Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Milla har varit på sin första utställning idag! Det var en liten inofficiell i Boden så det passade alldeles utmärkt som miljöträning. Min coola lilla tjej tog det hela med ro och var så duktig!

Hon fick mycket beröm av domaren och superfin kritik och hp. Gicl vidare till final där hoon blev oplacerad men vi är supernöjda i alla fall. Och efter alla intryck har vi tagit det lugnt i soffan nu på kvällen :D

12096175_10206515844552730_7531082875191166081_n.jpg

12141787_10206515844512729_8865361699016656573_n.jpg

12079601_10206515845592756_155347852704895205_n.jpg

11225082_10206515845552755_429190512718659246_n.jpg

12074566_10206515845512754_7793238674284614827_n.jpg
Hon är verkligen helt underbar! Får njuta av dina bilder, hon är väldigt nära min drömhund.

Kul! Vad blir det för ras? Glöm inte lägga in bilder nämnde hämtat :D

(Från en som tjuvkikar i tråden dagligen, och drömmer om hund!)

Jag går från dobermann till whippet! :)
Ska se om jag kan lägga in några bilder på underverket. :heart

Hehe, jag har också plöjt igenom diverse trådar... Bla alla vinthundstrådarna här på Buke, det tog ett par dagar! :o :D Ju mer jag läst, desto mer säker blev jag på mitt rasval!

Träffade en bekant idag som har en salukihane. Ebrah kom ihåg salukihanarna från igår och blev överlycklig :p Matte hjälpte mig fota ny uppställningsbild också, har bara sett den i kameran men det verkar som om Ebrah är riktigt, riktigt fin nu. Det är svårt att hinna se själv annars :D

Olle har varit på sin första utställning! BIR 6-9 mån med fin kritik, och skötte sig så himla bra! Kan inte vara nöjdare, resultatet är ett plus men uppförandet är det viktiga. Fina fina olle. Får se senare om det blev några bra bilder.

Träffade en bekant idag som har en salukihane. Ebrah kom ihåg salukihanarna från igår och blev överlycklig :p Matte hjälpte mig fota ny uppställningsbild också, har bara sett den i kameran men det verkar som om Ebrah är riktigt, riktigt fin nu. Det är svårt att hinna se själv annars :D
Det där är så roligt. Min känner igen en annan Whippet (och Salukin!) på låååångt håll!

Nu är det bestämt - tills vidare i alla fall:p

Får jag presentera Heffaklumpens Cookie Dough, som kommer bli den som stannar kvar här. En fet brud som var sist upp på benen pga sin storlek och stora mage ;) Fortfarande klumpigare än dom andra och har inte alltid helt ordning på bakbenen, men hon blir något smidigare för var dag som går. Hon får gå kvar tills jag vet hur hon utvecklas.

Så här är "Cookie" (6 veckor på bilden) - den valp i kullen jag föll för direkt vid födseln. Hon står lite som en kratta här, men man kan inte begära för mycket då det är första gången hon står högre upp än golvet :)
12119390_10153207189652683_1659113324_o.jpg

Jag är fortfarande galet förtjust i en av de andra tikarna, men inser att hon inte är rätt hund för mig. Hon blir väldigt liten (och är smäckert byggd) och har en energinivå som bättre passar en något mer aktiv människa.

Idag tappade en av Ebrahs systrar en mjölktänd. Inget sådant på ebrah än, tyvärr :p däremot har hon tuggat av två tandspetsar på stenar... Hoppas hon slutar med det där snart..

Känns förövrigt som om alla gör massor med sina valpar och att jag "borde" göra mer med Ebrah. Hon är som sagt var 3½ månad gammal nu, nästan. Hon kan ingenting :D Hon kan inte gå i koppel, inga direkta kommandon osv. Hon är duktig på att vara lös och komma på inkallning, hon tuggar inte sönder inredning, börjar förstå att hon inte ska tigga mat när jag äter och "loss-kommandot" fungerar förvånansvärt bra. Det är väl ungefär det hon kan. Lite stå på kommando kan hon och hon är inklickad, men vi tränar inte direkt något utan leker mest.

Ser hela tiden hur andra med jämngamla valpar går kurser, kurser för att få till en grund för framtida tävlingar osv och jag själv konstaterar att min valps förmåga att fokusera är så kort att en kurs mest känns som bortkastade pengar.

JAG har ju inga egentliga problem med att hon inte kan något, men samtidigt är det ju bra att lägga en bra grund till allt nu när hon är så liten... Jag borde framförallt träna in något ordentligt stoppkommando känns det som, och "gå fint vid sidan" vill jag lära henne, inte minst för att kunna använda det när vi är ute. (Nu kallar jag in henne om något dyker upp och håller sedan i henne för att hon inte ska kasta sig efter den/det som dyker upp).

Kanske skulle träna en minut nu i väntan på att mitt te blir drickbart. För tillfället busar hon som en tok med Aysu, men det skadar ju inte om jag tränar lite med Aysu också, vi ska faktiskt tävla rallylydnad om två veckor....

Idag blev det bus med bästaste Buster! Lyckliga hundar var det iallafall :)
IMG_0212.jpg

IMG_0217.jpg

IMG_0229.jpg

IMG_0245.jpg

Observera att inga hundar kom till skada under fotograferingen :angel: Även om dom ser rätt galna ut. Buster är en borderterrier i stor variant, 10 kg väger han. De har så vansinnigt kul när de leker ihop. Nikki är nu officiellt däckad för resten av dagen :bump:

Jag gick ut och tränade lite på gräsmattan med Aysu och Ebrah ändå, den som inte tränades fick sitta fastbunden i en bänk ;)

När jag tränade Ebrah började jag träningspasset med att belöna när hon inte hoppade helt hysteriskt på mig, det är ju SÅ kul när jag har godis i handen, så då försöker hon hugga runt som en tok, krafsa sönder mig och göra allt i sin makt för att nå godiset. Så fort hon var lite lugn klickade jag och gav godis. Hon förstod snabbt! Sedan fick hon stå på kommando några gånger, även det för att inte bli helt galen när jag tog fram godis. Därefter fick det bli lite "gå fint". I början studsade hon mest bredvid mig som en gummiboll, men så fort hon gick något steg på marken fick hon beröm och då tog det inte lång tid innan hon gjorde så mest hela tiden. Jag la snabbt på kommando också, i hopp om att hon ska koppla det där hyfsat. Lyckades avsluta när det gick bra också :D

Försökte belöna med favoritleksaken en gång, men den var inte lika intressant som det nya godis jag hade med ut och med tanke på hur vild hon var kändes det inte som någon större förlust :p Nu sover hon som en stock här inne. Det är visst jobbigt med dagar då hon både får springa i skog och träna lite mentalt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix