Status
Stängd för vidare inlägg.
På det igen. Fått svar från en norsk kennel som gärna vill sälja valp till mig. Men de planerar valpar till hösten. Så same same same som alltid. :cool: Ska försöka ta reda på ungefär när på hösten, men tror inte det gör mycket skillnad. Antingen tar jag hösten trots allt från en parning jag verkligen tror på, annars vill jag ha på sensommaren. Punkt.

Vem blir först ut här i valp 2017-tråden med att få hem en valp på det nya året? Blir det @toughcookie eller är det någon som väntar hem valp ännu tidigare?

Här blir det inte förrän till sommaren - det är lååångt dit, suck. Två tikar som ska paras hos samma uppfödare till våren - samma hane till båda (och den hannen är pappa till min nuvarande tik) och ena tiken är mamma till min nuvarande. Så antingen får jag hem en liten helsyster eller en liten halvsyster:)

Vilka veckor ska man prioritera att hälsa på valparna om man bor en bra bit ifrån sin uppfödare tycker ni? Vi har lite för långt för att bara åka över dagen och kommer kanske ha möjlighet att vara där två helger innan det är dags att hämta valpen (vi tänker oss att vi tar in på hotell och är där lördag-söndag).

Vilka veckor ska man prioritera att hälsa på valparna om man bor en bra bit ifrån sin uppfödare tycker ni? Vi har lite för långt för att bara åka över dagen och kommer kanske ha möjlighet att vara där två helger innan det är dags att hämta valpen (vi tänker oss att vi tar in på hotell och är där lördag-söndag).
Knappt lönt innan 5 veckors ålder, innan 4 veckor brukar inte uppfödare ta in besök.

Så kanske 5 och 7 är vettigt (och sen hämta vid 8)? Kan man se personlighetsdrag redan vid 5 veckor?
Visst kan man se personlighet vid 5 veckor, men den kan ändras. Nu vet jag inte hur din uppfödare gör, men min väljer valpar till köparna baserat på sina upplevelser av kullen och på två valptester som hon gör vid 5 och 7 veckors ålder.

Vi får hem vår snäcka 9 Januari :) Har letat valp hela hösten utan att hitta någon kull som passat. Hade en jag var intresserad av men fick sedan veta att mamman hade väldigt ont av spondylos och bara det att de ändå valt att para henne med den extra belastningen och det faktum att hon inte längre kunde få sin medicin då gör mig så arg plus att uppfödaren aldrig nämnde det när jag pratade med hen :mad: När jag fick höra det och frågade uppfödaren så fick jag till svar att det är så vanligt inom rasen så i princip alla har det :banghead:
Därför valde jag att leta valp utomlands för att kunna välja och vraka mellan kullar där båda föräldrarna faktiskt är röntgade för sp.
Skittråkigt att inte få hem valpen förrän hon är 15v och missa hela den söta och viktiga valtiden :(

Vi får hem vår snäcka 9 Januari :) Har letat valp hela hösten utan att hitta någon kull som passat. Hade en jag var intresserad av men fick sedan veta att mamman hade väldigt ont av spondylos och bara det att de ändå valt att para henne med den extra belastningen och det faktum att hon inte längre kunde få sin medicin då gör mig så arg plus att uppfödaren aldrig nämnde det när jag pratade med hen :mad: När jag fick höra det och frågade uppfödaren så fick jag till svar att det är så vanligt inom rasen så i princip alla har det :banghead:
Därför valde jag att leta valp utomlands för att kunna välja och vraka mellan kullar där båda föräldrarna faktiskt är röntgade för sp.
Skittråkigt att inte få hem valpen förrän hon är 15v och missa hela den söta och viktiga valtiden :(
Vad roligt med valp! :) Vilken ras?

Att tumma på hälsan är tyvärr inte ovanligt bland boxeruppfödare. Flera tummar gärna på mentaliteten också. :(

Att tumma på hälsan är tyvärr inte ovanligt bland boxeruppfödare. Flera tummar gärna på mentaliteten också. :(

Märkte det när jag letade runt och kände att jag ville stötta och köpa av någon uppfödare som hade kollat upp sp m.m på sina hundar men hittade tyvärr ingen just nu när jag letade, det finns såklart bra uppfödare med :)
Så det blev att vi fick leta utomlands...
För både hundens & min plånboks skull, och eftersom jag själv kan tänka mig att ta en kull valpar om tiken har något att erbjuda rasen, så ville jag ha så mycket friskt bakom som jag kunde hitta...

Alltså, egentligen är de rätt fula :o

Lila%20tik_1.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 994
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
25
· Visningar
1 537
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
861
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 146
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka