Alltså, egentligen är de rätt fula
BLÄ! Vad ska du ens med en sån till?! Skicka hit den istället så slipper du ta hand om den!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alltså, egentligen är de rätt fula
Jag skulle aldrig - och ja, du kan få böter. Jag skulle inte chansa med säkerheten där och har kört hem valpar i 5 timmar i bur utan problemÄr det ok att ha valpen i knät eller vid fötterna när man kör hem den (självklart inte jag som kör). Eller får man feta böter om man blir stannad av polisen?
Skulle kännas bättre att han den i knät första bilresan som kommer va ca 3,5-4 timmar.
Så länge du förstår att valpen antagligen inte överlever en krock och att du ev får böter är det ju fritt fram. Jag föredrar att ha dem nära första bilturen, men en bur i baksätet kan funka bra också.Är det ok att ha valpen i knät eller vid fötterna när man kör hem den (självklart inte jag som kör). Eller får man feta böter om man blir stannad av polisen?
Skulle kännas bättre att han den i knät första bilresan som kommer va ca 3,5-4 timmar.
Det är sant det ni säger om säkerheten.Så länge du förstår att valpen antagligen inte överlever en krock och att du ev får böter är det ju fritt fram. Jag föredrar att ha dem nära första bilturen, men en bur i baksätet kan funka bra också.
Jag har kört hem med en valp i knäet en gång
Jag hade kollat på en flygbur för valptiden. Mig veterligen finns ingen krocktestad bur för baksäten.Det är sant det ni säger om säkerheten.
Vi har en liten Skoda Fabia (så inte något stort bagageutrymme och dålig sikt mot bagageutrymmet) så bur i baksätet är nog det som gäller i så fall. Finns det någon bra säker bur som man kan ha i baksätet och spänna fast ordentligt med bältet? Har läst att mim burar ska vara de bästa men de verkar vara gjorda för bagageutrymmet? Och stålburar har man hört skräckhistorier om.
Tack för tipset!Jag hade kollat på en flygbur för valptiden. Mig veterligen finns ingen krocktestad bur för baksäten.
Jag hade kollat på en flygbur för valptiden. Mig veterligen finns ingen krocktestad bur för baksäten.
Är det ok att ha valpen i knät eller vid fötterna när man kör hem den (självklart inte jag som kör). Eller får man feta böter om man blir stannad av polisen?
Bilsele är farligt för små valpar vid krock! Dessutom är de oftast inte vana vid att sitta fast så det kan bli väldigt jobbigt.Jag hade valpen i knät när vi körde hem, ca 4h. Eller han satt i nedre halvan av en gammal kattbur som jag hade i knät, för att göra det lite bekvämare för honom. Visst kan man köpa en liten flygbur/Artfex till baksätet men går inte de loss på ganska många tusenlappar...? Är det en stor ras kommer ju valpen växa ur buren ganska snabbt tänker jag. Har du kikat på bilsele? Allsafe är krocktestad
Jag är inte ens säker på att bilsele till valp är lagligt,krockar man så dör dom direkt,då deras skelett är för mjukt för att klara smällen.Jag hade valpen i knät när vi körde hem, ca 4h. Eller han satt i nedre halvan av en gammal kattbur som jag hade i knät, för att göra det lite bekvämare för honom. Visst kan man köpa en liten flygbur/Artfex till baksätet men går inte de loss på ganska många tusenlappar...? Är det en stor ras kommer ju valpen växa ur buren ganska snabbt tänker jag. Har du kikat på bilsele? Allsafe är krocktestad
Bilsele är farligt för små valpar vid krock! Dessutom är de oftast inte vana vid att sitta fast så det kan bli väldigt jobbigt.
Jag är inte ens säker på att bilsele till valp är lagligt,krockar man så dör dom direkt,då deras skelett är för mjukt för att klara smällen.
Problemet med selen är att den krossar bröstkorgen o sen är det slut,vid en krock med burväggen är chansen större för överlevnad och ska man följa regelverket så ska buren vara storleks anpassad,mao inte vuxenbur till valp.Aah good point! Det tänkte jag inte ens på men så är det såklart. Jag tar på mig skämshatten
Men om man ska vara lite makaber och prata vidare om det här...då borde väl en liten valp med mjukt skelett inte ha en speciellt stor chans i en krocktestad bur heller, speciellt om den är dimensionerad för den vuxna hunden? Den kommer ju flyga ungefär lika långt som i en sele (koppelbiten är ju väldigt kort) fast in i en burvägg istället. Eller tänker jag helt fel? Det är klart, det blir ju andra ryck i en sele; vissa delar fortsätter framåt och andra sitter fast. Sjukt deppig topic hur som helst, förlåt valpköpare
Ska kolla på zooplus.Nu kommer jag inte ihåg rasen på valpen men zooplus har billiga flygburar som kan spännas fast med bilbältet.
Bor man i närheten av mig (Töreboda) lånar jag ut min.
BLÄ! Vad ska du ens med en sån till?! Skicka hit den istället så slipper du ta hand om den!
Har du fler hundar?Ska kolla på zooplus.
Är en liten kooikervalp så behöver ingen stor bur. Har 3,5 månader på mig att planera inköp så känns som att det är värt att investera i en bur som valpen kan ha första tiden. Sedan när den är mogen får det troligtvis bli bilsele tills vi skaffar en större bil.
Jag har åkt med valp i knät under lång resa. Såhär i efterhand så ångrar jag det. Nu gick det bra den gången, men ur säkerhetssynvinkel är det uruselt, inte bara för valpen, även för de människor i bilen som sannolikt blir träffade av valpen vid en eventuell krock!Är det ok att ha valpen i knät eller vid fötterna när man kör hem den (självklart inte jag som kör). Eller får man feta böter om man blir stannad av polisen?
Har inga fler hundar, så om bur i baksätet är säkrare än bilsele så fortsätter jag gärna med det.Har du fler hundar?
Annars är ju Kooiker en såpass liten hund att den kan vara i bur i baksätet även som vuxen. Hade helt klart föredragit det framför sele.
Ja en stadig bur borde vara säkrare, och även mer praktiskt med tanke på hår och leriga tassar hunden kommer ju inte heller åt att bita sönder inredningen.Tack alla för att ni svarar på mina funderingar och får mig att bli klokare, älskar buke!
Har inga fler hundar, så om bur i baksätet är säkrare än bilsele så fortsätter jag gärna med det.