Valp 2015 - del 3

En fråga, kanske står någonstans men frågar ändå. Min 6 månaders äter otroligt dåligt för tillfället. Har ätit okej innan men nu äter han max litegrann på kvällen bara. Är det vanligt vid denna åldern att matlusten börjar gå ner? Tänker på att dom börjar bli könsmogna och så. Har pratat med folk och dom flesta säger ju att jag ska avvakta men är ju orolig att han ska bli undernärd. Men han kanske inte behöver mera mat för tillfället bara?

Matlusten har gått lite upp och ner hela tiden, men nu är den lite väl låg tycker jag allt. Han är helt enkelt inte särskilt matintresserad förutom när det gäller kycklingkorv som vi tränar med.

Han är för övrigt pigg och glad och dricker bra.

Bör man låta torrfodret stå framme så att han kan gå och plocka lite när han känner för det eller bör man ta bort det och ställa fram det då och då bara?
6 mån här också och plötsligt duger inte maten.

Bildbomb! 6 månader snart.

DSC_1207.jpg

21 dec, det närmaste uppställd bild vi kommer...

DSC_1235.jpg

Bästa leksaken, tjusig trav :-)

DSC_1288.jpg

Typiskt Kromis har ni här. Hälften känguru tror jag allt.

DSC_1291.jpg

Full rulle!

DSC_1296.jpg

DÄR är den

En fråga, kanske står någonstans men frågar ändå. Min 6 månaders äter otroligt dåligt för tillfället. Har ätit okej innan men nu äter han max litegrann på kvällen bara. Är det vanligt vid denna åldern att matlusten börjar gå ner? Tänker på att dom börjar bli könsmogna och så. Har pratat med folk och dom flesta säger ju att jag ska avvakta men är ju orolig att han ska bli undernärd. Men han kanske inte behöver mera mat för tillfället bara?

Matlusten har gått lite upp och ner hela tiden, men nu är den lite väl låg tycker jag allt. Han är helt enkelt inte särskilt matintresserad förutom när det gäller kycklingkorv som vi tränar med.

Han är för övrigt pigg och glad och dricker bra.

Bör man låta torrfodret stå framme så att han kan gå och plocka lite när han känner för det eller bör man ta bort det och ställa fram det då och då bara?

Ha is i magen, friska hundar svälter sig inte och matlusten kan som sagt variera när de växer. Huruvida man bör ta bort eller låta skålen stå framme är väl lite olika. Får Lasse torrfoder står det framme hela dagen, färskfoder åker in i kylskåpet om han inte äter upp. Börja inte "toppa" maten med olika godsaker för att locka honom att äta, då får du snabbt en kräsen hund som matvägrar vid tråkig mat.

Min valp börjar också se vuxen ut! :love: och faktiskt, under dagens promenader har jag inte blivit irriterad på henne alls (visst blev det lite trassligt i slutet på kvällspromenaden, men det var lika mycket Aysus fel). Hon börjar uppföra sig med andra ord! Däremot har jag just nu fått för mig att hon kommer bli kortbent, tung i kroppen och allmänt konstig exteriört. Hoppas att jag har fel, för jag vill ju ha en lätt och funktionell hund :p Nåja. Jag kan inte göra något åt det oavsett. Hon får bra mat, springer i skogen varje dag och sover lugnt hemma. Hon blir som hon blir. En underbar personlighet har hon i alla fall och ett underbart vackert huvud.

25361_1454710567.jpg

En bild från kvällsrastning:
12647331_602067349941649_5505902242835140940_n.jpg

Det KAN dock vara så att jag tittat för mycket på hur Aysu ser ut senaste tiden. Hennes bröstkorg går tex inte ner till armbågarna, inte alls. Hon har löjligt liten bröstkorg, kort kropp och lååånga smala ben.
Här fryser hon lite (m.a.o. drar ihop bakpartiet lite mer än vad hon normalt sett gör) och bilden är fotad mer nerifrån, men man får ju ändå ett hum om hur otroligt olika hon och Ebrah är rent exteriört:
11233549_492807654200953_2036863802015078520_n.jpg

Såhär såg hon ut när hon var 9½ månad gammal:
87213_1340393106.jpg

Santo har sovit hela natten inatt, har inte hänt under tiden magen varit dålig nu. Han började gå på baytril igår och jag blev nojjig när jag läste bipacksedeln som sade att det inte ska ges till växande hundar 8-18mån men som jag förstod det på vet. så är det pest eller kolera nu. Det verkar redan vara bättre iallafall!!

Min valp börjar också se vuxen ut! :love: och faktiskt, under dagens promenader har jag inte blivit irriterad på henne alls (visst blev det lite trassligt i slutet på kvällspromenaden, men det var lika mycket Aysus fel). Hon börjar uppföra sig med andra ord! Däremot har jag just nu fått för mig att hon kommer bli kortbent, tung i kroppen och allmänt konstig exteriört. Hoppas att jag har fel, för jag vill ju ha en lätt och funktionell hund :p Nåja. Jag kan inte göra något åt det oavsett. Hon får bra mat, springer i skogen varje dag och sover lugnt hemma. Hon blir som hon blir. En underbar personlighet har hon i alla fall och ett underbart vackert huvud.

25361_1454710567.jpg

Det KAN dock vara så att jag tittat för mycket på hur Aysu ser ut senaste tiden. Hennes bröstkorg går tex inte ner till armbågarna, inte alls. Hon har löjligt liten bröstkorg, kort kropp och lååånga smala ben.
Här fryser hon lite (m.a.o. drar ihop bakpartiet lite mer än vad hon normalt sett gör) och bilden är fotad mer nerifrån, men man får ju ändå ett hum om hur otroligt olika hon och Ebrah är rent exteriört:

87213_1340393106.jpg
Och jag som inte är van vid vinthundar (efter att ha haft spaniel, foxterrier och dsg i mitt liv), jag tycker att din hund ser snygg ut exteriört!
Men, som sagt, jag är ju ingen saluki-kännare.

25361_1454710567.jpg

87213_1340393106.jpg
Nyfiken då dom har så olika kroppsbyggnad och jag inte vet något om saluki. Ska dom ha mer plana eller "dippade" ryggar ? Ser att Aysu är mer plan, medan valpen "dippar" rätt mycket :)

Nyfiken då dom har så olika kroppsbyggnad och jag inte vet något om saluki. Ska dom ha mer plana eller "dippade" ryggar ? Ser att Aysu är mer plan, medan valpen "dippar" rätt mycket :)
I rasstandarden står det bara att "ryggen ska vara bred" (eller något sådant, minns inte exakt hur det är formulerat). Personligen föredrar jag Ebrahs typ, jag har haft en tanke om att hennes kroppsbyggnad är väldigt funktionell, men Aysu med syskon är så galet bra på LC att jag måste se hennes kroppsbyggnad som extremt funktionell också.

Det enda jag sett att inte fungerar (och där är de flesta salukikunniga eniga) är sluttande ryggar, sådana som sluttar från manken och bak alltså, som på tex en whippet. Sådant fungerar bara i utställningsringar.

Idag har jag busat med Chess och hennes boll på snöre ute. Hon fick sitta kvar och vänta på varsågod och även bara springa när hon ville. Körde lite fotgående också men hon var inte så taggad utan vi lekte mest. Ska köra lite repetion inne sen igen för i morgon är det valpkurs igen! :)

Unghästen ska ut på promenad med husse på ryggen snart så då tar vi med oss Chess så får hon sin promenad samtidigt :)

15,9 väger Tage :D (@AraSlei )

Vi gick promenad och lekte i vatten (<- länk) idag. Tage har det lite lättare med sina långa ben jämfört med Zvantes korta :p Tage fick först vara lös och det gick bra. Men sen kom det en kvinna och sin hund en bra bit bort men hon skällde på hunden vid ett tillfälle och vinden låg så att vi hörde det väldigt tydligt. Då blev Tage okoncentrerad så då var jag tacksam över att jag kunde koppla på långlinan ;)

Det känns som om ansiktet på min valp aldrig slutar växa - hon är snart lika långnosad som en vinthund :p Nåja, lite mer bredd får jag hoppas kommer under uppväxten annars kommer hon få heta myrsloken :D Lååång nos, stora öron, megastora "fötter" - visst låter det vackert :love:
Men hon ser inte så pjåkig ut. Blir inte lika snyggt välbyggd som mor sin, men har ändå många fördelar och hon är en urmysig och väldigt snäll valp :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
923
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur