Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh jag undrar också över storleken på min lilla räka!

Jag vill köpa halsband och allt möjligt, men det känns så onödigt när han växer. Sambon kan ju köpa massa roligt till Rollo. :cautious:

Jag vill inte köpa något alls, har nog allt jag behöver (däremot skulle jag gilla att ha hurttas nya vintertäcke till dem... Du kan ju säga till om det är några sådana ni inte får sålt på jobbet ;) ). Jag är mest nyfiken för.. Att jag är nyfiken. Salukis kan ju variera en hel del i storlek, tikarna kan ligga på ca 58-67cm och väga ca 17-22kg utan att något är direkt ovanligt.

Det händer mycket på 16 veckor :love:
12120365_1506651199650429_57214298_n.jpg

Idag fyller Tage sex månader :love: Det firas med en ny leksak, ett extra långt läderkoppel och läderhalsband i "vuxenstorlek" :up:
Grattis grattis! Hur hög är han nu? Vad väger han? Vår ruffeltufs var redan vid sex månader ganska rejäl. Idag är han drygt 50 cm och väger 21,5 kg. Stadig hund som i sin valpighet och tramsighet LÄTT välter omkull en om man inte är beredd.

*Lite OT från din jyckes halvårsdag*

Tyvärr har några hundrädda grannar fått för sig att han är farlig eftersom det hände en liten olycka för någon månad sedan.

Två barn kom springandes runt hörnet och överraskade hunden som hoppade till med ett skall. Barnen blev skräckslagna och sprang för livet åt andra hållet och hunden kom lös (av misstag, givetvis) och han råkade välta ena barnet och hoppade runt som en bockande bronko. Jag fick tag på hundskrället nästan omedelbart, men det hann gå en liten stund och barnet försökte resa sig och springa därifrån, men hunden rusade runt i cirklar, uppspelt och lycklig över oväntad lekstund.

GISSA vem som haft ett styvt jobb med att prata med arga föräldrar och ledsna barn (tillika grannar)?

Det hela accepterades till sist som en olyckshändelse som ingen kunnat hindra, men nu blängs det ändå på hunden och oss... Trist!

Grattis grattis! Hur hög är han nu? Vad väger han? Vår ruffeltufs var redan vid sex månader ganska rejäl. Idag är han drygt 50 cm och väger 21,5 kg. Stadig hund som i sin valpighet och tramsighet LÄTT välter omkull en om man inte är beredd.

*Lite OT från din jyckes halvårsdag*

Tyvärr har några hundrädda grannar fått för sig att han är farlig eftersom det hände en liten olycka för någon månad sedan.

Två barn kom springandes runt hörnet och överraskade hunden som hoppade till med ett skall. Barnen blev skräckslagna och sprang för livet åt andra hållet och hunden kom lös (av misstag, givetvis) och han råkade välta ena barnet och hoppade runt som en bockande bronko. Jag fick tag på hundskrället nästan omedelbart, men det hann gå en liten stund och barnet försökte resa sig och springa därifrån, men hunden rusade runt i cirklar, uppspelt och lycklig över oväntad lekstund.

GISSA vem som haft ett styvt jobb med att prata med arga föräldrar och ledsna barn (tillika grannar)?

Det hela accepterades till sist som en olyckshändelse som ingen kunnat hindra, men nu blängs det ändå på hunden och oss... Trist!
Vet inte :o Väger han emellanåt i djuraffären men han har verkligen börjat "fylla ut" den senaste tiden. Men förra helgen vägde han 12,5 men han känns tyngre nu haha. Ska försöka komma ihåg att mäta honom imorgon för det har jag aldrig gjort :)

Vad tråkig situation i grannskapet :(

Här är en till med en valp på g. :)

Var tvungen att ta bort min första hund i juli förra året och efter nästan 10 år med henne blev det ett stort tomrum. Dock hade jag egentligen inte tänkt skaffa en valp förrän till våren, men så råkade jag klicka in mig på en annons...och boka in en titt på kullen…

Väl där kom en av valparna fram till mig, klättrade upp i mitt knä och låg och sov där medan vi fikade i ett par timmar. Så då var det klart liksom! :love:
Så nu är det nedräkning till det är dags för hämtning. Det officiella namnet är valt, bilburen och kompostgaller är avdammade och det mesta på inköpslistan är inhandlat. Lägger ner mängder med tid på att besöka uppfödarens blogg, uppdatera mig på hundfoder och klura på vardagsnamn och vilket som är bästa det försäkringsalternativ osv. Blir hämtning första veckan i november, då är lillkillen 9 veckor.

Känns väldigt spännande och framförallt kul! :bump:

Idag fick Ozzy lära sig att om man springer hem för att vägen inte passar unge herrn kommer en sammanbiten matte tillbaka, sätter på sele och koppel och så får man gå rundan ändå.

Han bryr sig inte om andra hundar, han går lös men håller sig vid mig, kan spana litegrann men ingen annan reaktion trots att hundarna vi möter både drar i kopplet och skäller/gnäller. Massor av beröm!

Rollo var en riktigt stjärna idag! Jäklar så stolt jag blev. Vi övade på att han skulle springa fram och tillbaka över en stor gräsplan mellan mig och sambon på inkallning, vilket han gjorde skitbra! Mitt i en inkallning så dyker en svart lös hund upp som rusar mot Rollo. Han stannar upp skäller ett par skall åt hunden, som är påväg mot honom, men tvärvänder och kommer i full fart mot mig när jag ropar "Rollo" och ignorerar den andra hunden. :love:

Här är en till med en valp på g. :)

Var tvungen att ta bort min första hund i juli förra året och efter nästan 10 år med henne blev det ett stort tomrum. Dock hade jag egentligen inte tänkt skaffa en valp förrän till våren, men så råkade jag klicka in mig på en annons...och boka in en titt på kullen…

Väl där kom en av valparna fram till mig, klättrade upp i mitt knä och låg och sov där medan vi fikade i ett par timmar. Så då var det klart liksom! :love:
Så nu är det nedräkning till det är dags för hämtning. Det officiella namnet är valt, bilburen och kompostgaller är avdammade och det mesta på inköpslistan är inhandlat. Lägger ner mängder med tid på att besöka uppfödarens blogg, uppdatera mig på hundfoder och klura på vardagsnamn och vilket som är bästa det försäkringsalternativ osv. Blir hämtning första veckan i november, då är lillkillen 9 veckor.

Känns väldigt spännande och framförallt kul! :bump:
Kul! Vad blir det för ras? Glöm inte lägga in bilder nämnde hämtat :D

(Från en som tjuvkikar i tråden dagligen, och drömmer om hund!)

Idag fick Ebrah vara med på lure coursing igen. Hon sov snällt i bilen, kissade utanför bilen och åt lite då och då. Hon har även hälsat på ett gäng människor och fler nya hundar. En sloughi, afghan, whippets, italienare, tax, hjorthund och såklart salukis. Människorna var i vanlig ordning förtjust i henne, berömde hennes hull, päls, kroppskonstruktion och positiva inställning till allt. Hundarna, de var mer varierande i sin glädje över en galen valp :p

Salukihanen Kasper accepterade i alla fall att hon var nära, och han var såklart jätterolig!
12094886_561105450704506_5401605118586170504_o.jpg

Så otroligt söt! Jag ville ha en sån men blev avrådd av veterinärerna som vi jobbar ihop med då de tydligen kan ha flera olika fel i rasen och det var ett av mina högsta krav, en så frisk hund som möjligt. Den rasen vi valde (Kromfohrländer) har nåt problem med trampdynorna men det är ett recessivt anlag och mamman är testad och har det inte så min ska vara fri (kan dock vara bärare, pappan inte testad).

Visst är hon! Ja tyvärr så har de ju några rasbudna sjukdomar vilket är väldigt synd då det är en underbar ras! Blåsljud är väl det man tampas mest med och där måste alla avelsdjur testas så där jobbar man aktivt med det.

Jag tycker att det är superkul att fler och fler börjar träna och tävla i olika hundsporter med sin cavalierer och att det tas upp av rasklubben! För det är en riktigt trevlig ras att jobba med, de är positiva och lättlärda. Och såklart ubermysiga soffpotatisar när man vill det också! :D

Milla har varit på sin första utställning idag! Det var en liten inofficiell i Boden så det passade alldeles utmärkt som miljöträning. Min coola lilla tjej tog det hela med ro och var så duktig!

Hon fick mycket beröm av domaren och superfin kritik och hp. Gicl vidare till final där hoon blev oplacerad men vi är supernöjda i alla fall. Och efter alla intryck har vi tagit det lugnt i soffan nu på kvällen :D

12096175_10206515844552730_7531082875191166081_n.jpg

12141787_10206515844512729_8865361699016656573_n.jpg

12079601_10206515845592756_155347852704895205_n.jpg

11225082_10206515845552755_429190512718659246_n.jpg

12074566_10206515845512754_7793238674284614827_n.jpg

av okänd anledning vaknar jag till vid ca kl4 varje morgon, tror inte att det är ebrah sim väcker mig... Otroligt irriterande, men, nu kan jag njuta Av att ligga i sängen med världens mysigaste valp :) känns så fint med riktigt mysiga hundar.

av okänd anledning vaknar jag till vid ca kl4 varje morgon, tror inte att det är ebrah sim väcker mig... Otroligt irriterande, men, nu kan jag njuta Av att ligga i sängen med världens mysigaste valp :) känns så fint med riktigt mysiga hundar.

Bra att göra något irriterande till något bra. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix