Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, vore det inte för att jag jobbat idag hade jag suttit och gråtit i en garderob. Som jag sett fram mot den här valpen :cry:
Förstår dig så. Vi fick själva ett besked i går som ställer oss vid ett vägskäl med vår nästkommande tik. Ännu har vi för lite på fötterna. Vi har massor att kolla upp. Vi kanske är pessimister bara.
Men kommande kull löper på som planerat iaf!

Men som sagt så är ju inte jakten prio ett, inte på långa vägar. Så det är en brukshund kombinerat med utställningshund som jag främst är ute efter ;)

Har du kikat något på hovawart? Där behöver du inte välja om den ska gå att ställa eller gå att jobba med. Jag kommer vara på MyDog den 8:e om du vill klämma och känna lite på min tik.

Har du kikat något på hovawart? Där behöver du inte välja om den ska gå att ställa eller gå att jobba med. Jag kommer vara på MyDog den 8:e om du vill klämma och känna lite på min tik.
Har tyvärr inga bra erfarenheter av Hovawart :( Så det gör mig inte särskilt sugen på en.

Har tyvärr inga bra erfarenheter av Hovawart :( Så det gör mig inte särskilt sugen på en.

Guuud. Du hade ju nyligen rena skräckupplevelsen!!
Det satte sig aldrig något mentalt i din hund efter attacken?

Det låter onekligen som att du råkat ut för något otrevligt men en hoffe. Då förstår jag om de stryks från listan. Annars låter det som att de kan uppfylla dina krav på hund :) Får jag fråga vad som hände?

Det låter onekligen som att du råkat ut för något otrevligt men en hoffe. Då förstår jag om de stryks från listan. Annars låter det som att de kan uppfylla dina krav på hund :) Får jag fråga vad som hände?
Det är tråkigt att en incident ska förstöra förtroendet för en hel ras. Jag kan tänka mig att inte alla är så ;) Men ja, jag är avskräckt. Sen fanns det 2 hoffar i mitt område när jag var liten också som hoppade över staketet hemma och bet hundar, så redan innan "min" incident hade jag inte allt för höga tankar om rasen. Tyvärr.

Min hund blev överfallen av en hoffe när vi var på klubben för några veckor (2 månader?) sedan. Ägaren tappade kopplet och den gick direkt på min hund, som stod lugnt kopplad vid min sida med ryggen emot. Tur i oturen så var det mycket folk på klubben då så vi var 3 stycken som till slit lyckades slita bort hunden. Och på något sätt, när jag trodde allt var över, så lyckas den slita sig ytterligare en gång och flyga på min hund. Både jag och min hund fick några småsår, men det mesta satt i täcket som tur var! Ägaren har senare uttryckt sig att "det blev konkurrens om tiken" och att hoffen aldrig har kunnat läsa av min hund för att han är prickig. :meh: Sure thing att den inte kan läsa av min hund, men det betyder inte att den måste bita min hund. Och konkurrens om tik är bara bullshit, min hund var inte ens i närheten och definitivt inte fokuserad på den enda tiken på planen. Och min hund bryr sig inte om tikar, inte ens löptikar "vaktar" han. Nu gör visserligen hoffen det, men min utmanade inte för fem öre. Som sagt så hade han ryggen åt.

Det är tråkigt att en incident ska förstöra förtroendet för en hel ras. Jag kan tänka mig att inte alla är så ;) Men ja, jag är avskräckt. Sen fanns det 2 hoffar i mitt område när jag var liten också som hoppade över staketet hemma och bet hundar, så redan innan "min" incident hade jag inte allt för höga tankar om rasen. Tyvärr.

Min hund blev överfallen av en hoffe när vi var på klubben för några veckor (2 månader?) sedan. Ägaren tappade kopplet och den gick direkt på min hund, som stod lugnt kopplad vid min sida med ryggen emot. Tur i oturen så var det mycket folk på klubben då så vi var 3 stycken som till slit lyckades slita bort hunden. Och på något sätt, när jag trodde allt var över, så lyckas den slita sig ytterligare en gång och flyga på min hund. Både jag och min hund fick några småsår, men det mesta satt i täcket som tur var! Ägaren har senare uttryckt sig att "det blev konkurrens om tiken" och att hoffen aldrig har kunnat läsa av min hund för att han är prickig. :meh: Sure thing att den inte kan läsa av min hund, men det betyder inte att den måste bita min hund. Och konkurrens om tik är bara bullshit, min hund var inte ens i närheten och definitivt inte fokuserad på den enda tiken på planen. Och min hund bryr sig inte om tikar, inte ens löptikar "vaktar" han. Nu gör visserligen hoffen det, men min utmanade inte för fem öre. Som sagt så hade han ryggen åt.
Jag har ju en hel del Hoffar i släkten och jag tycker det är ett gemensamt drag hos dom alla att de är rätt usla på att läsa av andra hundar. Det är väldigt mycket "gör först, tänk sen". Att det oftast har gått bra när vi träffas har berott på att skägget och ungtiken är väldigt förlåtande. Men gammeltiken HATAR dessa respektlösa tornados.

@Migo
Fan vad tråkigt :(

Är det erkända uppfödare som parar så friskt med unga hanar, eller är det främst sportuppfödare?
Låter helt jäkla galet :banghead: Försöker rasklubben göra något för att stoppa? Finns det inget rekommenderat maxantal valpar?

Fy! Och vilket stolpskott till ägare :banghead: Det där är verkligen inte representativt för rasen. Visst finns det individer som är sådana men övervägande delen är trevliga mot både hundar och människor. Jag har full förståelse för att man blir skeptisk till en ras när något sådant händer.

@Migo
Fan vad tråkigt :(

Är det erkända uppfödare som parar så friskt med unga hanar, eller är det främst sportuppfödare?
Låter helt jäkla galet :banghead: Försöker rasklubben göra något för att stoppa? Finns det inget rekommenderat maxantal valpar?
Både och. RAS skriver att vi ska undvika matadoravel och i epavsnittet rekommenderar de att hanen ska vara vuxen. I realiteten är matadoravel norm.

Både och. RAS skriver att vi ska undvika matadoravel och i epavsnittet rekommenderar de att hanen ska vara vuxen. I realiteten är matadoravel norm.

Jo, de måste nog skriva så i RAS... Så jäkla trist om de inte följer det i verkligheten bara :(
Det borde ju finnas någon form av uppföljning på kullarna?

Hos oss är det faktiskt avelskommittén som följer upp och utvärderar avelsdjuren efter ca 20 valpar (hälsa och jaktliga egenskaper), utöver ägarna själva då. Är inte resultatet önskvärt rekommenderar inte klubben föräldradjuren mer för avel.

Idag har vi bokat en valp av en den importansvariga för gończy polski. Vi har ringt runt till de referenser han gav och alla var nöjda med sina friska valpar med mycket jakt i.

Nu vet vi inte om och när vår valp är född än, men när han har hittat en lämplig valp av bra föräldrar i Polen så kommer det ta fyra månader innan vi kan hämta den här i Sverige. Väldigt spännande och lite läskigt :nailbiting: :banana:

Jo, de måste nog skriva så i RAS... Så jäkla trist om de inte följer det i verkligheten bara :(
Det borde ju finnas någon form av uppföljning på kullarna?

Hos oss är det faktiskt avelskommittén som följer upp och utvärderar avelsdjuren efter ca 20 valpar (hälsa och jaktliga egenskaper), utöver ägarna själva då. Är inte resultatet önskvärt rekommenderar inte klubben föräldradjuren mer för avel.

Vårt avelsråd fyller ingen som helst funktion, alls. De sitter på information som de inte får lämna ut och svarar inte på några frågor om enskilda individer/parningar/uppfödare.

Vårt avelsråd fyller ingen som helst funktion, alls. De sitter på information som de inte får lämna ut och svarar inte på några frågor om enskilda individer/parningar/uppfödare.

Hör att jag än en gång är superglad åt min nuvarande ras och dess uppfödare där 95% är öppna med vad dom har, om något händer och lägger ut öppet om något galet dykt upp hos vissa individer - och klubben stöttar, peppar och hjälper i allt :) Pst: jag sitter numera själv med i styrelsen och i avelskommitén och det är så himla roligt i denna klubb. Jag är ju rätt ny i rasen ändå - men får så otroligt mycket av "de gamla" :love:

I dag kom Schäferklubbens tidning.
Skräckbilderna ovan har nått sverige och tyskland. En hel sida med tyska avelshannar där alla hade nästsan lika vinklade haser som den Amerikanska hunden.:mad::(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 395
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 460
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 875
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 422
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar