Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, egentligen är de rätt fula :o

Lila%20tik_1.jpg

BLÄ! :wtf: Vad ska du ens med en sån till?! Skicka hit den istället så slipper du ta hand om den!

:angel: :love:

Är det ok att ha valpen i knät eller vid fötterna när man kör hem den (självklart inte jag som kör). Eller får man feta böter om man blir stannad av polisen?
Skulle kännas bättre att han den i knät första bilresan som kommer va ca 3,5-4 timmar.

Är det ok att ha valpen i knät eller vid fötterna när man kör hem den (självklart inte jag som kör). Eller får man feta böter om man blir stannad av polisen?
Skulle kännas bättre att han den i knät första bilresan som kommer va ca 3,5-4 timmar.
Jag skulle aldrig - och ja, du kan få böter. Jag skulle inte chansa med säkerheten där och har kört hem valpar i 5 timmar i bur utan problem :)

Så länge du förstår att valpen antagligen inte överlever en krock och att du ev får böter är det ju fritt fram. Jag föredrar att ha dem nära första bilturen, men en bur i baksätet kan funka bra också.

Jag har kört hem med en valp i knäet en gång:angel:

Så länge du förstår att valpen antagligen inte överlever en krock och att du ev får böter är det ju fritt fram. Jag föredrar att ha dem nära första bilturen, men en bur i baksätet kan funka bra också.

Jag har kört hem med en valp i knäet en gång:angel:
Det är sant det ni säger om säkerheten.
Vi har en liten Skoda Fabia (så inte något stort bagageutrymme och dålig sikt mot bagageutrymmet) så bur i baksätet är nog det som gäller i så fall. Finns det någon bra säker bur som man kan ha i baksätet och spänna fast ordentligt med bältet? Har läst att mim burar ska vara de bästa men de verkar vara gjorda för bagageutrymmet? Och stålburar har man hört skräckhistorier om.

Det är sant det ni säger om säkerheten.
Vi har en liten Skoda Fabia (så inte något stort bagageutrymme och dålig sikt mot bagageutrymmet) så bur i baksätet är nog det som gäller i så fall. Finns det någon bra säker bur som man kan ha i baksätet och spänna fast ordentligt med bältet? Har läst att mim burar ska vara de bästa men de verkar vara gjorda för bagageutrymmet? Och stålburar har man hört skräckhistorier om.
Jag hade kollat på en flygbur för valptiden. Mig veterligen finns ingen krocktestad bur för baksäten.

Jag hade kollat på en flygbur för valptiden. Mig veterligen finns ingen krocktestad bur för baksäten.

En artfex i storlek small får i alla fall plats i ett baksäte. Om den är lika säker där som i ett bagageutrymme kan jag inte svara på.
Att spänna fast den borde i alla fall inte vara något större problem även i ett baksäte.

Jag hade valpen i knät när vi körde hem, ca 4h. Eller han satt i nedre halvan av en gammal kattbur som jag hade i knät, för att göra det lite bekvämare för honom. Visst kan man köpa en liten flygbur/Artfex till baksätet men går inte de loss på ganska många tusenlappar...? Är det en stor ras kommer ju valpen växa ur buren ganska snabbt tänker jag. Har du kikat på bilsele? Allsafe är krocktestad :)

Jag hade valpen i knät när vi körde hem, ca 4h. Eller han satt i nedre halvan av en gammal kattbur som jag hade i knät, för att göra det lite bekvämare för honom. Visst kan man köpa en liten flygbur/Artfex till baksätet men går inte de loss på ganska många tusenlappar...? Är det en stor ras kommer ju valpen växa ur buren ganska snabbt tänker jag. Har du kikat på bilsele? Allsafe är krocktestad :)
Bilsele är farligt för små valpar vid krock! Dessutom är de oftast inte vana vid att sitta fast så det kan bli väldigt jobbigt.

Jag är inte ens säker på att bilsele till valp är lagligt,krockar man så dör dom direkt,då deras skelett är för mjukt för att klara smällen.

Bilsele är farligt för små valpar vid krock! Dessutom är de oftast inte vana vid att sitta fast så det kan bli väldigt jobbigt.

Jag är inte ens säker på att bilsele till valp är lagligt,krockar man så dör dom direkt,då deras skelett är för mjukt för att klara smällen.

Aah good point! Det tänkte jag inte ens på men så är det såklart. Jag tar på mig skämshatten :o

Men om man ska vara lite makaber och prata vidare om det här...då borde väl en liten valp med mjukt skelett inte ha en speciellt stor chans i en krocktestad bur heller, speciellt om den är dimensionerad för den vuxna hunden? Den kommer ju flyga ungefär lika långt som i en sele (koppelbiten är ju väldigt kort) fast in i en burvägg istället. Eller tänker jag helt fel? Det är klart, det blir ju andra ryck i en sele; vissa delar fortsätter framåt och andra sitter fast. Sjukt deppig topic hur som helst, förlåt valpköpare :o

Aah good point! Det tänkte jag inte ens på men så är det såklart. Jag tar på mig skämshatten :o

Men om man ska vara lite makaber och prata vidare om det här...då borde väl en liten valp med mjukt skelett inte ha en speciellt stor chans i en krocktestad bur heller, speciellt om den är dimensionerad för den vuxna hunden? Den kommer ju flyga ungefär lika långt som i en sele (koppelbiten är ju väldigt kort) fast in i en burvägg istället. Eller tänker jag helt fel? Det är klart, det blir ju andra ryck i en sele; vissa delar fortsätter framåt och andra sitter fast. Sjukt deppig topic hur som helst, förlåt valpköpare :o
Problemet med selen är att den krossar bröstkorgen o sen är det slut,vid en krock med burväggen är chansen större för överlevnad och ska man följa regelverket så ska buren vara storleks anpassad,mao inte vuxenbur till valp.

Nu kommer jag inte ihåg rasen på valpen men zooplus har billiga flygburar som kan spännas fast med bilbältet.
Bor man i närheten av mig (Töreboda) lånar jag ut min.

Nu kommer jag inte ihåg rasen på valpen men zooplus har billiga flygburar som kan spännas fast med bilbältet.
Bor man i närheten av mig (Töreboda) lånar jag ut min.
Ska kolla på zooplus. :up:
Är en liten kooikervalp så behöver ingen stor bur. Har 3,5 månader på mig att planera inköp så känns som att det är värt att investera i en bur som valpen kan ha första tiden. Sedan när den är mogen får det troligtvis bli bilsele tills vi skaffar en större bil.

Ska kolla på zooplus. :up:
Är en liten kooikervalp så behöver ingen stor bur. Har 3,5 månader på mig att planera inköp så känns som att det är värt att investera i en bur som valpen kan ha första tiden. Sedan när den är mogen får det troligtvis bli bilsele tills vi skaffar en större bil.
Har du fler hundar?
Annars är ju Kooiker en såpass liten hund att den kan vara i bur i baksätet även som vuxen. Hade helt klart föredragit det framför sele.

Jag har åkt med valp i knät under lång resa. Såhär i efterhand så ångrar jag det. Nu gick det bra den gången, men ur säkerhetssynvinkel är det uruselt, inte bara för valpen, även för de människor i bilen som sannolikt blir träffade av valpen vid en eventuell krock!

Jag har även åkt bil i 12 timmar med valpar i bur som ska levereras. Självklart har vi tagit några pauser då också. Det gick utmärkt. Körde då över natten för att inte fastna i köer och för att valparna skulle vara inställda på att sova. Vid en så kort resa som 3,5-4 timmar hade jag bara rastat valpen, stoppat in den i bur, åkt iväg och pausat om det verkade som att valpen behövde ut.

Tack alla för att ni svarar på mina funderingar och får mig att bli klokare, älskar buke! :bow:
Har du fler hundar?
Annars är ju Kooiker en såpass liten hund att den kan vara i bur i baksätet även som vuxen. Hade helt klart föredragit det framför sele.
Har inga fler hundar, så om bur i baksätet är säkrare än bilsele så fortsätter jag gärna med det.

Tack alla för att ni svarar på mina funderingar och får mig att bli klokare, älskar buke! :bow:

Har inga fler hundar, så om bur i baksätet är säkrare än bilsele så fortsätter jag gärna med det.
Ja en stadig bur borde vara säkrare, och även mer praktiskt med tanke på hår och leriga tassar ;) hunden kommer ju inte heller åt att bita sönder inredningen.
Vad har du för bil?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 994
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
25
· Visningar
1 664
Senast: Lisen82
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
861
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 146
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka