Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså katten är inte imponerad av vår nya familjemedlem. Hon är rädd för henne! Ändå har dom dom hälsat och Chess bryr sig inte värst mycket om henne. Men katten har gömt sig i två dagar och i natt sov hon i dotterns säng till och med och det har aldrig hänt! Hon hade bajsat på hallen uppe och jag fattar inte varför det skulle va en lösning istället för att gå ner på lådan! Valpen tar sig ju inte ner utan där är hon "säker"...
Maken slängde ut henne i morse efter att ha fått börja sin dag med att torka kattbajs :yuck: Hon har inte ätit sen Chess flytta in heller, bara druckit lite mjölk. Hoppas hon snart fattar att det är en kompis som är ofarligt (än så länge är ju valpen mindre än katten) för att hon bajsar inne funkar inte!!!

För övrigt så börjar Chess finna sig till rätta här och har inga problem att lägga sig till ro trots att ungarna leker. Idag har det inte hänt någon olycka inne heller än så länge :)

Jag hade tagit upp lådan, eller skaffat en till låda att ha uppe. Katter som gör ifrån sig på fel ställe är antingen sjuka eller gör det i protest. Katten har inte valt att få en till familjemedlem så varför inte underlätta för den med en till låda? :)

Även maten kanske kunde få stå uppe, iaf ett tag, eftersom hon verkar känna sig säker där?

Vår katt håller sig alltid undan i 1-2 veckor om det flyttat in en ny hund hos oss. :eek: Jag får mata honom ute för han vägrar att gå in i huset. Sen så brukar han sova i samma bädd som hundarna, han behöver bara lite tid för att värma upp sig mot hundarna. ;)

Gissar att det är samma här! Hon är med ute men håller lite på avstånd ;)

Jag hade tagit upp lådan, eller skaffat en till låda att ha uppe. Katter som gör ifrån sig på fel ställe är antingen sjuka eller gör det i protest. Katten har inte valt att få en till familjemedlem så varför inte underlätta för den med en till låda? :)

Även maten kanske kunde få stå uppe, iaf ett tag, eftersom hon verkar känna sig säker där?

Så kan vi absolut göra :) Vill ju att hon ska börja tycka om valpen och inte känna sig åtsidosatt, hon var ju här först.

Men hade inte riktigt räknat med att hon skulle bajsa inne så vi var rätt förvånade i morse ;)

Så kan vi absolut göra :) Vill ju att hon ska börja tycka om valpen och inte känna sig åtsidosatt, hon var ju här först.

Men hade inte riktigt räknat med att hon skulle bajsa inne så vi var rätt förvånade i morse ;)

Som sagt, enda gången mina damer (11 år) har gjort ifrån sig på fel ställe har det varit i protest (ingen av dem har varit allvarligt sjuk) :D

Och nej, torka kattskit eller kattspyor är inte kul :yuck:

Som sagt, enda gången mina damer (11 år) har gjort ifrån sig på fel ställe har det varit i protest (ingen av dem har varit allvarligt sjuk) :D

Och nej, torka kattskit eller kattspyor är inte kul :yuck:

Ja alltså det syns att hon inte är imponerad av valpen så det är ju garanterat därför hon gjorde så. Och nej kattskit är nåt av det äckligaste som finns!

Ska prova och få in henne sen och erbjuda mat inne som vanligt annars ska jag prova och ställa ut mat så kanske hon äter där sen :)

Ja alltså det syns att hon inte är imponerad av valpen så det är ju garanterat därför hon gjorde så. Och nej kattskit är nåt av det äckligaste som finns!

Ska prova och få in henne sen och erbjuda mat inne som vanligt annars ska jag prova och ställa ut mat så kanske hon äter där sen :)

Testa med mat uppe, det kanske blir så "speciellt" för henne (dvs ni fjäskar ;)) att hon äter. Någonstans är det ju bättre att hon börjar äta inne så hon är inne och vänjer sig vid valpen.

Testa med mat uppe, det kanske blir så "speciellt" för henne (dvs ni fjäskar ;)) att hon äter. Någonstans är det ju bättre att hon börjar äta inne så hon är inne och vänjer sig vid valpen.

Har provat mat uppe men funka inte då men kanske funkar idag ;) Hon var in en sväng nu, slicka på maten, hälsa på valpen och gick sen ut igen. Får locka in henne igen senare idag :) Hon får sällan mjölk men har fjäskat med det hittills iaf ;)

Känns förövrigt som om alla gör massor med sina valpar och att jag "borde" göra mer med Ebrah. Hon är som sagt var 3½ månad gammal nu, nästan. Hon kan ingenting :D Hon kan inte gå i koppel, inga direkta kommandon osv. Hon är duktig på att vara lös och komma på inkallning, hon tuggar inte sönder inredning, börjar förstå att hon inte ska tigga mat när jag äter och "loss-kommandot" fungerar förvånansvärt bra. Det är väl ungefär det hon kan. Lite stå på kommando kan hon och hon är inklickad, men vi tränar inte direkt något utan leker mest.

Ser hela tiden hur andra med jämngamla valpar går kurser, kurser för att få till en grund för framtida tävlingar osv och jag själv konstaterar att min valps förmåga att fokusera är så kort att en kurs mest känns som bortkastade pengar.

JAG har ju inga egentliga problem med att hon inte kan något, men samtidigt är det ju bra att lägga en bra grund till allt nu när hon är så liten... Jag borde framförallt träna in något ordentligt stoppkommando känns det som, och "gå fint vid sidan" vill jag lära henne, inte minst för att kunna använda det när vi är ute. (Nu kallar jag in henne om något dyker upp och håller sedan i henne för att hon inte ska kasta sig efter den/det som dyker upp).

Kanske skulle träna en minut nu i väntan på att mitt te blir drickbart. För tillfället busar hon som en tok med Aysu, men det skadar ju inte om jag tränar lite med Aysu också, vi ska faktiskt tävla rallylydnad om två veckor....
Jag "tränar" på det som ändå händer. Sätter han sig ner säger jag glatt "sitt" och ger honom en godis (han tar godis nu äntligen!). Går han fint vid min sida när vi går på promenad (med barnvagnen) får han beröm. Kommer det en annan hund så berömmer jag när han inte ens hunnit reagera :-) Funkar super. Loss råkade också dyka upp eftersom han insåg att han tagit något han inte fick och snabbt släppte så kommenderade jag loss på en gång så han lär sig det med. Otroligt lättlärd hund men jäklar vad han FISER! Blä, och skiter massor. 3 stora laddningar per dag kommer det.

Det här är det vi fick från uppfödaren... kan man börja ge färskfoder redan och kan man ge bara det?

Jag började med färskfoder vid första måltiden, i det här huset serveras inget torrfoder ;) valpar kan behöva mer kalcium ibland, standardt har tex bra tillskott, både kalcium och en sort som heter "start mix" som brukar rekommenderas till valpar. Beror lite på vilken sort färskfoder du tänker ge också. Köp något som du har lätt att få tag i och som verkar ha trevligt innehåll.

Jag började med färskfoder vid första måltiden, i det här huset serveras inget torrfoder ;) valpar kan behöva mer kalcium ibland, standardt har tex bra tillskott, både kalcium och en sort som heter "start mix" som brukar rekommenderas till valpar. Beror lite på vilken sort färskfoder du tänker ge också. Köp något som du har lätt att få tag i och som verkar ha trevligt innehåll.
Fick tips om V&H som finns på Arken Zoo, det är ju lätt att få tag på. Ska bara kika vad det är för näring som behövs och vad man ger i mängd osv... lättare med hästar. :-)

Fick tips om V&H som finns på Arken Zoo, det är ju lätt att få tag på. Ska bara kika vad det är för näring som behövs och vad man ger i mängd osv... lättare med hästar. :-)

Ca 2% av förväntad vuxenvikt per dag, kan vara klokt att tillsätta någon form av rött kött till just vom og hundemat (tex lite lamm, nöt eller vilt). Betydligt lättare med hund än med häst tycker jag ;)

Gjorde ett första försök till att trimma idag. Gick sådär :p Eller, vissa delar är jag nöjd med och andra mindre nöjd. Benen var svåra för där hade han tappat tålamodet. Men klippa klorna var inga konstigheter :up: Jag har ju aldrig trimmat innan så inte konstigt att det inte blev perfekt :)

Haha, alltså jag har blivit sååå sugen på att skaffa en till valp (av en ny ras :p). Förstår att jag borde vänta iom att jag redan har en nioåring och en sexmånaders men hjärnan är inte alltid logisk ;) Fast jag får nog hålla mig ett tag till...

Alltså katten är inte imponerad av vår nya familjemedlem. Hon är rädd för henne! Ändå har dom dom hälsat och Chess bryr sig inte värst mycket om henne. Men katten har gömt sig i två dagar och i natt sov hon i dotterns säng till och med och det har aldrig hänt! Hon hade bajsat på hallen uppe och jag fattar inte varför det skulle va en lösning istället för att gå ner på lådan! Valpen tar sig ju inte ner utan där är hon "säker"...
Maken slängde ut henne i morse efter att ha fått börja sin dag med att torka kattbajs :yuck: Hon har inte ätit sen Chess flytta in heller, bara druckit lite mjölk. Hoppas hon snart fattar att det är en kompis som är ofarligt (än så länge är ju valpen mindre än katten) för att hon bajsar inne funkar inte!!!

För övrigt så börjar Chess finna sig till rätta här och har inga problem att lägga sig till ro trots att ungarna leker. Idag har det inte hänt någon olycka inne heller än så länge :)

Katten behöver ett ställe där den är absolut säker på att hunden inte kan komma. Där ska det finnas låda, mat och vatten. Den behöver också extra mycket uppmärksamhet. Att den gör sina behov utanför lådan tyder på stress och den kan hjälpa det lika lite som en valp som ännu inte är rumsren.
Vi har två katter och hunden har bott här sedan i april. De har ännu inte accepterat honom och jag skulle bli mycket förvånad om de nånsin gör det. För den ena tog det en månad innan hon började vara här nere igen. Den andra håller sig fortfarande mest på övervåningen hos barnen men kommer ner då och då.
Lycka till! (Jättefin valp förresten)

Katten behöver ett ställe där den är absolut säker på att hunden inte kan komma. Där ska det finnas låda, mat och vatten. Den behöver också extra mycket uppmärksamhet. Att den gör sina behov utanför lådan tyder på stress och den kan hjälpa det lika lite som en valp som ännu inte är rumsren.
Vi har två katter och hunden har bott här sedan i april. De har ännu inte accepterat honom och jag skulle bli mycket förvånad om de nånsin gör det. För den ena tog det en månad innan hon började vara här nere igen. Den andra håller sig fortfarande mest på övervåningen hos barnen men kommer ner då och då.
Lycka till! (Jättefin valp förresten)

Tack för tips och att du delar med dig :) Vi ska göra allt vi kan så katten fortfarande ska trivas. Tycker om min katt :love:
Dagtid har hon ju övervåningen för sig själv då vi mest bara är där och byter blöja på bäbisen. Men nattetid sover vi alla där uppe inkl valpen. Tänkte att hon skulle ha gått ner då (där både låda och mat finns) eftersom hon vet att även valpen är uppe. Men tydligen inte. Beskyller henne inte för nåt och vi vet att hon inte bajsa inne "med mening" utan vi vet ju att hon tycker det är jobbigt med valpen. Vi har fjäskat så mycket vi kan för henne de här dagarna så hon verkligen ska veta att vi tycker om henne och att hon ska känna att hon får uppmärksamhet. Nytt för oss alla det här men vi hoppas det blir bra! :)

Idag har valpis faktiskt uppfört sig exemplariskt :D
Hon har inte gjort ifrån sig inomhus utan har självmant promenerat till uteplatsdörren när hon behövt göra ifrån sig :banana: Hon gick förvånansvärt bra i koppel när vi gick runt huset i koppel och när vi tränade lite lydnad ute så var hon jätteduktig.

Nu vet jag inte hur andra hundar leker, men min första saluki, min tant Zala (som några bukefalister nog kommer ihåg) flög alltid ut med frambenen när hon kastade sig framåt i lek. Hon gjorde det på ett väldigt speciellt sätt som jag inte sett många andra salukis göra.
93159_1331508197.jpg

58641_1331508204.jpg

Finns hur många bilder som helst på det..
I alla fall, vet ni vem som leker likadant? Jo, hennes barnbarn Ebrah. Jag har massor av bilder på det med, den senaste från idag när jag släppte henne med Aysu en liten stund.
Slappte_hundarna_tillsammans_i_nagon_minut_De_brottades_bara_och_mestadels_lag_valpen_pa_marken_for.jpg

Nu är Ebrah mörkare än Zala (än så länge, vet ju inte hur hon blir som vuxen), men precis som Zala har hon även en vit fläck i nacken formad som en triangel ner mot vänstersidan och hon blänger på mig så att man ser ögonvitorna på samma sätt som Zala gjorde. Det är väldigt häftigt att se allt det där, så länge som jag kan hålla mig från att gå sönder eftersom jag saknar min tant såklart... 3½ år sedan jag var tvungen att ta bort henne... Helt galet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna