Jag tänker ju att tävlingsformerna på gott och ont har blivit skilda från avelsutvärderingsfunktion och ursprunglig funktion. Jag tänker på tävlingsgrenarna inom bruks som ursprungligen ju hade en praktisk funktion (spår, sök, etc) men som i nuvarande form skiljer sig mycket från hur exempelvis polis och militär använder hundarnas förmågor att söka och spåra. På samma sätt tänker jag om viltspår som tävlingsform eller vallning som tävlingsform. Eftersökshundar som används av aktiva jägare tävlar väl troligen inte i viltspår (gissar här, har ingen aning) eller så betyder åtminstone meriten ingenting för jägare. Samma sak är det väl med HNAT och fårägare som vallar aktivt.
Bortsett från djurskyddsaspekten (som jag tycker är viktig och intressant och relevant förstås): som rasklubbsaktiv så tror jag att jag ser på detta lite annorlunda. Även om jag naturligtvis personligen helst ser att min ras återigen får bli en fungerande brukshund och där fokus i all avel ligger på hälsa och arbetsegenskaper, så förstår jag att det finns en betydande del uppfödare som närmast motarbetar en sån inriktning. Det finns också många helt okej hundägare som tycker att bruks är skrämmande, okänt och tar för mycket tid, och många som aldrig ens stöter på begreppet. Jag tycker då det är bättre att de aktiverar sina hundar med rallylydnad, viltspår, etc, som visserligen inte mäter arbetsegenskaper, men som ger hunden något meningsfullt att göra, och som kanske kan väcka intresset för annan hundsport och annat sätt att använda hundens egenskaper - än att hunden får enbart promenader och aldrig får använda sin hjärna (Jag vet, jag är en obotlig optimist...) På samma sätt ser jag vallning som en inkörsport till ett intresse för att arbeta med sin hund - inte för alla, men kanske för en del. Då kan jag tänka att det försvarar en viss stress för en fårflock i några fall, så länge de så klart inte jagas eller far illa på något sätt och där djurskyddet hålls högt. Men jag håller med om att det inte är helt enkelt.