Valp 2015 - del 3

Just det, träffade en klok, äldre labrador igår när jag var ute med Nikki vid affären (och ja, jag är stygg och sätter fast henne utanför apoteket då det är stooora glasfönster som gör att jag inte behöver släppa ögonen på hundskrället). Labbisen kom gåendes i maklig takt, lös, och när han såg Nikki så vände han sig om mot sin husse. Hans husse tittade på mig som att söka medgivande om att låta sin hund hälsa, och helt utan ord och bara med en nick så gick hans hund fram till Nikki.

Till en början tänkte jag att... den hunden är för gammal för att orka med Nikki. Men han var riktigt festlig, gjorde riktigt stiliga dobermann-snurrar ala Ammo (@Wingates ) och verkligen försökte få fart på Nikki de gånger hon stannade upp. Nikki som blivit så mammig det sista studsar upp i min famn stup i kvarten för att få en klapp och ett okej att fortsätta leka. Efter en stunds bus så bryter vi, labradorägaren säger åt sin hund att stanna och går in i mataffären (och där ligger hunden kvar, blickstilla... alltså, wow, sån lydnad vill jag också ha på min fis). Och jag går bort mot apoteket.

Kul att hitta hundar som faktiskt vet hur man leker, enligt Nikkis standard.

Så kul att se sånt! När jag jobbade i ett köpcenter kom ofta en kille med sin hund, lös, lade den utanför vår butik med kopplet på marken framför som en gräns, sade åt den att stanna och gick sedan iväg. Vet inte hur många människor som gick förbi och bara kollade medan hunden låg där och väntade på husse :love:

Mira är också väldigt duktig på just stanna, och sitter och stirrar in i affärer om jag lämnar henne utanför (också såklart under uppsikt och om besöket går fort) :love:

Vi trodde ju att Otis skulle bli ganska stor pga enorma labbar, men han verkar sluta som en minihane i stället :D Viktmässigt ligger han på ca 21kg, men han är inte mycket högre än Ladda i mankhöjd. Runt 48cm kanske?

Jag mätte Ebrah idag. 61cm, kanske någon millimeter lägre. Hon blir nog stor, för jag tror inte att hon växt klart... Ska bli intressant att se :p

Vi trodde ju att Otis skulle bli ganska stor pga enorma labbar, men han verkar sluta som en minihane i stället :D Viktmässigt ligger han på ca 21kg, men han är inte mycket högre än Ladda i mankhöjd. Runt 48cm kanske?
hehe, går jag efter tassarna på min heelervalp så kommer hon bli 3 gånger så stor som en normalheeler :D Tur jag vet att dom stora "fötterna" är ett arv efter henne far och farfar ;)

hehe, går jag efter tassarna på min heelervalp så kommer hon bli 3 gånger så stor som en normalheeler :D Tur jag vet att dom stora "fötterna" är ett arv efter henne far och farfar ;)

Haha, men Otis har lite att brås på. Hans pappa är en bjässe, alá 55cm och 29kg, och modern är ingen liten wachtel heller. Han är enda hanen i kullen, men inte störst :D

Haha, men Otis har lite att brås på. Hans pappa är en bjässe, alá 55cm och 29kg, och modern är ingen liten wachtel heller. Han är enda hanen i kullen, men inte störst :D
Hm - Cookie har 3 bröder och 2 systrar och är född störst och är fortfarande störst. Få se vart det slutar när dom är vuxna :D

Hur stor är Tage? :)
Ja, han är mini :D Fast man upplever honom som större än Ladda ändå. Han växer nog inte så mycket mer på höjden, men landar nog kring 23-24kg kanske.
50 cm sist jag mätte honom, men tror han stannat där :) Han väger dock mindre än Otis, han ska nog väga ca 20 kg och nu tror jag han är något kilo under. Får åka till djuraffären och väga honom snart känner jag :D

Insåg nu att min dotter på eget bevåg tränat in ett kommando med Nikki som faktiskt funkar... haha...

Dottern, 3 år, säger "lick" (hon använder mycket engelska), och Nikki pussar direkt på hennes hand - och då berömmer dottern henne.
Såååå gulligt :love: Bor ni i England? :)

Nepp, bor mitt i Göteborg och är "ursvenska" föräldrar. Däremot har vi en del vänner över ibland från England/USA och filmer ses helst på engelska enligt båda barnen. Så de pratar båda hyfsad engelska, den lilla väljer engelska alla gånger över svenska. Så det är kul. Börjar hon prata engelska med mig så ger jag svar på engelska likväl, allt för att uppmuntra menar jag. Jag pratar ju flytande, dock med mycket mer amerikanskt slang än vad som borde vara lämpligt ;)

Hon använder dessutom oftare uttrycket "good girl" när hon berömmer, även om "duktig tjej" kommer ibland också. Så hon kan språket åt båda hållen, jag använder ju också till viss del engelska kommandon med Nikki så som "up", "touch", "behave". :D Tycker det låter finare. :idea:

50 cm sist jag mätte honom, men tror han stannat där :) Han väger dock mindre än Otis, han ska nog väga ca 20 kg och nu tror jag han är något kilo under. Får åka till djuraffären och väga honom snart känner jag :D

Då är Tage högre, helt klart :D Ladda är 46-47, men Otis är bara snäppet större.
Kommer han väga mer som äldre sedan?
Jag har inte vägt Otis på evigheter, men han är klart tyngre än Ladda som väger 19 :p

@nordingran Kan du inte lära in ett kisskommando? Jag brukar bara säga "Gå och kissa". Kissar han alltid på samma ställe utanför huset är det ju enkelt att lägga till kommando på det. Då kan du säga det till honom när ni är ute sen :)
Det där kommandot brukar jag alltid lära mina hundar. En gång, när jag hade folk på besök, öppnade jag ytterdörren och släppte ut hunden med kommandot "Gå och kissa". Just då råkade en manlig bekant komma förbi bakom mig. Han knackade mig lite lätt på axeln och sa "Ja, jag är ju på väg". Han var på väg till toa :)

@Ferrari Barn som blandar språk är det gulligaste :love: Jag jobbade på en förskola innan med ett barn som var trespråkig (!) så hen sa "pappa-daddy" tex, sjukt gulligt :D

Då är Tage högre, helt klart :D Ladda är 46-47, men Otis är bara snäppet större.
Kommer han väga mer som äldre sedan?
Jag har inte vägt Otis på evigheter, men han är klart tyngre än Ladda som väger 19 :p
Det är svårt att få perspektiv av foton känner jag, trodde de var en bra bit högre än Tage :D Enligt rasstandarden är maxhöjden 50 cm och maxvikten 20 kg, sen får vi se vilken vikt som passar honom men tror 20 kg är rätt rimligt för honom :)

Det där kommandot brukar jag alltid lära mina hundar. En gång, när jag hade folk på besök, öppnade jag ytterdörren och släppte ut hunden med kommandot "Gå och kissa". Just då råkade en manlig bekant komma förbi bakom mig. Han knackade mig lite lätt på axeln och sa "Ja, jag är ju på väg". Han var på väg till toa :)
Haha :) Tage lärde sig snabbt "Gå och kissa" så när jag öppnade ytterdörren och sa det så gick han alltid ut och kissade ifall han var kissig, om han inte var det stannade han på trappen och väntade på orden "Då går vi in då" :D Himla smidigt ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 211
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
921
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30