Valp 2021 - del 2

Mio sex månader fick sin första (välbehövliga) trimning idag.
Han gick från ullig gullig valplufs till stilig yngling i ett nafs.
Han mår bra och hänger med på det mesta. En glad och trevlig liten kompis har vi fått oss.
Tilda har inte riktigt fattat tjusningen med pinnar, hon kan tugga på någon flisa hon hittar i vedkorgen, och ute är det JÄTTEKUL att leka/bära med sig en kotte/sten/kvist med barr eller så, men ännu inga pinnar 😂
Däremot att äta STEN är ju mums 😑
Der tyckte Mio också en period. Det var som tur var snabbt övergående. Hoppas att detsamma gäller för Tilda. Det finns roligare saker att syssla med på promenaderna än att plocka sten ur käften på valpen 🙄.

Bifogade filer

• 20220311_174914.webp
    20220311_174914.webp
    120,2 KB · Visningar: 76
Suck, förutom Leffes hörntänder som jag är orolig över så funderar jag på om inte han har lite separationsångest eller något. Han blir skit förbannad när nån lämnar huset. Spelar ingen roll att han inte är ensam kvar. När jag försvinner så pinkar han inne hos farsan. Men bara när jag är borta. Han har inga problem med att vara själv i bilen en stund. Inte mer än att han skäller ibland. Vad gör man åt detta?
20220308_115615.webp

Idag var den gamla Peb äntligen tillbaks igen! ❤️Nu verkar magen hyfsad efter avslutad medicinering. Hon har ätit som en häst, av vad som helst! Och hon fick total-släpp 2 ggr och bara toksprang som en iller på speed runt vardagsrumsbord och matbord på mattorna under. Runt, runt i en evighet.😅😍
Så skönt!
ILY har ju varit pigg, glad och bra i magen hela tiden. Men hon har varit smått ointresserad av torrfodret. Jag tänkte att det kanske var pga all god annan mat hon fått nu när vi försökt hitta ngt Peb vill äta. Men nu är hon lika sugen på torrfoder som förr. Kanske hon iaf känt av det lite. Vet inte! Skönt att de verkar må bra iaf!
Har lärt ödmjuka och mer försiktiga ILY att morra på signal. Nu verkar hon hittat sin röst och morrar vid behov på Peb. Det var min förhoppning. 😅
En fluga har kommit in mellan glasen i altandörren. Sjukt spännande tydligen! 🤷‍♀️
33160B29-EBF2-4DFC-A473-A121AF6173B3.webp

Idag var den gamla Peb äntligen tillbaks igen! ❤️Nu verkar magen hyfsad efter avslutad medicinering. Hon har ätit som en häst, av vad som helst! Och hon fick total-släpp 2 ggr och bara toksprang som en iller på speed runt vardagsrumsbord och matbord på mattorna under. Runt, runt i en evighet.😅😍
Så skönt!
ILY har ju varit pigg, glad och bra i magen hela tiden. Men hon har varit smått ointresserad av torrfodret. Jag tänkte att det kanske var pga all god annan mat hon fått nu när vi försökt hitta ngt Peb vill äta. Men nu är hon lika sugen på torrfoder som förr. Kanske hon iaf känt av det lite. Vet inte! Skönt att de verkar må bra iaf!
Har lärt ödmjuka och mer försiktiga ILY att morra på signal. Nu verkar hon hittat sin röst och morrar vid behov på Peb. Det var min förhoppning. 😅
En fluga har kommit in mellan glasen i altandörren. Sjukt spännande tydligen! 🤷‍♀️
Visa bifogad fil 87340
Dö flugjävel!
B986237E-F733-42F8-9CF9-36AE4CCBED0A.webp

Lilla krokodilen ligger just nu och sover och är så söt så :heart
Vi tar ett steg framåt och fyra bakåt, sen ett par fram igen... De dagar hon vaknar utan att speed-knappen har fastnat i intryckt läge är hon riktigt härlig! Mycket energi, men ändå kontaktbar och hinner ibland till och med göra bra val :D
Andra dagar är hon inte fullt så kontaktbar och hinner varken göra bra eller dåliga val, hon gör allt, gärna samtidigt...

Det som just nu fungerar bäst för att få henne att samla ihop sig är att vid träning alltid börja med stadga, med hjälp av omvänt lockande. Först bara ett par sekunder för att hinna belöna, men sedan öka det till längre och längre tid. Max hittills är 30 sek så vi har lite att jobba på :p

Har haft tema "stadspromenad" här ett tag. Stadspromenad än så länge betyder att vi går på asfalterade gångvägar, i stället för rakt ut i skogen. Och att hon ska kunna gå nära mig utan att kopplet sträcks. I början är det ett steg, stopp, belöning, 2 steg, stopp, belöning, 3 steg osv. Men efter ett tag är vi uppe i 7-9-11 steg och varierar där. Tur hon älskar sin mat så hon tar den som belöning :D

Och på temat belöning - hon har inte kopplat lek till belöning än. Vi leker på, men minsta torrfoderkula är mer värt än alla leksaker hittills. Enkelt på ett sätt, men skulle verkligen vilja ha mer belöningskänsla i leken också.

Bild på vår 6-månaderstjej kommer här. Jag fick frågan förra veckan om hon verkligen är en labrador, för hon är så liten. Hon är rätt kraftig men inte så hög. När blir de klara på höjden?

Vi har haft problem ett tag med att få kontakt när det är störningar runt omkring. Allt har varit roligare än att vara med oss (mig och min man, vi turas om att träna). Igår öppnade jag en ny sorts godis som vi inte provat förut. Med större bitar. Vilken skillnad! Nu är det knappt att hon vill kissa och bajsa om hon vet att jag har sånt godis i fickan, hon går fot som ett proffs och ignorerar mötande hundar :jawdrop: Även handtarget funkar igen nu, med tryck. Jag hoppas effekten håller i sig!

6 mån.webp

Ps. jag blir lite ledsen när jag ser kroksvansen. Jag råkade klämma den i ytterdörren när hon var 4 månader. Hon fick jätteont men det gick över snabbt så vi gjorde inget åt det. Men tydligen blev den permanent skadad :(

Min lilla galning har hunnit bli över fem månader! Tycker om henne mer för (nästan) varje dag 😁 Hon har börjat bli mogen nog för att börja grunda lydnaden inför brukset (och kanske igp) nu. Innan gick hon lätt in i mer stress än jag vill ha vilket ledde till ljudande, så jag struntade helt i det i över en månad. Det gjorde susen och det är skönt att strunta i den där sociala medier-pressen att valparna ska kunna 150 saker innan de är halvåret. Än så länge kan hon bara kommandona 'Sitt' och 'Nej', men det räcker faktiskt gott och väl för mig i vardagen 😊

Vi har ju kämpat en del med hundmöten. Fröken verkar vara lite ambivalent i sina känslor men det är väl ofta så när både nyfikenhet och osäkerhet finns. Nu har vi i alla fall börjat befästa att när jag backar ska hon vända sig och komma till mig och det tar jag sedan med mig till när hon ser hundar eller annat hon retas av. Det blir inte skvallerträning utan mer att hon ska få rutinen att drag i kopplet = kom till husse. Har kört på att hon ska komma in till mig och sätta sig innan men jag upplever att hon funkar bättre när hon får vara i rörelse, dessutom är det roligare med en lekstund tycker både hon och jag. Kommer också leda till att det blir mer naturligt att leka/vara med mig när vi tränar/tävlar och mindre drag i kopplet! Är väldigt tacksam för att hon är så lättbelönad i både närings- och bytesdrift.

Lite mindre positivt är att hon börjat skälla när hon ser hundar från bilen så nu försöker jag täcka för buren. Kommer väl få köpa ny bil för hon kommer växa ur buren och får hon hela bagaget kan jag ju inte täcka för 🙃 Alternativt hoppas på att hon mognar ifrån det/lär sig att hundar är ointressant men då gäller det ju att hon inte får in nån dålig vana först. Jobbar annars med att belöna lugn när vi står parkerade och hon är i buren men jobbar ju i uppförsbacke om hon sen reagerar loss när vi kör..

275444581_652912219148385_8348194254196849067_n (1).webp

Vi kör vidare med våra Missing People-träningar; här ett spårupptag som hon tog så fint så (ca 16 sekunder in i klippet) :love:

Låter så kul med era träningar!

Bella fick upp the spår of a lifetime idag på lunchpromenaden. Hon höll stenhård fokus i över 3 km :D Hoppas hitta någon rolig kurs längre fram i vår :)

(Spåret, då? En familj med barn i pulka. Kanske var de missing, men de såg inte så missing ut 🤷🏻‍♀️)

246B9F9F-96D0-43EF-94AB-AD9CDE66B789.webp

7D337751-EA83-4E24-8562-12D71DCA5351.webp

Vi kör stenhårt på det här med att vara kring andra hundar i grupp. Bara den här veckan har vi kört 4 pass. Det går framåt hela tiden. Ljuden har blivit färre och färre. Vi fick också testa lite bett igår och det var urkul tyckte Frejis. Går utvecklingen så här bra så hoppas vi på att kanske kunna köra BH/VT!

Men så bröt jag ett finger igår och ska inte använda vänsterhanden på 3 veckor!!! 😩 Så nu är det bara husse som kan gå med koppel och på träningarna. Jag får köra lite momentträning i vardagsrummet. Så. Himla. Suuuuur.

I lördags blev lilla taxfröken 9 månader! Tiden går sjukt fort alltså 😅 Jag längtar massa till 1 oktober så vi kan släppa henne i skogen igen och fortsätta injagningen. Men nu är hon ju nog gammal för viltspårssprov så jag ska starta träningen mot anlagsprovet nu tänker jag. Ska tina blod och klövar och låta båda hundarna spåra i morgon :)

I lördags blev lilla taxfröken 9 månader! Tiden går sjukt fort alltså 😅 Jag längtar massa till 1 oktober så vi kan släppa henne i skogen igen och fortsätta injagningen. Men nu är hon ju nog gammal för viltspårssprov så jag ska starta träningen mot anlagsprovet nu tänker jag. Ska tina blod och klövar och låta båda hundarna spåra i morgon :)
En nyfiken fråga till er som har jakthundar och/eller tränar era unghundar för jakt: Hur gör ni det där med att "släppa i skogen"? Har ni bara egen mark ni släpper på eller hur funkar det? Själv har jag aldrig jagat, och det har alltid varit "big no-no" att ha hundar lösa i skogen på ett sånt sätt att de följer vilt, och det har alltid varit en del av träningen att få dem att INTE göra det - så att de går att ha lösa! Men jag fattar ju att en blivande jakthund måste få träna, så hur gör ni? Får man generellt lov att (där man har jakträtten?) släppa sin blivande jakthund i skogen för att den ska få träna på lite rådjur till exempel?

En nyfiken fråga till er som har jakthundar och/eller tränar era unghundar för jakt: Hur gör ni det där med att "släppa i skogen"? Har ni bara egen mark ni släpper på eller hur funkar det? Själv har jag aldrig jagat, och det har alltid varit "big no-no" att ha hundar lösa i skogen på ett sånt sätt att de följer vilt, och det har alltid varit en del av träningen att få dem att INTE göra det - så att de går att ha lösa! Men jag fattar ju att en blivande jakthund måste få träna, så hur gör ni? Får man generellt lov att (där man har jakträtten?) släppa sin blivande jakthund i skogen för att den ska få träna på lite rådjur till exempel?
Man får släppa dom på den mark man har jakträtt under den tid det är lovligt att jaga det vilt den ska jaga. Alltså får jag inte släppa henne nu. I vårt fall med vår tax som ska jaga rådjur så får hon vara lös mellan 1 oktober och 31 januari, resten av året får hon vara kopplad i skogen :)

Man får släppa dom på den mark man har jakträtt under den tid det är lovligt att jaga det vilt den ska jaga. Alltså får jag inte släppa henne nu. I vårt fall med vår tax som ska jaga rådjur så får hon vara lös mellan 1 oktober och 31 januari, resten av året får hon vara kopplad i skogen :)
Ah, okej, det låter ju rimligt! Tack för svar!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 011
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 345
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 692
Hundavel & Ras Detta gör mig så himla glad att läsa! Det går framåt, även om många på sociala medier inom berörda raser inte jublar, tror detta kan bli...
30 31 32
Svar
620
· Visningar
28 497
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar