Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vill, vill, vill ha en valp! Min hanes mamma ska paras igen med en av mina favorithanar och jag vill så jävla mycket ha en tik från den kombinationen. Min hane är den bästa hunden jag haft och jag skulle vilja klona honom om det gick. :love:
Men sen har jag min äldre tik hemma, som nu åter igen flugit på en annan hund hemma hos uppfödaren (hon är där och har valpar). Och jag vet inte om jag vågar skaffa en till så länge jag har min tik.
Men det känns så jävla trist. Min tik är 5 år, hon skulle hinna bli nästan 6 år innan valpen föds. Sen tar det 2-3 år innan en valp är klar agilityhund så tiken skulle bli 8-9 och då skulle jag ha en ung hund redo att ta hennes plats. Så i det långa loppet är det en bra tid. Men jag orkar heller inte gå igenom sorgen om jag måste omplacera en till hund på grund av slagsmål hemma. Så det suger. Jag älskar min lilla hundtoka, men det är jobbigt när man kanske måste avstå från saker man vill pga henne. :(
Visst ska du kastrera tiken? Det finns ingen chans att hon blir lättare med andra hundar då?

Jag har haft lite kontakt med en uppfödare och ska ringa nu i dagarna för att kolla av, kanske blir det en liten valp under 2016, en malinois såklart! :p

Jag är så ledsen. På sistone har det rapporterats in flera ep-fall efter en hund som ligger nära bakom Fridolfs planerade tik. På grund av detta skjuts hennes avelsplaner på framtiden, om det alls blir något.

Det innebär att valpen efter Fritte som jag längtat så efter inte verkar bli av. Min dröm :(

Känns väldigt otäckt faktiskt, det är tredje tiken där parning ställts in pga ep i nära släkt. Tikarna helt obesläktade.

Och uppfödarna gör om samma misstag som de senaste åren. En nyimporterad förhållandevis ung hane har parat nästan 10 tikar på mindre än två månader. Snacka om att han kommer få stort genomslag i aveln om 2-3 år. Måtte han vara frisk :(

Vad tråkigt, men klokt när det gäller Frittes tik.

Maratonavel är bara galet på alla sätt. Har han fått valpar i hemlandet?

Visst ska du kastrera tiken? Det finns ingen chans att hon blir lättare med andra hundar då?

Jag hoppas att hon ska bli det. Så fort hon läkt från snittet nu ska hon kastreras sen är frågan om jag hinner utvärdera något, jag har aldrig kastrerat en tik så jag vet inte alls vad jag kan förvänta mig riktigt.
Jag är i alla fall lovad en valp från uppfödaren om jag vill ha en så den biten är lugnt. ^^

Jag fortsätter 2015 år letande efter en dobbis,hade inte riktigt tiden pga nya husets renovering.
Men under 2016 ska väl tiden finnas,det jag sett hittils är inte det jag vill ha,så jag tar en titt utanför EU,med det negativa att hunden inte är valp när man får den.
Men jag har ju haft import hund sen karantänstiden och det fungerade ju.
Eller så köper jag en Vorsteh (är uppväxt med dom) från Ungern där jag har en vän som föder upp.
Måste bara fråga - finns det någon ras du inte har? :D Ditt nick låter dobermann men jag har för mig att du föder upp fralla och mops. Och har fler raser ändå.

Måste bara fråga - finns det någon ras du inte har? :D Ditt nick låter dobermann men jag har för mig att du föder upp fralla och mops. Och har fler raser ändå.
Jag är uppväxt med fågelhunduppfödning,köpte schäfer som fösta egna hunden,sen övergick jag till dobbis och 1 dv.pinscher.
Höll upp i 10 år och bytte ner mig i storlek o arbete,då blev det mops o fralla + en ny pinne.
Sen har jag provat flera av bruksraserna,risen,rottis ,lh collie (det var en vadslagning) och en mycket kort period med bitsk vallhund i form av en terv.

Men det är bara att inse att inget slår dobbis :love:

Jag hoppas att hon ska bli det. Så fort hon läkt från snittet nu ska hon kastreras sen är frågan om jag hinner utvärdera något, jag har aldrig kastrerat en tik så jag vet inte alls vad jag kan förvänta mig riktigt.
Jag är i alla fall lovad en valp från uppfödaren om jag vill ha en så den biten är lugnt. ^^
Min och många andras erfarenhet är att tikar efter kastrering antingen fortsätter som vanligt eller så blir dom grinigare. Det har fått mig att tveka om att kastrera min tik med lungproblem (hon har väldigt långa löp, så det skulle va skönt slippa den biten), då hon är oerhört bitchig ändå mot främmande tikar :meh:

Ah tråkigt. Hoppas du hittar det du söker ändå framöver.

Uppf planerar nu att leasa en kullsyster till tiken och para med reservhanen, beräknad parning i mars. Tråkigt att det inte blev något med tilltänkta hanen då han är halvbror till min och ur en mycket trevlig och jämn kull, men reservhanen verkar bra på papperet, om än ur en svajigare kull.

Jag är uppväxt med fågelhunduppfödning,köpte schäfer som fösta egna hunden,sen övergick jag till dobbis och 1 dv.pinscher.
Höll upp i 10 år och bytte ner mig i storlek o arbete,då blev det mops o fralla + en ny pinne.
Sen har jag provat flera av bruksraserna,risen,rottis ,lh collie (det var en vadslagning) och en mycket kort period med bitsk vallhund i form av en terv.

Men det är bara att inse att inget slår dobbis :love:
Oj! Ingen kan anklaga dig för att vara smal i dina rasval, i alla fall :D

Men - vadslagning? :eek:

Min bästa vän var collie uppfödare(hoppas du skrattar i himlen nu :heart ) och till trots att hon var mycket mental medveten så hörde jag under många år att si o så går inte att göra med collie,
En dag på brukshundskluben ledsnade jag och sa kaksigt,ska vi slå vad om att man kan göra med collie som med dobbis?
Hon fortsatte hävde att det inte gick, Men det går :D 1-0 till mig

Min bästa vän var collie uppfödare(hoppas du skrattar i himlen nu :heart ) och till trots att hon var mycket mental medveten så hörde jag under många år att si o så går inte att göra med collie,
En dag på brukshundskluben ledsnade jag och sa kaksigt,ska vi slå vad om att man kan göra med collie som med dobbis?
Hon fortsatte hävde att det inte gick, Men det går :D 1-0 till mig
Haha, bra historia! :D

Fick du slita med collien?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 407
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 500
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 890
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 441
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar