Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Se här, hon är faktiskt en stor tjej! Frodo som sitter snyggt bredvid väger förvisso 8 kg mer än henne, men hon börjar bli HUND! :D

12107279_10153294827108666_1120974162984673357_n.jpg

Har eventuellt hittat en lekkompis till Ebrah, en liten hund. Hon hade säkert tyckt att det var helfestligt. Meen jag mötte matte (med mattes andra hund) för någon dag sedan och då muttrade hon och vännerna något om hur Aysu betedde sig (det lät inte positivt). Aysu var inte glad alls, för just den hunden avskyr hon. Den har länge betett sig illa vid hundmöten och verkligen provocerat igång Aysu, så nu gör Aysu utfall mot den även om matte förvånansvärt nog har hyfsad koll på sin hund när jag går åt sidan. Känner mig därför lite skeptisk, men å andra sidan kanske det kan vara bra läge att förklara för matte varför Aysu gör som hon gör och kanske få till det så att vi kan gå promenader med alla tillsammans någon gång. Det vore utan tvekan bra för mig och Aysu, OM det går att få fungerande...

Kör en lite presentation av min lilla valpis då! Milla heter hon och blev 4 månader igår. Hon är en cavalier king charles spaniel och heter i stamtavlan Carhartt Yamilla. Underbar liten tjej med egna åsikter!

Jag skulle vilja träna lite agility med henne i framtiden. Lydnad och rallylydnad verkar också kul! Sedan kommer jag ställa ut henne en del och första utställningen blir redan på lördag! Vi är anmälda till en valpkurs som startar i slutet på oktober och en freestylekurs i november.

Idag har vi hängt lite i skogen. Härligt men kallt!

12107012_10206495507884326_948425090107540756_n.jpg
Så otroligt söt! Jag ville ha en sån men blev avrådd av veterinärerna som vi jobbar ihop med då de tydligen kan ha flera olika fel i rasen och det var ett av mina högsta krav, en så frisk hund som möjligt. Den rasen vi valde (Kromfohrländer) har nåt problem med trampdynorna men det är ett recessivt anlag och mamman är testad och har det inte så min ska vara fri (kan dock vara bärare, pappan inte testad).

Jag var iväg 30 min igår på kvällen för att hämta största barnet så sambon blev ensam med bebis och valp. Han var helt slut när jag kom hem. Tydligen hade Ozzy fått lekryck och sprungit runt som en dåre och bitit på ALLT han hittade, sprang och hämtade strumpor och försökte hoppa upp i soffan (gör han aldrig när jag är hemma), gå ut på baksidan funkade inte heller.

I morse började han dra igång något som liknade det jag fick beskrivet så det blev snabb påklädning av bebis och så ut. Gick en runda över allmänningarna mellan husen där det luktar otroligt spännande, 20 min "promenad" och nu ligger han snällt och sover i sin korg :-) Efter lunch ska vi prova skogen igen, sist kom vi aldrig dit för skog är LÄSKIGT! Inser att jag lär få bära in honom i skogen en bit för själv tänker han inte gå. Vi har 50m från skogskanten och hem så han tyckte springa hem lät som en bättre idé, eftersom människovalpen gick själv så var det inte läge att ta en under varje arm och knata in i skogen så idag får barnet åka sjal och hunden bäras tills vi kommit en skvätt in.

Vad ger ni för tugg-godis? Har köpt ett öra och en tjurmuskel som han verkar digga. Örat har han i sin bur i bilen, muskeln tuggade han på i morse och verkade glad i.

Sen - HUR får man den fega lilla kraken att ta godis från handen? Det känns lite svårt att träna om jag inte kan ge godis direkt. När vi är ute och han håller sig vid mig eller kommer när jag ropar (passar på att ropa när han ser ut att vara på väg mot oss ändå) så får han en massa muntligt beröm, men jag vill gärna förstärka med godis.

Otis fick vara med på jakt igår, men bara sitta i bilen medan de andra två jobbade.
Det sköts en jättegalt på 175kg(!), som jag är glad att ingen av mina hundar sprang på :nailbiting:

Otis fick i alla fall hälsa på den efteråt, och jag trodde att han kanske skulle vara lite tveksam men faktiskt inte. Han gick rakt fram till den och undersökte den mycket noggrant :up:

12139734_1658038487814794_2107588600_n.jpg

Sen - HUR får man den fega lilla kraken att ta godis från handen? Det känns lite svårt att träna om jag inte kan ge godis direkt. När vi är ute och han håller sig vid mig eller kommer när jag ropar (passar på att ropa när han ser ut att vara på väg mot oss ändå) så får han en massa muntligt beröm, men jag vill gärna förstärka med godis.

Hur är han till leksaker? Min lilla räka tycker inte godis är sådär jättemotiverande. Men nu har jag köpt en leksak som jag bara använder på promenader. Det är MIN leksak, hon får låna den när hon gör rätt. Och voila, helt plötsligt har jag en valp som aldrig nobbar mig. Inte ens om det är hundar i närheten struntar hon i mig. Den där leksaken är guld och gröna ängar för henne. Men då får hon aldrig, aldrig någonsin, leka med den på egen hand.

Det är SÅ ovant med en hund som älskar allt och alla, eftersom min vuxna hund är otroligt osocial :p Idag var en tekniker från vår internetleverantör (eller vad det kan tänkas heta ;) ) här och jag fick ha Tage i koppel inomhus för tydligen kände han en sån enoooorm kärlek till killen som var här :love::rofl:

@AraSlei Usch, vill inte veta att sånna varelser rör sig i Sverige - även om jag mycket väl vet om det iom att jag bor i Skåne ;) Men att få en sån framför bilen... fy f*n :nailbiting:

Hur är han till leksaker? Min lilla räka tycker inte godis är sådär jättemotiverande. Men nu har jag köpt en leksak som jag bara använder på promenader. Det är MIN leksak, hon får låna den när hon gör rätt. Och voila, helt plötsligt har jag en valp som aldrig nobbar mig. Inte ens om det är hundar i närheten struntar hon i mig. Den där leksaken är guld och gröna ängar för henne. Men då får hon aldrig, aldrig någonsin, leka med den på egen hand.
Inget som utmärker sig alls tyvärr. Men det händer saker för varje dag så kanske det kommer snart.

@AraSlei Usch, vill inte veta att sånna varelser rör sig i Sverige - även om jag mycket väl vet om det iom att jag bor i Skåne ;) Men att få en sån framför bilen... fy f*n :nailbiting:

Haha, nej, det var en rejäl gosse ;) Han anföll både hund och skytt, men segnade ner på ca 7 meter från skytten. Han var glad att skottet tog där det skulle!

En bil utanför vårat krockade ju med ett vildsvin häromdagen, grisen vägde 80kilo och bilen blev totalskrot...

@Madick Gällande tugg så köpte jag faktiskt horn för första gången för några veckor sen, mycket poppis! Dessutom håller de länge. Mitt problem är att mina stora hundar tar ben om de ligger och skrotar när valpen tröttnar. Hornen håller längre än hundarna orkar tugga och då kan de tugga när de vill.

@Madick Gällande tugg så köpte jag faktiskt horn för första gången för några veckor sen, mycket poppis! Dessutom håller de länge. Mitt problem är att mina stora hundar tar ben om de ligger och skrotar när valpen tröttnar. Hornen håller längre än hundarna orkar tugga och då kan de tugga när de vill.

Jag har funderat på att köpa horn till våra, men är orolig för att tänderna ska ta stryk. Eller är jag bara nojjig?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix