Valp 2015 - del 3

Julaftonsrösten?
Den där "dutttti huuuuund, mattes ÄLSKling, braaaah"-som bara används på brukshundsklubben. Och som min gamla hund var beredd att rensa appellplanen för att någon skulle använda för att tilltala Henne med.

Det är lite knäckande att gå från schäfer till urhund av vinthundstyp. Jag har aldrig behövt fundera över kontakt och motivation förut. Det har jag haft gratis. Det som gör mest ont är att utan kontakten kan jag inte riktigt stämma av om Pyssling är tillfreds. Träna är mer att bekräfta banden än att lära in trix - Släkting rasade i veckan och Pyssling var med:(. De blev räddade av en jätte rar människa med en valp i samma ålder:heart Men tillvaron är nog lite för skakig för en känslig själ

Alltså - det här med tänder - hur länge vågar man vänta på att en valphörntand ska lossna av sig själv? Det är sista valptanden som Disa har kvar, och den sitter ordentligt fast fortfarande. Jag har börjat vricka på den några gånger om dagen, tänkte hålla på nån vecka och se om den börjar lossna.
Har det kommit ut någon vuxentand än?

Det är lite knäckande att gå från schäfer till urhund av vinthundstyp. Jag har aldrig behövt fundera över kontakt och motivation förut. Det har jag haft gratis.

Haha, ja det kommer verkligen inte gratis :D Mycket lek, hantering, gos och kel och en hel del lek, så kommer resten av sig själv sedan. Träna finns det ju all tid i världen till när hunden blivit äldre. Hur gammal är din tok nu?

Ja, det har ju det. Därför jag börjar bli lite bekymrad. Vrickade på valptanden igen i morse, tycker det känns som om den börjar lossna. Hoppas, hoppas - vill inte behöva åka till veterinär och söva för att dra ut!
Är det länge som det varit dubbla tänder.? Ebrah hade det i.. Kanske 4 dagar utan att det påverkat något.

Är det länge som det varit dubbla tänder.? Ebrah hade det i.. Kanske 4 dagar utan att det påverkat något.
Det är mer än en vecka i alla fall och vuxentanden syns ordentligt. Vrickade nu igen - jo, men lite har den nog börjat lossna! Disa börjar undra varför jag håller på och pillar på hennes tänder hela tiden - jobbigt, enligt henne!

Alltså ah blir galen på de här med mat. Kan inte fortsätta med färskt eftersom min frys inte klarar av det, den är alldeles för liten. Han har senaste 3 veckorna (ca) ätit Orijen puppy, men de är knappt. Har varit glad om han fått i sig halva ransonen varje dag och nu i slutet har han inte ätit någonting nästan. Åkte till arken zoo och fick tipsat om sam's field, vilket han åt SÅ gärna igår.

Idag? Tvärvägrar och spyr galla, tillsynes hungrig. VAD gör man? Känns meningslöst just nu:idea: han är pigg ovh glad annars, men han måste ju äta!

Det är mer än en vecka i alla fall och vuxentanden syns ordentligt. Vrickade nu igen - jo, men lite har den nog börjat lossna! Disa börjar undra varför jag håller på och pillar på hennes tänder hela tiden - jobbigt, enligt henne!
Så bråttom är det inte. Kan nämna att min valpuschling råkade slå av sin ena huggis-mjölktand och den satt stenhårt länge. Nya tanden kom ut och växte förbi, så det blev ännu svårare att få väck den trasiga. Det tog några veckor med försiktigt lekande, petande osv att få ut tanden....nästintill bit för bit. Men nya tanden har inte påverkats det minsta. Före 6 månader brukar nog inte många dra ut en kvarsittande mjölktand och jag skulle själv inte brytt mig så mycket om den inte hade varit trasig. Har den börjat lossna lite, så kommer den att ramla till slut :)

Jag är allergisk mot skällande hundar men här kunde jag inte hålla mig för skratt :angel: vad tror ni han ser? En flygande ko? En alien? Att han kunde morra och skälla så visste jag då inte :laugh::rofl:

Haha, ja det kommer verkligen inte gratis :D Mycket lek, hantering, gos och kel och en hel del lek, så kommer resten av sig själv sedan. Träna finns det ju all tid i världen till när hunden blivit äldre. Hur gammal är din tok nu?
Han är lite drygt fem månader och egentligen ur-gullig. Han kommer och kryper nära, tar mitt ansikte mellan sina tassar och biter mig i näsan. Det är en väldigt, väldigt rar hund. Bara så annorlunda än de hundar jag haft förut (och jag hade väl trott att kurs var en genväg - typ någon annan pekar och säger att där är knappen ;)) Han är ett måndags-ex, ingens drömvalp som måste/borde meriteras och vi har all tid i världen. Det gör egentligen inget alls om det tar femton år att lära in sitt, så länge vi har det bra och roligt under tiden (de viktigaste kommandona: loss, nej och kom kan han).

PS han tappade två kindtänder i lördags - så han var faktiskt upptagen

Så bråttom är det inte. Kan nämna att min valpuschling råkade slå av sin ena huggis-mjölktand och den satt stenhårt länge. Nya tanden kom ut och växte förbi, så det blev ännu svårare att få väck den trasiga. Det tog några veckor med försiktigt lekande, petande osv att få ut tanden....nästintill bit för bit. Men nya tanden har inte påverkats det minsta. Före 6 månader brukar nog inte många dra ut en kvarsittande mjölktand och jag skulle själv inte brytt mig så mycket om den inte hade varit trasig. Har den börjat lossna lite, så kommer den att ramla till slut :)
Bra! Då vrickar jag på ett tag till och hoppas på det bästa. Det är ju bra "visa tänderna"-träning!

Han är lite drygt fem månader och egentligen ur-gullig. Han kommer och kryper nära, tar mitt ansikte mellan sina tassar och biter mig i näsan. Det är en väldigt, väldigt rar hund. Bara så annorlunda än de hundar jag haft förut (och jag hade väl trott att kurs var en genväg - typ någon annan pekar och säger att där är knappen ;)) Han är ett måndags-ex, ingens drömvalp som måste/borde meriteras och vi har all tid i världen. Det gör egentligen inget alls om det tar femton år att lära in sitt, så länge vi har det bra och roligt under tiden (de viktigaste kommandona: loss, nej och kom kan han).

PS han tappade två kindtänder i lördags - så han var faktiskt upptagen
Ja, vinthundarna och podencos/podengos är ju lite katt i hundförpackning :) På vilket sätt är han ett måndags-ex? (Du får gärna skriva PM om du inte har lust att skriva allt öppet här). Om det är något du vill ha hjälp med så kanske jag kan komma med några bra tips, jag brukar ju kunna få ordning på vinthundar och liknande tokar :p

Ja, vinthundarna och podencos/podengos är ju lite katt i hundförpackning :) På vilket sätt är han ett måndags-ex? (Du får gärna skriva PM om du inte har lust att skriva allt öppet här). Om det är något du vill ha hjälp med så kanske jag kan komma med några bra tips, jag brukar ju kunna få ordning på vinthundar och liknande tokar :p
Han är bara ett måndags-ex exteriört: Han är förmodligen krypt - kulorna åker jojjo. Ibland ligger båda som ett litet hjärta mitt på magen, ibland är åtminstone en påsen. Sedan har han en rad "smärre" fel (sporrar, ljus nostryffel, ljusa klor...)

Jag är lite orolig för att han var skygg nu (fast det kan bero på tänderna) - Han dansar undan för folk Han har tidigare fått en Jack Russel-människa att byta ras genom att vara kavat och ha kampvilja :angel:, och golvat två bull terrier-människor ("OH som en mini-mini!" :eek::confused::rofl:) Jag gillar honom skarpt. Han är min gossigaste hund och ser gärna till att ha hud-kontakt även om han pysslar med något eget som att gnaga ben. Han går på krogen. Anka är jättegott, men när han är mätt sover han. Han äter inte bara för att (svårmutad :down:).

Snart iväg på valpkurs, näst sista gången
Ska köpa en spårlina till suris så han kan vara "lös" men att jag ändå har nått o ta tag i om han skulle sticka iväg

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
925
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III