Valp 2015 - del 3

Apropå röntgen, någon som vet en bra veterinär/klinik för det i Stockholms trakten? Vill ju ha ett så korrekt resultat som möjligt så åker gärna en bit för en "bättre" veterinär. Ascot är ju blandras så resultatet är endast intressant för hur vi ska lägga upp träningen och vad vi kan göra (vandring, agility etc.).

Liten fundering. 1 års ålder är ju den tidigaste åldern de flesta raser kan röntgas. Min uppfödare rekommenderar dock att vi ska vänta tills Ascot är runt 1,5 år. Har även läst liknade rekommendationer på olika hundsidor. Tankar om det? Skulle gärna annars röntga under våren. Lillen blir ju ett om precis en månad.

Apropå röntgen, någon som vet en bra veterinär/klinik för det i Stockholms trakten? Vill ju ha ett så korrekt resultat som möjligt så åker gärna en bit för en "bättre" veterinär. Ascot är ju blandras så resultatet är endast intressant för hur vi ska lägga upp träningen och vad vi kan göra (vandring, agility etc.).

Liten fundering. 1 års ålder är ju den tidigaste åldern de flesta raser kan röntgas. Min uppfödare rekommenderar dock att vi ska vänta tills Ascot är runt 1,5 år. Har även läst liknade rekommendationer på olika hundsidor. Tankar om det? Skulle gärna annars röntga under våren. Lillen blir ju ett om precis en månad.

Jag röntgade hos Jerker, Veterinären i Vallentuna, när Minn var 14 månader. http://www.veterinarenivallentuna.se/

Har hör mycket gott om Sundbybergs Veterinärpraktik, http://www.sbgvet.se/index.html när det gäller röntgen.

Enligt min uppfödare så är det bara att röntga på efter de fyllt 1, så jag har inte fått några andra rek av henne.
men det är kanske rasberoende?

Jag röntgade på Bagarmossen. De var jätteduktiga och jag har inget att klaga på där. Kommer nog åka dit eller till Åkersberga/Arninge när/om det är dags för röntgen eller liknande igen.

Dagens vilddjur :)

received_10208910681831335_zpsrbwzpvrx.jpeg

received_10208910681751333_zpsuzxsvtuk.jpeg

received_10208910681951338_zpsivwq9p77.jpeg

received_10208910681911337_zpsbvwoanjv.jpeg

Alltså, tja,.. Det är mindre promenader än vad Ebrah får i princip dagligen och hon blev 7 månader idag ;) hon lär inte vara klarvuxen än på ett tag.

Vi har ju dock betyyyydligt olika hundar. :D Både i kroppsform och i behov.

Lasse beräknas vara fullvuxen någonstans runt 2-3, därav mina funderingar på hur man ska gå fram med såna "segväxta" raser som dessutom är tunga, kortbenta och har utåtvridna tassar. Men givetvis promeneras han som vilken hund som helst.

Lasse beräknas vara fullvuxen någonstans runt 2-3, därav mina funderingar på hur man ska gå fram med såna "segväxta" raser som dessutom är tunga, kortbenta och har utåtvridna tassar. Men givetvis promeneras han som vilken hund som helst.
Fullvuxen på höjden eller färdig i kroppen totalt sett med kroppsmassa osv? För även om salukis är färdiga på höjden vid ca 1års ålder så är de inte klara förrän ca 3-4 års ålder. Men absolut, helt olika hundtyper! En saluki är ju int så kortbent direkt :D

Jag skulle undvika agility tills han är äldre, men i övrigt kan jag inte tänka mig att motion i sig är skadligt. Största risken för den typen måste ju vara övervikt:)

Jag skulle undvika agility tills han är äldre, men i övrigt kan jag inte tänka mig att motion i sig är skadligt. Största risken för den typen måste ju vara övervikt:)

Åh herre, någon agility blir det fasen inte i detta huset! :p

Motion i sig är givetvis inte skadligt, men monotona rörelser däremot kan vara det. Det var vad min undran handlade om, eftersom delen med monotona rörelser ökade mycket med nya rundan. :)

Men han är pigg och glad när han tagit sin "nap" efter rundorna, så vi fortsätter med det blandat med de vanliga rundorna i skogen. Det är nog bara jag som tänker för mycket!

Idag satte jag punkt för Bettan spontana besök hos våra grannar! Ett väldigt ojämnt och fult staket är uppsatt :angel: men nu kan man släppa ut henne och slippa vara orolig över att hon ska sticka in till grannen.

Nån som har tips på tåliga och hållbara leksaker till hund? Gärna med prassel eller pip. Köpte en ny idag som kändes rejäl och på 4 timmar har hon gnagt bort båda öronen på det stackars djuret :meh: hon har hittills dödat alla leksaker och försökt tömma på bomull (slänger dom. Testade att tömma en åt henne men då äter hon upp tyget istället) så nått som är rejält för en liten mördarmadame :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
923
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka