Valp 2015 - del 3

Nu har santo ätit penicillin sedan i torsdags och visst, konsistensen på avföringen är bättre emellanåt men han behöver fortfarande gå ut sjukt ofta, även på natten, och kan inte hålla sig för fem öre. Vet. ska ringa och checka hur det är nu på morgonen och jag undrar hur de ska gå vidare härnäst..

Har det blivit taget avföringsprov på honom? Min hade samma symptom när han var valp, det visade sig vara parasiter som han antagligen fått i sig genom nåt han ätit ute. Han fick också antibiotika i två omgångar innan veterinären hittade felet. Två avmaskningskurer senare var han frisk igen.

Dom flesta av mina tikar har börjat löpa vid 7 månaders ålder oavsett ras.
Det var tidigt! Jag hör mest om tikar som börjar löpa när de är drygt ett år gamla. Å andra sidan, en lärare på mitt hundgymnasie sa att i princip alla missar första löpet för att det brukar vara så otydligt, så de som säger att hunden börjar löpa efter ett års ålder har oftast fel. Vet inte huruvida det är sant eller inte, men om det är det, då skulle det ju kunna vara så att Ebrah ska löpa snart.

Ladda hade sitt första "löp" vid 5 månaders ålder, märkte det bara på att äldsta hanen gick från att hata henne till att älska henne i en vecka - sedan vände det igen ;) Hon blödde aldrig något vad jag kunde se, bara lite rosafärgade flytningar.
Sedan kom hon igång med första riktiga löpet när hon var ganska exakt ett år.

Det var tidigt! Jag hör mest om tikar som börjar löpa när de är drygt ett år gamla. Å andra sidan, en lärare på mitt hundgymnasie sa att i princip alla missar första löpet för att det brukar vara så otydligt, så de som säger att hunden börjar löpa efter ett års ålder har oftast fel. Vet inte huruvida det är sant eller inte, men om det är det, då skulle det ju kunna vara så att Ebrah ska löpa snart.
Mina har löpt tidigt också. Lillan löpte strax efter jul, men ett sånt halvdant löp som nog varit lätt att missa, hon blödde bara ett par dagar dessutom. För mina har det hittills också varit lika med att de slutar växa på höjden.

Har det blivit taget avföringsprov på honom? Min hade samma symptom när han var valp, det visade sig vara parasiter som han antagligen fått i sig genom nåt han ätit ute. Han fick också antibiotika i två omgångar innan veterinären hittade felet. Två avmaskningskurer senare var han frisk igen.

Ja det lämnade vi in i torsdags och fick svar på nu!

Tydligen har han giardia, antagligen fått efter att han ätit bajs utomhus.. Ätit penicillin sedan i torsdags så nu ska vi medicinerna de andra djuren och totalsanera lägenheten.. Han hade nån annan bakterie med så om inte har blir bra efter första kuren får han en till mot det sistnämnda.

Stammis hos vet.

IMG_20160201_161331_zpsjfppbp5y.jpg

Men alltså, att jag inte kopplat. Ung hund + diarree = kolla Giardia. Får skylla på att jag inte är tillräckligt insatt på hundparasiter än, jobbar ju mest med häst.

Ja det lämnade vi in i torsdags och fick svar på nu!

Tydligen har han giardia, antagligen fått efter att han ätit bajs utomhus.. Ätit penicillin sedan i torsdags så nu ska vi medicinerna de andra djuren och totalsanera lägenheten.. Han hade nån annan bakterie med så om inte har blir bra efter första kuren får han en till mot det sistnämnda.

Ja det var giardia som min hade också, plus en annan parasit med krångligare namn. ;) En tredagars axilurkur var det som bet på för vår del, han fick något annat avmaskningsmedel först men på uppföljande avföringsprov visade det sig att det fortfarande fanns parasiter. Det var envist att bli av med! Sanera behövde vi däremot inte göra enl. vet.

Ja det var giardia som min hade också, plus en annan parasit med krångligare namn. ;) En tredagars axilurkur var det som bet på för vår del, han fick något annat avmaskningsmedel först men på uppföljande avföringsprov visade det sig att det fortfarande fanns parasiter. Det var envist att bli av med! Sanera behövde vi däremot inte göra enl. vet.

När svärmors hund hade giardia åt han axilur i typ 7 dagar :)

Vår äter penicillinen Flagyl som också tar giardian. Vi avmaskade med axilur när han var 12v så han har väl dragit på sig det efter det..

Det kanske därför det var svårt att bli av med? För att ni inte sanerade? Vi ska tvätta alla textilier i minst 60 grader och torka av alla ytor.. Samt schamponera djuren.

Hm skum lärare - jag har aldrig någonsin missat första löpet på någon tik :D Tycker inte dom varit mer otydliga än övriga löp, men har haft en som löpte lite skumt första gången. Bulldoggen löpte redan vid 5 månaders ålder, men ett kortare löp på 10-14 dagar utan ägglossning. 4 månader senare kom det första "riktiga" löpet :)

När svärmors hund hade giardia åt han axilur i typ 7 dagar :)

Vår äter penicillinen Flagyl som också tar giardian. Vi avmaskade med axilur när han var 12v så han har väl dragit på sig det efter det..

Det kanske därför det var svårt att bli av med? För att ni inte sanerade? Vi ska tvätta alla textilier i minst 60 grader och torka av alla ytor.. Samt schamponera djuren.

Det var nog mest för att det tog så lång tid innan han fick rätt diagnos tror jag. Vet hann skriva ut fel antibiotika och fel avmaskningsmedel ett par gånger så det blev lite utdraget.

Skönt att Santo får rätt behandling nu! :)

Min tik hade ett tydligt löp som började precis dagen efter hon blev ett halvår gammal. Nu är ju hon storlek liten så vet inte om det gör skillnad :)

Tage verkar vara en sådan hund som tröttnar på maten. Idag rörde han inte ens frukosten. Hoppas hans nya mat kommer idag, då blir han nog glad :p

När började era valpar att göra ifrån sig under promenaderna? Och hur länge brukar de hålla sig? Milou gör absolut ingenting under promenaderna och ibland kan det ta 30 minuter (står still samma ställe som alltid) innan han kissar. Går man in utan att han kissar så gnäller han vid dörren och ska ut igen. Passar det inte att göra något så kan han hålla sig en hel dag, alltså från morgonrastningen till kväll, (9-19 ungefär) :banghead:

När började era valpar att göra ifrån sig under promenaderna? Och hur länge brukar de hålla sig? Milou gör absolut ingenting under promenaderna och ibland kan det ta 30 minuter (står still samma ställe som alltid) innan han kissar. Går man in utan att han kissar så gnäller han vid dörren och ska ut igen. Passar det inte att göra något så kan han hålla sig en hel dag, alltså från morgonrastningen till kväll, (9-19 ungefär) :banghead:

Vår gjorde ifrån sig ute direkt :) han kan hålla sig ca 2,5h om jag lämnar honom själv.

Min gjorde det från dag 1 men uppfödaren hade redan lärt in valparna att kissa ute. (Fördelen med sommarvalp? )

Är det så att han inte kissar för att han är kopplad, eller kissar han verkligen inte på en hel dag? Om det bara är kopplet som stör så kanske du kan ha på ett flexi eller långlina så att han kan gå iväg lite längre?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
920
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka