Vallhundar?

Sv: Vallhundar?

Då har du aldrig träffat på en BC som konstant vallar i huvudet..

Jodå klart att jag har. Men man ska ju inte plocka bort deras ursprung heller tycker jag. Man ska ju bara lära sig kontrollera det. En hund som vallar i huvudet kan väl ändå lära sig att ta det lugnt? Om man börjar från början menar jag, denna briarden var väl en valp om jag inte minns fel.

Problemet är att man inte kan det..

Visst, hunden kan ligga blixt stilla och inte röra en fena under lång tid, men den vallar likt förbannat i skallen. Jag har haft en sådan hund och det är inte kul, eftersom en hund som beter sig så blir mentalt utmattad och får svårt att koncentrera sig på arbetet!

Mkt möjligt, men detta var sista utvägen för hennes del, hon blev inte trött av ngt annat! Dom cyklade hur långt som helst, men hon var förtfarande stissig! Sen spårandet påbörjades kan hon slappna av. Det är inte något som alla vill pöva, men eftersom det rekomenderas av många duktiga instruktörer funkar det ju för många, och då behöver du ju inte avfärda det för alla just för att du inte skulle vilja göra det med din hund...

Det gör jag inte. Jag vet att det är kanonbra för hunden, och att den blir mentalt trött. Däremot kan det få "negativa" konsekvenser också, och varför inte påpeka det?
Att säga att hunden inte alltid kommer spåra när man själv vill, utan spårar det mesta, är väl inte att avfärda?
Min hund får markera spår. Däremot får hon inte spåra. Hon skall ta kontakt när hon hittar spår, just för att jag haft stora problem med att hon sätter efter vilt.

För övrigt tycker jag fortfarande att passivitetsövningar är vansinnigt nyttigt.

KL

Vad tror ni om en 6 månaders hane med 4 raser i sig såsom Rottweiler/Labrador/Bordercollie/Stövare (vet tyvärr inte vilken typ av stövare det är)... :angel:
Skulle den va väldigt mycket av en vallhund i sig?

Har en liten grabb härhemma, som är lugn. Ser ut som en rottweiler i färgen, men jag tycker att han ser ut som en labrador o lite rottweiler i ansiktet. Kroppen tja, kan inte säga något ännu då han bara är 6 månader gammal. Men dom trodde att han skulle bli ganska stor.
Stövare är ju jakthundar, BC värsta vallhundar (har dålig erfarenhet av såna, o tacka vet jag min kära shettis som lärde dem ett o annat......) och Rottweiler o Labradorer är ju mina favoritraser.

Vad tror ni om denna unghanen? Det ska bli spännande o se hur han blir när han blivit äldre.
Han är hyggligt uppfostrad, kan sitta/ligga/rulla/morra på kommandon.
Nu har jag ju börjat jobba lite mera med honom för att han inte ska jaga löv o fjärilar o kråkor/skator :rofl: Lite jobbigt o nästan dragandes med en sån hund......

Svårt att säga, men är det BC i brukar det ju märkas, på både gott och ont. Finns otroligt många plus med rasen också, när man kan ge den vad den behöver.

Jo, om man jobbar mycket med hunden o låta den jobba mera med sitt huvud kan jag tänka mig att det blir en mycket bra hund, som inte vallar i tid o otid om det ska visa sig mycket BC i denna hund.
Men jag tror tyvärr att det kommer visa med tiden....Eller så vänder det på det, som sagt, det är lite svårt för han är fortfarande ganska liten (nja, ganska stor egentligen....Ser ut som en labbe/rottis i den storleken snart). Egentligen spelar det ingen roll, för jag avgudar verkligen denna gudasnälla o supertrevliga hund och han ska tränas regelbundet, också.

För övrigt är han faktiskt lugn inomhus, men utomhus är han mycket, mycket ENERGISK av sig....BC???? Aldrig trött även om vi är ute mer än 1 timme men då brukar vi arbeta lite o leka lite.

Att den är energisk med stora bokstäver kommer nog mer från stövarhållet än från BC:n ;)

Finns inget så flamsigt och uppskruvat som en stövare :D

I alla fall har alla stövare jag personligen träffat varit yra virvelvindar till hundar. Mycket trevliga, men som sagt..

Jag har oxå funderat lite på detta...Att det måste komma ifrån stövaren :D Men jag vet tyvärr inte vilken sorts stövare det är..Finns det många sorts stövare? Hamiltonstövare, Finsk stövare det är de 2 som jag kommit på nu.
Försöker lägga upp en bild här, om jag lär mig hur man gör först.
Men han ser ju ut som en rottis med de öronen o färgen sen labrador i utseendet (ansiktet). Frambenen kanske rottis o labbe, dom är lite kraftiga o bakbenen lite svårt o säga kanske BC? Det är svårt då det är 4 raser i denna trevliga jycke :eek:
Förövrigt är han jättetrevlig o lyhörd (reagerar på alla ljud!!)och lyssnar bra,tycker jag.

det sa jag inte heller, att den absolut kommer sluta spåra på vanliga promenader, men att det kan hjälpa. Gör det inte det blir det ju ingen förändring, dvs det blir inte värre än vad det redan är, så det kan ju vara värt ett försök ändå.

Min tervtik vallade allt och alla men definitivt inte på ett stressigt vis utan väldigt lugnt och metodiskt, utom en gång när hon vallade ett tiotal getter (gick lösa på skogen och hade irrat sig in till huset) då jäklar gick hon i spinn!
Tervuerens är speciell men sällan nerviga utan väldigt vaksamma och med ett mycket väl bevarat vallande om de bara får visa det.

Jag upplever inte briarden som en "supervallig, nervös hund med dåligt psyke", jag känner ganska många, vilket somliga andra tydligen inte gör.... Dom går inte att jämföra på samma dag med en terv.

De älskar inte alla och kan bli reserverade om man inte tränar på rätt sätt. Dom är ganska vaktiga och vill ha koll på SIN flock. Det är ganska "hårda" hundar, även om inte alla tror det och man behöver tydligt tala om vad som gäller. Det låter som om den aktuella valpkurs-briarden är lite lik mitt eget troll. Svårt att slappna av och koncentrera sig på en uppgift. Det blir att träna koncentration och kontakt och ställa KRAV på koncentration. Visst, den går valpkurs och är inte så gammal, men jag tycker ändå att det var vad som fungerade för oss.

Dom är smarta och lär sig snabbt vad som ger credit, så klicker tror jag kan vara en god idé. Mellan sex månader och ungefär ett år så fick jag tillbringa den mesta tiden på brukshundsklubben med att leka och kampa med min briard. På så sätt lärde sig hunden att det var hon och jag. Att vi var där för att ha kul och att man inte skulle bry sig om andra. Så länge man inte gav utrymme för att glida ur koncentrationen så gick det bra. Detta varvades med att som du skriver att de fått börja med: Sitta/ligga på sidan av planen och ta det lugnt, men med tillåtelse att kika på de andra hundarna. Sen in igen och köra kul, varva kamp med femton sekunders krav på kontakt i fritt följ eller liknande, sen kamp eller bus igen.

Stadgeträning och koncentration tror jag på. Samt en förmåga att koppla av. Sitta bunden i "basen" och vänta behövs också tränas.

Hoppas det går bra för dom. Hälsa att när hunden är ett och ett halvt så vänder det ;).

Vill bara skriva lite om spår trots att tråden eg. inte handlar om det... Sorry!
Mina erfarenheter av spår är tvärt om. Då man tränar hunden på människospår blir hunden MINDRE intresserad av viltspår. Har heller aldrig varit med om att hunden har spårat i tid och otid.
Jag har spårat och även tävlat mycket i spår.
Hunden får ett jobb, blir skönt mentalt trött och mår fint:D

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 950
Senast: valpköpare
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 284
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar