Valp 2015 - del 3

Jag har börjat plocka bort Ebrahs valpludd. Hade bestämt mig för att inte göra det, för de jag vet som gör det tänker mest att valparna ska se vuxna och fina ut till utställning, och jag vill inte vara som dem :p Meen Ebrah är ju väldigt varm av sig. Så nu sitter jag och tar bort det som sitter tillräckligt löst. Mycket borta, mycket kvar. Undrar om hon kommer se vuxen ut när luddet är borta. Jag tvivlar.

Valpis spanar TV!
IMG_20160225_213854_zpsaifinwku.jpg

Igår fyllde Lasse 1 år (!) och matte kliar sig i huvudet och undrar var tiden tog vägen.
Jag är väldigt nöjd över val av ras. Trevlig, kvicktänkt och aktiv som verkligen är med på allt. Just idag är han åt det lite vekare/nervösare hållet, men det är ju mycket som händer i kropp och skalle nu så jag hoppas att han tuffar till sig under året.

Födelsedagen firades med långpromenad, personspår (200 m, 2 vinklar (hans första!!) 5 timmar liggtid, 4 pinnar + avslut) som han fixade fint, och sedan en uppletanderuta med fyra föremål. Vi har verkligen legat på latsidan när det gäller spår/sök nu under vintern men jäklar vad fort han snappar upp det igen! Mattes guldklimp. :love:

Äntligen Lassebilder!!! Vad stor han har blivit och såå fin!

Och jag har haft magsjuk (ätit något skumt antagligen, den hunden är en levande dammsugare) valp, som både spytt och haft diarré sen igår kväll. Satte direkt på fasta, och runt 18 idag så märktes det att illamåendet hade släppt. För fick en helt gaaalen hund på halsen som skulle busnafsa och kampa, sen gick hon och gnällde i köket efter mat, och eftersom jag inte hade varit förutseende så hade jag inget ris hemma XD så slängde till henne två köttbullar färskfoder som hon fick tugga på i fryst format (tidsfördriv). Sen gick jag och köpte ris, men peppar peppar, hunden har inte reagerat på färskfodret. Så var nog bara systemrensning som behövdes! ;)

Fast det var rätt otrevligt att vakna imorse till massa spyfläckar och diarré i hallen, det är något speciellt med sjuka barn och djur (aka, jag blir så illa tvungen att skrubba golv... :angel:)

Och jag har haft magsjuk (ätit något skumt antagligen, den hunden är en levande dammsugare) valp, som både spytt och haft diarré sen igår kväll. Satte direkt på fasta, och runt 18 idag så märktes det att illamåendet hade släppt. För fick en helt gaaalen hund på halsen som skulle busnafsa och kampa, sen gick hon och gnällde i köket efter mat, och eftersom jag inte hade varit förutseende så hade jag inget ris hemma XD så slängde till henne två köttbullar färskfoder som hon fick tugga på i fryst format (tidsfördriv). Sen gick jag och köpte ris, men peppar peppar, hunden har inte reagerat på färskfodret. Så var nog bara systemrensning som behövdes! ;)

Fast det var rätt otrevligt att vakna imorse till massa spyfläckar och diarré i hallen, det är något speciellt med sjuka barn och djur (aka, jag blir så illa tvungen att skrubba golv... :angel:)
Själv ger jag aldrig ris eller så när mina hundar mår illa, de får vanliga maten men i mindre portioner än vanligt bara (och på tiden när jag gav torrfoder så la jag torrfodret i blöt först). Sedan jag slutade med "skonkost" till diarréhundar så har de blivit bättre tusen gånger snabbare. Även de veterinärer jag diskuterat sådant med har sagt att de slutat rekommendera skonkost när det bara är så att hunden ätit något lite olämpligt, just för att det går minst lika bra att ge vanliga maten som magen trots allt är van vid.

Och på tal om hundar med dålig mage... Jag vaknade i morse en halvtimme "för tidigt" av att Ebrah mådde illa och spydde galla. Hon åt ju bara sisådär 1kg färskfoder igår.. Men det är klart, det var vom og hundemat och det brukar göra att mina spyr galla, om de äter bara det. Ska komma ihåg att blanda i lite annat idag.

Att jag alls ger vom og hundemat nu var för att hundarna varit lite dåliga i magen till och från i en vecka, så jag bestämde mig för att ge vom og hundemat för att snabbt och enkelt få magarna stabila igen. Det brukar fungera. Nu har jag dock insett att det är när de äter något på min mors innergård som de blir dåliga. Sååå nu får jag hålla mer koll på dem när vi råkar gå förbi där, de brukar äta något som jag trott varit harbajs, men nu är jag skeptisk.

Själv ger jag aldrig ris eller så när mina hundar mår illa, de får vanliga maten men i mindre portioner än vanligt bara (och på tiden när jag gav torrfoder så la jag torrfodret i blöt först). Sedan jag slutade med "skonkost" till diarréhundar så har de blivit bättre tusen gånger snabbare. Även de veterinärer jag diskuterat sådant med har sagt att de slutat rekommendera skonkost när det bara är så att hunden ätit något lite olämpligt, just för att det går minst lika bra att ge vanliga maten som magen trots allt är van vid.

Kanske var smart då att ge färskfodret jag hade i frysen då och inte torrfodret? Känns som torrfodret kan göra mer skada än färskfoder (och jag tog inte den med vom ^^).

Kanske var smart då att ge färskfodret jag hade i frysen då och inte torrfodret? Känns som torrfodret kan göra mer skada än färskfoder (och jag tog inte den med vom ^^).
Ja jag tycker det i alla fall ;) färskfoder med vom brukar vara bra, men just vom og hundemat är ingen hit här. (Och jag vägrar kalla deras foder för enbart vom, för fy vad trassligt det blir när man då pratar om att ge hundarna en del vom och då syftar på riktig vom, alltså ren idisslarmage och inget färdigt foder)

Ja jag tycker det i alla fall ;) färskfoder med vom brukar vara bra, men just vom og hundemat är ingen hit här. (Och jag vägrar kalla deras foder för enbart vom, för fy vad trassligt det blir när man då pratar om att ge hundarna en del vom och då syftar på riktig vom, alltså ren idisslarmage och inget färdigt foder)

Eftersom färskfodret med vom var det enda hon åt som valp hade jag inget sånt kvar ;) så det enda jag hade kvar var det utan vom, tre påsar. Tänkte att hon antagligen var så hungrig att hon sket i vilket, eller så har hon blivit stor (mentalt, tänker jag då, för storleksmässigt så är hon ordentligt välvuxen) - så att hon faktiskt har vett att uppskatta RIKTIG mat ;)

Nu har jag äntligen lyckats få några bilder på valpen, som visar hennes vanliga uttryck :D Hon har det mest talande ansikte jag haft som en hund :p
Hon lär aldrig blir en "dock-söt" tik. Det är hon alldeles för stor och rejäl för, men hon är galet karikatyr-söt med sitt lite stora huvud, enorma öron och megatassar :love:

Vanlig nyfiken-look
IMG_4266 by heffalklumpens, on Flickr

Busig look med indragna läppar á la tandlös
IMG_4265 by heffalklumpens, on Flickr

Och så när hon koncentrerar sig - då åker alltid tungan ut :D
IMG_4264 by heffalklumpens, on Flickr

Nu har jag äntligen lyckats få några bilder på valpen, som visar hennes vanliga uttryck :D Hon har det mest talande ansikte jag haft som en hund :p
Hon lär aldrig blir en "dock-söt" tik. Det är hon alldeles för stor och rejäl för, men hon är galet karikatyr-söt med sitt lite stora huvud, enorma öron och megatassar :love:

Vanlig nyfiken-look
IMG_4266 by heffalklumpens, on Flickr

Busig look med indragna läppar á la tandlös
IMG_4265 by heffalklumpens, on Flickr

Och så när hon koncentrerar sig - då åker alltid tungan ut :D
IMG_4264 by heffalklumpens, on Flickr

Hon är toksöt:D

Idag har Milou fått busa med två av sina syskon på morgonen då vi inte bor speciellt långt ifrån varandra. Var riktigt roligt att se dem tillsammans och busa, även fast Milou inte var lika snabb haha! Söta är dom iaf, bilderna blev dock värdelösa men slänger in ett par ändå :p
125_zpsmkhwdtsu.jpg

129_zpsyqwajzwo.jpg

128_zpsbumzpqkp.jpg

131_zpswcaay7dv.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
926
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka