Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick sätta valpplanerna för 2017 på hyllan då jag känner att jag behöver landa lite i mitt "liv" lite, typ skaffa en fast inkomst osv för hundarnas skull. ;) Lite trist att lägga Jaktgoldenplanerna på hyllan men om jag har väntat i 10 år på en Jaktgolden så kan jag väl vänta 10 år till? :p
Men förmodligen blir det en kooikervalp 2018 eller 2019, eftersom det är Fennabus som ska paras så kan jag nog inte låta bli att ta en valp efter henne. :angel:

@Laa Jaa, det är lite så det känns.. Jag får väl söka efter ett lite större boende sen bara :laugh:

Jag är lite bekymrad över hur min nuvarande tik ska acceptera valpen. Hon är lite osäker på andra hundar, men när hon väl lärt känna dom brukar hon vara snäll med dom... vad har ni för erfarenheter av det?

Jag fick ta bort min schäfer i torsdags och sambons amstaff fick somna in i juni. Så vi har förlorat båda våra vovvar inom en 5-månadersperiod. Tungt är ordet och just ni är vi hundlösa för första gången på drygt 25 år. Vi vill båda ha en ny hund, men behöver hitta en kull som är leveransklara till sommaren så vi kan planera in semestern. Vi har haft 5 hundar under årens lopp, där 3 har varit omplaceringshundar. Nu vill vi nog ha en valp, frågan är bara om det ska bli en schäfer till eller om vi ska satsa på en staffe.

/Lizzie

@Laa Jaa, det är lite så det känns.. Jag får väl söka efter ett lite större boende sen bara :laugh:

Jag är lite bekymrad över hur min nuvarande tik ska acceptera valpen. Hon är lite osäker på andra hundar, men när hon väl lärt känna dom brukar hon vara snäll med dom... vad har ni för erfarenheter av det?

Min erfarenhet av en liknande situation är att det går bra. Ev. att det kan ha underlättats av att båda mina var av samma ras men det behöver inte spela någon roll. Valpar är otroligt anpassningsbara och de flesta vuxna hundar har en medfödd förståelse av att det är en liten valp och är inte allt för sällan för snälla och tillåtande (hanar är kanske mesigare här?). Låt dem träffas på neutral mark första gången :)

Nu har jag fått besked om att det finns en tikvalp åt mig från en helt fantastisk kull! Hjärtat skriker JAAA! Men hjärnan försöker vara förståndig..
Valpen är lev. klar 20 november, men jag kan inte hämta förrän tidigast första helgen i december. Jag har 160 mil enkel väg för att hämta (typ genom hela landet).
Jag kommer kunna vara ledig några dagar med bäbis, sen får hundarna vara med på jobbet. Jag kan styra mina dagar rätt fritt och kan planera att jag inte behöver åka på möten osv. Men kommer jag orka med valp mitt i smällkalla vintern? Vi har ofta ner mot -35 i januari som exempel. Fördelen är väl att den är så liten att den inte behöver några långrastningar...

Hur f-n ska jag tänka?

Kööööp!

Jag fick efter många års väntan äntligen hem min lilla valp för några veckor sedan. Du kommer inte ångra dig efter att ha snusat valpmage! Mycket bra anledning att skaffa en till. :P

Hade jag varit osäker hade jag nog avstått, faktiskt. Riktigt jobbigt att behöva känna så. Har själv haft en trasig hund med en frisk valp och tack, men nej tack. Inte igen. :(

Däremot, är det inte något större bekymmer hade jag sagt KÖR.

Båda mina gillar INTE valpen i början. Den ena går undan och den andra morrar och säger ifrån om den kommer för nära. De vänjer sig dock snabbt och efter några dagar leker min äldre tik med valpen, den andra är mer neutral inne men leker ute.
Så bara för att tycke inte uppstår i början (vilket jag anser som ovanligt, de flesta tycker nog att valpar är lite konstiga) ska man inte deppa ihop.

Sitter och tjuvläser i den här tråden :p Men ja, min Aysu är osäker mot nya hundar. Små hundar går bättre och när hon väl lärt känna andra hundar så trivs hon bra med allt och alla. Jag hade inte ens en tanke på att tveka inför att ta hem en till hund, just för att jag vet att det går bra när de väl lärt känna varandra.

I början var Aysu rädd för Ebrah, höll sig på rejält avstånd och morrade om Ebrah försökte lägga sig på henne. Men vi tog det lugnt, jag såg till att ge båda uppmärksamhet och möjlighet att vara ifred från varandra. Efter 2-3 dagar ville Aysu gå efter Ebrah på alla promenader, undersöka samma saker som henne osv. Efter ungefär en vecka så började de sova tillsammans också och kort efter det så var de bästa vänner. Nu älskar de varandra och jag har haft enorm hjälp av Aysu när det kommer till att hålla ordning på Ebrah. Aysu är fantastisk duktig med valpuppfostran på alla sätt och vis.

Tack för era svar! Jag tror hon ändå kommer att acceptera läget.

Doris fyller 6 år i februari, men hon är en väldigt lekfull och aktiv tik. Så på så vis tror jag att det är rätt tid nu.

Jag försöker fatta ett klokt beslut här. Helt enkelt är det inte!

Blev ingen tredje gången gillt tiken var tom denna gången med och inga mer försök på henne och hanen har blivit skjuten under jakt :cry:.

Tikens ägare undrade om vi möjligen ville ha henne men ville inte lova något fören efter pratat med sin sambo och vi vet inte om vi är så sugna på en vuxen injagd hund men tåls att fundera på.

Efter en veckas övervägande bestämde jag mig för att tacka nej. Jag har inte bråttom att skaffa en nummer två, och till nästa år har jag fler semesterdagar och kan ge valpingen en bättre start hemma hos mig.

Uppfödaren uppskattade att jag faktiskt även tänker på hunden och vill ge den en bra start. De ska ha en kull nästa år och vill jag, så får jag köpa valp från den kullen om jag inte hittat något annat tills dess.

Hur länge tycker ni att man bör vara ledig i samband med att valpen kommer hem? Min tanke är att ta två veckor helt "off" och sedan börja skola in med lite prao på jobbet och om det går bra börja jobba ordentligt senast efter tre veckor.
Valpen ska alltså vara med på jobbet och både arbetsgivare och kollegor är mycket tålmodiga och står ut med lite valpstök och att jag kommer behöva springa ut på kissepauser.

Jag var hemma i två veckor därefter gick jag och min sambo om varandra i några veckor innan vi kände oss trygga i att lämna henne hos farmor när vi båda jobbade. Men hade jag kunnat haft med henne på jobbet så hade jag nog knappt behövt vara ledig alls. :D

Jag var hemma i två veckor därefter gick jag och min sambo om varandra i några veckor innan vi kände oss trygga i att lämna henne hos farmor när vi båda jobbade. Men hade jag kunnat haft med henne på jobbet så hade jag nog knappt behövt vara ledig alls. :D

Mäh, du skulle ju säga att jag nog måste vara hemma miiiinst fyra veckor och bara gosa bebismage :idea:

Hur länge tycker ni att man bör vara ledig i samband med att valpen kommer hem? Min tanke är att ta två veckor helt "off" och sedan börja skola in med lite prao på jobbet och om det går bra börja jobba ordentligt senast efter tre veckor.
Valpen ska alltså vara med på jobbet och både arbetsgivare och kollegor är mycket tålmodiga och står ut med lite valpstök och att jag kommer behöva springa ut på kissepauser.
Jag kan också ha hund med mig på jobbet, men jag har bara 7 dagar kvar i år, varav minst två hade gått åt till bara hämtning av valpen.
Nästa år kan jag skrapa ihop ledighet till 7 veckor i semesterdagar, och jobba in en vecka på flexen. Jag har tänkt vara hemma minst 3 veckor med valpen för att sen skola in den lite mjukt på jobbet.

Tycker det låter som en bra plan. :) Jag hann bara vara hemma en vecka med förra valpen, lite kort, två hade varit utmärkt!

Ni som har hund med på jobbet (eller kommer kunna ha), vilken typ av arbetsplats jobbar ni på? Jag jobbar på kontor, och i dagsläget är hund på jobbet inte ok, men vi är några som lobbar lite för det :angel: Tror inte det kommer lyckas, men en kan ju försöka ;) Samridigt tänker jag att det blir ju väldigt tråkigt för en hund att vara med på ett kontor dagarna i ända.. Hur resonerar ni?

Ni som har hund med på jobbet (eller kommer kunna ha), vilken typ av arbetsplats jobbar ni på? Jag jobbar på kontor, och i dagsläget är hund på jobbet inte ok, men vi är några som lobbar lite för det :angel: Tror inte det kommer lyckas, men en kan ju försöka ;) Samridigt tänker jag att det blir ju väldigt tråkigt för en hund att vara med på ett kontor dagarna i ända.. Hur resonerar ni?

Jag jobbar på kontor, tror nästan det är fler hundar än folk här. På min arbetsplats är mer normalt med vård av djur än vård av barn :o

Jag jobbar på kontor, tror nästan det är fler hundar än folk här. På min arbetsplats är mer normalt med vård av djur än vård av barn :o
Låter fantastiskt!
Jag tror definitivt jag inte hade varit ensam med hund på jobbet kulle få igenom det (det är en förutsättning för att jag ska kunna skaffa hund i dagsläget) men blir nog ändå vara en handfull isf :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 992
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
24
· Visningar
1 495
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
861
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 146
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka