Valp 2021 - del 2

Här går det fint med lilla Eddie, det är så skönt att han blivit lite äldre (6 månader lite drygt nu) och man kan börja gå lite längre rundor så han får ur sig all överskottsenergi. Men en fråga. Senaste säcken med juniorfoder börjar ta slut och jag funderar på när man ska byta till vuxenfoder. Vet att det står 12 månader på förpackningarna men ger ni valpfoder fram till 12 månader? Jag är lite tveksam till det men jag kan egentligen inte säga varför :)

Här går det fint med lilla Eddie, det är så skönt att han blivit lite äldre (6 månader lite drygt nu) och man kan börja gå lite längre rundor så han får ur sig all överskottsenergi. Men en fråga. Senaste säcken med juniorfoder börjar ta slut och jag funderar på när man ska byta till vuxenfoder. Vet att det står 12 månader på förpackningarna men ger ni valpfoder fram till 12 månader? Jag är lite tveksam till det men jag kan egentligen inte säga varför :)
Finns vuxenfoder som är anpassade för växande valpar också, så jag kollar på innehållsförteckningen och jämför. Byter oftast runt 6-10 månader, men har en liten ras. Har gett vuxenfoder tidigare än så också, då det motsvarat näringskraven för växande valp.

Finns vuxenfoder som är anpassade för växande valpar också, så jag kollar på innehållsförteckningen och jämför. Byter oftast runt 6-10 månader, men har en liten ras. Har gett vuxenfoder tidigare än så också, då det motsvarat näringskraven för växande valp.
Ja men det är nog lite så jag tänker med. Jag har en ganska liten ras (cocker spaniel) och han växer inte supermycket mer nu hoppas jag så det blir nog att vi går över till vuxenfoder nu när juniorsäcken är slut.

Idag har vi haft storstadsäventyr! Från lilla Dalarna Till huvudstaden 🤪
Lekträff med @Red_Chili och Ebrah och Lily!
Tilda tyckte det var ytterst onödigt att åka bil direkt efter frukosten, och var lite tjurig på vägen ner. På vägen hem blev det inte ett ljud för då låg hon och snarkade 😂
IMG_20220225_203652.webp

Leffe Ligist är verkligen ett passande namn. Hade Ligisten varit en tik så hade det varit en Britt-Mariejävel. Jag tar tillbaka allt jag har berömt han för. Tur för honom att han är söt alltså. Den lilla grisen är inte bara en förstörelsemaskin, han är kleptoman åxå. Stjäl allt han kan.

Igår kom en kullbror till Izzy på besök, han bor ganska nära oss så vi brukar ses lite då och då för att låta dem leka med varandra. De är helt olika tecknade men de är så lika varandra i sättet och exteriören. Han är också en riktig mattjuv vilket han bevisade det sista han gjorde innan de skulle åka. Vi stod i köket och han var kopplad, ändå lyckades han hoppa och och äta av kakan som stod på spisen, han smög så försiktigt upp att vi inte märkte något först fast vi stod precis bredvid! O_o:o:D

Jaja jag känner mest att det bara är att skratta åt eländet och förbanna sig själv att man är så glömsk och slarvig som inte tar undan mat direkt. Förr eller senare kommer nog polletten trilla ner att mattjuvar inte uppskattas!:D :heart
274720377_5193973910652805_1741418905606890242_n.jpg

Och vi har en horder... Sorterar och samlar all ved från vedkorgen på olika ställen i huset (oklart om det är efter kvalitet eller vad.)
Leffe Ligist är verkligen ett passande namn. Hade Ligisten varit en tik så hade det varit en Britt-Mariejävel. Jag tar tillbaka allt jag har berömt han för. Tur för honom att han är söt alltså. Den lilla grisen är inte bara en förstörelsemaskin, han är kleptoman åxå. Stjäl allt han kan.

Åh, jag förstår verkligen uppgivenheten. Sparven är ju över året nu, men verkligen en hund som är utmanande att gå kurs med pga alla störningar. Jag försöker välja kurser som jag vet har bra instruktörer och går att anpassa tillräckligt. Som på agilityn så har vi staket mellan hundarna som pausar och den som tränar. Sen bygger jag en egen kompostgallerhage runt oss där vi pausar. På nw så får vi vara i köket, med kompostgaller framför öppningen. På så sätt har han gott om plats och behöver inte vara helt stilla, kan öva på att se de andra hundarna när de går förbi, och öva på att pausa 👍

Hade jag varit du så hade jag försökt se den kursen bara som ett tillfälle att öva på kurs, inte att ta er vidare med fler övningar. Att kunna vara på kurs kommer ge dig nyckel mer för framtiden än att göra de specifika övningarna. Ta med dig en dyna, om du har en, och pausa när du känner att din hund behöver det :) Du kan ju nämna för instruktören med att du ändrar fokus till det, så förstår hen säkert lite mer vilka behov ni har!
Tack för pepp och råd, det uppskattas massor! När vi tränat i grupp inomhus har vår hund varit minst störningskänslig av alla så jag blev rätt tagen på sängen av hur svårt det blev nu när vi var ute. Jag överväger att hoppa av den här kursen men jag har inte bestämt mig än. Som du skriver så kan det ju ändå ge bra träning även om vi inte gör just de övningar som instruktören tänkt. För övrigt har jag sett på instagram att den hund som står allra mest och skäller och slänger sig mot andra på kursen, den är jätteduktig på tricks, så det är inte bara vår hund som har problem med miljön.

För övrigt råkade det bli så att vi har åkt till vår andra tränare, M, tre dagar i rad nu. Vi har tränat både inne i hallen och utomhus med andra hundar, och det har gått jättebra. Allt sitter ju inte direkt förstås men jag har inte behövt uppleva där att störningarna är så stora att jag inte får kontakt med min hund.

Gp5kx1m.jpg
Jahapp, då verkar det som Kryzas första löp har satt igång. Hon var väldigt småskvättig på promenaden och nu har hon börjar blöda litegrann.

Ivar tycker hon luktar väldigt gott, men kan lyssnar fortfarande när man säger att det räcker.

Vi får se hur det artar sig, om det räcker med barngrindar eller om jag och Ivar får flytta ut till gästhuset.

Tilda har tappat alla sina valptänder nu tror jag. Sista hörntanden försvann igår.
Hon har blivit jätteduktig att åka bil, skäller och piper nästan aldrig nu, och är lugn att bli lämnad i den om jag ska handla eller liknande. Däremot har hon blivit värre hemma, väldigt mycket separationsångest, om jag så bara går på toa (och ännu värre stänger dörren) så sitter hon och skäller och gråter på andra sidan gallret i köket (toan ligger mitt emot köket med en liten hall mellan, måste ha galler för öppningen till köket då vi håller på att gör om badrummet och hon annars hittar massor av godsaker att tugga på i hallen 😐) och det är lika om jag går ner i tvättstugan eller bara kastar sopor. Har från början inte gjort så stor affär av det hela utan har bara sagt att jag kommer snart och sen gått, och kommit tillbaka ganska snart för att vänja henne att jag faktiskt kommer tillbaka snabbt. Vet inte om jag bara ska härda ut och låta det gå längre tid innan jag kommer in igen? Eller bara inse att hon inte är mogen för mer ensamhet träning än så?
Som mest har hon vart själv I ca 15-20 min när jag gått över till mamma som bor i huset bredvid och duschat (pga badrumsrenoveringen har jag ingen dusch) och då har hon skällt hela tiden när jag lyssnar av inspelningen.

Bell verkar vara på gång med sin första löp… har hittat några små blodfläckar inne i sovrummet ett par morgnar nu. Det var elva år sedan jag hade en tik senast, så minns knappt vad jag ska förvänta mig :D

För några dagar sedan sanerade vi huset mot giardia. Vi bor stort och har mycket textilier, fällar etc som skulle saneras.
1 gigantisk soffa, 16 prydnadskuddar, 4 fåtöljer, 2 puffar, 4 sängar, otaliga mattor, 12 stolar med tyg, en massa hundbäddar, filtar etc.
Och hundarna själva.
Vi höll på hela dagen och kvällen.
Sen kräktes flickorna så klart av medicinen första kvällen.

Men Peb äter iaf bättre och har börjat lägga på sig mer hull igen. SÅ skönt!
ILY är vid sedvanligt god vigör. Eller ja.. Efter saneringen var hon blöt och skojig.
EAF3D8F8-CA8B-4C2F-9BFD-26ED87773B64.webp

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 013
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 345
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 696
Hundavel & Ras Detta gör mig så himla glad att läsa! Det går framåt, även om många på sociala medier inom berörda raser inte jublar, tror detta kan bli...
30 31 32
Svar
620
· Visningar
28 500
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar