröm för hur följsam och arbetsvillig hon är. Vi tränade på skyltarna med att svänga höger ocg svänga vänster. Mycket svårare och jobbigt för mig än vad jag hade trott. Måste sätta mina fötter rätt hela tiden, speciellt i svängarna.
Men fick en ögonöppnare på hur mycket fokus Hexa har på mig och min kropp. Hon rör sig direkt genom att jag bara ändrar hållning eller hur jag rör min axel som är närmst henne.
Väldigt roligt men samtidigt väldigt tufft för mig som har noll kroppskontroll :o.

Hexa är som 8 månader, 47 cm hög och väger 14,7 kg.

Bifogade filer

• arrowtails-hexed-eclipse-3.webp
    arrowtails-hexed-eclipse-3.webp
    181,8 KB · Visningar: 87
Lilla Zoe fyller ett år idag ❤ Fortfarande liten och smäcker men börjar bredda sig över bogen och få mer massa. Tippar på att hon väger kanske 10 kilo! Dimmig bild för Mako envisades med att stoppa in näsan i linsen och nosa 😂

Bifogade filer

• IMG_1158.webp
    IMG_1158.webp
    57,6 KB · Visningar: 96
Lilla Zoe fyller ett år idag ❤ Fortfarande liten och smäcker men börjar bredda sig över bogen och få mer massa. Tippar på att hon väger kanske 10 kilo! Dimmig bild för Mako envisades med att stoppa in näsan i linsen och nosa 😂
Oj en sådan liten tik skulle vara min dröm! Jättefin 😍

Vi har börjat unghundskurs nr 2, och det går så dåligt! :banghead: Vet inte hur jag tänkte som anmälde mig till detta? Innan har vi tränat i hall med en annan tränare och då har det varit tydliga order om att träna ett par minuter och sedan vila en stund, och sen på det igen. Det funkar bra. Men jag ville väldigt gärna prova att också träna för den här andra tränaren som jag hört så gott om. Hon har ingen hall i vår stad. Så nu går vi kurs utomhus kvällstid :grin: Det är kallt, mörkt, blött (jag har en labbe som inte gillar att bli blöt om tassarna!) och hundarna kommer hela tiden för nära varandra och tappar fokus på husse/matte för att i stället hoppa mot varandra. Plus att vi aldrig pausar, alltså på riktigt sätter/lägger hunden på en dyna och får den att slappna av en stund. Jag har ju anmält mig till kurs för att komma vidare i träningen och trappa upp svårigheten, och störningar måste vi lära oss hantera, men allt blev så himla svårt nu och ingenting funkar. Mitt instagramflöde svämmar över med lydiga hundar och jag känner mig så usel. L är bara valp fortfarande, 5 månader, men vi har kommit alldeles för långt för att gå valpkurs igen och tänkte att då måste väl unghundskurs vara nästa steg :confused:

Vi har börjat unghundskurs nr 2, och det går så dåligt! :banghead: Vet inte hur jag tänkte som anmälde mig till detta? Innan har vi tränat i hall med en annan tränare och då har det varit tydliga order om att träna ett par minuter och sedan vila en stund, och sen på det igen. Det funkar bra. Men jag ville väldigt gärna prova att också träna för den här andra tränaren som jag hört så gott om. Hon har ingen hall i vår stad. Så nu går vi kurs utomhus kvällstid :grin: Det är kallt, mörkt, blött (jag har en labbe som inte gillar att bli blöt om tassarna!) och hundarna kommer hela tiden för nära varandra och tappar fokus på husse/matte för att i stället hoppa mot varandra. Plus att vi aldrig pausar, alltså på riktigt sätter/lägger hunden på en dyna och får den att slappna av en stund. Jag har ju anmält mig till kurs för att komma vidare i träningen och trappa upp svårigheten, och störningar måste vi lära oss hantera, men allt blev så himla svårt nu och ingenting funkar. Mitt instagramflöde svämmar över med lydiga hundar och jag känner mig så usel. L är bara valp fortfarande, 5 månader, men vi har kommit alldeles för långt för att gå valpkurs igen och tänkte att då måste väl unghundskurs vara nästa steg :confused:
Åh, jag förstår verkligen uppgivenheten. Sparven är ju över året nu, men verkligen en hund som är utmanande att gå kurs med pga alla störningar. Jag försöker välja kurser som jag vet har bra instruktörer och går att anpassa tillräckligt. Som på agilityn så har vi staket mellan hundarna som pausar och den som tränar. Sen bygger jag en egen kompostgallerhage runt oss där vi pausar. På nw så får vi vara i köket, med kompostgaller framför öppningen. På så sätt har han gott om plats och behöver inte vara helt stilla, kan öva på att se de andra hundarna när de går förbi, och öva på att pausa 👍

Hade jag varit du så hade jag försökt se den kursen bara som ett tillfälle att öva på kurs, inte att ta er vidare med fler övningar. Att kunna vara på kurs kommer ge dig nyckel mer för framtiden än att göra de specifika övningarna. Ta med dig en dyna, om du har en, och pausa när du känner att din hund behöver det :) Du kan ju nämna för instruktören med att du ändrar fokus till det, så förstår hen säkert lite mer vilka behov ni har!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 013
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 345
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 696
Hundavel & Ras Detta gör mig så himla glad att läsa! Det går framåt, även om många på sociala medier inom berörda raser inte jublar, tror detta kan bli...
30 31 32
Svar
620
· Visningar
28 500
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar