Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det är spridda raser och jag har lite spridda intressen också :angel:
Tanken med nästa hund är framförallt tävla i agility och lydnad. Jag har inte ambitioner att tävla på elitnivå eller så, utan bara för skojs skull. Blir även en del viltspår och nosework. Skulle det bli en jaktcocker så blir det definitivt jaktträning också.

Om någon har ras att tipsa om som stämmer in på mina önskemål så får man gärna hojta till!
  • Inte längre/tjockare päls än en flatte. Så lite pälsvård som möjligt men kan stå ut med att trimma och borsta lite.
  • Absolut inte krullig eller lockig päls
  • Vikt max 20 kg
  • Mjuk och förig
  • Inte en ras med många eller grova hälsoproblem

En jaktcocker låter ju som att den skulle passa dig perfekt :)
Bra näsa, mjuk och förig, snabb som en vessla och en frisk ras. Se till att föräldradjuren är röntgade bara, det är många uppfödare som verkar slarva med det.

Ja det är spridda raser och jag har lite spridda intressen också :angel:
Tanken med nästa hund är framförallt tävla i agility och lydnad. Jag har inte ambitioner att tävla på elitnivå eller så, utan bara för skojs skull. Blir även en del viltspår och nosework. Skulle det bli en jaktcocker så blir det definitivt jaktträning också.

Om någon har ras att tipsa om som stämmer in på mina önskemål så får man gärna hojta till!
  • Inte längre/tjockare päls än en flatte. Så lite pälsvård som möjligt men kan stå ut med att trimma och borsta lite.
  • Absolut inte krullig eller lockig päls
  • Vikt max 20 kg
  • Mjuk och förig
  • Inte en ras med många eller grova hälsoproblem

Åh va kul med fler wcs! Jag lurkar mest i kulisserna här men ändå, kul om du skriver om den sen :bump:
(Och sen är spanieljakt typ det bästa som finns)

Jag har en jaktcocker som blir två år snart och hoppas på att det blir en till nästa år. Men det är helt hemskt att stå i valpkö, tänk om det inte blir något? Eller ännu värre, tänk om det inte blir någon över till mig?
Känns inte som om jag gör något annat än att noja över valp samtidigt som jag känner att nuvarande skulle behöva få lite ordning innan jag tar hem en till :p

På söndag är det 2 veckor tills jag åker och hämtar hem min pärla! Som jag längtar :banana:
Det var rätt bra mot min hysteri kring julen, att allt ska vara perfekt, det ska bakas och det ska pysslas! Nu känner jag bara att tiden kan få springa iväg så fort det går så jul och nyår blir överstökat någon gång :angel:
Det mesta till nya vovven är inköpt, letar bara efter ett lite varmare täcke.

Hur gör ni som har fler hundar hemma när ni kommer hem med en ny hund? Hälsar inne/ute? I koppel/lösa? (Valpen vågar jag såklart inte ha lös ifall hon blir rädd och sticker) Det är så längesedan vi hade 2 hundar så jag minns inte hur vi gjorde :confused:
Vår gamla tik kan vara ganska dominant och har haft svårt att acceptera andra tikar innan, detta har hon släppt på de senaste åren.

Hur gör ni som har fler hundar hemma när ni kommer hem med en ny hund? Hälsar inne/ute? I koppel/lösa? (Valpen vågar jag såklart inte ha lös ifall hon blir rädd och sticker) Det är så längesedan vi hade 2 hundar så jag minns inte hur vi gjorde :confused:
Vår gamla tik kan vara ganska dominant och har haft svårt att acceptera andra tikar innan, detta har hon släppt på de senaste åren.

Ta in valpen i lugn och ro, du kan ha den i famnen, och se hur den äldre reagerar. Efter hand kan du släppa ner valpen. Var inte för ängslig, det smittar av sig. Inte hälsa i koppel, valpen har antagligen noll hum om koppel/halsband.
Jag hade åkt ut i skogen med båda och släppt dem, men jag hade aldrig ens funderat på att valpen skulle bli rädd:D

På fredag har det gått 22 dagar in i Dahlias dräktighet, om hon nu är dräktig. Jag tror det, men man vet ju aldrig. Kanske får hon för sig att bli skendräktig denna gång liksom...
Ska ultraljuda på fredag och hoppas att vi ser något, vore så trevligt att veta innan jul. Det är tidigt, men går oftast att se om man är skicklig. Dock bör man ändå ultraljuda om en vecka senare ifall man inte skulle se något då det är så pass tidigt. Hoppas!

På söndag är det 2 veckor tills jag åker och hämtar hem min pärla! Som jag längtar :banana:
Det var rätt bra mot min hysteri kring julen, att allt ska vara perfekt, det ska bakas och det ska pysslas! Nu känner jag bara att tiden kan få springa iväg så fort det går så jul och nyår blir överstökat någon gång :angel:
Det mesta till nya vovven är inköpt, letar bara efter ett lite varmare täcke.

Jag tog med min tik när vi hämtade labbevalpen, så de fick hälsa redan hos uppfödaren :) De åkte tillsammans hela vägen hem sedan, 6,5h. När vi kom hem fick valpen träffa min hane också, vilket gick helt smärtfritt. Valpen tydde sig en del till tiken från början, så hon höll undan min lite mer brutala hane fint :) Hanen är så oförsiktig, så det tog några dagar innan jag lät dem umgås utan örnkoll. Han är fortfarande rätt brutal, men valpen är 15 veckor nu och är rätt brutal tillbaka, så nu har det jämnat ut sig :D

På fredag har det gått 22 dagar in i Dahlias dräktighet, om hon nu är dräktig. Jag tror det, men man vet ju aldrig. Kanske får hon för sig att bli skendräktig denna gång liksom...
Ska ultraljuda på fredag och hoppas att vi ser något, vore så trevligt att veta innan jul. Det är tidigt, men går oftast att se om man är skicklig. Dock bör man ändå ultraljuda om en vecka senare ifall man inte skulle se något då det är så pass tidigt. Hoppas!
Håller tummarna!

Vad behöver jag tänka på när det gäller "valpsäkring" förutom det uppenbara att inte låta saker ligga slängda hursom helst?

Mina valpar har fyllt 3 veckor i måndags, VART tar tiden vägen egentligen?!
Fotade dom lite idag och det är även bestämt vem som ska stanna här hemma. Det blir Mira, den "stora svarta" lilla saken. :love::love::love:
Lilla Luna är lite liten pga en rätt tuff start i livet, men vi klarade det! :heart

IMG_8630.jpg

IMG_8625.jpg

IMG_8575.jpg

IMG_8602.jpg

Fotade dom lite idag och det är även bestämt vem som ska stanna här hemma. Det blir Mira, den "stora svarta" lilla saken. :love::love::love:
Lilla Luna är lite liten pga en rätt tuff start i livet, men vi klarade det! :heart

IMG_8630.jpg

IMG_8625.jpg

IMG_8575.jpg

IMG_8602.jpg
Åh så söta :love:
Kanske ska ha en minibulle i framtiden, som komplement till dobbisarna. Känns som de skulle kunan funka bra ihop :D

Det kanske är skitdumt att bo i hyresrätt :nailbiting:
Min hyresrätt har har upplevt 3 inköpta valpar och två valpkullar fötts här (11 valpar ) och ingenting är dyrt sabbat än ;) Lite smågnag på några trösklar, men dom var fula redan tidigare sen föregående hyresgäst i rullstol och en hund som i vuxen ålder har repat ytterdörren lite, men inte värre än att spackel kan fixa :D:p

Hoppas detta håller i sig nu......:cautious::nailbiting:

• Gilla
Reactions: Laa

IMG_8630.jpg

IMG_8625.jpg

IMG_8575.jpg

IMG_8602.jpg

Åååh så charmiga. Luna är ju ljuvlig <3

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 995
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
25
· Visningar
1 744
Senast: Lisen82
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
861
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 146
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?