Status
Stängd för vidare inlägg.
Som sagt, med en dobermann kan du göra båda - även en mer "utsinriktad" dobbis inte räcker lika långt kanske.
Dobermann är absolut en favorit. Men jag är rädd för DCM. Att prickarna har fått det nu är ännu en orsak som får mig att dra mig ifrån dalmatiner, och då känns det dumt att byta till en ras som har samma problem.

Fördelen med en dobbis är ju att även de utställningsavlade faktiskt funkar i arbete. De kanske inte är några stjärnor i skyddet (?) men spår och lydnad lär dom ju ändå vara mer hund i än min dalmatiner. Jag gillar dobbisen, att dom inte är sådär superseriösa utan är lite flamsiga ändå. Det är min typ av hund.

Grejen är, jägarexamen är toppen och jättekul, men det handlar mer om vilken typ av mark och jakt man får tillgång till. Att bara ha jägarexamen garanterar ungefär noll när det gäller att verkligen få komma ut och jaga med sin hund.
Så om du är intresserad av fågelhund avgör marken mycket, för fågelhundarna är väldigt olika. Men helt fantastiska hundar och jag kan nästan rekommendera alla, för olika förutsättningar:)
Precis. Jag förstår vad du menar och det är jag inställd på också. Vem vet, jag kanske inte kommer jaga alls. Blir det en jakthund så blir det längre fram i tiden, när jag vet mer om mitt intresse och mina tillgångar. Köper jag en hund NU, så blir det absolut ingen jakthund.

Grejen är, jägarexamen är toppen och jättekul, men det handlar mer om vilken typ av mark och jakt man får tillgång till. Att bara ha jägarexamen garanterar ungefär noll när det gäller att verkligen få komma ut och jaga med sin hund.
Så om du är intresserad av fågelhund avgör marken mycket, för fågelhundarna är väldigt olika. Men helt fantastiska hundar och jag kan nästan rekommendera alla, för olika förutsättningar:)

Håller med!

Och lägger till att en retriever/ apporterande hund är absolut lättast i det avseendet. Man kan nästan alltid fjäska (eller betala) till sig några jakter per säsong. Och resten av året har man en trevlig, enkel hund att träna i olika grenar och gå eftersök med.

Håller med!

Och lägger till att en retriever/ apporterande hund är absolut lättast i det avseendet. Man kan nästan alltid fjäska (eller betala) till sig några jakter per säsong. Och resten av året har man en trevlig, enkel hund att träna i olika grenar och gå eftersök med.
Som sagt, blir det en jakthund så blir det när jag vet vad jag vill ha och behöver. Blir det en hund NU, så blir det ingen jakthund. Men förmodligen blir det ingen jakthund alls, utan en brukshund. Jakthundarna uppfyller ju inte min önskan om en hund som är MER i bruksarbetet.

En retriever är dock redan på väg in i familjen, och den ska jag gå jaktprov med åtminstone.

Ang golden så är en jaktgolden en stor favorit i brukset, och den funkar ju till jaktbiten också. Men då faller det på utställningbiten. Och en utställningsgolden faller på arbetet..
Jag förstår precis vad du menar, men det finns (om än inte många) golden som klarar alla bitarna :) Alltså väldigt allroundgolden som är så som en bara Golden ska vara (i mitt tycke) :)

Som sagt, blir det en jakthund så blir det när jag vet vad jag vill ha och behöver. Blir det en hund NU, så blir det ingen jakthund. Men förmodligen blir det ingen jakthund alls, utan en brukshund. Jakthundarna uppfyller ju inte min önskan om en hund som är MER i bruksarbetet.

En retriever är dock redan på väg in i familjen, och den ska jag gå jaktprov med åtminstone.

Det fantastiska med en jaktavlad retriever är ju att dom är jakthundar OCH brukshundar ;) Och har man turen att hitta en retriever som min flat så har man en som är apportör till alla jaktbara fåglar och hare/räv, eftersökshund, stöthund på klövvilt, skäller vildsvin och dessutom är en väldigt kompetent brukshund!

Men.- sluttjatat om retrievers. Jag förstår hur du tänker!

Dobermann är absolut en favorit. Men jag är rädd för DCM. Att prickarna har fått det nu är ännu en orsak som får mig att dra mig ifrån dalmatiner, och då känns det dumt att byta till en ras som har samma problem.

Fördelen med en dobbis är ju att även de utställningsavlade faktiskt funkar i arbete. De kanske inte är några stjärnor i skyddet (?) men spår och lydnad lär dom ju ändå vara mer hund i än min dalmatiner. Jag gillar dobbisen, att dom inte är sådär superseriösa utan är lite flamsiga ändå. Det är min typ av hund.

ja, det är absolut en nackdel med dobermannen, och det gäller att vara noga med uppf. En bra sak dock är att det är ett stort samtalsämne i rasen så ingen seriös mörkar dcm.

Precis, de flesta funkar helt okej i arbete med. Nu vet jag inte vad du föredrar, men tikarna är mindre så jag tänkte att deras kroppar (rent fysiskt) funkar bättre i arbete?
Om du är i Lund alt kmr till MyDog så kan du få pilla på min så mkt du vill.

Det fantastiska med en jaktavlad retriever är ju att dom är jakthundar OCH brukshundar ;) Och har man turen att hitta en retriever som min flat så har man en som är apportör till alla jaktbara fåglar och hare/räv, eftersökshund, stöthund på klövvilt, skäller vildsvin och dessutom är en väldigt kompetent brukshund!

Men.- sluttjatat om retrievers. Jag förstår hur du tänker!
Jag tvivlar inte. Retrievers är fantastiska hundar! Och jag vet att dom jaktavlade funkar utmärkt i brukset. Dock faller det ju på utställningbiten..

Men som sagt så är ju inte jakten prio ett, inte på långa vägar. Så det är en brukshund kombinerat med utställningshund som jag främst är ute efter ;)

ja, det är absolut en nackdel med dobermannen, och det gäller att vara noga med uppf. En bra sak dock är att det är ett stort samtalsämne i rasen så ingen seriös mörkar dcm.

Precis, de flesta funkar helt okej i arbete med. Nu vet jag inte vad du föredrar, men tikarna är mindre så jag tänkte att deras kroppar (rent fysiskt) funkar bättre i arbete?
Om du är i Lund alt kmr till MyDog så kan du få pilla på min så mkt du vill.
Det är ju helt fantastiskt! Jag har fått den uppfattningen, att det jobbas väldigt aktivt med det. Låter super! I min ras är det ju såpass nytt ännu, och uppfödarna känner sig utpekade och svartmålade när rasklubben presenterar namn på rapporterade hundar..

Jag ska til MyDOG :D Vi kan ju kanske ses där då!

Jag förstår precis vad du menar, men det finns (om än inte många) golden som klarar alla bitarna :) Alltså väldigt allroundgolden som är så som en bara Golden ska vara (i mitt tycke) :)
Har tyvärr aldrig träffat en golden som presterar på topp både i utställningsringen och i brukset. Tyvärr. Det kanske finns, men med tanke på att jag aldrig träffat någon så kan dom inte vara många. Dvs alldeles för osäkert. Då ligger flatten närmare till hands.

Det är ju helt fantastiskt! Jag har fått den uppfattningen, att det jobbas väldigt aktivt med det. Låter super! I min ras är det ju såpass nytt ännu, och uppfödarna känner sig utpekade och svartmålade när rasklubben presenterar namn på rapporterade hundar..

Jag ska til MyDOG :D Vi kan ju kanske ses där då!
Ja, det får vi ta och göra isf ^_^

Jag tvivlar inte. Retrievers är fantastiska hundar! Och jag vet att dom jaktavlade funkar utmärkt i brukset. Dock faller det ju på utställningbiten..

Men som sagt så är ju inte jakten prio ett, inte på långa vägar. Så det är en brukshund kombinerat med utställningshund som jag främst är ute efter ;)

Då är ju flatten ändå ett rimligt alternativ! Rätt uppfödare fokuserar på mentaliteten och lyckas samtidigt få fram fina (Med utställningsmått mätt...) hundar.

Då är ju flatten ändå ett rimligt alternativ! Rätt uppfödare fokuserar på mentaliteten och lyckas samtidigt få fram fina (Med utställningsmått mätt...) hundar.
En flat är ju redan på G ;) Föds i slutet på Januari om allt går bra. Visserligen mammas, men hennes hundar är mina och mina hundar är hennes. Jag ska gå jaktprov med den och iallafall starta upp den i brukset, sen får vi se om mamma vill ta över den i brukset. Hon höll på förut men har haft en lång paus, min förhoppning är att hon ska få tillbaka suget så vi kan träna tillsammans :up:

Sen finns det en 4 månaders flat som vi är erbjudna. Eller tja, 2 st och vi får välja vilken vi vill ha isf. Mamma är sugen på både den hon redan har tingat och en av dessa. Alternativt kanske en hamnar här.

Hmm.. Ju mer jag tänker på det. Kanske ska ha en flat trots allt :D

Jag är så ledsen. På sistone har det rapporterats in flera ep-fall efter en hund som ligger nära bakom Fridolfs planerade tik. På grund av detta skjuts hennes avelsplaner på framtiden, om det alls blir något.

Det innebär att valpen efter Fritte som jag längtat så efter inte verkar bli av. Min dröm :(

Känns väldigt otäckt faktiskt, det är tredje tiken där parning ställts in pga ep i nära släkt. Tikarna helt obesläktade.

Och uppfödarna gör om samma misstag som de senaste åren. En nyimporterad förhållandevis ung hane har parat nästan 10 tikar på mindre än två månader. Snacka om att han kommer få stort genomslag i aveln om 2-3 år. Måtte han vara frisk :(

Jag är så ledsen. På sistone har det rapporterats in flera ep-fall efter en hund som ligger nära bakom Fridolfs planerade tik. På grund av detta skjuts hennes avelsplaner på framtiden, om det alls blir något.

Det innebär att valpen efter Fritte som jag längtat så efter inte verkar bli av. Min dröm :(

Känns väldigt otäckt faktiskt, det är tredje tiken där parning ställts in pga ep i nära släkt. Tikarna helt obesläktade.

Och uppfödarna gör om samma misstag som de senaste åren. En nyimporterad förhållandevis ung hane har parat nästan 10 tikar på mindre än två månader. Snacka om att han kommer få stort genomslag i aveln om 2-3 år. Måtte han vara frisk :(
Oh nej! Vad tråkigt :( Men ändå, vettigt tänkt av tikägaren! Är det just ur den kombination du vill ha en valp, eller räcker med "bara" Fridolf? Han är väl inte så gammal än, så det kommer väl säkert fler chanser ? :)

Det där med nyimporterade, unga hanar som parar tiotal tikar på en gång känner jag igen. Visst blir man glad..

Oh nej! Vad tråkigt :( Men ändå, vettigt tänkt av tikägaren! Är det just ur den kombination du vill ha en valp, eller räcker med "bara" Fridolf? Han är väl inte så gammal än, så det kommer väl säkert fler chanser ? :)

Det där med nyimporterade, unga hanar som parar tiotal tikar på en gång känner jag igen. Visst blir man glad..

Det är inte jättelätt att hitta en tik jag vill ha valp efter, släpper absolut inte till honom till nått jag inte tror på. Hade tex inte släppt till på den planerade tiken nu, efter att släktingen visat sig vara så belastad. Ren tur att vi inte redan parat... :eek: Även om jag sörjer den teoretiska valpen, som nog hade kunnat bli asbra... :( Trots allt är det ju tiken som präglar valparna mest och hur bra hanen än är blir det ju inte bra chanser med en halvdan tik.

Fritte är bara fyra år, men det är ganska stor konkurrens om de tikar som paras varje år, och oförutsedda saker i stil med skador kan hända så det är inte säkert att han finns kvar och kan para om ett år eller fem. Jag har ju Ale, vars livmoder blir "min" om 2 kullar eller fyra år. De skulle kunna bli en helt okej kombination om hon nu är frisk nog att avlas på. Jag fortsätter visa honom på tävlingsbanan nästa år med, och hoppas på förfrågan från mindre belastade tikar :(

BC-folket verkar ha fått spunk den här hösten. Matadorparningar på en nyimport och massor av parningar med extremt unga hanar - under 18 månader gamla. Väldigt konstigt med tanke på att de varken är vuxna och visat sitt rätta jag i vare sig arbete eller socialt, eller har hunnit ur värsta risken för att det ska debutera ep. Minst en använd väldigt ung hane har kullsyskon med ep, och en tik parad med en ung hane har sedan tidigare avkomma med ep.

Folk verkar antingen tänka med plånboken eller vara helt naiva.

Mvh/Bitter hanhundsägare :D

Det är inte jättelätt att hitta en tik jag vill ha valp efter, släpper absolut inte till honom till nått jag inte tror på. Hade tex inte släppt till på den planerade tiken nu, efter att släktingen visat sig vara så belastad. Ren tur att vi inte redan parat... :eek: Även om jag sörjer den teoretiska valpen, som nog hade kunnat bli asbra... :(

Fritte är bara fyra år, men det är ganska stor konkurrens om de tikar som paras varje år, och oförutsedda saker i stil med skador kan hända så det är inte säkert att han finns kvar och kan para om ett år eller fem. Jag har ju Ale, vars livmoder blir "min" om 2 kullar eller fyra år. De skulle kunna bli en helt okej kombination om hon nu är frisk nog att avlas på. Jag fortsätter visa honom på tävlingsbanan nästa år med, och hoppas på förfrågan från mindre belastade tikar :(
Jag håller tummarna för dig/er! :heart Förövrigt väldigt tråkigt med EPn, har det blivit mer vanligt eller har du/ni haft otrolig otur med tikarna?

Jag håller tummarna för dig/er! :heart Förövrigt väldigt tråkigt med EPn, har det blivit mer vanligt eller har du/ni haft otrolig otur med tikarna?

EP är det absolut största hälsoproblemet i rasen i dagsläget. Inga gentester finns och mörkertalet enormt, en gissning från forskare på SLU var att det kan vara så högt som 5%, mot "normalnivån" i andra raser på 2%. Dessutom är ju klusteranfall och dålig respons på medicineringen vanligt, så det är mycket dyster prognos för de drabbade hundarna :(

Fy f*n så trist :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 383
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 427
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 833
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 395
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar