Alltså, att jag ville ha en valp från Ebrahs kull var mycket för att det skulle bli det närmsta min tant Zala jag kunde få tag på. Zala fick ju några valpar, men hennes avkommor har inte använts mycket i avel, framförallt inte i Sverige och de som väl finns har till viss del blivit parade med hundar jag inte gillar osv. Kort sagt har det känts som om jag var tvungen att ha en ur Ebrahs kull om jag skulle kunna behålla det jag älskat med min tant.
Och ja, de ÄR väldigt lika. Nu är det ju många hundar som älskar biabäddar såklart, men den enda jag haft hemma som älskat dem lika mycket som Ebrah, det är just Zala. Ebrah har dessutom börjat blänga på mig som om jag är en komplett idiot då och då, något som Zala ofta gjorde och som fick mig att smälta totalt varje gång
Det märks på väldigt många sätt väldigt mycket från Zala i Ebrah, vilket ju inte är konstigt eftersom Zala är mormor till Ebrah.
Men ja, nu idag när jag fick till en bild där Ebrah ställt upp sig själv i skogen så var jag tvungen att leta upp en bild på Zala där hon ställt upp sig själv i skogen.
Lika är de! (fast Ebrah har nog lite bättre mellanhänder. Sedan tror jag att rygg och bakparti hade blivit mer lika på bilderna om Ebrah stått på mer platt mark med bakbenen nååågot längre bak)
Och justja. Zala hade en triangelformad, vit fläck i nacken som gick ner på vänstra sidan. Det har även Ebrah, fast Ebrahs fläck är än så länge mycket mindre, tror inte att den fläcken kommer bli lika stor. Vit svanstipp har de båda, men Zala har kuperad svans på bilden här ovanför så vita svanstippen finns inte.