Valp 2015 - del 3

Herregud vad skönt med läderkoppel istället för flexi! Ska tusan införa en sådan promenad/dag. Hade båda kort bredvid mig hela rundan förutom i början så de fick göra sina behov, sen gick vi i rask takt utan stopp för att lukta/äta pinnar. Santo imponerar!! Typ hans andra sån promenad någonsin :angel:

Jag förstår mig inte på hunden ibland. Han har inte kissat på fleeera timmar, vi var ute i 30-40 minuter och hela han skriiiker "KISSA", men han hittar liksom inget ställe oavsett om vi står still eller rör oss. Och området, gräsmattan osv är inte nytt för honom. Gick medvetet rakt upp till lägenheten istället för att gå ner till hans "kissplätt" bredvid huset, någon gång måste han ju lära sig att vi inte går dit = han kissar på promenaderna :angel::idea:

Herregud vad skönt med läderkoppel istället för flexi! Ska tusan införa en sådan promenad/dag. Hade båda kort bredvid mig hela rundan förutom i början så de fick göra sina behov, sen gick vi i rask takt utan stopp för att lukta/äta pinnar. Santo imponerar!! Typ hans andra sån promenad någonsin :angel:

Hahaha, jag önskar att jag kunde tycka likadant! Men, jag gick faktiskt en liten promenad ensam med Ebrah nu på kvällen och då gick hon riktigt fint i koppel. Visst ville hon tugga på någon pinne, men hon gick annars fint och försökte bara ha dragkamp med min jacka en enda gång :p Ska försöka att gå en sväng med bara henne en gång om dagen nu ett tag framöver just för att koppelträna...

Chess har vart hos min mamma idag när jag jobbat och hon lyckades ta några charmiga bilder haha :p
Den nedersta bilden där hon står har jag tagit och det är nog den bästa ståbilden jag fått på henne hittills.

12729035_928556873907088_6526147045154687120_n.jpg

12729069_928185253944250_3049624399393662951_n.jpg
12715624_10205767016161590_6021105751777222742_n.jpg

Jag förstår mig inte på hunden ibland. Han har inte kissat på fleeera timmar, vi var ute i 30-40 minuter och hela han skriiiker "KISSA", men han hittar liksom inget ställe oavsett om vi står still eller rör oss. Och området, gräsmattan osv är inte nytt för honom. Gick medvetet rakt upp till lägenheten istället för att gå ner till hans "kissplätt" bredvid huset, någon gång måste han ju lära sig att vi inte går dit = han kissar på promenaderna :angel::idea:
Det kommer nog han blir äldre. Vissa valpar/unghundar vågar helt enkelt inte kissa på "okänd" mark eller där andra främmande hundar pinkar :)

Äntligen har den avslagna huggis-mjölktanden ramlat ut på Cookie :D Vi har kämpat med denna i över två veckor nu. Först gick den av och satt stenhårt. Sedan började den bli pyttelite lös och då kokm en skum flisa fram vid tandköttet. Flisan ramlade ut vid lek senare och var en bit av tanden. Sen flera dagar med försiktigt kampande, lek när jag petade på tanden osv så den blev lite lösare för var dag och helt plötsligt var den delad i två bitar som satt fast :banghead: Ännu mer försiktig lek så den inte skulle gå sönder mer, men idag så äntligen så åkte allting av den väck :)

Chess har vart hos min mamma idag när jag jobbat och hon lyckades ta några charmiga bilder haha :p
Den nedersta bilden där hon står har jag tagit och det är nog den bästa ståbilden jag fått på henne hittills.

12729035_928556873907088_6526147045154687120_n.jpg

12729069_928185253944250_3049624399393662951_n.jpg
12715624_10205767016161590_6021105751777222742_n.jpg
Hoffe :love::love::love::love::love::love::love::love::love::love::love: Var kommer hon från? (för att inte vara så tråkig bjuder jag på en valpbild från 2015, passar nästan in i tråden :o
tezla-april-15.jpg

Idag är min lilla bebis 1 år :love:
Vad hände? Hur gick tiden så fort?

Varning för bildbomb :D
Han har gått från att vara en liten korv:
DSC_1241.jpg

DSC_2117.jpg

Till att bli en ranglig valp:
DSC_2466.jpg

DSC_3206.jpg

Till att sakta börja växa ihop i kroppen:
DSC_0341.jpg

och få lite riktiga arbetsuppgifter...
DSC_0051.jpg

12142125_752842308177951_2059527295_n.jpg

Till att bli en riktigt tjusig unghund, välmusklad och med fin svansplym :love:

otis-1-år.jpg

Han har hunnit med lite grann under sitt första levnadsår :)
Veterinären känner redan igen honom, tack vare en påsklilje-förgiftning som valp och att han blev sprättad i halsen av ett vildsvin i början av november. Han har ju även varit där i en del andra ärenden, bland annat för att röntga svansen och käken.
När han var 9,5 månad klarade han anlagsprovet i viltspår med bravur, och han har framförallt utvecklats riktigt fint i skogen. Han har haft bra jobb på både älg, rådjur och vildsvin men tyvärr är det inget skjutet för honom ännu. Hans massakrerings-konto är inte allt för stort, och generellt har han varit en ganska lättsam valp :)

Närmaste planen är att starta BPH, att röntga höfter + armbågar, och det stora målet för året är att göra ett godkänt unghundsprov :)

Gah - båda mina vuxna hundar är galna i harskit, men valpen har verkligen tagit detta till en helt ny nivå :banghead: Hon kan inte gå bredvid en gräsmatta utan att fullkomligt kasta sig ut i kopplets längd för att söka. Ofta är våra promenader i koppel numera en matte som tvingar doggsen att gå i mitten av gångbanan eller så kastar sig valpen än framåt eller gör en tvärnit i jakt på dessa delikatesser :wtf: Måste säga att det är så skönt när vi går där dom kan vara lösa, för då får hon käka bäst hon vill och kan kuta ifatt.
Jag är rätt övertygad om att hon kommer bli ännu mer galen i överkörda och torkade sniglar än de vuxna redan är sen när snigelsäsongen börjar......hujedamig för att gå ut då :wtf:

Nog för att jag gillar matglada hundar, men detta är löjligt överdrivet :p valpen är verkligen totalt matskadad sen födseln och lär säkert förbli så hela livet...;)

Jag är lite stolt över Ebrah idag! På morgonpromenaden i skogen dök det upp en människa när hon var lös och hon stannade direkt och lät sig kopplas. Misstänker att människan dessutom hade en hund som jag inte såg (det stod en bil på parkerkeringen vid skogen med hundbur i när vi kom tillbaka dit).

På eftermiddagen lämnade vi bilen på verkstaden. Mina hundar känner igen stället nu och älskar att komma dit, för personalen vill hela tiden klappa och klia på dem... Nåja. Efter lite allmänt virrvarr där Ebrah nästan välte ut en kaffekopp så valde hon faktiskt själv att lägga sig på en matta och vila! Det trodde jag inte :p Sedan stod hon lugnt när en i personalen skulle klappa hejdå.

Vi åkte buss hem igen, det gick bra. Hon uppförde sig hyfsat väl i koppel sedan och sover lugnt i sängen nu.

Kort sagt, idag känns hon som en vuxen hund :love:

(Och jäklar vad snabbt hon springer. Aysu är visserligen i dålig form nu och dessutom lite skendräktig, men hon är en av de snabbaste salukitikarna i Sverige i vanliga fall. Valpen var utan tvekan lika snabb i skogen idag, kanske något snabbare. ska bli kul att se henne om ytterligare några månader)

Ibland är han billig, men han kan också vara riktigt dyr!

4e gången på valpkursen idag och han skötte sig helt perfekt. Självklart lite flamsig när de inte var övningar och han var på golvet, men så fort vi gick ut och började med inkallningar, herregud vad han förvånar mig. Trots två andra hundar så kom han klockrent på inkallning ALLA gånger samt att jag kunde sätta honom, backa ca 10 meter och han satt kvar, för att sedan kalla in :love: Dessutom lämnade han gnällspiken hemma, helt tyst under prat och vila!

Nu ska han få ett riktigt smaskigt favoritben och sen ska vi gosa i soffan!

Jag följer er i tysthet och beundrar era fina valpar som börjar bli riktigt stora nu. :love:

Caoimhe skulle ha varit 13 månader nu, jag kan inte förstå hur det redan kan ha gått ett halvår sedan hon fick somna in.
Även om jag inte längre kan vara delaktig i tråden kommer jag nog spionera på er i fortsättningen också. ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
925
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka