Status
Stängd för vidare inlägg.
Fel. Fram tills årskiftet får en kirurgisk kastrerad hanhund ställas ut utan dispensansökan men med testikelintyg.

Men inte kastrerade tikar mig veterligen?

Uppfattar också det som att kastrerade hanar, även om de ställs, inte är lika uppskattade av domarna? Jag kanske har helt fel. Informera mig gärna ni som kan!

Det går ju inte blunda för att det är smidigare med löptik när man bara har tikar :p

Ladda är väldigt okomplicerad vid löp. Hon kan bli lite mer närhetstörstande och vilja vara mer på en, och så blöder hon lite så klart. Jaktligt och arbetsmässigt blir hon nästan mer ambitiös. Hon har heller inga problem med skendräktighet, kan dock bli lite mer närhetstörstande då också.
Men en löptik ihop med två, snart tre, könsmogna hanar är onekligen inte smidigt O_o det är också sjukt osmidigt med löp typ mitt i jaktsäsongen...
Ja fy, jag skulle aldrig(!) ge mig på att ha både tik och hanhund (okastrerade). Förstår att det är osmidigt med löp mitt i jaktsäsong! Jag är fortfarande sur på Aysu som började löpa när vi skulle iväg och tävla EM i lure coursing...

Ja fy, jag skulle aldrig(!) ge mig på att ha både tik och hanhund (okastrerade). Förstår att det är osmidigt med löp mitt i jaktsäsong! Jag är fortfarande sur på Aysu som började löpa när vi skulle iväg och tävla EM i lure coursing...
Får dom inte tävla i LC under löp?

Får dom inte tävla i LC under löp?
Nope :grin: Folk har väl någon tanke om att hundarna skulle jaga sämre eller springa iväg och tjuvpara sig eller annat tokigt, så de får inte ens vara med på träningar (annat än i undantagsfall då de får starta sist). Å andra sidan, inom vissa raser är det relativt vanligt att hundarna slutar jaga trasan utan synbar anledning, de skulle säkert kunna hitta på "dumheter" om det var löptikar nära och är det få hundar med i en ras så springer tikar och hanar tillsammans. Så är det aldrig med saluki, de jagar som tokar hela tiden och är "alltid" så många att tikar springer mot tikar och hanar mot hanar.

Så jäkla surt bara, när vi för en gångs skull hade möjlighet att åka på EM (det arrangerades i Finland det året). Sedan har det varit.. lååångt bort i Europa som det anordnats. År 2018 så ska det vara i Danmark, vilket ju är nära och bra, så nästa år hoppas jag på att det ska gå så bra att vi kvalar till EM igen, men jag kan ju såklart inte räkna med det och det är mååånga som har precis samma planer som mig.

Eller hur :D Jag applicerar Kyras uttalande om hästar på hundar också: Kastrater säger man till, hanar ber man och ston skickar man en ansökan till i fem exemplar ;)
Jag tillhör dom som gärna skriver ansökan efter ansökan,avskyr hanar,dom ska bara........och så är dom pisstråkiga.

Tråkigt att använda sånt språk om det motsatta könet som det gjorts nu sista sidorna i tråden tycker jag. Räcker väl med skriva att man föredrar det ena eller andra kan jag tycka, men vad vet jag :)

Jag letar aussie för fullt men det går trögt. Tur jag inte har bråttom :D vill helst ha en hane eftersom det är vad jag har hemma redan men med tanke på hur svårt det verkar vara att få tag på en bra hund så är jag öppen för tik också :)

Men inte kastrerade tikar mig veterligen?

Uppfattar också det som att kastrerade hanar, även om de ställs, inte är lika uppskattade av domarna? Jag kanske har helt fel. Informera mig gärna ni som kan!

Kastrerade tikar får ställas och även bli champion både nu och efter årsskiftet. Ingen dispens eller intyg krävs.
Min ena tik blev SEUCH i somras, kastrerad 2 månader innan.

Det är så skönt att IPod är kastrerad och att Otis snart kastreras :D

Förstår det.. det är surt när löptikar inte får starta..

Men upplever ni att tikar är lättare att ha lösa än hanhundar (avseende ointresse av andra hundar och människor, inte vilt)? Känns som att de hundar som gått lösa mitt i de bostadsområden jag bott i, trots fullt med barn och andra hundar, alltid varit tikar.

Men upplever ni att tikar är lättare att ha lösa än hanhundar (avseende ointresse av andra hundar och människor, inte vilt)? Känns som att de hundar som gått lösa mitt i de bostadsområden jag bott i, trots fullt med barn och andra hundar, alltid varit tikar.

Vi har en hanhund som är så nära "bombsäker" som det går i min mening när de gäller att ha dom lösa han kan vara okopplad i alla slags miljöer. Vår andra hanhund får man ha "tummen i ögat" på när han är lös för då lyssnar han bra.

Senaste tiken var det ständigt tummen i ögat på och koppla direkt vid möte. Nuvarande hanen är säker och behöver inte kopplas om man håller kollen vid möte. Han är inte ens 2.

Om man däremot kollar på "alla" hundarna vi har just nu är alla tikarna svårast medan hanarna går hur fint som helst. Ja, förutom gammeltiken då, men henne har vi helst inte lös eftersom två meter i så fall tar en halvtimme....

När det gäller min ras, dansksvensk gårdshund, så upplever jag i alla fall att tikarna är mer hemkära. Jag har min fjärde dsg-tik nu, och väntar hem ännu en tikvalp till sommaren (förhoppningsvis!). Samtliga mina tikar har varit lätta att ha lösa hemma på gården. Nu har jag iofs inte haft nån dsg-hane, men däremot hört många hanhundsägare beklaga sig över rymmande hundar. Fast det kan ju lika gärna hänga ihop med vad man lär dom!

I min ras har generellt tikar mer jaktlust än hanar - jag få se när Skalman växer upp hur han är där :D Har en jaktgalen tik och en som gärna skulle jaga om inte den där förbaskade bollen vore viktigare ;)

Inom min ras upplever jag att tikarna är mer följsamma, absolut.

Inte för att vara tjatig men bara ett par dagar kvar nu och nu börjar jag nojja för att något ska gå snett i valpningen. Jag kanske jinxade alltihopa med att köpa en namnskylt till utställningskopplet på Friends i veckan :arghh:.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 994
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
24
· Visningar
1 520
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
861
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 146
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka