Status
Stängd för vidare inlägg.
Känner bara, HANE?? :eek:
Har varit hundvakt till många olika hundar och har så tröttnat på desperata hanar. :cautious:

Alltså, jag har opererat bort juvertumörer, åkt in med misstänkta livmoderinflammationer och torkat löpblod till förbannelse. Kastrerat tik pga tjuvparning. Senast idag opererades boxertiken som har fått aggressiv cancer. :(

En hane som inte fungerar går att kastrera (de bör ju ändå inte avlas på). Med en tik är allt tiotusen gånger värre.

Alltså, jag har opererat bort juvertumörer, åkt in med misstänkta livmoderinflammationer och torkat löpblod till förbannelse. Kastrerat tik pga tjuvparning. Senast idag opererades boxertiken som har fått aggressiv cancer. :(

En hane som inte fungerar går att kastrera (de bör ju ändå inte avlas på). Med en tik är allt tiotusen gånger värre.

Men som jag förstår får man inte ställa kastrater, eller hur? :confused:

Men som jag förstår får man inte ställa kastrater, eller hur? :confused:

Nej, det är förstås riktigt. Men har man en hane som blir koko vid löp undviker jag hellre utställningsbiten. Ser ju inte heller anledningen till varför den ska fortsätta ställas efter att den fått ett par bedömningar som vuxen, eftersom den ändå inte kan användas till avel.

I den sits jag sitter i idag, så tar jag en kastrerad hane hundra gånger om.

Är det inte lite rasbundet också hur vanligt det är att hanarna är översexuella? Har bara haft boxerhanar (familjens medräknade är vi inne på nr fem) och ingen av dessa har haft något större löptiksintresse.

Är det inte lite rasbundet också hur vanligt det är att hanarna är översexuella? Har bara haft boxerhanar (familjens medräknade är vi inne på nr fem) och ingen av dessa har haft något större löptiksintresse.
Rasbundet tror jag inte men ärftligt är det säkert. Som vanligt som med många andra problembeteenden har folk säkert större överseende med t.ex. små hundar än stora hundar med detta beteende, och kanske finns lite mer där (för det är ju så "gulligt"....). Min moster hade dock en boxerhane som rymde för att jaga löptikar, slutade tyvärr med att han blev ihjälkörd.

Rasbundet tror jag inte men ärftligt är det säkert. Som vanligt som med många andra problembeteenden har folk säkert större överseende med t.ex. små hundar än stora hundar med detta beteende, och kanske finns lite mer där (för det är ju så "gulligt"....). Min moster hade dock en boxerhane som rymde för att jaga löptikar, slutade tyvärr med att han blev ihjälkörd.
Klart finns det skillnader mellan raser, inte bara linjer, jämför BCs med labbar t ex.

Jag märker knappt av löpen och oroar mig varken för pyo eller tumörer :p

Det går ju inte blunda för att det är smidigare med löptik när man bara har tikar :p

Ladda är väldigt okomplicerad vid löp. Hon kan bli lite mer närhetstörstande och vilja vara mer på en, och så blöder hon lite så klart. Jaktligt och arbetsmässigt blir hon nästan mer ambitiös. Hon har heller inga problem med skendräktighet, kan dock bli lite mer närhetstörstande då också.
Men en löptik ihop med två, snart tre, könsmogna hanar är onekligen inte smidigt O_o det är också sjukt osmidigt med löp typ mitt i jaktsäsongen...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 994
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
24
· Visningar
1 520
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
861
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 146
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka