Valp 2015 - del 3

Låter klokt! Är det någon speciell buljongtärning eller? :) Hur länge ska det ges?
Vanligt köttbuljong eller kycklingbiljong. Ger lite och ofta i någon dag - och ger gärna något kvällsmål sen (fast jag ger färsk mat så typ rå nötfärs och morotspure) :)
Samma blandning ger jag tik efter valpning och dagen efter.

IMG_1697_1.jpg

Bidrar med min lilla valp! Irish staffordshire bullterrier! (6mån)

Även om Santo varit bra i magen sedan i fredags och bara bajsat på promenaderna var vi hos vet. Idag igen för att ge honom en b12-spruta då han låg lite lågt på det efter blodprovet förra veckan. Nu hoppas jag vi slipper sätta vår fot där på lääänge!!

Alltså, att jag ville ha en valp från Ebrahs kull var mycket för att det skulle bli det närmsta min tant Zala jag kunde få tag på. Zala fick ju några valpar, men hennes avkommor har inte använts mycket i avel, framförallt inte i Sverige och de som väl finns har till viss del blivit parade med hundar jag inte gillar osv. Kort sagt har det känts som om jag var tvungen att ha en ur Ebrahs kull om jag skulle kunna behålla det jag älskat med min tant.

Och ja, de ÄR väldigt lika. Nu är det ju många hundar som älskar biabäddar såklart, men den enda jag haft hemma som älskat dem lika mycket som Ebrah, det är just Zala. Ebrah har dessutom börjat blänga på mig som om jag är en komplett idiot då och då, något som Zala ofta gjorde och som fick mig att smälta totalt varje gång :D Det märks på väldigt många sätt väldigt mycket från Zala i Ebrah, vilket ju inte är konstigt eftersom Zala är mormor till Ebrah.

Men ja, nu idag när jag fick till en bild där Ebrah ställt upp sig själv i skogen så var jag tvungen att leta upp en bild på Zala där hon ställt upp sig själv i skogen.
12696045_603319086483142_1295790706_n.jpg

Lika är de! (fast Ebrah har nog lite bättre mellanhänder. Sedan tror jag att rygg och bakparti hade blivit mer lika på bilderna om Ebrah stått på mer platt mark med bakbenen nååågot längre bak)
Och justja. Zala hade en triangelformad, vit fläck i nacken som gick ner på vänstra sidan. Det har även Ebrah, fast Ebrahs fläck är än så länge mycket mindre, tror inte att den fläcken kommer bli lika stor. Vit svanstipp har de båda, men Zala har kuperad svans på bilden här ovanför så vita svanstippen finns inte.

Näst sista gången på valpkursen igår :( Lite trist och kommer sakna det när det är slut. Men vi får väl gå nån mer kurs :D

Igår var fokus på inkallning och det kan ju Chess riktigt bra redan. Men vi ska försöka att tagg upp henne lite så hon blir lite mer hyper och tycker att det är skitkul att behöva komma :p Det gör jag ofta men inte alltid, men beröm på nåt sätt går hon ju alltid givetvis :) Jag är nog lite för lugn så då får jag ju en lugn hund också. Det märks även på hästarna, dom är filbunkar att pyssla med (men taggar till vid ridning).

Idag ska jag ta med Chess och min yngsta dotter till en gammal kompis. Hon har en dotter som är lika gammal som min yngsta så dom ska få leka lite. Chess får följa med då jag inte vet vad länge vi blir borta :) Skönt att hon är så lätt att ha med sig på nya ställen.

Har börjat gå länge med suris nu så han får följa med mig och den stora pga att jag inte har någon energi att gå våra vanliga promenader med bara den stora
Hoppas energin kommer tillbaka snart

Gissa vem som kissade PÅ promenaden imorse???? :banana: typ 3e gången det händer totalt, han är 5 månader gammal idag. Hoppas de lättar nu, skulle vara så skönt!

Dessutom går ensamhetsträningen SÅ HIMLA bra, lämnat honom 1-2 timmar både idag och igår, han går bara och lägger sig och vaknar sen när jag kommer hem, så himla skönt för nu kan jag äntligen komma igång med gymträningen igen :p

Min valp är skendräktig. Märks inte mentalt så mycket som att hon har fått svullna fina tuttar och att hon är något mera gnällig.

Men hallå. Hon är ju bara 7 månader. En valp... unghund kanske kommer närmre.

Och därför föredrar jag hanhundar.

Min valp är skendräktig. Märks inte mentalt så mycket som att hon har fått svullna fina tuttar och att hon är något mera gnällig.

Fast om det inte märks så spelar det väl ingen roll? Dvs ingen anledning att föredra hanhund bara för det?

Löpte hon redan när hon var 5 månader?

-KL-

Inte direkt varit inne på hundforumet innan men tänkte att det kanske vore trevligt att presentera oss här! Det hela började med att vi skulle skaffa hund och jag ville ha en Galgo Espanol, möjligen en Saluki. Sambon å andra sidan saknade sin gamla Bordercollie. Resultatet då? Något heeeeelt annat!

Vår lilla Marvel flyttade hem till oss i november och är en Pumi (50%)/Tax/Shiba. Han dök upp i vår bekantskapskrets... sen fick vi låna honom och sedan var vi fast. Det blir inte alltid som man tänkt sig.. men den lilla herren har charmat sig in!

Såhär såg han ut när han kom hit 13 veckor gammal:
12208165_10201003162637133_478448775_n_56390ca5ddf2b37a4dc6cd97.jpg

Idag har han varit hos frisören för första gången, ett halvår gammal:
temporary-image1455117970793_56bb56692a6b226fdfb24b06.jpg

=) // Pink

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
923
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka