Utbildning av hund för att den ska bli ett arbetsredskap är inte vad jag menar "för hundens skull".Okej. Även om fåren på inget sätt blir stressade av det?
Jag måste säga att jag har svårt att förstå hur djurhantering utfört av unga hundar i utbildning kan ske på något annat sätt än för hundens skull. Men det kan vara jag som kan alldeles för lite om vallning. Jag tänker ju mig att en grön hund knappast kan utföra något meningsfullt arbete (åtminstone inte i början) och att den knappast kan lära sig något meningsfullt arbete om den inte får vara nära djuren.
All form av tvång leder till stress. Får är extremt stresskänsliga och har väldigt subtila stressignaler, men överlever stressnivåer som dödar många andra flyktdjur. Det betyder inte att de inte mår dåligt av stressen!
För att jag ska tycka det är värt tvång mot hund och får så ska avsikten vara att ta fram en funktionell arbetshund. Så fort det blir för sport eller "berikning", eller som jag stöter på allt för ofta, ett sätt att trötta ut hunden som inte blir nöjd av agilityn, så tycker inte jag det är försvarbart längre.