Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad var det som hände med pälsbläckan så det inte blev av? Om du vill berätta?

Kompisen samagde honom och den andra agaren ville ha for mycket pengar (det var han som lag ute med pengar for Squid). Han hade ett (litet, men det var dar) underbett och jag tyckte inte att jag ville betala nastan fullpris for en hund som inte kan stallas ut. Inte for att jag egentligen ar interesserad av utstallning, men det blev inte sa bra som kompisen och jag hade raknat ut.

Kompisen samagde honom och den andra agaren ville ha for mycket pengar (det var han som lag ute med pengar for Squid). Han hade ett (litet, men det var dar) underbett och jag tyckte inte att jag ville betala nastan fullpris for en hund som inte kan stallas ut. Inte for att jag egentligen ar interesserad av utstallning, men det blev inte sa bra som kompisen och jag hade raknat ut.

Tråkigt, men jag förstår dig.

Knut (Cnut) heter ena katten :D
Cash står med bland hannamnen (vi ska ju ta en kull men jag ska behålla en tik)
Chilla (och Chila, Chili) Cazette finns med bland tiknamnen, har dock inte fastnat på mig)
Caliber kommer absolut en hane att heta. Finns med på listan.
Jag lekte ett tag med tanken på namnet Calibra men det var för tungt i daglig användning.

Men hittade några att frissera lite i bland dina förslag :)
Cobra :D

Lutar åt att det inte blir någon dalmatinervalp, eller valp över huvudtaget. Är otroligt kluven i det här med rasval nu..

Men min mamma borde få hem en liten flat-valp i slutet av mars om att går som det ska :up::love: Och jag är ju förste dagmatte så tja, det blir lite min valp också ;)

Så tråkigt :( Hur kommer det sig att du är så kluven?
Var helt säker på att jag skulle ha en dalmatiner. Nuvarande hund passar mitt liv väldigt bra. Men ju mer jag ser, desto mer säker blir jag på att jag inte ska ha en till. Mentaliteten är allt för spretig och hälsan är på botten, på väg ännu mer neråt verkar det som..

Men vet inte alls vad jag ska ha för ras annars. Ska precis börja med jägarexamen och en fågelhund är lockande.. Men o andra sidan vill jag ha en brukshund, en hund som är MER att träna än nuvarande dalmatiner. Samtidigt vill jag ha en hund som jag kan ställa ut, och många raser är ju så delade i bruks/utställningslinjer..

Var helt säker på att jag skulle ha en dalmatiner. Nuvarande hund passar mitt liv väldigt bra. Men ju mer jag ser, desto mer säker blir jag på att jag inte ska ha en till. Mentaliteten är allt för spretig och hälsan är på botten, på väg ännu mer neråt verkar det som..

Men vet inte alls vad jag ska ha för ras annars. Ska precis börja med jägarexamen och en fågelhund är lockande.. Men o andra sidan vill jag ha en brukshund, en hund som är MER att träna än nuvarande dalmatiner. Samtidigt vill jag ha en hund som jag kan ställa ut, och många raser är ju så delade i bruks/utställningslinjer..
Så himla tråkigt att du upplever det så :( Det där när mentalitet och hälsa inte är vad en önskar är så himla trist verkligen (och onödigt).

Beroende på vad du ska jaga och vad för typ av jakthund du vill ha så är det väl inte orimligt att hitta hundar som går att ställa ut och jaga med - tänker att tex @squarepants @lady_vip och @AraSlei kanske kan komma med bra synpunkter om det är någon typ av fågelhund som lockar :)

(sen får jag också säga att i VISSA fall, dvs inte så många som en skulle kunna önska, så finns det uppfödare inom t.ex Golden som har utställnings och jaktmeriterade hundar. Så det finns hopp :))

Som sagt, med en dobermann kan du göra båda - även en mer "utsinriktad" dobbis inte räcker lika långt kanske.

Så himla tråkigt att du upplever det så :( Det där när mentalitet och hälsa inte är vad en önskar är så himla trist verkligen (och onödigt).

Beroende på vad du ska jaga och vad för typ av jakthund du vill ha så är det väl inte orimligt att hitta hundar som går att ställa ut och jaga med - tänker att tex @squarepants @lady_vip och @AraSlei kanske kan komma med bra synpunkter om det är någon typ av fågelhund som lockar :)

(sen får jag också säga att i VISSA fall, dvs inte så många som en skulle kunna önska, så finns det uppfödare inom t.ex Golden som har utställnings och jaktmeriterade hundar. Så det finns hopp :))
Väldigt onödigt ja.

Om det blir en jakthund så blir det en fågelhund. Det är fågel som jag i första hand är intresserad av att jaga. Mer än så vet jag faktiskt inte, jag antar att det får komma efter hand som jag lär mig lite mer. Inte förens då vet jag ju vad för hund jag vill ha heller. Kan naturligtvis ställa ut en jakthund, däremot känner jag att jakthundarna inte uppfyller det jag vill ha i brukset. Så mest troligt blir det inte en jakthund, inte just nu iallafall.

Ang golden så är en jaktgolden en stor favorit i brukset, och den funkar ju till jaktbiten också. Men då faller det på utställningbiten. Och en utställningsgolden faller på arbetet..

Grejen är, jägarexamen är toppen och jättekul, men det handlar mer om vilken typ av mark och jakt man får tillgång till. Att bara ha jägarexamen garanterar ungefär noll när det gäller att verkligen få komma ut och jaga med sin hund.
Så om du är intresserad av fågelhund avgör marken mycket, för fågelhundarna är väldigt olika. Men helt fantastiska hundar och jag kan nästan rekommendera alla, för olika förutsättningar:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 383
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 427
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 833
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 395
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar