Status
Stängd för vidare inlägg.
Sett att sommarens valpkurser börjat läggas ut. Känns ju himla dumt att anmäla sig innan tiken är parad, samtidigt som jag är rädd att de ska hinna bli fullbokade :p

Nu är det klart! Det blev 4+4 men den första tiken var liten och svag så hon klarade sig inte. Övriga sju är pigga och starka :love:
Mycket exemplariskt av mammahund att valpa på dygn 58 så att inte tant Malin behövde dö av nervositet :bow:

Puppisarna_1.jpg

Nu är det klart! Det blev 4+4 men den första tiken var liten och svag så hon klarade sig inte. Övriga sju är pigga och starka :love:
Mycket exemplariskt av mammahund att valpa på dygn 58 så att inte tant Malin behövde dö av nervositet :bow:

Puppisarna_1.jpg

Jag som fick ta bort min schäfer för 3 veckor sedan - blir ju inte lite sjukt valpsugen... :love: Jag måste skaffa ny vovve...

/Lizzie

Här händer det grejer, tiken har börjat löpa en månad tidigare än planerat och troligtvis nästa vecka kommer parningen att ske... Håller verkligen tummarna!
Idag på Stockholms hundmässa passade jag på att köpa en hundbur, lite leksaker och ett par utställningskoppel. Vet inte hur tokig man är på en skala om man gör sånt 4 månader innan valpen kommer men kunde inte låta bli :D

Så tiken vi köar på drog ut på sitt nuvarande löp rätt rejält, vilket gör att jag antar att nästa löp kommer bli betydligt senare än planerat. Trodde vi skulle få valp i typ slutet av augusti men nu kan det ev. bli i oktober/november nästa år. Det är betydligt mycket senare än vad jag planerat först och vad jag hoppas på. Vill inte vänta så länge. Det finns en annan hos en annan uppfödare som jag också gillar, men de planerar valpar ungefär exakt samtidigt som de jag redan köar hos. Så det hjälper inte så mycket.

Från början ville jag ha valp i typ Maj/Juni men sedan ångrade jag mig och tyckte att augusti kändes bra. Vilket var den planerade tiden för valpleveransen först. November eller oktober är alllldeeellleees för långt borta. Har redan köat i över ett halvt år.

Har kontaktat några nya uppfödare nu i Norge, men inget svar ännu. :rage:

Så tiken vi köar på drog ut på sitt nuvarande löp rätt rejält, vilket gör att jag antar att nästa löp kommer bli betydligt senare än planerat. Trodde vi skulle få valp i typ slutet av augusti men nu kan det ev. bli i oktober/november nästa år. Det är betydligt mycket senare än vad jag planerat först och vad jag hoppas på. Vill inte vänta så länge. Det finns en annan hos en annan uppfödare som jag också gillar, men de planerar valpar ungefär exakt samtidigt som de jag redan köar hos. Så det hjälper inte så mycket.

Från början ville jag ha valp i typ Maj/Juni men sedan ångrade jag mig och tyckte att augusti kändes bra. Vilket var den planerade tiden för valpleveransen först. November eller oktober är alllldeeellleees för långt borta. Har redan köat i över ett halvt år.

Har kontaktat några nya uppfödare nu i Norge, men inget svar ännu. :rage:
Förstår hur du känner! Om det skiter sig med "vår" tik blir det troligtvis en från en kull som blir leveransklar i augusti men tror inte jag orkar vänta så länge, känns outhärdligt :eek:

Äh, nu får ni vara tysta, jag har väntat på min valp sedan jag parade Eijdih 2014 :P
Har hanhundsångest: hane nr 1: avlivad. Hane nr 2: parar inte. Alls. Hane nr 3: har parat, men gör inte längre.
SUCK!
Jaja, det är ju tur att hanhundsägarna är ärliga iaf, så att jag inte "slösar tid" på de vovvarna.
Har ett alternativ, men han har "fel" färg. Det mesta annat är dock rätt, så jag funderar på att ta ett DNA-test för färg på Tassa och se om det är värt risken på felfärgade valpar... de blir ju inte sämre hundar pga färgen, men jag vill ju ha en hund att ställa ut :D
Fick dessutom veta att min favvo-tik hos en utländsk uppfödare är relativt nyparad. Om allt vill sig väl finns det en liten tjej åt mig där inne. *hoppas*

Förstår hur du känner! Om det skiter sig med "vår" tik blir det troligtvis en från en kull som blir leveransklar i augusti men tror inte jag orkar vänta så länge, känns outhärdligt :eek:

Det är så himla synd! Gillar verkligen både uppfödaren och tik+hane som förmodligen blir leveransklara okt/nov. Men alltså det är för långt bort, kommer aldrig kunna hålla mig. Hade gärna haft hem valpen sensommartid för att det generellt fungerar bättre.

Hur ska man göra, finns inte jättemånga intressanta parningar nästa år vad jag vet ännu. Har kontakat de uppfödare som verkar lovande och vissa ska jag träffa som ev kan ha intressanta parningar nästa år, men samtliga är antingen på våren eller senhöst/vinter.

Ska det vara så svårt att få tag på en lovande kull med leverans juli-september?? :rage:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 994
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
24
· Visningar
1 522
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
861
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 146
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka