Valp 2015 - del 3

Suck. Ebrah har skrapat upp några småsår på benen. Inget jag egentligen skulle brytt mig om i normala fall, men hon är klart irriterad av dem och ett är.. ja, "stort" är fel ord men det är mer än en liten pluttreva. Det kommer utan tvekan dras upp om hon får springa imorgon innan jobbet som jag tänkt, så imorgon tänker jag istället ha koppelpromenadsdag för hundarna. Det kan bli.. intressant :angel:

Så, nu funderar jag på hur lång promenad jag ska ta imorgon, vilken runda osv. Jag vill nog inte gå i direkt skog eftersom hon räknar med att få springa och blir så jäkla jobbig då. Har en runda som är 10-12km som jag verkligen gillar och hon är ju snart 8 månader, så det känns verkligen inte som för lång sträcka för henne även om vi inte gått så långt innan (hon har garanterat sprungit så långt i skogen måånga gånger). Frågan är bara om jag orkar och hinner. Tippar på att det tar ca 3 timmar... En kortare runda vore kanske bättre, men jag är så otroligt less på alla rundor häromkring.

Öka så klarar du det på en 45-50 minuter.

Idag har vi vart på klubben och fått massa tips och hjälp inför utställningen på lördag! Det var flera hoffemänniskor där som hjälpte mig och berömde Chess för att hon är så fin och go :)
Hon fick även prova på uppletande på riktigt för första gången och det klarade hon superlätt! :up:

I morgon är dagis stängt så jag har båda barnen hemma hela dagen. Tänkte låta äldsta dottern gömma toarullar med godis i ute på gården åt Chess. Sen blir det nog ett skogspromenad för vädret ska bli super! Om inte vi åker till mina föräldrar och går på sjön ihop med deras galna hundar ;)

Tittar på youtube-klipp med Fredrik Steen och inser att det är dags att öka kraven lite på Tage nu :p Bra inspiration dock!

Det blev picknick i skogen i förmiddags! Underbart väder och Chess har sprungit runt och gjort av med energi :) Äldsta dottern valde väg hem så det blev längre än tänkt så sista biten hem blev på stora vägen så då blev det även lite koppelpromenad inblandat :) Nyss vart ute och fixat med hästarna och lekt lite så Chess borde vara nöjd för idag. Hon ska vara ensam drygt en timme sen när jag ska iväg på gympa med barnen.

Men hur snäll får man vara? :love: Tonto är lekfarbror till en liten plutt. Tror ni att det hjälper min valpsjuka att träffa en liten grisliknande sak?

Sen så fick vi tillfälle att öva på att hålla fokus på mig idag när det dök upp ett gäng kaniner på vägen. Han är helt hysterisk på kaniner. :arghh: (Och jag måste hålla min vänsterhand i jackan för annars så flaxar jag runt. :angel:)

Min "valp" har spårat idag. Jag la ett jobbigt spår, ca 600 meter med massa jobbigheter som taggbuskar, bloduppehåll och vägpasseringar. Tänkte att då ska väl skrället bli trött efteråt (pffs, trött finns inte ens i hennes vokabulär, men visst, hon sover just nu).

Spåret fick ligga 5 timmar medans jag red, sen var vi åter i skogen. Så går vi ungefär 100 meter av spåret, sen börjar hunden snurra, bakspåra, ringa och verkade väldigt vimsig. Tänkte att det kan hon ju få vara, hon är ju inte så rutinerad. Gjorde som man bör, låter hunden lösa problemet, och när jag följde efter insåg jag att någon annan har lagt spår över mitt spår (WFT liksom:rage::cautious::D) eftersom det plötsligt dök upp små vita snitslar (jag snitslar inte) som inte fanns där när jag la spår. Så jag tog lilla jycken och gick tillbaka till vårt spår som hon sedan löste:love:

Min "valp" har spårat idag. Jag la ett jobbigt spår, ca 600 meter med massa jobbigheter som taggbuskar, bloduppehåll och vägpasseringar. Tänkte att då ska väl skrället bli trött efteråt (pffs, trött finns inte ens i hennes vokabulär, men visst, hon sover just nu).

Spåret fick ligga 5 timmar medans jag red, sen var vi åter i skogen. Så går vi ungefär 100 meter av spåret, sen börjar hunden snurra, bakspåra, ringa och verkade väldigt vimsig. Tänkte att det kan hon ju få vara, hon är ju inte så rutinerad. Gjorde som man bör, låter hunden lösa problemet, och när jag följde efter insåg jag att någon annan har lagt spår över mitt spår (WFT liksom:rage::cautious::D) eftersom det plötsligt dök upp små vita snitslar (jag snitslar inte) som inte fanns där när jag la spår. Så jag tog lilla jycken och gick tillbaka till vårt spår som hon sedan löste:love:

Alltså jag är så LOST utan snitslar! Noll koll på fötterna. :angel:

Alltså jag är så LOST utan snitslar! Noll koll på fötterna. :angel:
Jag har ganska bra lokalsinne, eller vad man ska kalla det. Oftast så har jag landmärken, typ till "höger om den stora granen", vilket kan slå fel när det är många stora granar:D igår hade jag behövt snitsla egentligen, för då hade jag ju sett direkt när hon bytte spår, men men, då hade det ändå inte blivit rätt.

Det där med att inte använda snitslar började jag med för 10+ år sen, när jag gick viltspårskurs för en kompis och han konstant skällde på mig för att jag styrde hunden. Så jag fick läxa att inte snitsla alls och lita på hunden, och sedan dess har jag blivit en betydligt bättre hundförare:) också glömmer jag alltid snitslarna hemma:angel:

Det där med att inte använda snitslar började jag med för 10+ år sen, när jag gick viltspårskurs för en kompis och han konstant skällde på mig för att jag styrde hunden. Så jag fick läxa att inte snitsla alls och lita på hunden, och sedan dess har jag blivit en betydligt bättre hundförare:) också glömmer jag alltid snitslarna hemma:angel:

Igenkänningsfaktor 10. :angel:
När Lasse fick sin första vinkel häromdagen och han ringade stod jag förvisso lugnt kvar och väntade men kroppsspråket säger nog mer än vad man tror när man glor på snitslarna och har fötterna vända ditåt... men jag skyller på min egen grönhet när det kommet till spår! :D

Igenkänningsfaktor 10. :angel:
När Lasse fick sin första vinkel häromdagen och han ringade stod jag förvisso lugnt kvar och väntade men kroppsspråket säger nog mer än vad man tror när man glor på snitslarna och har fötterna vända ditåt... men jag skyller på min egen grönhet när det kommet till spår! :D
Ett tips då är att du lägger spåret på små stigar. Typ viltstigar eller stickspår, utan att snitsla och börja försöka lära dig att kika på omgivningen istället för snitslarna:D

Jag har ganska bra lokalsinne, eller vad man ska kalla det. Oftast så har jag landmärken, typ till "höger om den stora granen", vilket kan slå fel när det är många stora granar:D
och vilket helsicke det blir när kommunen/markägaren helt plötsligt får för sig att gallra ur skogen - man känner sig helt lost och inget är sig likt :nailbiting: Då inser åtminstone jag hur många träd ens hjärna har registrerat, för att man ska veta exakt vart man går. Det räcker att 20-30 träd på ett stort område är borta, för att det ska kännas som en helt ny skog, med risk att gå vilse :cautious::p

Jag har alltid varit "cool" på att jag håller inte koll på hunden, han får hålla koll på mig. Igår var vi ute och gick, har en extrahund hemma (pappis 5 år) och hon gillar inte att gå i djup knögglig snö så jag svängde av en väg tidigare än vanligt. Ozzy knatade på framåt där vi brukar gå. Jag vänder mig om och ser plötsligt ett halmfärgat streck som pinnar på hemåt där vi kom ifrån. Vaddå leta upp matte? Hon måste ha gått hem utan att jag sett det, måste Ozzy ha tänkt. När vi kom hem blev han överlycklig, äääntligen kom jag, han hade ju faktiskt väntat jättelänge och var hade vi tagit vägen? Bängbula. Men skönt att veta att om han känner sig vilse springer han hem.

Jösses så jag tycker om denna valpuschling :heart
Hon är inte det minsta feminint "docksöt", utan mer karikatyrsöt med sina stora labbar och långa snok och manhaftiga kropp - men hon är en guldvalp ändå med sitt härliga sätt. Supergo, kelig, snäll om än lite brötig ute just nu då hon är gräsligt spökig med vissa saker. Har inte förstört mer än lite pyttegnag på skohyllan och lite knaper på datastolens inställningsspakar och det trots att hon haft möjligheten att sabba flertalet skor :o:D Snäll vappe. Hon blir aldrig lika snygg som sin mor, men det finns ju ändå i generna... ;)

Men hjärtat smälter på mig när hon blir så över lycklig varje morgon då min klocka ringer och hon ålar sig upp med svansen vilt vispandes och kramas och pussas (och då sover hon ändå bredvid mig hela natten haha). När som helst under dagen om jag säger "ska vi kramas" så kommer hon med hela kroppen i vågor och kastar sig i famnen på mig :love: Goseplutt

Fick bild på en väldigt nyvaken Otis från pappa nu :D
De hade varit i ett av lövhägnen vi har hemma och släppt igår, och Otis hade lyckats hitta en hare som han drev 10 min innan den smet ut. Den lurade honom tydligen rejält några gånger, men han hade rett ut det bra :up:
Det brukar aldrig vara vilt där inne eftersom det är rejält hägnat, men är det något är det i regel hare eftersom de kan smita in genom nätet där rutorna är lite större.
Efter det hade de gått 8km, så han var ganska nöjd idag :)

57xvlhd1.jpg

Det absolut bästa med att flytta söderut ska verkligen bli det eviga pusslandet med hundvakt! Pappa jobbar mycket hemifrån och annars har de fina hundgårdar att vara i. Så skönt!
Det verkar inte vara någon omöjlighet för mig att kunna ha med åtminstone en hund på nya jobbet heller, känns väldigt lyxigt.

och vilket helsicke det blir när kommunen/markägaren helt plötsligt får för sig att gallra ur skogen - man känner sig helt lost och inget är sig likt :nailbiting: Då inser åtminstone jag hur många träd ens hjärna har registrerat, för att man ska veta exakt vart man går. Det räcker att 20-30 träd på ett stort område är borta, för att det ska kännas som en helt ny skog, med risk att gå vilse :cautious::p
Ja fy! Här har de gallrat ur skogarna på många områden nu, och alltså, jag hittar inte! Jag har gått i samma skogar i flera år nästan dagligen och helt plötsligt måste jag använda Google maps på mobilen för att förstå var sjutton jag befinner mig. Hade jag inte haft smartphone så skulle jag ha gått vilse flera gånger :p

Det är lyxigt att kunna ha hund med på jobbet. Disa instämmer. Hon är fullt upptagen med sitt gosedjur just nu.

Men sötnos :love:
Verkligen så lyxigt!

Det finns redan en kontorshund på jobbet, en äldre springertik, men det lät inte som att det var några problem att ta med en till :)

Milou sköter sig sååå bra just nu! Visst han är fortfarande jobbig med kisseriet, endast på samma plats osv, men övrigt alltså, guld! Idag var vi ute i ett motionsspår, vilket innebär mycket folk. Valde ändå att släppa lös, måste ju testa i skarpt läge! Han skötte sig sååå bra, kallade jag in honom så tog han superfin kontakt och han satt lugnt och fint när folk passerade. Dessutom, när vi mötte en annan vovve kom han som ett skott till mig, duktiga valpis :love:

Delar med mig av en kort film från min instagram! Här :p

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
926
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka