Valp 2015 - del 3

Vi pallrade oss iväg för en skogspromenad idag och trots det fina vädret mötte vi bara 2 människor. Milou gick lös nästan hela tiden och njöt av solen. Så himla härlig dag, alla dagar borde se ut såhär. Nu ligger han nöjt och sover i sin korg och jag vilar i soffan - 20 000 steg och ett gympass sätter sina spår :D
138_zpsy5j9oj0l.jpg

Ebrah har haft vilodag idag och är faktiskt lugn fortfarande. Sitter och funderar på morgondagens långpromenad. Ska försöka gå riktigt tidigt så att jag kan tvätta bilen, handla och annat tråkigt så fort affärerna öppnar... Idag gick vi en ensam promenad och hon gick faktiskt riktigt prydligt mestadels (förutom när hon bet sönder min jacka och försökte jaga en bil...).

Funderar igen på att gå favoritrundan som är 10-12km, men jag vill nog vänta med det tills det är sämre väder så att hundarna kan vara lösa lite mer.

Idag är hon så dyr, min lilla valp :love: Gjorde två briljanta pass hos fåren. Först ett med bara visslor (första passet helt utan röstkommandon!) och sen ett med helt otroligt grepp om djuren. Delade flocken i två och lät henne driva ihop dem igen, en situation där fåren av förklarliga skäl gärna springer för att komma tillbaka till sina kompisar. Men med en Ale bakom som reglerade tempot med sitt eye gick de så lugnt och kontrollerat. Makalöst att se!

Bada valp - check
Sista koll på klorna - check
Packa väskan - check

Japp, vi är nog rätt redo för debuten imorrn! Uppfödaren hade ställt två kullsyskon idag som det gick riktigt bra för så jag är taggad :D och vääääldigt nervös..

Ingen idé att vara nervös på valputställningar ;) INGEN (förutom surgubbar) förväntar sig att valpar ska uppföra sig perfekt och eftersom det alltid är inofficiellt så spelar resultaten inga som helst roll heller. Bara hoppas på att valpis trivs i miljön :)

Det flyger leksaker i hela sovrummet... Och valp. Jag vet inte vad som flyger mest. Kanske flyger allt lika mycket fast åt olika håll :angel:
Nu flög en strumpa också.

Måste sätta mig och kolla på karta för att få inspiration till morgondagens promenad.
Hur gör ni andra när ni är ute och går? Tar ni samma rundor hela tiden? Bryr ni er om ifall det kommer vara många andra ute på era promenader osv? Jag kan väl knappast vara ensam om att ogilla koppelpromenader, tröttna på att ta samma rundor varje dag och inte vilja vara ute när "alla i hela stan" är ute?

Det flyger leksaker i hela sovrummet... Och valp. Jag vet inte vad som flyger mest. Kanske flyger allt lika mycket fast åt olika håll :angel:

Måste sätta mig och kolla på karta för att få inspiration till morgondagens promenad.
Hur gör ni andra när ni är ute och går? Tar ni samma rundor hela tiden? Bryr ni er om ifall det kommer vara många andra ute på era promenader osv? Jag kan väl knappast vara ensam om att ogilla koppelpromenader, tröttna på att ta samma rundor varje dag och inte vilja vara ute när "alla i hela stan" är ute?

Jag brukar bara öppna dörren och gå. Jag har aldrig behövt bekymra mig om möten med andra hundar eftersom de hundar jag haft varit helt obrydda av andra. Jag bor ju mitt i stan, att träffa folk är en del av paketet. På landet gör jag likadant, bara går och så ser vi var vi hamnar om vi inte har ett särskilt mål.

Jag brukar bara öppna dörren och gå. Jag har aldrig behövt bekymra mig om möten med andra hundar eftersom de hundar jag haft varit helt obrydda av andra. Jag bor ju mitt i stan, att träffa folk är en del av paketet. På landet gör jag likadant, bara går och så ser vi var vi hamnar om vi inte har ett särskilt mål.

Jag tycker det är jobbigt både med hundmöten (de flesta hundar här beter sig som om de ska äta upp alla hundar de ser) och med människomöten (många verkar anse att mina hundar antingen är allmän nöjesattraktion eller att jag är dum i huvudet som ens tänker tanken på att vara ute med dem på vägar där det kan råka komma en cyklist i timmen). Så ja, jag undviker de flesta och det mesta, har även anpassat mina arbetstider för att kunna ta promenader när det är så få som möjligt ute och går och när mina hundar har vilodagar så blir det oftast på riktigt soliga helgdagar. Jag hade blivit helt knäpp av att bo mer centralt än vad jag gör nu, verkligen.

Ingen idé att vara nervös på valputställningar ;) INGEN (förutom surgubbar) förväntar sig att valpar ska uppföra sig perfekt och eftersom det alltid är inofficiellt så spelar resultaten inga som helst roll heller. Bara hoppas på att valpis trivs i miljön :)

Jag är tävlingsmänniska ända in i själen så det är nog därför jag är nervös! :D

Jag är tävlingsmänniska ända in i själen så det är nog därför jag är nervös! :D
Det är jag med, så jag är nervös för typ allt förutom utställningar :angel: Sedan har jag på något vis lyckats programmera om mig, så jag är nervös för resan till tävlingen, så nervös att jag bara är lättad och glad när jag kommer fram :D

Vi bara går :) om planen är att de ska få vara lösa åker vi antingen till skogen eller går till någon utav gröningarna där vi bor. Eller rastgården för den delen med! Om det är koppelpromenad går vi olika rundor hela tiden, för att inte ledsna. Bryr mig inte direkt om andra förutom att det är såå skönt att slippa dom när hundarna är lösa förstås :angel:

Jag tycker det är jobbigt både med hundmöten (de flesta hundar här beter sig som om de ska äta upp alla hundar de ser) och med människomöten (många verkar anse att mina hundar antingen är allmän nöjesattraktion eller att jag är dum i huvudet som ens tänker tanken på att vara ute med dem på vägar där det kan råka komma en cyklist i timmen). Så ja, jag undviker de flesta och det mesta, har även anpassat mina arbetstider för att kunna ta promenader när det är så få som möjligt ute och går och när mina hundar har vilodagar så blir det oftast på riktigt soliga helgdagar. Jag hade blivit helt knäpp av att bo mer centralt än vad jag gör nu, verkligen.

Det är mycket hundar här men de flesta är väldigt bra på hundmöten. Finns ju allt från taxar till den irländska varghunden, den afghanerna eller pulin som vi brukar möta. Värst är två nakenhundar, fullt hanterbart.

Det är mycket hundar här men de flesta är väldigt bra på hundmöten. Finns ju allt från taxar till den irländska varghunden, den afghanerna eller pulin som vi brukar möta. Värst är två nakenhundar, fullt hanterbart.
Det brukar vara så i stadsmiljö tycker jag. Åker jag in till stan och knatar runt så är det mycket, mycket lugnare än om jag går runt i hemområdet. Även en vän har reagerat på det.

Jag har många gånger tänkt att du verkar bo i ett jobbigt område för hundpromenader, jag skulle också tänka igenom min rutt om jag bodde där det var så hund- och människotätt.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 216
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
929
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka