Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har funderat på att köpa horn till våra, men är orolig för att tänderna ska ta stryk. Eller är jag bara nojjig?
Ingen aning, jag har inte sett några långvariga effekter. Men de gnager ju ut märgen ur hornen, "skalet" är inte så intressant verkar det som.

Nu har vi fått sätta igång träning vare sig jag är beredd eller inte :-)

Igår skulle sonen ta ut Ozzy i skogen så han hade koppel på och bar honom en liten bit in på stigen. Hunden får PANIK, skriker och försöker tugga sig loss ur selen, ramlar ner i ett dike och stackars sonen blev också helt förtvivlad. Så idag blev det upp med ungen i sjal och så skulle jag sätta på selen. Han sprang iväg. Tröttnade och "sprang" efter, då la han sig ner och skrek förtvivlat och kissade på sig! Men lilla gubben då. Massor av beröm och jag satte inte på kopplet. Ut och runt på gräsmattorna. Hade godis och så bad jag honom "stanna", han ville inte så jag gick emot och då hukade han och stannade (minne från inne antar jag). Massor av klapp och jag lyckades få honom att ta en godisbit. Vi gick vidare, jag vände mig och sa stanna när han var nära mig och han satte sig så jag fick klappa och ge godis! Efter 4 gånger sprang han nära och glatt och stannade direkt förväntansfullt när jag sa stanna. En gång satte jag på kopplet och så gick vi med det en bit över en liten väg, sen "stanna" och så gos, godis och bort med kopplet. Hemma vid bilarna tyckte han inte att kommandot var så vidare kul och försökte smita men stannade mycket snabbare än han gjort tidigare, så det blev godis, beröm och av med selen.

Det får bli mer träning så sele och koppel funkar bättre innan vi tar skogen igen, det verkar vara otroligt läskigt med höga träd.

Haha, nej, det var en rejäl gosse ;) Han anföll både hund och skytt, men segnade ner på ca 7 meter från skytten. Han var glad att skottet tog där det skulle!

En bil utanför vårat krockade ju med ett vildsvin häromdagen, grisen vägde 80kilo och bilen blev totalskrot...
Usch, usch, USCH :p

Stängde nyss in Ebrah ensam i sovrummet en stund, hon fick äta mat där (lättaste sättet för att sära på hundarna när de äter och jag inte orkar/hinner hålla koll på dem). Pratade samtidigt i telefon med en vän och sa att jag hoppades att hon inte tänkte kissa i sängen nu.

Sedan insåg jag att jag alltså stänger in valpen i sovrummet och oroar mig för att hon ska kissa i sängen, men inte ens funderar på om hon tänker ge sig på min ipad som är på laddning nästan i sängen :p Jag behöver helt enkelt inte det, hon är SÅ snäll när det gäller vad hon tuggar på och inte, än så länge i alla fall. Det är värt lite kiss i sängen för det :D (men nej, ingen "olycka" inomhus hittills idag)

• Gilla
Reactions: Laa
Kan berätta att Ebrah också gått sin första riktiga koppelpromenad idag! Kändes som bra läge för det nu när hon är 14 veckor gammal. Hon har gått i koppel till och från garaget och med ut på sista nattrastningen utanför huset, men inget mer än så.

Nu gick vi totalt ca 1,5km, vilket tog oss ungefär en timme :p Ebrah gick dock väldigt fint i kopplet för det mesta! Hon fick stanna och nosa på allt hon ville, gräva i marken, bråka med en olydig buske, leka med en rolig kotte, hoppa på några små stenar och vara lös en liten, liten stund. Alla passerande människor var såklart superjätteroliga de med, helst hade hon velat rusa fram till allt från småbarn och barnvagnar till cyklande tanter och joggande män, men istället tränade jag inkallning då vilket faktiskt gick mycket bättre än väntat. Det enda som egentligen var jobbigt var att Aysu, när Ebrah var lugn, tänkte "TJOHOO! Leka!" och rusade fram. Blev lite cirkus några gånger :p En hund mötte vi också och även det gick bättre än väntat.

Ebrah sov som en stock i två timmar efter att vi kom hem, nu busar hon med Aysu igen... Jag ska förbereda morgondagens lure coursing-tävling och därefter blir det promenad hem till morsan för att titta på idol. Då får dock Ebrah åka vagn igen, jag orkar inte med att en kvarts promenad ska ta över en timme att gå igen ;)
12106823_560761990738852_1920027899873508874_n.jpg

Idag fyller Tage sex månader :love: Det firas med en ny leksak, ett extra långt läderkoppel och läderhalsband i "vuxenstorlek" :up:

Bild på presenterna! ;)

Själv sitter jag och funderar på hur stor Ebrah ska bli.. Först tänkte jag "enorm!", sedan kom jag att tänka på de valpar jag nyligen såg som inte var jättemycket äldre men betydligt större... Å andra sidan växer de ju så att det knakar när de är små... Jag är så nyfiken :D

Och jag fick skäll igår för att min valp inte var tillräckligt social... typ, va?

Jag har faktiskt INGEN aning om varför hon blivit reserverad, men inte helt ovanligt hos kinesiska nakenhundar att vara reserverade med främlingar. Och det är inte så att hon är rädd, står jag och pratar med någon så tar det inte mer än 10 minuter förräns hon är på den personen och ska pussas. Det har ju onekligen sina fördelar, hon totalignorerar människor man möter. Barn med bollar är kul, annars ignoreras dom också.

Lite senare igår fick Nikki en ny bästa kompis till på köpet. Vi bytte nummer och ska träffas igen! Har nog aldrig sett henne så trött förut. Oj oj, det var en Borderterrier som vi träffade. 2 årig hanne, oj så kul de hade. De lekte på exakt samma sätt och kommunicerade så fint med varandra. Tror det är första vuxna hunden jag träffat som faktiskt leker med henne.... nä, blir nog en bra kompis för fortsatt bus ett par gånger i veckan. :)

Och jag fick skäll igår för att min valp inte var tillräckligt social... typ, va?

och min valp råkade skrämma en man idag när hon plötsligt for som skjuten ur en kanon mot honom (hon var i koppel, så hon kom inte fram till honom och var inte ens speciellt nära, men jag förstår att han blev överraskad :p ). Aldrig är det bra nog ;)

@Red_Chili Du får nöja dig med en dålig mobilbild för ljuset är borta för dagen :p
dsc_1040_kopiera_5617fc74e087c36609ff5c11.jpg

Godiset fick jag med gratis från butiken och den vita burken är sånt blodstopp om en råkar klippa i pulpan :)

Och så leksaken! Beslutsångesten i butiken gällande vilken leksak jag skulle ta var inte nådig :p Men denna kändes rätt tålig och samtidigt rolig.
dsc_1044_5617fe132a6b229fd97c8521.jpg

Grabbarna fick varsin Hurtta Frost Jacket idag. Mest på grund av att de inte gick att sälja på jobbet så vi fick dom gratis.
Fördelarna att jobba med djurprodukter. :laugh: Rollo blev så stolt! men Tonto visste inte vad han skulle tycka. :rofl:

Tonto tycker däremot att det är rätt skönt att hänga i ryggan.

4_by_tontorollostorm-d9chsq5.jpg

Bild på presenterna! ;)

Själv sitter jag och funderar på hur stor Ebrah ska bli.. Först tänkte jag "enorm!", sedan kom jag att tänka på de valpar jag nyligen såg som inte var jättemycket äldre men betydligt större... Å andra sidan växer de ju så att det knakar när de är små... Jag är så nyfiken :D

Åh jag undrar också över storleken på min lilla räka!

Jag vill köpa halsband och allt möjligt, men det känns så onödigt när han växer. Sambon kan ju köpa massa roligt till Rollo. :cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix