Just det, träffade en klok, äldre labrador igår när jag var ute med Nikki vid affären (och ja, jag är stygg och sätter fast henne utanför apoteket då det är stooora glasfönster som gör att jag inte behöver släppa ögonen på hundskrället). Labbisen kom gåendes i maklig takt, lös, och när han såg Nikki så vände han sig om mot sin husse. Hans husse tittade på mig som att söka medgivande om att låta sin hund hälsa, och helt utan ord och bara med en nick så gick hans hund fram till Nikki.
Till en början tänkte jag att... den hunden är för gammal för att orka med Nikki. Men han var riktigt festlig, gjorde riktigt stiliga dobermann-snurrar ala Ammo (@Wingates ) och verkligen försökte få fart på Nikki de gånger hon stannade upp. Nikki som blivit så mammig det sista studsar upp i min famn stup i kvarten för att få en klapp och ett okej att fortsätta leka. Efter en stunds bus så bryter vi, labradorägaren säger åt sin hund att stanna och går in i mataffären (och där ligger hunden kvar, blickstilla... alltså, wow, sån lydnad vill jag också ha på min fis). Och jag går bort mot apoteket.
Kul att hitta hundar som faktiskt vet hur man leker, enligt Nikkis standard.
Så kul att se sånt! När jag jobbade i ett köpcenter kom ofta en kille med sin hund, lös, lade den utanför vår butik med kopplet på marken framför som en gräns, sade åt den att stanna och gick sedan iväg. Vet inte hur många människor som gick förbi och bara kollade medan hunden låg där och väntade på husse
Mira är också väldigt duktig på just stanna, och sitter och stirrar in i affärer om jag lämnar henne utanför (också såklart under uppsikt och om besöket går fort)