Det är tråkigt att en incident ska förstöra förtroendet för en hel ras. Jag kan tänka mig att inte alla är så
Men ja, jag är avskräckt. Sen fanns det 2 hoffar i mitt område när jag var liten också som hoppade över staketet hemma och bet hundar, så redan innan "min" incident hade jag inte allt för höga tankar om rasen. Tyvärr.
Min hund blev överfallen av en hoffe när vi var på klubben för några veckor (2 månader?) sedan. Ägaren tappade kopplet och den gick direkt på min hund, som stod lugnt kopplad vid min sida med ryggen emot. Tur i oturen så var det mycket folk på klubben då så vi var 3 stycken som till slit lyckades slita bort hunden. Och på något sätt, när jag trodde allt var över, så lyckas den slita sig ytterligare en gång och flyga på min hund. Både jag och min hund fick några småsår, men det mesta satt i täcket som tur var! Ägaren har senare uttryckt sig att "det blev konkurrens om tiken" och att hoffen aldrig har kunnat läsa av min hund för att han är prickig.
Sure thing att den inte kan läsa av min hund, men det betyder inte att den måste bita min hund. Och konkurrens om tik är bara bullshit, min hund var inte ens i närheten och definitivt inte fokuserad på den enda tiken på planen. Och min hund bryr sig inte om tikar, inte ens löptikar "vaktar" han. Nu gör visserligen hoffen det, men min utmanade inte för fem öre. Som sagt så hade han ryggen åt.