Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns fullständigt omöjligt att välja. Jag känner mig i alla fall lite stolt över att ha bantat ned alternativen från fem till tre. Två av dem kändes helt enkelt sämre än de andra så de har jag tackat nej till. Men de andra tre känns så otroligt likvärdiga, det är för- och nackdelar med alla och inget känns bättre än de andra.
Jag vet att det bara är jag själv som kan göra valet, men det är intressant att höra andras tankar. Om inte annat bra att skriva ned beskrivningar av erbjudandena...
Alternativ 1
Liten skola, några årskurser är sammanslagna (alltså en klass med två årskurser p.g.a. få elever). Väldigt kort och fin resväg, ca 6 km. Jag känner ingen som arbetar på skolan men är flyktigt bekant med ett par föräldrar som säger att det är en jättemysig skola, har även pratat med en bekant som har jobbat där tidigare (som resurs, ej utbildad lärare, slutade p.g.a. studier till annat) som säger att det var en superbra arbetsplats. "Ämneslärare" (i åk 4-6 vilket jag är utbildad till) i två ämnen, alltså inget klassansvar. 18 h undervisningstid, inplanerad mentorstid. Ingen speciallärare/specialpedagog på plats utan tillgång till en i kommunen som kommer dit ibland. Klassuppsättning med bärbara datorer. Skolan har en oviss framtid på grund av att den är så liten, men en eventuell nedläggning skulle ligga flera år fram i tiden. De söker en ny rektor inför hösten (den nuvarande ska byta kommun, eget val p.g.a. avstånd från hemmet vad jag kan förstå, men det kan ju ligga annat bakom, ingen aning).
Mina tankar: Detta låter egentligen som det sämsta alternativet, men tanke på att skolan har en oviss framtid, ingen speciallärare på plats och framförallt ska byta rektor så jag har ingen aning om vem som blir min chef. Ändå är kan jag inte släppa detta alternativ och av någon märklig anledning säger magkänslan att det är detta jag ska välja, vilket jag inte alls kan förstå. Men jag tror att den väldigt korta resvägen och ryktet om att vara en liten och mysig skola med bra sammanhållning lockar. Jag har under hela min praktik- och studietid sagt att jag helst vill vara på en skola utan högstadium. Sedan lockar det även att vara ämneslärare och inte ha klassansvar i början, även det såklart finns nackdelar med det. Som klasslärare lär man ju känna eleverna otroligt bra, kan sätta sina regler och rutiner, får mer respekt av eleverna, kan ändra om lite i schemat vid behov o.s.v. Gällande bytet av rektor så inser jag att det är en stor nackdel som förmodligen skapar oro bland lärarna, men det kan ju faktiskt vara en jättebra rektor som börjar och jag vet ju inte hur rektorerna på de andra skolorna är att arbeta för heller. Dessutom skulle det kunna vara lite taktiskt av mig att välja detta alternativ, då det enda sättet att få upp lönen som lärare är att byta kommun. Jag skulle alltså kunna se det som att jag startar min karriär här och har siktet inställt på att byta skola om några år för att få upp min lön.
Alternativ 2
Liten skola, men större än alternativ 1, inga sammanslagna årskurser. Längre och lite småkrokig resväg, 24 km, vilket fortfarande är nära. Innan har jag haft en resväg på 55 km till arbetet så detta hade inte ens spelat någon roll om det inte vore för att jag har alternativ som ligger ännu närmare nu. Jag känner ingen som arbetar på skolan men vet flera som har arbetat där tidigare och som nu är på andra skolor, alla säger att det är en toppenskola (jag vet dock inte varför de bytte arbetsplats). "Ämneslärare" i ett ämne och resurs i övriga ämnen tillsammans med erfarna lärare som arbetat på skolan i många år. Runt 20 h undervisningstid, mentorsstöd. Skolan har en del "utmanande" elever som rektorn beskrev det, men ingen speciallärare/specialpedagog på plats utan tillgång till en i kommunen som kommer dit ibland. Varje elev har en egen surfplatta. Väldigt trevlig rektor som har kontaktat mig flera gånger för att visa sitt intresse. Rektorn betonar att denna tjänst vore perfekt för mig som nyutbildad. Klasslärarna har alla ämnen med "sin" klass, även t.ex. idrott och bild.
Mina tankar: Detta är verkligen en tjänst som gjord för en nyutbildad lärare. Men jag blir lite kräsen gällande resvägen med tanke på att jag har närmare alternativ, även om jag anser att 24 km inte är någonting egentligen. För mig som har hästar och prioriterar att komma hem i dagsljus spelar det dock en viss roll. Att vara resurs ihop med erfarna lärare vore väldigt lärorikt och en otroligt bra start förstås, men jag är lite rädd att det ska bli som en fortsättning på praktiken. Att jag blir mer resurs än lärare och inte riktigt får utrymme till att prova mina egna idéer och utveckla mitt ledarskap. Att lärarna är erfarna behöver inte heller betyda att de är bra. En tanke kring att klasslärarna undervisar i alla ämnen är att jag efter cirka ett år borde bli klasslärare istället för ämneslärare/resurs och då står jag där och ska undervisa i t.ex. idrott vilket jag varken har utbildning eller lust till.
Alternativ 3
Liten skola, men större än både alternativ 1 och 2. Inga sammanslagna årskurser, snarare några årskurser som är delade på två klasser. Högstadium på skolan (vilket det inte är på alternativ 1 och 2). Lite småkrokig resväg på 10 km. Jag känner alla som arbetar på skolan, jag har själv gått på denna skola, haft praktik här samt arbetat lite som vikarie här. Ensam klasslärare till en liten klass, i arbetslag med erfarna lärare som är i andra klasser. Runt 20 h undervisningstid, mentorsstöd. Trevliga rektorer och kollegor. Tillgång till speciallärare på skolan, behöriga lärare i idrott/bild/slöjd/hemkunskap/musik o.s.v., jag behöver alltså inte undervisa i ämnen jag inte har behörighet till. Varje elev har egen surfplatta.
Mina tankar: Det är en otrolig fördel att det finns gott om lärare på skolan, och att det inte blir tal om att jag ska agera t.ex. idrottslärare när jag inte är utbildad till det. Det är även en jättefördel med speciallärare på plats. Det vore skönt att börja på en skola där jag redan känner till lokalerna, kollegorna, ja till och med eleverna. Samtidigt känns det lite olustigt att återvända till skolan jag själv har varit elev i. Några av mina gamla lärare är kvar, kommer jag ens få respekt som lärare från dem? Sedan hade jag helst varit på en skola med färre elever och utan högstadium, men det kanske bara är ett drömtänkande om att det skulle vara bättre. Den enda vettiga nackdelen här är väl egentligen att vara ensam klasslärare när jag är helt nyutbildad. Redan natten efter intervjun låg jag vaken och funderade över hur jag skulle lägga upp planen för varje enskild elev, eftersom jag redan känner till dem lite (japp, jag vet att det är något jag måste lära mig att släppa om jag ska överleva som lärare). Jag tvivlar inte på att jag skulle klara av det, men det finns en risk att det blir lite mycket ansvar som helt ny. Å andra sidan finns det som sagt gott om stöttande kollegor. En kanske lite dum tanke är att om denna skola känns som den bästa arbetsplatsen, så kanske jag inte borde börja på den utan som jag tidigare nämnt börja någon annanstans och söka mig hit efter några år, och då kunna få en högre lön. Den årliga löneförhöjningen för lärare är nämligen löjlig vad jag har förstått, och för att höja lönen ordentligt måste man som sagt byta kommun.
Lönen är förresten samma på alla tre alternativ.
Lätt att vara efterklok: Jag borde verkligen ha hoppat omkring som vikarie på de olika skolorna under studietiden för att bättre veta var jag vill jobba nu. Men jag har haft ett annat jobb som jag inte velat släppa eftersom det har passat perfekt ihop med mina studier och inneburit ett fast schema, säker inkomst o.s.v. Gjort är gjort.
Så, vad säger ni? Spännande med fler perspektiv på detta!
Jag vet att det bara är jag själv som kan göra valet, men det är intressant att höra andras tankar. Om inte annat bra att skriva ned beskrivningar av erbjudandena...
Alternativ 1
Liten skola, några årskurser är sammanslagna (alltså en klass med två årskurser p.g.a. få elever). Väldigt kort och fin resväg, ca 6 km. Jag känner ingen som arbetar på skolan men är flyktigt bekant med ett par föräldrar som säger att det är en jättemysig skola, har även pratat med en bekant som har jobbat där tidigare (som resurs, ej utbildad lärare, slutade p.g.a. studier till annat) som säger att det var en superbra arbetsplats. "Ämneslärare" (i åk 4-6 vilket jag är utbildad till) i två ämnen, alltså inget klassansvar. 18 h undervisningstid, inplanerad mentorstid. Ingen speciallärare/specialpedagog på plats utan tillgång till en i kommunen som kommer dit ibland. Klassuppsättning med bärbara datorer. Skolan har en oviss framtid på grund av att den är så liten, men en eventuell nedläggning skulle ligga flera år fram i tiden. De söker en ny rektor inför hösten (den nuvarande ska byta kommun, eget val p.g.a. avstånd från hemmet vad jag kan förstå, men det kan ju ligga annat bakom, ingen aning).
Mina tankar: Detta låter egentligen som det sämsta alternativet, men tanke på att skolan har en oviss framtid, ingen speciallärare på plats och framförallt ska byta rektor så jag har ingen aning om vem som blir min chef. Ändå är kan jag inte släppa detta alternativ och av någon märklig anledning säger magkänslan att det är detta jag ska välja, vilket jag inte alls kan förstå. Men jag tror att den väldigt korta resvägen och ryktet om att vara en liten och mysig skola med bra sammanhållning lockar. Jag har under hela min praktik- och studietid sagt att jag helst vill vara på en skola utan högstadium. Sedan lockar det även att vara ämneslärare och inte ha klassansvar i början, även det såklart finns nackdelar med det. Som klasslärare lär man ju känna eleverna otroligt bra, kan sätta sina regler och rutiner, får mer respekt av eleverna, kan ändra om lite i schemat vid behov o.s.v. Gällande bytet av rektor så inser jag att det är en stor nackdel som förmodligen skapar oro bland lärarna, men det kan ju faktiskt vara en jättebra rektor som börjar och jag vet ju inte hur rektorerna på de andra skolorna är att arbeta för heller. Dessutom skulle det kunna vara lite taktiskt av mig att välja detta alternativ, då det enda sättet att få upp lönen som lärare är att byta kommun. Jag skulle alltså kunna se det som att jag startar min karriär här och har siktet inställt på att byta skola om några år för att få upp min lön.
Alternativ 2
Liten skola, men större än alternativ 1, inga sammanslagna årskurser. Längre och lite småkrokig resväg, 24 km, vilket fortfarande är nära. Innan har jag haft en resväg på 55 km till arbetet så detta hade inte ens spelat någon roll om det inte vore för att jag har alternativ som ligger ännu närmare nu. Jag känner ingen som arbetar på skolan men vet flera som har arbetat där tidigare och som nu är på andra skolor, alla säger att det är en toppenskola (jag vet dock inte varför de bytte arbetsplats). "Ämneslärare" i ett ämne och resurs i övriga ämnen tillsammans med erfarna lärare som arbetat på skolan i många år. Runt 20 h undervisningstid, mentorsstöd. Skolan har en del "utmanande" elever som rektorn beskrev det, men ingen speciallärare/specialpedagog på plats utan tillgång till en i kommunen som kommer dit ibland. Varje elev har en egen surfplatta. Väldigt trevlig rektor som har kontaktat mig flera gånger för att visa sitt intresse. Rektorn betonar att denna tjänst vore perfekt för mig som nyutbildad. Klasslärarna har alla ämnen med "sin" klass, även t.ex. idrott och bild.
Mina tankar: Detta är verkligen en tjänst som gjord för en nyutbildad lärare. Men jag blir lite kräsen gällande resvägen med tanke på att jag har närmare alternativ, även om jag anser att 24 km inte är någonting egentligen. För mig som har hästar och prioriterar att komma hem i dagsljus spelar det dock en viss roll. Att vara resurs ihop med erfarna lärare vore väldigt lärorikt och en otroligt bra start förstås, men jag är lite rädd att det ska bli som en fortsättning på praktiken. Att jag blir mer resurs än lärare och inte riktigt får utrymme till att prova mina egna idéer och utveckla mitt ledarskap. Att lärarna är erfarna behöver inte heller betyda att de är bra. En tanke kring att klasslärarna undervisar i alla ämnen är att jag efter cirka ett år borde bli klasslärare istället för ämneslärare/resurs och då står jag där och ska undervisa i t.ex. idrott vilket jag varken har utbildning eller lust till.
Alternativ 3
Liten skola, men större än både alternativ 1 och 2. Inga sammanslagna årskurser, snarare några årskurser som är delade på två klasser. Högstadium på skolan (vilket det inte är på alternativ 1 och 2). Lite småkrokig resväg på 10 km. Jag känner alla som arbetar på skolan, jag har själv gått på denna skola, haft praktik här samt arbetat lite som vikarie här. Ensam klasslärare till en liten klass, i arbetslag med erfarna lärare som är i andra klasser. Runt 20 h undervisningstid, mentorsstöd. Trevliga rektorer och kollegor. Tillgång till speciallärare på skolan, behöriga lärare i idrott/bild/slöjd/hemkunskap/musik o.s.v., jag behöver alltså inte undervisa i ämnen jag inte har behörighet till. Varje elev har egen surfplatta.
Mina tankar: Det är en otrolig fördel att det finns gott om lärare på skolan, och att det inte blir tal om att jag ska agera t.ex. idrottslärare när jag inte är utbildad till det. Det är även en jättefördel med speciallärare på plats. Det vore skönt att börja på en skola där jag redan känner till lokalerna, kollegorna, ja till och med eleverna. Samtidigt känns det lite olustigt att återvända till skolan jag själv har varit elev i. Några av mina gamla lärare är kvar, kommer jag ens få respekt som lärare från dem? Sedan hade jag helst varit på en skola med färre elever och utan högstadium, men det kanske bara är ett drömtänkande om att det skulle vara bättre. Den enda vettiga nackdelen här är väl egentligen att vara ensam klasslärare när jag är helt nyutbildad. Redan natten efter intervjun låg jag vaken och funderade över hur jag skulle lägga upp planen för varje enskild elev, eftersom jag redan känner till dem lite (japp, jag vet att det är något jag måste lära mig att släppa om jag ska överleva som lärare). Jag tvivlar inte på att jag skulle klara av det, men det finns en risk att det blir lite mycket ansvar som helt ny. Å andra sidan finns det som sagt gott om stöttande kollegor. En kanske lite dum tanke är att om denna skola känns som den bästa arbetsplatsen, så kanske jag inte borde börja på den utan som jag tidigare nämnt börja någon annanstans och söka mig hit efter några år, och då kunna få en högre lön. Den årliga löneförhöjningen för lärare är nämligen löjlig vad jag har förstått, och för att höja lönen ordentligt måste man som sagt byta kommun.
Lönen är förresten samma på alla tre alternativ.
Lätt att vara efterklok: Jag borde verkligen ha hoppat omkring som vikarie på de olika skolorna under studietiden för att bättre veta var jag vill jobba nu. Men jag har haft ett annat jobb som jag inte velat släppa eftersom det har passat perfekt ihop med mina studier och inneburit ett fast schema, säker inkomst o.s.v. Gjort är gjort.
Så, vad säger ni? Spännande med fler perspektiv på detta!