Skulle vara lite smakligt också med mer kunskap om de djur som vallas - så att man inte utan att reflektera tar in en hund "framtagen" för att hantera halvvilda biffkor till får.Att tro att alla hundar som flyttar djur jobbar på samma sätt är som att tro att alla jakthundar jagar på samma sätt.
Skulle ju vara en fördel om olika sätt att flytta djur bedömdes på olika sätt precis som olika jakthundar bedöms i hur dom ska jaga och inte efter en passar alla.
Problemet är att du ser får bli stressade där du tränar - du beskriver en seriösbrist i djurhållningen. I en situation där ingen av de inblandade planerar att jobba med får kanske möjligen att tävla. Fåren är inget mål utan bara ett medel, ett verktyg i hundträningen som en apportbock eller ett lydnadshinder. Det är synd om hunden när du gör misstag - men fåren skiter du dem?! Hur mycket vet du om får? Hur mycket studerar du dem i situationer där ingen hund är närvarande?Så om en bc inte får till bra vallning på 100 timmar så slutar man? Det låter ju föga troligt..
Vet en hund på tre år som biter fåren och det har säkerligen lagts mer än 100 timmar träning på den hunden och det kommer bli mer därtill då nya ägaren backat om från början och målet är vp. Är det försvarligt att lägga denna träningsmängd på en hund som är hårdhänt mot fåren? Detta är en bc med bra stam och ses som lovande vallhund. En annan körde full kareta med sin hund där fåren försvann i periferin då hunden definitivt inte kände av nån zon alls utan tryckte på (typ jagade fåren). På kurs så har det tränats i linor med unga bc för att de ska lära sig att inte ligga på för mycket och stressa djuren, varför används linor om de har djurkänslan naturligt?
Det är lite som BC = magiska hundar som har en naturlig plats i fårhagen oavsett hur de beter sig.
Om folk vill "valla" på tama får så rör det mig inte i ryggen så länge fåren inte far illa oavsett om det bc eller kroppsvallare. Blir illa berörd vare sig det en bc ägare som låter sin hund jaga in hästarna från hagen eller om det en corgi ägare som släpper sin hund vind för våg och kallar det vallning när de jagar djuren.
Det finns jättemånga duktiga bc ägare men det finns även en del puckon. Skillnaden är att med bc är det lättare att lära sig vad vallning faktiskt innebär medans med kroppsvallare blir man bortmotad och däri ligger lite av problemet. Folk ser på Youtube klipp och tror att det är bra vallning, att det bara släppa loss hunden i hagen och hoppas på det bästa. När det inte är tillgängligt att utbilda sig om man inte kommer med en bc hur ska man då förstå vad vallning innebär?
Skaffa bc och börja valla när man inte alls vet vad det är? Skaffa bc som sporthund och snubbla in i vallningen av misstag? Denna sporthund med orutinerad förare är inte säkert att det blir så himla kompatibelt med en får flock..
Egentligen så är det himla onödigt för mig att skaffa en bc för jag har i dagsläget inga får så det måste ju räknas som nöjesvallning (utbildning av mig och hund) och det kommer troligen krävas mer än 100 timmar i hagen när jag har en ny typ av hund och utövar en "sport" jag är väldigt grön i.
Jag har svårt att se det i svart eller vitt för isåfall skulle många bc inte ha i fårhagen att göra då de inte arbetar praktiskt utan vallas med för att man anser att har man en bc behöver den vallas med. Är det försvarligt ur djursynpunkt?
Jag har sett får bli väldigt stressade av hetsiga bc's likväl som av kroppsvallare och jag har sett flertalet kroppsvallare valla får ostressat. Det kan ju vara väldigt olika från bc till bc också hur starkt de inverkar på fåren. I regel uppfattar jag som att min corgi inte inverkar så starkt på får som en border då hon inte eyar och går mot dom utan gärna pendlar och därför hamnar hon också lätt närmre fåren, har även sett bc med mindre eye som hamnar närmre fåren än en med mycket eye iallafall vad jag upplever.
Jag har inte fattat vallning än och jag gör så mycket misstag så det synd om hund stackaren, jag vill inget annat än att lära mig mer så att det blir rätt men det är komplicerat. Det finns så mycket komplexitet med vallningen och kräver så mycket av hunden (och mig) och jag har svårt att se att man kan kompensera det med andra hundsportmeriter. Många som tävlar på hög nivå som jag pratat med är inte intresserade av sportavlade bc de vill ha vallavlade även om de själva inte intresserade av vallning som så men de anser att chansen att få en riktigt bra hund är större än om man väljer sportavlat.
Hur etiskt försvarbart är det att du går dit med dina hundar och stödjer den verksamheten även om just du och dina hundar sköter saken snyggt?