Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag mejlat en uppfödare för att fråga om hon har några valpplaner på en specifik tik som jag är helt stormförtjust i. Allt är bra. Syskonen är bra (hälften av kullen tiken kommer från är Korad, inklusiven tiken själv), deras MH är alla bra, tikens utvärderade tidigare kull är OCKSÅ bra! Tiken tävlar på hög nivå i bruks och vallar. Dessutom är hon snygg som få, men det är ju personlig smak och bonus :D

Alltså. Jag kommer dö lite inombords om jag inte kan få in en fot här :love:

Vad tänker du att du vill göra med hunden?
Det är ju rätt spridda raser det där :D
Ja det är spridda raser och jag har lite spridda intressen också :angel:
Tanken med nästa hund är framförallt tävla i agility och lydnad. Jag har inte ambitioner att tävla på elitnivå eller så, utan bara för skojs skull. Blir även en del viltspår och nosework. Skulle det bli en jaktcocker så blir det definitivt jaktträning också.

Om någon har ras att tipsa om som stämmer in på mina önskemål så får man gärna hojta till!
  • Inte längre/tjockare päls än en flatte. Så lite pälsvård som möjligt men kan stå ut med att trimma och borsta lite.
  • Absolut inte krullig eller lockig päls
  • Vikt max 20 kg
  • Mjuk och förig
  • Inte en ras med många eller grova hälsoproblem

Nu har jag mejlat en uppfödare för att fråga om hon har några valpplaner på en specifik tik som jag är helt stormförtjust i. Allt är bra. Syskonen är bra (hälften av kullen tiken kommer från är Korad, inklusiven tiken själv), deras MH är alla bra, tikens utvärderade tidigare kull är OCKSÅ bra! Tiken tävlar på hög nivå i bruks och vallar. Dessutom är hon snygg som få, men det är ju personlig smak och bonus :D

Alltså. Jag kommer dö lite inombords om jag inte kan få in en fot här :love:
Vilken ras?

Ankor och får. Och nej, väldigt få aussies är det. :(
Det finns en del, men det lär minska nu när vallhundsprovet görs om för att bättre visa hundens arbetsförmåga. Den handfull aussies jag sett få gdknt VP har öht inte vallat, men styrts runt på ren lydnad.

Om hunden inte klarat av att ta ett VP är vallningen sannolikt inte något att skryta med när det kommer till avelsvärde, men det är ju heller inte det aussie avlas för :)

Det finns en del, men det lär minska nu när vallhundsprovet görs om för att bättre visa hundens arbetsförmåga. Den handfull aussies jag sett få gdknt VP har öht inte vallat, men styrts runt på ren lydnad.

Om hunden inte klarat av att ta ett VP är vallningen sannolikt inte något att skryta med när det kommer till avelsvärde, men det är ju heller inte det aussie avlas för :)
Det har jag också hört om, att aussies ofta (om inte oftast) vallar på ren lydnad. Tinjas pappa, halvsyrra och bror gör inte det, men de ägs ju av en person som verkligen brinner för riktig vallning och som avskyr lydnadsvallning.

Men jag tycker ändå att det är roligt att det finns folk som försöker bevara vallningen. Just den här tiken tycker jag ändå se ha åtminstone lite känsla (vad mitt otränade öga kan se) men det syns att hon går rätt mycket på lydnad, eller det är iallafall så jag tolkar blickarna som slängs på föraren hela tiden. De filmer jag sett på "riktiga" vallhundar, då är ögonen på djuren, 100% av tiden.

Vallningen är typ som en liten klick grädde på moset. Det är moset som är viktigast, och det här moset är riktigt bra :D

Senast ändrad:
Det har jag också hört om, att aussies ofta (om inte oftast) vallar på ren lydnad. Tinjas pappa, halvsyrra och bror gör inte det, men de ägs ju av en person som verkligen brinner för riktig vallning och som avskyr lydnadsvallning.

Men jag tycker ändå att det är roligt att det finns folk som försöker bevara vallningen. Just den här tiken tycker jag ändå se ha åtminstone lite känsla (vad mitt otränade öga kan se) men det syns att hon går rätt mycket på lydnad, eller det är iallafall så jag tolkar blickarna som slängs på föraren hela tiden. De filmer jag sett på "riktiga" vallhundar, då är ögonen på djuren, 100% av tiden.

Vallningen är dock som sagt grädden på moset. Det är moset som är viktigast, och det här moset är riktigt bra :D
Hundar som tittar på föraren är inga vallhundar, för de har snart inga får kvar! ;)

Hoppas du får en valp! :D

Ja det är spridda raser och jag har lite spridda intressen också :angel:
Tanken med nästa hund är framförallt tävla i agility och lydnad. Jag har inte ambitioner att tävla på elitnivå eller så, utan bara för skojs skull. Blir även en del viltspår och nosework. Skulle det bli en jaktcocker så blir det definitivt jaktträning också.

Om någon har ras att tipsa om som stämmer in på mina önskemål så får man gärna hojta till!
  • Inte längre/tjockare päls än en flatte. Så lite pälsvård som möjligt men kan stå ut med att trimma och borsta lite.
  • Absolut inte krullig eller lockig päls
  • Vikt max 20 kg
  • Mjuk och förig
  • Inte en ras med många eller grova hälsoproblem

Corgi! :banana:

Hundar som tittar på föraren är inga vallhundar, för de har snart inga får kvar! ;)

Hoppas du får en valp! :D
Haha nej, jag gissade på det! Mest lydnad. Men ibland syns en liten spontan egen-justering med fullt fokus på djuren, och det är alltid något :p

Hoppas jag med! Finns en annan kull jag är ÄNNU mer intresserad av bruksmässigt, men där ska det till typ 100 tikvalpar om jag ska ha en chans :arghh:

Grattis!
Jag tror jag har kanske lite väl höga krav ibland.. :rofl:

Det såg mörkt ut ett tag men i slutändan behövde jag inte kompromissa nåt alls utan hittade vad jag letade efter. Skottfasta, bra hälsa, fina meriter (framförallt lydnad vilket jag är intresserad av), sociala, bra psyke :love: är dock 125 mil bort, lite i längsta laget men det är det värt.

Ska bara bli lite valpar också och sådär :nailbiting:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 995
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
25
· Visningar
1 744
Senast: Lisen82
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
861
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 146
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?