Valp 2015 - del 3

Det är svårt att få perspektiv av foton känner jag, trodde de var en bra bit högre än Tage :D Enligt rasstandarden är maxhöjden 50 cm och maxvikten 20 kg, sen får vi se vilken vikt som passar honom men tror 20 kg är rätt rimligt för honom :)

Ja, det är inte helt enkelt :D
Okej, men då ska ju hanarna vara snäppet mindre än våra wachtelhanar i alla fall :) Tikarna får vara 45-52cm, och hanarna 48-54cm. Ca 18-25kg.

Undrar egentligen hur länge santo ska behöva vara dålig i magen..

Ätit flagyl i 7 dagar nu, i måndags hos vet. konstaterades giardia och de tog blodprov med. Ultraljudet bra. Fick förklarat att man inte ville ge något mot diarrén eftersom man inte vill "stoppa upp" nu när giardian är påväg ut. Dock fortsätter det komma blod i avföringen ibland och imorse pep han när han bajsade. Han är dock mycket piggare men behöver fortfarande gå ut väldigt ofta och minst 2ggr/natt. Han äter också entero-chronic sedan i måndags som ska ges på maten 1gång/dag i 30 dagar men ingen förbättring än.

Försöker få tag i vet. för att höra om de fått svar på blodprovet och fråga vad vi nu ska göra åt diarrén.. Tycker så synd om vår lilla 5 månaders valp som har gått med detta i flera veckor nu :cry:

Hur tänker ni kring långpromenader, ni med unghundar som börjar närma sig året?

Vi brukar vara ute runt timmen i skogen, men kilometermässigt sett blir det runt 3-4 km. Han flänger ju till höger och vänster och fram och tillbaka så han har ju fler kilometer i kroppen än så. Nu har vi tagit ett par nya rundor där det blir betydligt mer i koppel, men han springer väl ändå lös ungefär hälften av rundan, kanske lite mindre. Fortfarande ute runt timmen, men 5-6 kilometer istället. För mycket? Tänker på mängden monotona rörelser som ökar mycket i jämförelse med våra vanliga rundor som bara är i skogen och han i princip bara är lös.

Hur bör man tänka med långsamt växande raser? Jag är vanligtvis inte nojig men tog mig en funderare eftersom rundorna skiljer sig i form och kilometer.

Vi brukar vara ute runt timmen i skogen, men kilometermässigt sett blir det runt 3-4 km. Han flänger ju till höger och vänster och fram och tillbaka så han har ju fler kilometer i kroppen än så. Nu har vi tagit ett par nya rundor där det blir betydligt mer i koppel, men han springer väl ändå lös ungefär hälften av rundan, kanske lite mindre. Fortfarande ute runt timmen, men 5-6 kilometer istället. För mycket? Tänker på mängden monotona rörelser som ökar mycket i jämförelse med våra vanliga rundor som bara är i skogen och han i princip bara är lös.

Hur bör man tänka med långsamt växande raser? Jag är vanligtvis inte nojig men tog mig en funderare eftersom rundorna skiljer sig i form och kilometer.

Otis går ju sällan koppelpromenader (särskilt inte nu på landet), men han har ju jagat en del i höst. Då springer han 7-14km/gång i obanad och kuperad terräng utan att bli så trött. Han har gått kopplade 5km-promenader sedan han var ca 10 månader :)

Jag tänker att så länge man ökar på successivt så borde det vara lugnt.

Otis går ju sällan koppelpromenader (särskilt inte nu på landet), men han har ju jagat en del i höst. Då springer han 7-14km/gång i obanad och kuperad terräng utan att bli så trött. Han har gått kopplade 5km-promenader sedan han var ca 10 månader :)

Jag tänker att så länge man ökar på successivt så borde det vara lugnt.

Vi har ju "slarvat" mycket med koppelpromenader eftersom vi också bor på landet, det var det som fick mig att tänka till lite. De nya rundorna går vi lite mellan bondgårdar och så, eventuellt på bilväg, och då är det förstås koppel på. Sen blir det ju inte varje dag: när jag är i skolan i stan är han hos mamma och busar järnet med deras frallor, och besöker ofta hundgården där han springer och busar med massa kompisar runt en timme. Just promenader blir det inte mycket av då, utöver rastningspromenader. Ofta blir det sent hem och kanske en kortare runda på kvällen. Dagar vi är hemma blir det alltid minst en timme i skogen och nu de nya rundorna. Vi kanske går långpromenader 4 gånger i veckan? Kanske ökar jag upp för fort då?

Vi har ju "slarvat" mycket med koppelpromenader eftersom vi också bor på landet, det var det som fick mig att tänka till lite. De nya rundorna går vi lite mellan bondgårdar och så, eventuellt på bilväg, och då är det förstås koppel på. Sen blir det ju inte varje dag: när jag är i skolan i stan är han hos mamma och busar järnet med deras frallor, och besöker ofta hundgården där han springer och busar med massa kompisar runt en timme. Just promenader blir det inte mycket av då, utöver rastningspromenader. Ofta blir det sent hem och kanske en kortare runda på kvällen. Dagar vi är hemma blir det alltid minst en timme i skogen och nu de nya rundorna. Vi kanske går långpromenader 4 gånger i veckan? Kanske ökar jag upp för fort då?

Jag tror inte att det är någon fara alls, så länge han verkar pigg efteråt och sådär :) Jag vet inte om man "bör" vara extra försiktig med corgis just pga anatomin, men jag tycker det låter lagom!

Jag tror inte att det är någon fara alls, så länge han verkar pigg efteråt och sådär :) Jag vet inte om man "bör" vara extra försiktig med corgis just pga anatomin, men jag tycker det låter lagom!

Han sover ju gott efteråt, men så fort vi är hemma får han värsta tokfnattet och drar repor kring hela huset och ålar sig i soffan för att torka. Glad eller övertrött? :p

Sen är han förstås pigg och glad resten av dagen. Behöver kanske inte vara nojig. Men jag tänker som du, svårt just med tanke på anatomi och långsamt växande.

@FrauleinLeo Tage går "långrundan" vid oss på ca 7 km ca en eller två gånger i veckan, i koppel. När han var mindre bar vi honom såklart emellanåt och ökade successivt sträckan han fick gå själv men det var rätt längesen han fick börja gå hela rundan själv. Han blir inte direkt trött av promenaden, bara sådär lagom färdigrastad ;) Nästa vecka blir han 10 månader (och han är färdigväxt). Vi bor också på landet men här vältrafikerade är bilvägar överallt.

Skrev lite till min uppf idag med. Det verkar bli MH i Juni och så ska jag åka på rikslägret i Juli (passa på att vara med i IPO gruppen tänkte jag). När ska ni andra göra MH/BPH ?
Frågade även om röntgen o hon tyckte att när som efter 12 mån funkade.

Skrev lite till min uppf idag med. Det verkar bli MH i Juni och så ska jag åka på rikslägret i Juli (passa på att vara med i IPO gruppen tänkte jag). När ska ni andra göra MH/BPH ?

Vi tänkte åka med Rollo så snabbt som det går, han blir 1 år den andra Mars. Ska bara hitta något att anmäla till och hoppas att han kommer med.

Röntgen gör vi så fort han blivit 12 månader, sambon håller på och kör in honom, så vi vill veta om allt är som det ska. Vi är "stammisar" (Stackars valp...) hos företagsveterinären så det blir väl bara att boka in en tid där när han fyller år.

Vi tänkte åka med Rollo så snabbt som det går, han blir 1 år den andra Mars. Ska bara hitta något att anmäla till och hoppas att han kommer med.

Röntgen gör vi så fort han blivit 12 månader, sambon håller på och kör in honom, så vi vill veta om allt är som det ska. Vi är "stammisar" (Stackars valp...) hos företagsveterinären så det blir väl bara att boka in en tid där när han fyller år.
Nice! Ja jag ska nog röntga i april när han fyller 1 men MH blir som sagt i Juni. Jag kan ju göra det tidigare men gör det hellre hos uppf :)

Nice! Ja jag ska nog röntga i april när han fyller 1 men MH blir som sagt i Juni. Jag kan ju göra det tidigare men gör det hellre hos uppf :)

Jag skulle helst vilja röntga Tonto nu med, men han är ju bara 8 månader. :p Jag går och oroar mig att båda två kommer att ha D-höfter.

Det där kommandot brukar jag alltid lära mina hundar. En gång, när jag hade folk på besök, öppnade jag ytterdörren och släppte ut hunden med kommandot "Gå och kissa". Just då råkade en manlig bekant komma förbi bakom mig. Han knackade mig lite lätt på axeln och sa "Ja, jag är ju på väg". Han var på väg till toa :)
Låter som en lättuppfostrad och bra man :D får mig att tänka på tråden om att skaffa valp som singel :p

Alltså, tja,.. Det är mindre promenader än vad Ebrah får i princip dagligen och hon blev 7 månader idag ;) hon lär inte vara klarvuxen än på ett tag.

Jag planerar att gå BPH med Ebrah till hösten någon gång. Hon blir 1 år i början på juli, men vi har så många tävlingar av olika slag under juli-september att jag nog tar det så sent som möjligt på sommaren.

Nu har jag en ny uppställningsbild på odågan!
11257_1454536093.jpg

Såhär såg hon ut för en månad sedan. Det händer en hel del på en månad ändå!
10649467_589418281206556_440758025835520725_n.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 213
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
923
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka