Valp 2015 - del 3

Trött valp efter bus i rastgården med nya kompisar
IMG_20160219_194923_zpss9gygrrw.jpg

Det var nog mask. Gav Banminth igår (klart lättare att spruta i munnen på 6 mån än 12 veckors) och idag kräktes han och det kom små larver. Han har ju hostat lite då och då, mest när han springer, en skum hosta. Såklart det var spolmasklarverna, trögskalle jag är! Troligtvis smittad av valp han träffade när min mamma var hundvakt för några veckor sen, det passar i tiden. Ingen matlust än men det kommer säkert.
Troligtvis inte smittad av ha träffat en valp - mask hoppar inte över bara så där :) Troligtvis mer att han har mask kvar sen valpstadiet.

Har han mask, så behöver du avmaska fler gånger - det räcker inte med en gång.

Troligtvis inte smittad av ha träffat en valp - mask hoppar inte över bara så där :) Troligtvis mer att han har mask kvar sen valpstadiet.

Har han mask, så behöver du avmaska fler gånger - det räcker inte med en gång.
Jag tänkte att han var på henne i rumpan eller bajset så han fick i sig ägg.

Tack :D Jag försöker att göra så få men tydliga signaler som möjligt. Flaxar jag runt hejvilt, ja då gör hundarna det med :p Sedan är jag kanske lite påverkad av att ha hållit på med vanlig tävlingslydnad först. Jag vill tex ha ett likadant fotgående i rallylydnaden, men vet att många nöjer sig med att vara betydligt "slappare" där och det behöver ju inte vara lika petigt i rallyn heller.
Missade helt att svara :o. Ja, just fotgåendet tränar vi som om det vore tävlingslydnad :). Tycker den kontakt man har då behövs även vid rallylydnaden. Det är framförallt vid moment som framför, bakom etc som jag flaxat ut med händerna... Och är rätt säker på att Ascot följer mina handsignaler mer än mina kommandon. :grin: Men vi tränar på det!

Fick riktigt bra träning igår. Vi kom ut samtidigt som den hundaggressiva briard-tiken, så vi gick bakom henne en längre sträcka innan vi gick åt varsitt håll. Krävde fotgående av Nikki, och att inte jaga upp sig. Hon fixade det över förväntan. Mycket beröm, några gånger så tappade hon fokus och gnällde till för att få leka. Men gick inte ifrån mig.

Lite senare så möter vi ett styck Lhasa Apso i skogen, och Nikki VÄNDER sig om. Skuttar fram till mig och sätter sig i fotposition och vill ha godis. Mitt uttryck i det läget, wow, det är såhär det ska kännas att ha hund.

Min lilla tok, inte ens 8 månader och bra mycket lydigare än de flesta hundar i området.

Tankar på klövjeväska? Någon som kan tipsa om någon vettig som sitter bra på smala "småhundar"? Kan tänka mig att lägga upp emot 500 för en vettig. Vänja in långsamt och sen när hon blir lite äldre lägga i vikter. Känner att vi behöver utmanas mera de "tråkiga" promenaderna.

Igår fyllde Lasse 1 år (!) och matte kliar sig i huvudet och undrar var tiden tog vägen.
Jag är väldigt nöjd över val av ras. Trevlig, kvicktänkt och aktiv som verkligen är med på allt. Just idag är han åt det lite vekare/nervösare hållet, men det är ju mycket som händer i kropp och skalle nu så jag hoppas att han tuffar till sig under året.

Födelsedagen firades med långpromenad, personspår (200 m, 2 vinklar (hans första!!) 5 timmar liggtid, 4 pinnar + avslut) som han fixade fint, och sedan en uppletanderuta med fyra föremål. Vi har verkligen legat på latsidan när det gäller spår/sök nu under vintern men jäklar vad fort han snappar upp det igen! Mattes guldklimp. :love:

Watch out! Bildbomb!

12715667_10153206984496741_9009460726659403070_n.jpg

12743933_10153206987041741_2891311497271684424_n.jpg

12705284_10153206989481741_1878495324090186772_n.jpg

12733613_10153206988666741_3460217962986654136_n.jpg

12728970_10153206988141741_6139959513739232843_n.jpg

Suris gjorde illa sig i munnen igår... Satte han i en "ny" bur i bilen med galler på ena sidan så skulle han försöka bita sig ur så han fastnar med två tänder i gallret... Blev ett litet sår vid ena tanden och ser ut som toppen på den gått av samt att den blivit lös tror inte han tappat den innan så vet inte om jag ska vänta eller ringa vet imorgon

Jag har börjat trimma Ozzy. Tyckte han såg så bläig ut i pälsen, konturerna på bruna fälten var liksom suddiga och de långa stråna klumpade ihop sig. Provade att dra lite och oj, det lossnade ju! Så jag satte igång och har nu är han tjusig över rygg och sidor. Rumpan och låren gillar han inte riktigt och bogarna sådär så det tar jag lite senare så han får vila nu. Halsen är som en lejonman och vad sjutton göra man på huvudet där allt är silkesmjukt?

Jag klippte precis Tage i pulpan - har sååå dåligt samvete nu trots att han inte reagerade öht :p Jag har haft hund i 10 år till sommaren men har aldrig klippt i pulpan innan. Men Tage har bara helsvarta klor, min gammelhund har några vita så det går att se pulpan på de och då vet jag hur långt jag kan klippa på de svarta också. Tur jag hade sånt blodstoppspulver hemma iaf...

Aha :) Men är problemet att du inte får grepp om pälsen eller att pälsen inte lossnar där?
Texturen är liksom annorlunda så jag såg inte naturligt vilka strån jag ska dra. Ska prova igen senare när jag slipper ha en vild 1,5 åring att hålla koll på samtidigt :-) kikade på lite videos på You Tube.

Suck. Ebrah har skrapat upp några småsår på benen. Inget jag egentligen skulle brytt mig om i normala fall, men hon är klart irriterad av dem och ett är.. ja, "stort" är fel ord men det är mer än en liten pluttreva. Det kommer utan tvekan dras upp om hon får springa imorgon innan jobbet som jag tänkt, så imorgon tänker jag istället ha koppelpromenadsdag för hundarna. Det kan bli.. intressant :angel:

Så, nu funderar jag på hur lång promenad jag ska ta imorgon, vilken runda osv. Jag vill nog inte gå i direkt skog eftersom hon räknar med att få springa och blir så jäkla jobbig då. Har en runda som är 10-12km som jag verkligen gillar och hon är ju snart 8 månader, så det känns verkligen inte som för lång sträcka för henne även om vi inte gått så långt innan (hon har garanterat sprungit så långt i skogen måånga gånger). Frågan är bara om jag orkar och hinner. Tippar på att det tar ca 3 timmar... En kortare runda vore kanske bättre, men jag är så otroligt less på alla rundor häromkring.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
926
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka