Status
Stängd för vidare inlägg.
Gjorde en egen till vännens stora rysare ( köpte en omeriterad hane o en tik från Sveriges värsta uppfödare ),valpen blev ck utställd,LP,kårad,gk l-test uppf lkl spår o IPO1 vid 2 1/2 år,så nej på din fråga.
Dock är det ju skillnad på hårdnackad dobbis och lite mjukare collie i träningsstilen
Grymt! :up::D

Jag ska kanske tillägga att jag kunde 0 om collie och vägrade hårdnackat ta råd från vännen,hanen var ett lyckokast,tiken var nog den enda bra hunden den uppfödaren producerat enlig min vän.
Båda röntgades och gjorde karaktärstest inom 13 dagar från köp och till er som inte vet så kan man inte göra så med collie "förlåt vännen" :p

Jag ska kanske tillägga att jag kunde 0 om collie och vägrade hårdnackat ta råd från vännen,hanen var ett lyckokast,tiken var nog den enda bra hunden den uppfödaren producerat enlig min vän.
Båda röntgades och gjorde karaktärstest inom 13 dagar från köp och till er som inte vet så kan man inte göra så med collie "förlåt vännen" :p

Ungefär som morsan gjorde då med sin Collie avel. Följde sin egen hjärna för kombinationer och producerade BIR och BIM på löpande band under en 20 års period, inkluderad en Lydnad Elit och Agility Elit vinnare (som farsan tävlade med) innan han hunnit fylla 5 ...

Ungefär som morsan gjorde då med sin Collie avel. Följde sin egen hjärna för kombinationer och producerade BIR och BIM på löpande band under en 20 års period, inkluderad en Lydnad Elit och Agility Elit vinnare (som farsan tävlade med) innan han hunnit fylla 5 ...
Min collie mamma är köpt här i Skaraborg så hon kanske var av blod från din mammas kennel,denna uppfödaren bodde då i vara/skara trakten,hennes förnamn började på M.
Bekant?

Vad tråkigt, men klokt när det gäller Frittes tik.

Maratonavel är bara galet på alla sätt. Har han fått valpar i hemlandet?

Klokt men tråkigt. Det gjorde alldeles ont i själen när jag ringde tikägaren och vi bestämde oss för att skjuta upp. :( Nu kommer det ju fler förfrågningar, och han är bara fyra år så har långt kvar som potentiell pappa, men det verkade vara en så bra kombo... :(

Ja, men vi har väldigt dålig koll på sjukdomsstatistik därifrån, så vi har bara säljarens ord på att de är friska.

Senaste rejält använda matadorhanen var Bobbys Joe, 2010-2011. Han har nästan 700 barnbarn i sverige nu.

Min och många andras erfarenhet är att tikar efter kastrering antingen fortsätter som vanligt eller så blir dom grinigare. Det har fått mig att tveka om att kastrera min tik med lungproblem (hon har väldigt långa löp, så det skulle va skönt slippa den biten), då hon är oerhört bitchig ändå mot främmande tikar :meh:

Vår hund kastrerades i slutet av augusti och hennes största förändring är att hon beter sig som en ohängd valp. Leker och busar och lyssnar dåligt på tillsägelser. Jättekul på ett sätt - men jag fördrar detta beteende utomhus. :angel:

Hon var mer lynnig förut, emn hon är fortfarande "egen" och tycker det där med att lyssna på människors önskemål är blahah blaha... Diva i kvadrat.

Nu är hon äntligen hemma! :heart

Alpina finsk lapphund på 8 veckor.

2AC81977-4255-4838-8FCC-327F91ED2858_zps6nrswsmg.jpg

D44A7731-318D-46AA-B474-410B36E9CC1B_zps6q5vtohe.jpg

86D18D80-E6B3-45B5-A2CB-24D7A6A1F0D8_zpsfed7jpvx.jpg

Vilken cool valp alltså! Sov hela vägen hem sen in hos farmor och kolla läget och sen vidare hem och gå husesyn. Inte rädd för någonting bara nyfiken! :love: Får se om det blir någon sömn inatt dock. :D

Måste säga att jag för tillfället är lite biten... Hade ju tänkte skaffa en liten (-liten-) kompis till Filimon nästa vinter eller så och nu är jag helt insnöad på en hårig liten sak som verkar passa mallen perfekt. Dock är rasen mycket ovanlig här i Sverige, tror det finns en eller två uppfödare max. Så risken finns ju att man hamnar att importera om det inte klickar med de svenska uppfödarna när det är läge att faktiskt komma till skott.

Måste säga att jag för tillfället är lite biten... Hade ju tänkte skaffa en liten (-liten-) kompis till Filimon nästa vinter eller så och nu är jag helt insnöad på en hårig liten sak som verkar passa mallen perfekt. Dock är rasen mycket ovanlig här i Sverige, tror det finns en eller två uppfödare max. Så risken finns ju att man hamnar att importera om det inte klickar med de svenska uppfödarna när det är läge att faktiskt komma till skott.
Säger du A får du säga B! Vilken ras? :D

Säger du A får du säga B! Vilken ras? :D
Attans. Tänkte jag kunde komma undan med det ett tag :D

Det är Russkaya tsvetnaya bolonka, aka "rysk färgad knähund" (inte ryskfärgad :p). Påminner mycket om bichon havanaise både till storlek, utseende och mentalitet. Dock har jag från uppfödare i utlandet fått uppfattningen att de är något friskare och har mindre problem med t.ex. lösa knäleder och annat som annars är ganska vanligt hos många små hundraser.

Det är Russkaya tsvetnaya bolonka, aka "rysk färgad knähund" (inte ryskfärgad :p). Påminner mycket om bichon havanaise både till storlek, utseende och mentalitet. Dock har jag från uppfödare i utlandet fått uppfattningen att de är något friskare och har mindre problem med t.ex. lösa knäleder och annat som annars är ganska vanligt hos många små hundraser.
En av de uppfödarna känner jag och hon finns här på Buke. Superseriös. Ska uppmärksamma henne om tråden då hon sällan är inne här :)

Så nöjd med min lilla hårboll! Igår natt var hon rätt dryg. Hon skulle bara busa och gnälla och så lyckades hon kissa inne två gånger.. :angel: Men inatt sov hon som en stock! Jag vaknade till runt kl 03 så då gick vi ut en snabbis sen busade hon en liten stund när vi kom in och gick sen och la sig igen och där sov hon tills husse gick upp imorse. Ingen kiss inne på hela natten! :up: Idag har jag tom lyckats äta frukost trots att vi är ensamma hemma! :D Hon är även fruktansvärt mammig vilket jag älskar.. :o Annars är det min sambo som brukar vara populärast. Han är en riktig djurmänniska och hästarna var tokig i honom! :laugh:

13FCF0BE-EEFC-4B47-ACCF-C3BAB99F8519_zpsf3jjnfbf.jpg

55379A04-1F3E-45E1-9835-7C75DE730571_zpsauvymb46.jpg

67B0B17F-7E42-496D-BFD5-EE22D7B4F26B_zpsixm0f16k.jpg

545C2C1C-EB29-4762-8FDB-338F7E8BD613_zpsg9tq4r9p.jpg

Hon fick även testa bilburen igår och reaktionen var typ: Jaha? Ska jag ligga här? Då gör jag väl det då. :D

1B00B7B3-0120-461E-BAB3-5F872C7CDCB0_zpsqkbqoafh.jpg

Hon har lite att växa i.. :D

@McMarco

Halloj INHALE
Jag har en eller annan bolonka hemma, sex för att vara noga. Jag råkar också vara sekreterare i rasklubben så vad du än vill veta om rasen, uppfödare eller sådant så hör av dig till mig :) De här små härliga hårbollarna är verkligen värda att uppmärksamma. Vi är en handfull uppfödare i Sverige, från norr till söder och jag känner de flesta :)

Varit borta från buke läänge, men nu blir det valp och vart skriver man annars om det? :D

Den 16/1 hämtar jag en collietik vid namn "Kauda". :banana:

Fick lite kalla fötter i förrgår och tänkte aldrig skaffa ett djur ever again (veterinärerna tappade min nyopererade 11åring så hon sprang bort i -20 grader, allt gick bra till slut) , men det börjar lossna igen. ;)

Jag är helt nybörjare på collie men det lär finnas en hel del experter att ta hjälp av. :)

wp-1452425974379.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 411
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 507
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 900
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 447
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar