Valp 2015 - del 3

Vår gjorde ifrån sig ute direkt :) han kan hålla sig ca 2,5h om jag lämnar honom själv.
Min gjorde det från dag 1 men uppfödaren hade redan lärt in valparna att kissa ute. (Fördelen med sommarvalp? )

Ja alltså, han gör ingenting inne och har inte gjort på flera flera veckor, inte det jag menade. Han gör sitt på samma ställe utanför huset varje dag, gnäller inne och vill ut. Mena mer när era började göra ifrån sig när ni är ute och går, dvs INTE utanför huset ;)

Ja alltså, han gör ingenting inne och har inte gjort på flera flera veckor, inte det jag menade. Han gör sitt på samma ställe utanför huset varje dag, gnäller inne och vill ut. Mena mer när era började göra ifrån sig när ni är ute och går, dvs INTE utanför huset ;)
Haha jag förstod det men han gjorde det direkt med ^^

Är det så att han inte kissar för att han är kopplad, eller kissar han verkligen inte på en hel dag? Om det bara är kopplet som stör så kanske du kan ha på ett flexi eller långlina så att han kan gå iväg lite längre?

Han har flexi mestadels då vi går förutom när vi ska ner till stan. Det är mer som att han typ glömmer bort att kissa, han har så mycket annat att titta på ute. De dagarna han hållit sig så länge, vilket inte är många, så är det för att vi inte har varit på "hemma gräsmattan". När vi är hemma så håller han sig inte lika länge. Det är som att han kniper för att han inte är hemma...

Han har flexi mestadels då vi går förutom när vi ska ner till stan. Det är mer som att han typ glömmer bort att kissa, han har så mycket annat att titta på ute. De dagarna han hållit sig så länge, vilket inte är många, så är det för att vi inte har varit på "hemma gräsmattan". När vi är hemma så håller han sig inte lika länge. Det är som att han kniper för att han inte är hemma...
Har ni möjlighet att vara hemifrån mer så kanske det kan vara läge för det, för att avdramatisera lite. Någon gång måste han ju kissa :p Ebrah var bara i mitt hem de första tre dagarna, därefter har hon följt med mig till jobbet varje dag, varit borta i skogen varje dag och allt vad det nu varit. Hon har även varit med på flera lure coursing-tävlingar osv. Enda gångerna hon "glömmer bort" att kissa är när det blåser runt roliga löv eller snöar, men då spelar det å andra sidan ingen roll om hon är på hemmaplan eller någon annanstans. (Igår gick vi ut ungefär hundra gånger på kvällen, just för att hon bara ville leka med blåsiga löv och snöflingor... :banghead:)

Har ni möjlighet att vara hemifrån mer så kanske det kan vara läge för det, för att avdramatisera lite. Någon gång måste han ju kissa :p

Ja, de gångerna vi har varit borta har han hållit sig kanske 8 timmar innan han säkert insåg att han var illa tvungen att sätta sig även om det inte var hemma. Så vi får nog göra det, vara mer borta så han inser att det fungerar det med.

Det här med skogen till exempel, han kan vara ute vid 9-tiden på morgonen och sen åker vi till skogen vid 13 och är där i 2 timmar ca, ingenting i skogen men han rusar direkt ner till gräsplätten direkt när vi kommer hem och kissar läänge:banghead: Hoppas han lär sig snart bara...

Har ni möjlighet att vara hemifrån mer så kanske det kan vara läge för det, för att avdramatisera lite. Någon gång måste han ju kissa :p Ebrah var bara i mitt hem de första tre dagarna, därefter har hon följt med mig till jobbet varje dag, varit borta i skogen varje dag och allt vad det nu varit. Hon har även varit med på flera lure coursing-tävlingar osv. Enda gångerna hon "glömmer bort" att kissa är när det blåser runt roliga löv eller snöar, men då spelar det å andra sidan ingen roll om hon är på hemmaplan eller någon annanstans. (Igår gick vi ut ungefär hundra gånger på kvällen, just för att hon bara ville leka med blåsiga löv och snöflingor... :banghead:)

Haha vet precis vad du menar! Får påminna Chess tusen ggr ibland att det var kissa hon skulle göra, inte jaga löv, jaga katt, bara stå och nosa ut i mörkret.....

Skönt att höra att fler har jobbiga valpar. :p Min kan kissa och bajsa vart som helst bara hon kommer ihåg att det är det hon ska göra.. Annars är det bara bita i 1000 pinnar, bita i kopplet, jaga löv och ibland sitta och glo ut i tomma intet. Går vi in innan hon är färdig så kissar hon på dörrmattan så fort vi kommer in. :banghead: Om vi är tråkiga så kan hon klämma ut en kiss mitt framför oss för då blir det ju fart. :up::yuck:

Jag är så tacksam för att jag har en så okomplicerad valp dagar som dessa, när hela familjen är däckad i influensa och hög feber. Har på sin höjd blivit någon kissrunda och något lössläpp kvällstid. Mer orkar jag inte (39+ i feber så är kroppen rätt mör). Och hon kissar, bajsar ute som hon ska. Vi tränar lite på köksgolvet, sen får hon ett nytt ben för varje dag som går, så lägger hon sig och tuggar på det och sen sover hon.

Hundarna var gaaalna ute nyss :D

received_10208897711667089_zpsdpiwxluh.jpeg

received_10208897711267079_zpsir90qoiu.jpeg

received_10208897709267029_zpsybvkr7ck.jpeg

received_10208897709187027_zpst6mh9kcl.jpeg

Våra två i ett nötskal :angel:
received_10208897707266979_zpsjwkyn0x7.jpeg

Också från dag ett ;)

Alltså... Nu är Ebrah och syskonen 7 månader gamla, så det ploppar upp bilder på facebook på dem.
Hennes syster i Norge är lika hög, men väger 17,5kg. Det vägde Ebrah när hon var 5½ månad gammal. Nu väger hon väl ca 20kg (ska väga och fotografera imorgon). Hennes syster i Danmark har också vägt mindre än Ebrah hela tiden. Hur det är med brorsorna vet jag inte, mer än att de tydligen är väldigt matglada och den ena bantar :p

Men ja... jag uppfattar fortfarande inte Ebrah som överdrivet grov eller tjock. Och på bilderna att döma (visserligen bara bilder från sidan) så ser hennes systrar inte ut att vara extremt tunna i kropparna. Jag fattar inte vad det är som gör Ebrah så tung!

Alltså... Nu är Ebrah och syskonen 7 månader gamla, så det ploppar upp bilder på facebook på dem.
Hennes syster i Norge är lika hög, men väger 17,5kg. Det vägde Ebrah när hon var 5½ månad gammal. Nu väger hon väl ca 20kg (ska väga och fotografera imorgon). Hennes syster i Danmark har också vägt mindre än Ebrah hela tiden. Hur det är med brorsorna vet jag inte, mer än att de tydligen är väldigt matglada och den ena bantar :p

Men ja... jag uppfattar fortfarande inte Ebrah som överdrivet grov eller tjock. Och på bilderna att döma (visserligen bara bilder från sidan) så ser hennes systrar inte ut att vara extremt tunna i kropparna. Jag fattar inte vad det är som gör Ebrah så tung!

Muskler väger ju mer än fett, har hon mer av det tro?

Muskler väger ju mer än fett, har hon mer av det tro?

Jo, det lär hon ha. Hon springer i rejält kuperad skog ungefär en timme per dag (ibland mer, sällan mindre). Dessutom barfas hon. Systrarna äter torrfoder vad jag vet och jag tror inte att de är ute lika mycket i skogen. En av brödernas ägare är tveksam till om hon alls vågar släppa valpen med familjens vuxna salukis i rastgård, för "han är ju valp och ska inte ansträngas!". Jag skulle väl inte bli allt för förvånad om det tänket finns hos alla syskonens ägare, det verkar vara så extremt vanligt bland salukifolk att jag själv knappt vågar lägga upp bilder på Ebrah i skog längre, för folk tänker att jag är komplett galen (det verkar också vara extremt vanligt att salukis busar runt inomhus och river inredning när de är små. Jag misstänker att det finns ett samband där :angel: ).

Jo, det lär hon ha. Hon springer i rejält kuperad skog ungefär en timme per dag (ibland mer, sällan mindre). Dessutom barfas hon. Systrarna äter torrfoder vad jag vet och jag tror inte att de är ute lika mycket i skogen. En av brödernas ägare är tveksam till om hon alls vågar släppa valpen med familjens vuxna salukis i rastgård, för "han är ju valp och ska inte ansträngas!". Jag skulle väl inte bli allt för förvånad om det tänket finns hos alla syskonens ägare, det verkar vara så extremt vanligt bland salukifolk att jag själv knappt vågar lägga upp bilder på Ebrah i skog längre, för folk tänker att jag är komplett galen (det verkar också vara extremt vanligt att salukis busar runt inomhus och river inredning när de är små. Jag misstänker att det finns ett samband där :angel: ).

Haha herregud.. Inte konstigt att deras river husen!

Haha herregud.. Inte konstigt att deras river husen!

Verkligen inte. Jag brukar säga det att Ebrah busar lika mycket oavsett vad hon gör på dagarna, det jag kan styra är var hon busar. Då ser jag hellre att hon busar som en tok i skogen och sover sedan än att hon busar konstant i koppel och inomhus...

Har det blivit taget avföringsprov på honom? Min hade samma symptom när han var valp, det visade sig vara parasiter som han antagligen fått i sig genom nåt han ätit ute. Han fick också antibiotika i två omgångar innan veterinären hittade felet. Två avmaskningskurer senare var han frisk igen.

Vår corgi fick coccidier som valp. Vi åkte in och ut på djursjukhuset som en jojo under ett par veckor innan de äntligen gjorde ett ultraljud och hittade en tarminvagination som börjat löda igen. Stackars lilla Dobby fick operera bort en decimeter tarm.

Nu vet jag vad senapsgul avföring som luktar skunk beror på...

@nordingran Kan du inte lära in ett kisskommando? Jag brukar bara säga "Gå och kissa". Kissar han alltid på samma ställe utanför huset är det ju enkelt att lägga till kommando på det. Då kan du säga det till honom när ni är ute sen :)

Det är spännande med vikt och höjd på valparna och deras syskon. Tonto är tyngst(!) nu. Han väger lite mer än 23 kg och är 54 cm. Ena brorsan väger 21 kg och är 56 cm hög. Den andra 18.5 kg och är rätt kort i rocken. Tikarna väger väl ungefär samma som den lilla brorsan. :)

Idag är en sån där dag då jag älskar Ebrah lite extra!
Dels skötte hon sig utmärkt i skogen, sprang fint och fort och var jättehäftig att se. Sedan har hon varit mysig mest hela dagen.

På kvällen började hon dock pipa, uttråkad valp... Jag puttade till henne på nosen efter ett tag i hopp om att få tyst på henne. Då smällde hon till mig med tassen, blängde på mig så att ögonvitorna syntes och såg ut som om jag var den största idiot hon någonsin sett :rofl: Den blicken fick jag ofta av Zala, när hon tyckte att jag var korkad, men jag hade inte väntat mig att en liten galen valp skulle titta på mig så. Herregud vad jag skrattade!

Senare tränade vi ändå lite lydnad, efter en rastningsrunda började hon nämligen kasta runt bollar i hela lägenheten... Hon viftade på svansen, skuttade glatt och frustade som en häst :p Desstuom är det tydligt att hon förstår vad Aysu får beröm för vid träningspassen. Om jag tränar något specifikt med Aysu, då bjuder Ebrah på liknande beteenden vid nästa träningspass, även om det är flera dagar senare. Jättehäftigt att se att hon kopplar ihop det så tydligt!

Just det, träffade en klok, äldre labrador igår när jag var ute med Nikki vid affären (och ja, jag är stygg och sätter fast henne utanför apoteket då det är stooora glasfönster som gör att jag inte behöver släppa ögonen på hundskrället). Labbisen kom gåendes i maklig takt, lös, och när han såg Nikki så vände han sig om mot sin husse. Hans husse tittade på mig som att söka medgivande om att låta sin hund hälsa, och helt utan ord och bara med en nick så gick hans hund fram till Nikki.

Till en början tänkte jag att... den hunden är för gammal för att orka med Nikki. Men han var riktigt festlig, gjorde riktigt stiliga dobermann-snurrar ala Ammo (@Wingates ) och verkligen försökte få fart på Nikki de gånger hon stannade upp. Nikki som blivit så mammig det sista studsar upp i min famn stup i kvarten för att få en klapp och ett okej att fortsätta leka. Efter en stunds bus så bryter vi, labradorägaren säger åt sin hund att stanna och går in i mataffären (och där ligger hunden kvar, blickstilla... alltså, wow, sån lydnad vill jag också ha på min fis). Och jag går bort mot apoteket.

Kul att hitta hundar som faktiskt vet hur man leker, enligt Nikkis standard.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 211
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
921
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30