Skulle vara lite smakligt också med mer kunskap om de djur som vallas - så att man inte utan att reflektera tar in en hund "framtagen" för att hantera halvvilda biffkor till får.
Problemet är att du ser får bli stressade där du tränar - du beskriver en seriösbrist i djurhållningen. I en situation där ingen av de inblandade planerar att jobba med får kanske möjligen att tävla. Fåren är inget mål utan bara ett medel, ett verktyg i hundträningen som en apportbock eller ett lydnadshinder. Det är synd om hunden när du gör misstag - men fåren skiter du dem?! Hur mycket vet du om får? Hur mycket studerar du dem i situationer där ingen hund är närvarande?
Hur etiskt försvarbart är det att du går dit med dina hundar och stödjer den verksamheten även om just du och dina hundar sköter saken snyggt?
Häri ligger mycket av min tveksamhet! Jag gillar när jag ser filmer från Frankrike på beauceroner som verkligen jobbar med vallning/fösning, hundar som verkligen är till jättestor hjälp för sin ägare, hundar som hämtar djuren på långt håll i bergiga trakter, som hjälper till att fösa/driva djuren när de ska flytta från en hage till en annan. Skulle gärna köpa beauceron med de linjerna i.
Däremot är jag mycket tveksam till det här med att så många vill göra anlagsprov och valla här i Sverige - det är i de flesta fall nån form av "sportvallning" som avses och jag tänker att det alldeles för lätt blir att man glömmer av fåren, de är ju - precis som du skriver - inget verktyg, de är levande varelser som har precis lika stor rätt att inte bli stressade och illa behandlade som hunden som man släpper in till dem.... Ingen av mina beauceroner har någonsin fått prova på vallning, göra anlagsprov etc. och jag kommer inte att göra det i framtiden heller. Jag ska inte använda mina hundar till något sånt, då finns det heller ingen anledning för mig att "prova på det".