Åh, jag förstår verkligen uppgivenheten. Sparven är ju över året nu, men verkligen en hund som är utmanande att gå kurs med pga alla störningar. Jag försöker välja kurser som jag vet har bra instruktörer och går att anpassa tillräckligt. Som på agilityn så har vi staket mellan hundarna som pausar och den som tränar. Sen bygger jag en egen kompostgallerhage runt oss där vi pausar. På nw så får vi vara i köket, med kompostgaller framför öppningen. På så sätt har han gott om plats och behöver inte vara helt stilla, kan öva på att se de andra hundarna när de går förbi, och öva på att pausa
Hade jag varit du så hade jag försökt se den kursen bara som ett tillfälle att öva på kurs, inte att ta er vidare med fler övningar. Att kunna vara på kurs kommer ge dig nyckel mer för framtiden än att göra de specifika övningarna. Ta med dig en dyna, om du har en, och pausa när du känner att din hund behöver det
Du kan ju nämna för instruktören med att du ändrar fokus till det, så förstår hen säkert lite mer vilka behov ni har!