Valp 2015 - del 3

Suck, Ozzy tycker inte mat är särskilt viktigt om den inte ramlar ner från vårt matbord... byte av mat funkar inte heller. Vad göra man med skrället? På kvällen brukar han slafsa i sig så han äter halva dagsransonen i alla fall.

Suck, Ozzy tycker inte mat är särskilt viktigt om den inte ramlar ner från vårt matbord... byte av mat funkar inte heller. Vad göra man med skrället? På kvällen brukar han slafsa i sig så han äter halva dagsransonen i alla fall.

Byt inte mat. Erbjud på morgonen, ta bort om han inte vill ha. Ge hela givan på kvällen om det är så att han har större matlust då.

Byt inte mat. Erbjud på morgonen, ta bort om han inte vill ha. Ge hela givan på kvällen om det är så att han har större matlust då.
Nu har precis fått hem min mammas pappis för en vecka och plötsligt går det lysande att äta... konkurrens är tydligen en trigger! Även den lilla bjäbbisen åt sin tråkiga bantningsmat i ett huj. De är ju för roliga.

Slutar han igen så ska jag se till att stå ut och behålla samma mat, bara ställa in i kylen om han inte äter direkt.

Min hund som ju inte ville äta och åt bara på kvällarna, det visade sig att han hade mask. Hade inte sett något men såg att aptitlöshet var ett symptom så prövade att avmaska och visst hade han mask.

Trots att jag följt avmaskningsråden som jag fick av uppfödaren så hade han :confused: men redan dagen efter åt han precis som vanligt så nu har han gått upp lite mera i vikt. Så jag gissar att det var masken som gjorde att han inte var så hungrig på sin vanliga mat.

Ikväll är näst sista gången på valpkursen, tråkigt att det snart är slut. Har varit så himla roligt, det tycker både jag och valpis. Sitter och funderar på fortsättningskurser. När är det åldersmässigt passande att gå vardagslydnad/allmänlydnad? När de som finns på klubben här börjar än han ca 7 månader, är det tidigt?

Min hund som ju inte ville äta och åt bara på kvällarna, det visade sig att han hade mask. Hade inte sett något men såg att aptitlöshet var ett symptom så prövade att avmaska och visst hade han mask.

Trots att jag följt avmaskningsråden som jag fick av uppfödaren så hade han :confused: men redan dagen efter åt han precis som vanligt så nu har han gått upp lite mera i vikt. Så jag gissar att det var masken som gjorde att han inte var så hungrig på sin vanliga mat.
Ah, jag har ju avmaskningsmedel kvar. Såg du maskar som kom ut efter avmaskning? Tidsmässigt kan det vara rimligt efter senaste avmaskningen.

Ah, jag har ju avmaskningsmedel kvar. Såg du maskar som kom ut efter avmaskning? Tidsmässigt kan det vara rimligt efter senaste avmaskningen.
Ja, jag såg morgonen efter spagettiliknande äckliga maskar som följde med ut. Men hade inte sett något innan alls, inte vad jag tänkt på iallafall. Har ju inte letat direkt heller. Så det var ju en liten chansning där som visade sig vara lyckad.

Han avmaskades hos uppfödaren 3 gånger tror jag. Jag avmaskade honom här hemma när han var 12 veckor sista gången om jag minns det rätt. Då sa dom på apoteket att det räckte med det. Men kanske det inte gjorde iallafall eller så har han ätit nåt och fått i sig det så. Just nu äter han som vanligt och jag är väldigt glad för det för han började bli lite för tunn.

Nu är han 7 månader snart.

Ja, jag såg morgonen efter spagettiliknande äckliga maskar som följde med ut. Men hade inte sett något innan alls, inte vad jag tänkt på iallafall. Har ju inte letat direkt heller. Så det var ju en liten chansning där som visade sig vara lyckad.

Han avmaskades hos uppfödaren 3 gånger tror jag. Jag avmaskade honom här hemma när han var 12 veckor sista gången om jag minns det rätt. Då sa dom på apoteket att det räckte med det. Men kanske det inte gjorde iallafall eller så har han ätit nåt och fått i sig det så. Just nu äter han som vanligt och jag är väldigt glad för det för han började bli lite för tunn.

Nu är han 7 månader snart.
6 månader här och avmaskades senast vid 12 veckor.

Ikväll är näst sista gången på valpkursen, tråkigt att det snart är slut. Har varit så himla roligt, det tycker både jag och valpis. Sitter och funderar på fortsättningskurser. När är det åldersmässigt passande att gå vardagslydnad/allmänlydnad? När de som finns på klubben här börjar än han ca 7 månader, är det tidigt?
Visst är det tråkigt när ens kurs är slut! Jag och Ascot hade sista tillfället i vår rallylydnadskurs i tisdags. Vi fick heller ingen plats på Nose Work steg 2 kursen som börjar om några veckor men står som första reserv så vi håller tummarna! Vi gillar verkligen att gå kurs :D.

Vad gäller vardagslydnad/allmänlydnadkurs så beror det nog lite på er klubb/instruktören. Ofta finns det en minimiålder. För den fortsättningskurs (efter valpkurs) vi gick med Ascot behövde hundarna var minst 8 månader men jag har sett flertal kurser som har från 6 mån. Så jag ser inga hinder för er åldersmässigt om ni vill gå :).

Senast ändrad:
Visst är det tråkigt när ens kurs är slut! Jag och Ascot hade sista tillfället i vår rallylydnadskurs i tisdags. Vi fick heller ingen plats på Nose Work steg 2 kursen som börjar om några veckor men står som första reserv så vi håller tummarna! Vi gillar verkligen att gå kurs :D.

Vad gäller vardagslydnad/allmänlydnadkurs så beror det nog lite på er klubb/instruktören. Ofta finns det en minimiålder. För den fortsättningskurs (efter valpkurs) vi gick med Ascot behövde hundarna var minst 8 månader men jag har sett flertal kurser som har från 6 mån. Så jag ser inga hinder för er åldersmässigt :).

Ja eller hur, tycker det är urkul och vi båda längtar nog lika mycket till torsdagar! Milou blir överexalterad när vi hoppar ur bilen utanför kurslokalen. Åh låter ju kanon, får mejla och höra om de har någon åldersgräns då, står nämligen ingenting i kursbeskrivningen! :)

received_10209013874371084_zps3pzhhqfi.jpeg

received_10209013874451086_zpsd4c6rfj9.jpeg

received_10209013874491087_zpspisurvkn.jpeg

received_10209013874531088_zpsnqwj8ejl.jpeg

Ahh, det måste jag prova. Lilla herrn på 10 mån är väldigt kinkig, äter mest på kvällen. Avmaskades senast vid 12 veckor han med.

Vi har ju börjat träna på platsligg och hittills har det gått riktigt bra. Mest hemma och inte direkt i skarpt läge med störning. Tänkte att jag skulle testa idag på valpkursen och vad tror ni valpen gör? JO, han ligger på plats nästan hela tiden, till och med avspänd långa stunder trots två andra valpar runt omkring. Detta hade inte varit möjligt för några veckor sedan. Duktig liten :love:
IMG_2418_zpske1pretn.jpg

Vi har ju börjat träna på platsligg och hittills har det gått riktigt bra. Mest hemma och inte direkt i skarpt läge med störning. Tänkte att jag skulle testa idag på valpkursen och vad tror ni valpen gör? JO, han ligger på plats nästan hela tiden, till och med avspänd långa stunder trots två andra valpar runt omkring. Detta hade inte varit möjligt för några veckor sedan. Duktig liten :love:
IMG_2418_zpske1pretn.jpg
Hur tränade du in det? :)

Hur tränade du in det? :)

Jag la ut en filt på golvet, sen klickade jag så fort han sökte upp filten. Behövdes typ 2-3 gånger innan han gick tillbaka på den. Väntade ut honom, han la sig ned på den och då klickade jag några gånger, massbelöning. Sedan fattade han principen. Kastar iväg en godis, han får hämta och sedan söker han upp filten och lägger sig där = klick och godis :D

Nu övar vi på att ligga kvar när jag går ur synhåll, öppnar ytterdörren, knackar i väggen mm:D

När vi ändå pratar om kurser, iallafall jag haha, vad är det för skillnad på vardagslydnad och allmänlydnad? Vilken hade ni valt? :confused: finns inte mycket relevant information på hemsidan haha...

Jag la ut en filt på golvet, sen klickade jag så fort han sökte upp filten. Behövdes typ 2-3 gånger innan han gick tillbaka på den. Väntade ut honom, han la sig ned på den och då klickade jag några gånger, massbelöning. Sedan fattade han principen. Kastar iväg en godis, han får hämta och sedan söker han upp filten och lägger sig där = klick och godis :D

Nu övar vi på att ligga kvar när jag går ur synhåll, öppnar ytterdörren, knackar i väggen mm:D
Måste testas! Inte för att hon har svårt att slappna av. Hon har bara lite svårt att slappna av när det passar oss. :angel:

Ska bara klicka in henne ordentligt först. :D

Det var nog mask. Gav Banminth igår (klart lättare att spruta i munnen på 6 mån än 12 veckors) och idag kräktes han och det kom små larver. Han har ju hostat lite då och då, mest när han springer, en skum hosta. Såklart det var spolmasklarverna, trögskalle jag är! Troligtvis smittad av valp han träffade när min mamma var hundvakt för några veckor sen, det passar i tiden. Ingen matlust än men det kommer säkert.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
926
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka