Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår natt var jag ute tre ggr med Chess i natt bara en gång. Hon somna med oss vid 22.30 och sen var jag ute med henne 4.00. Sen vakna både jag och hon vid 6.30 och då hade inte husse gått upp än och han börjar jobba 7 ;) Jag blev med upp och hon fick mat och gå ut sen sov vi en timme till eftersom barnen fortfarande sov.

Nu ligger jag i sängen och myser med yngsta dottern på 7 månader medan Chess går runt och inspekterar och grejar med sin leksak. Igår gnällde hon väldigt på övervåningen och innan hon la sig till ro men är redan skillnad idag. Igår morse när husse åkte så skrek hon så hon väckte barnen :p

Jag ahr ju börjat ställa om Ammos och mina rutiner till de vanliga rutinerna här hemma. Dvs vi går inte ut direkt på morgonen längre utan jag och hundarna käkar frukost först.
Det har hänt någon olycka (efter att grabbarna grus busat jättevilt!) men utöver det verkar det fungera bra. Jag tycker det är jätteskönt för då är hundarna inte så jädrans taggade på att gå upp på morgonen utan sover tills jag vaknar.

Ammo hade även värsta spökperioden förra veckan då han var rädd för typ hela världen, men det verkar som bortblåst nu igen. Vi var en sväng på centralstationen igår och då var han totalt obekymrad igen :D

Otis fick följa med på älgjakten igår och nosa på en älg :D Han har haft ett kortare drev på älg men aldrig träffat en på så nära håll tidigare. Den fick sig en utskällning och lite luggande i pälsen.
Häromdagen drev han rådjur i 5 minuter också, och bröt vid en 4 meter bred kanal. Duktig kille :up:

Otis kan inte heller så mycket, även om han är 8 månader nu :D Han kan sitt, vacker tass och ligg, sitt namn, hyfsad inkallning och vänta på kommando.

Vad go hon är :love: Hon följer med överallt när vi är ute och kommer så fort vi ropar. Hon leker med sig själv, oss och vår äldsta dotter (3 år) :) Inte rädd för något utan är det nåt hon tycker är märkligt så går hon fram och nosar :) Helt galen när hon ska få mat så vi ska få henne att sitta lugnt en kort stund innan vi ställer ner skålen så hon får med sig det från början. Gick bra förut iallafall ;)
Hon har även träffat min mammas Kelpie idag då hon fick passa henne och ungarna när jag var på bankmöte. Hade gått jättebra :)

Det där... borde vi träna på. "TJOHOO JAG SKA TILL ALLT PÅ EN GÅNG!" är mer Ebrahs melodi... Jag hade plan för hur jag skulle träna allt möjligt redan innan hon kom hem till mig, men nog sjutton är allt som bortblåst nu :angel:

Ja, alltså, jag skrev ju inte hur länge han kan vänta på kommando :angel:
Står jag kvar kan han vänta ganska länge, typ en minut, t ex när vi ger mat. Men jag kan nog inte gå mer än ett par meter bort innan han följer efter :D

Min lilla valpis är en tuffing! Den äldre hunden tog hennes kalvöra idag, men nehe, det fick hon då inte:devil: kort tumult innan jag ingrep och manade bort den äldre hunden, men den lilla backar inte i första taget. Där har vi anledningen till att jag lär in alla avlämningar med byteshandel:angel:

Ja, alltså, jag skrev ju inte hur länge han kan vänta på kommando :angel:
Står jag kvar kan han vänta ganska länge, typ en minut, t ex när vi ger mat. Men jag kan nog inte gå mer än ett par meter bort innan han följer efter :D

8 månader gammal sa du att han var? Ebrah är snart 4 månader... Lyckas jag få till 15 sek stillastående eller 50cm när jag går iväg per månad så kommer hon vara lika duktig som honom när hon är 8 månader. Det.. kan vara värt att testa :p

Och jag hade tänkt skriva här att hon uppfört sig exemplariskt idag, några sekunder senare trampade jag i en kall kisspöl... Vetesjutton när hon hunnit med det, för nu har hon faktiskt sprungit till uteplatsdörren flera gånger när hon behövt ut.

8 månader gammal sa du att han var? Ebrah är snart 4 månader... Lyckas jag få till 15 sek stillastående eller 50cm när jag går iväg per månad så kommer hon vara lika duktig som honom när hon är 8 månader. Det.. kan vara värt att testa :p

Haha, japp! :D Det borde vara klart genomförbart.

Otis har ju varit med oss på agilitybanan några gånger nu, och det är faktiskt ett ypperligt ställe att träna stanna kvar på :up: Vi kör bara tunnlar än så länge, men det ger honom en bra motivation för att sitta kvar.

Tage (6 mån) kan heller inte så mycket haha! Sitt och ligg funkar oftast (:angel:), stanna, bli kvar (det är han faktiskt duktig på, han sitter kvar även om en kastar en godis en bra bit bort eller själv går iväg upp till kanske 10 meter beroende på situation), inkallning funkar nästan alltid men vi har inte tränat med någon direkt störning), släpp har han precis börjat förstå... Hmm, det är nog det :D Men tycker ändå han funkar väldigt bra i vardagen och det är det viktigaste för mig/oss :)

Tage (6 mån) kan heller inte så mycket haha! Sitt och ligg funkar oftast (:angel:), stanna, bli kvar (det är han faktiskt duktig på, han sitter kvar även om en kastar en godis en bra bit bort eller själv går iväg upp till kanske 10 meter beroende på situation), inkallning funkar nästan alltid men vi har inte tränat med någon direkt störning), släpp har han precis börjat förstå... Hmm, det är nog det :D Men tycker ändå han funkar väldigt bra i vardagen och det är det viktigaste för mig/oss :)
Ale vet vad hon heter och kan sitt på kommando. Det är det enda jag har lärt in. (Förutom vallningen då så klart). Sen har hon snappat upp en massa ordförståelse, så hon är otroligt lättsam i vardagen ändå. BC i sitt esse ;)

Tränaren på min valpkurs tycker att Tonto kan massor. :p Borde väl lita på henne, men jag tränar bara 5 min två gånger om dagen.

Han kan gå fot, sitt, sitt från stå och sitt från ligg. Samma med ligg från stå och sitt. Komma up på vänstersidan och be om kontakt gör han. Lite fot, sitta när jag stannar, inkallningarna fungerar jättebra! Får se hur det blir med störning. :eek:

Vi har övat bakbenskontroll med en pall, han kan väl flytta typ ett steg än sålänge. Vi leker mycket också, typ touch, rulla runt och snurra. Han kan bara gå fint i kopplet när han vill.... Han vet dock att "tack" betyder att han ska släppa. Han bär även saker om jag ber honom.

Räknar vi i veckor eller i "hela månader"?

Han blev fyra månader den 3 oktober om man går efter hela månader.

Tränaren på min valpkurs tycker att Tonto kan massor. :p Borde väl lita på henne, men jag tränar bara 5 min två gånger om dagen.

Han kan gå fot, sitt, sitt från stå och sitt från ligg. Samma med ligg från stå och sitt. Komma up på vänstersidan och be om kontakt gör han. Lite fot, sitta när jag stannar, inkallningarna fungerar jättebra! Får se hur det blir med störning. :eek:

Vi har övat bakbenskontroll med en pall, han kan väl flytta typ ett steg än sålänge. Vi leker mycket också, typ touch, rulla runt och snurra. Han kan bara gå fint i kopplet när han vill.... Han vet dock att "tack" betyder att han ska släppa. Han bär även saker om jag ber honom.

Räknar vi i veckor eller i "hela månader"?

Han blev fyra månader den 3 oktober om man går efter hela månader.

Det låter som massor ja :D Å andra sidan är det ju inte konstigt om du tränar så mycket heller :) Många småpass brukar ge bättre resultat än färre långpass (lite olika beroende på hund säkert).

Juste, Otis är faktiskt riktigt duktig på att släppa, och släpper på kommando även i full kamp t ex. Det typ viktigaste kommandot, förutom inkallningen, tycker jag :D

Kom på att han faktiskt kan "ta den" också, typ om det ligger en boll på marken kan jag peka på den, säga Ta den! och så hämtar han den och kommer med den till mig.

Det låter som massor ja :D Å andra sidan är det ju inte konstigt om du tränar så mycket heller :) Många småpass brukar ge bättre resultat än färre långpass (lite olika beroende på hund säkert).
Ser att jag skrivit fot två gånger. Jag hatar att skriva på telefonen! :p

Om man gör längre pass så tycker jag att det blir för mycket för dom. Det blir liksom tråkigt men du har säkert rätt i att det beror på hunden!

I natt sov Chess från 22.30 till 5.30 utan kisspaus :) Gick ut med henne vid 5.30 och sen fick hon mat av husse och ut igen. Sen somna hon om med mig till 7.30 då äldsta dottern väckte oss.

Nu vilar vi alla fyra för att sen gå ut en sväng och leka när ungarna fått mellanmål sen :) Har en liten tvärs över vår åker son jag tänkte vi skulle gå till så får hon busa lite.

Alltså katten är inte imponerad av vår nya familjemedlem. Hon är rädd för henne! Ändå har dom dom hälsat och Chess bryr sig inte värst mycket om henne. Men katten har gömt sig i två dagar och i natt sov hon i dotterns säng till och med och det har aldrig hänt! Hon hade bajsat på hallen uppe och jag fattar inte varför det skulle va en lösning istället för att gå ner på lådan! Valpen tar sig ju inte ner utan där är hon "säker"...
Maken slängde ut henne i morse efter att ha fått börja sin dag med att torka kattbajs :yuck: Hon har inte ätit sen Chess flytta in heller, bara druckit lite mjölk. Hoppas hon snart fattar att det är en kompis som är ofarligt (än så länge är ju valpen mindre än katten) för att hon bajsar inne funkar inte!!!

För övrigt så börjar Chess finna sig till rätta här och har inga problem att lägga sig till ro trots att ungarna leker. Idag har det inte hänt någon olycka inne heller än så länge :)

Alltså katten är inte imponerad av vår nya familjemedlem. Hon är rädd för henne! Ändå har dom dom hälsat och Chess bryr sig inte värst mycket om henne. Men katten har gömt sig i två dagar och i natt sov hon i dotterns säng till och med och det har aldrig hänt! Hon hade bajsat på hallen uppe och jag fattar inte varför det skulle va en lösning istället för att gå ner på lådan! Valpen tar sig ju inte ner utan där är hon "säker"...
Maken slängde ut henne i morse efter att ha fått börja sin dag med att torka kattbajs :yuck: Hon har inte ätit sen Chess flytta in heller, bara druckit lite mjölk. Hoppas hon snart fattar att det är en kompis som är ofarligt (än så länge är ju valpen mindre än katten) för att hon bajsar inne funkar inte!!!

För övrigt så börjar Chess finna sig till rätta här och har inga problem att lägga sig till ro trots att ungarna leker. Idag har det inte hänt någon olycka inne heller än så länge :)

Vår katt håller sig alltid undan i 1-2 veckor om det flyttat in en ny hund hos oss. :eek: Jag får mata honom ute för han vägrar att gå in i huset. Sen så brukar han sova i samma bädd som hundarna, han behöver bara lite tid för att värma upp sig mot hundarna. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna